NH *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NH *bildtråd*

Okej. Men alltså, egentligen, så är väl NH när man genom sitt kroppspråk "pratar" med hästen och gör sig förstådd... eller? Vad är NH för dig? Eller för er andra i tråden? En ganska intressant fråga tycker jag^^

Jag övar för det mesta på det sättet att jag först ser om hästen gör det jag vill av egen fri vilja. Om jag ser att hon förstår vad jag vill, men inte vågar göra det, hjälper jag henne med tydligare hjälper och övertygar henne. Jag står inte och väntar ut hästen i en timme, utan funkar det inte så visar jag med tydligare och tydligare hjälper. Märker jag att hon försöker flytta mig, ignorerar mig eller liknande så backar, longerar och flyttar fram- och bakdel på henne för att markera att det är jag som bestämmer och du måste lita på mig. När hon gör det berömmer jag mycket mer än jag sade till, för att hon ska se det positivt.

Jag tror att detta gör att hon behåller sin känslighet och lär sig att hon kan lita på mig. Eller rättare sagt, hon måste lita på mig för jag är hennes ledare. Jag står inte och drar i grimskaftet och smackar och håller på om jag vill få in henne i en transport, utan funkar det inte så går jag ut och säger till henne att gå runt mig på en volt och sedan in igen.

Spårade ut lite nu tror jag. Men det skulle va kul att höra vad ni anser är NH?

*hoppas att detta inte ses som trådkap, eller? I så fall får jag väl starta en ny tråd om det imorrn, för det vore intressant att höra!*

För mig är NH tre saker.
1. Amerikaner som ser en affärsidé och gör om det till någon slags "sport" och tjänar pengar. ;)
2. Amerikaner som överdrivit och sagt "du kommer din häst närmre om du gör så här..."
3. En gammal hederlig hästmannaskap, för att man ska kunna använda hästen i jordbruket.
:d
Men sen hur man använder det, är ju hur brett som helst!

Men jag förstår ändå inte vad man vill uppnå?
Få hästen att följa efter dig. Varför?
backa hästen. Varför?
osv. för stunden, vad vill man komma med det?
Men vars vill ni komma med NH?
Visst är det att komma närmare er häst, lr har jag fått det om bakfoten?

Har frågat idioter förut, det var inte roligt, så provar här ist! :bump:

Precis, det är målet:P Men ibland får man hjälpa dem lite och visa att det inte är farligt, tvinga dem att konfrontera det lite. Men, iaf i min värld, ska de alltid kunna gå bort om det blir för jobbigt, sen får man be dem komma fram igen. Alltså inget att håla kvar till varje pris eller binda fast dem tills de ger upp..
Jag tror vi tycker rätt lika:P

Nää..man vinner ingen på att vara uppkäftig..(men vi har kakor på NH sidan, kom till oss! x)
HGehe..jag har lite kvar innan jag kommer dit..x)

För mig är NH tre saker.
1. Amerikaner som ser en affärsidé och gör om det till någon slags "sport" och tjänar pengar. ;)
2. Amerikaner som överdrivit och sagt "du kommer din häst närmre om du gör så här..."
3. En gammal hederlig hästmannaskap, för att man ska kunna använda hästen i jordbruket.
:d
Men sen hur man använder det, är ju hur brett som helst!

Men jag förstår ändå inte vad man vill uppnå?
Få hästen att följa efter dig. Varför?
backa hästen. Varför?
osv. för stunden, vad vill man komma med det?
Men vars vill ni komma med NH?
Visst är det att komma närmare er häst, lr har jag fått det om bakfoten?

Har frågat idioter förut, det var inte roligt, så provar här ist! :bump:

Följa efter; praktiskt, slipper grimskaft.. :angel: Känns som ett litet bevis att hästen gillar en och inte är rädd/ovillig att vara med en. Tycker det är mest kul:P
Jag backar mest om hästen gått fram när jag bett den stå still. Lättaste sättet att få tillbaka den på rätt plats och samtidigt säga ''du skulle stå där'' och det är inte lönt att försöka gå. En koll på ledarsskapet med; ''nej, jag accepterar inte att du är olydig utan anledning/rädsla''
De flesta vill komma närmre hästen (jag iaf) och så är det helt enkelt ett av alla sätt att kunna hantera hästen och få den att göra det som den måste göra för att allt ska vara säkert.

Vi måste nog skapa en ny tråd..

Jag gör en ny tråd !! :D
wihi, har aldrig gjort det förut ^^

Okej, intressanta frågor! :idea: Går emot lite och frågar: Varför rider/kör man? Vart vill man komma? Vad finns det för mening med det, idag?

Jag vill att min häst ska backa och följa mig när jag gör det (ber henne om det). För mig är det viktigt att min häst tycker om mig och att vi förstår varann. Annars finner jag ingen mening med ridningen. Min häst ska ha lika kul som jag, hon ska kunna taka om för mig vad jag gör för fel och jag ska kunna visa henne och fråga om hon vill vara med mig. När hon tackat ja blir allting så mycket enklare. Och roligare. Hon gnäggar när jag kommer i hagen, hon följer mig vart som helst utan att sträcka grimskaftet (förutom vissa ställen som över hinder och så, där jag får övertyga henne att det inte är farligt^^). Men hela hästhanteringen har blivit mycket säkrare iom att hon vet vilken plats hon har. Och på så sätt har hon också blivit tryggare. Hela vardagen blir tryggt och säkert när man förstår varann. Jag vill vara som en kompis för min häst och hon ska kunna välja att vara med mig. Men det ska ändå alltid vara jag som har kontrollen och högst rang, annars jagar jag iväg henne för då får hon inte vara med mig längre. (Jagar kan betyda både att jag bara flyttar henne ifrån mig eller att jag jagar iväg henne bort från mig).

Ska se om jag kommer på nått mer :D

Usch vad trist... Men ta med hästen till ridbanan, ridhuset eller i hagen, lek och ha kul. Sen när ni blivit samspelta kan du ha en uppvisning för alla i stallet. Tror uppfattningen om NH skulle ändras jättemycket då! :bump:

åhh, en sån bra idé ! jag tror det i grund och botten handlar om att de inte riktigt vet vad det NH handlar om. och att det på så vis är lättare för dem att tycka att det är strunt..:smirk: (konstigt förklarat men i alla fall :p;))

Jag vill att min häst ska backa och följa mig när jag gör det (ber henne om det). För mig är det viktigt att min häst tycker om mig och att vi förstår varann. Annars finner jag ingen mening med ridningen. Min häst ska ha lika kul som jag, hon ska kunna taka om för mig vad jag gör för fel och jag ska kunna visa henne och fråga om hon vill vara med mig. Men hela hästhanteringen har blivit mycket säkrare iom att hon vet vilken plats hon har. Och på så sätt har hon också blivit tryggare. Hela vardagen blir tryggt och säkert när man förstår varann. Jag vill vara som en kompis för min häst och hon ska kunna välja att vara med mig. Men det ska ändå alltid vara jag som har kontrollen och högst rang.
Detta är NH för mig...:)
Det är synd att Nh har blivitt för mycket sammankopplat med vissa "gubbars" filosofier istället för att stå för de det egetligen betyder - Naturlig häst hantering. Sen tycker inte jag att det är nått fel på att dessa "gubbar" finns och kan hjälpa oss som inte fixar de hela själv. Ser på dem som jag ser tex en hopptränare eller en dressyr tränare. Du behöver ju inte följa en tränares råd slaviskt om du inte vill, utan du kan träna för flera och sätta ihop ditt eget koncept som fungerar för dig.

Är grymp imponerad av bilderna här inne! Ger massor av inspiration till mitt fortsatta arbete med treåringen :bow: (är dock helt okunnig inom NH men tycker om att hitta på alla möjliga konstiga övningar som dyker upp när man är ute med henne, t.ex. gå in i en container med hinder etc. etc.).

åhh, en sån bra idé ! jag tror det i grund och botten handlar om att de inte riktigt vet vad det NH handlar om. och att det på så vis är lättare för dem att tycka att det är strunt..:smirk: (konstigt förklarat men i alla fall :p;))

Ja, men det är kul att visa folk vad det ger. Vilken relation man får till hästen av att leka med den. Och vilket samspel. Var själv en sån som såg ned på NH förut. Och ibland kan jag fråga mig varför jag egentligen sysslar med det. Men jag ska aldrig sluta leka med min häst. Helt underbart kul är det :bump:

Underbara bilder :love:, ni ser så samspelta ut och det ser så himla lätt och kul ut.. fortsätt med att lägga ut inspirerande bilder!!

*knapplån*

Finslipning idag. Rachen tycker inte detta är särskilt kul efetrsom han redan kan, men var så länge sen nu vi tränade så det va ändå nyttigt.

kameran dog i mitten av passet fast på slutet så tvingade jag den att ta kort iallafall, så då fick jag ihop till några kort då rachen gör halt.

Albumet

Det vart en del bilder så jag lägger ut hela pixbox sidan, kommentarer till vänster :)

Det synns på hennes inneröra att hon har koll på dig hela tiden:) Hon godkänner dig som ledare och följer dig hela tiden.

Ser jättefint ut :)

Hehe, tack! :bow:

Ser jättefint ut på dina bilder med. Ska testa att gå över pressenning nån dag. Ska bara försöka sno en av pappa först :devil:

Här är bilder från när jag håller på och rider in min tre åring. Första bilderna är från i våras.

NH-uppsittning2-1.jpg

NH-uppsittning2.jpg

NH-uppsittning2-8.jpg

NH-uppsittning2-3.jpg

De här bilder är från nu, hon har varit sjuk i höst så att vid det här tillfället var det 3,5 månad sen jag red sist på henne.

2007-12-0800000.jpg

2007-12-0800002.jpg

2007-12-0800005.jpg

Min älskling!:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 105
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka