NH *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Re: Sv: NH *bildtråd*

Det är en mjuk snörbit bara, med en liten ögla i änden, det är väl handen som avgör om det som man sätter i hästens mun är plågsamt? :idea:
:bow::bow::bow:

Funny isn't it? Att en twisted wire bett eller en vanlig tunt bett och en läder rems som håller mun stängt ses inte som "plågsamt"...hmmmmm, how intresting.;)

Hmmmmmm...man bara njuter av dina bilder.:love:

Nu fan måste jag ut och rider. Min ursak, att det är för djupt snö är nu ogiltig. Jag är en latmask vet ni...;)

Sv: NH *bildtråd*

Vad jag vet används den oftast fastsatt i änden på en hård pinne (stick) som man använder som en förlängd arm. Stringen kan man sedan hitta på allt möjligt med, tex som halsring.

Tror inte att Tubbe "brukar" rida med stringen sådär (iaf har jag aldrig sett det..) men varför skulle det vara fruktansvärt djurplågeri? :confused:
Det är en mjuk snörbit bara, med en liten ögla i änden, det är väl handen som avgör om det som man sätter i hästens mun är plågsamt? :idea:

Ah, ok..
Såg på google om fler som red med den som bett.

Jag vet inte, blickarna jag fick från de som hörde min ide (att rida med rep och inget mer i munnen) gjorde att jag inte tänkte mer på det..och då är jag ändå van att vara den knäppa personen överallt..
Möjligtvis är det rätt skarpt, det lägger sig ju runt i munnen..typ.. samma som ett bett med många brytpunkter.. och drar man i det kanske det bränner eller nåt? (iofs ska man ju inte dra i ett vanligt bett heller.. :angel: ) Jag vet inte, säger inte att det är djurplågeri heller; som sat har jag ju själv varit inne på iden... :)

Härliga bilder! jag diggar din stil över hindret;):D va lyxigt med så mycket snö:love:

Jättefina bilder allihopa!!!

Har inga nya bilder så det får bli lite skåpmat :)

blandade_play.jpg
[/IMG]

Alltid kul att får ser Hobbe men...bara två av den nya?:smirk: That was a little cheap.:angel:

Sv: Re: NH *bildtråd*

Hmm...ja *skäms* :o du vet hur det är med andra bebben... Får muta karln min så han kommer med och fotar lite :D

Jag har inte så många bilder, men iaf en från Globen...

16814072.jpg

Foto: Jessica Holmlund

Tyvärr är den ju rätt mörk...

Härlig bild! häftigt när den var lite mörk tyckte jag:).. rider du utan nånting?

Härlig bild! häftigt när den var lite mörk tyckte jag:).. rider du utan nånting?

Ja, tycker också att den var häftig när den var lite mörk så, men att den ändå blev så pass bra med tanke på att hela arenan var nedsläckt och vi bara hade en spott på oss :)
Japp, red utan någonting

Oh vad duktigt! Måste vara ganska utmanande situation med massa folk runtomkring, ni måste ha en toppenrelation :)

Oh vad duktigt! Måste vara ganska utmanande situation med massa folk runtomkring, ni måste ha en toppenrelation :)

Brandy älskar när folk tittar på honom, så det var faktiskt inga problem :D
Jag tycker att relationen är viktig, och försöker få en så bra relation som möjligt med mina hästar och de hästar jag arbetar med :idea:

Lite NH i vardagen när tillfälle bjuds...

Passade på att låta Hertigen få se en lastbil för första gången när vi kom hem efter lite tömkörning och slambilen var hos oss.
Lastbilen står och brummar och låter..

16851046.jpg

Ah, ok..
Såg på google om fler som red med den som bett.

Jag vet inte, blickarna jag fick från de som hörde min ide (att rida med rep och inget mer i munnen) gjorde att jag inte tänkte mer på det..och då är jag ändå van att vara den knäppa personen överallt..
Möjligtvis är det rätt skarpt, det lägger sig ju runt i munnen..typ.. samma som ett bett med många brytpunkter.. och drar man i det kanske det bränner eller nåt? (iofs ska man ju inte dra i ett vanligt bett heller.. :angel: ) Jag vet inte, säger inte att det är djurplågeri heller; som sat har jag ju själv varit inne på iden... :)

Aha, jag hinner aldrig googla, är bara här :angel:

Tja, det lägger sig ju runt mungipan förståss, men det blir ju en helt mjuk rundning om man jämför med ett tvådelat bett som blir som en knötknäppare som klämmer kinden mot tänderna.

Klart om man sliter till i ena änden utan att hålla i den andra lär det bli brännskador, men vem gör så? :eek: Med ett bett kan man säkert slå sönder tänderna om man gör samma grej.

Nä, det är nog så att folk mest som standard säger att man inte kan/får/ska göra något som är okänt/ovanligt.
Själv skulle jag för ett år sedan bara sagt att det var omöjligt och även livsfarligt att rida en häst helt utan grimma eller nått. Nu vet jag att det är väldigt mycket möjligt. :bow:

Farligt kan det alltid bli när vi sätter grejer på våra hästar, tänk tex en häst med bett och träns som man ramlar av och som springer iväg med tyglarna hängande. Hur farligt är inte det för hästen?
Om Tubbe ramlade av där kanske hästen skulle bli lite skavd i munnen i värsta fall. Farligast är det väl för ryttaren om pållen skulle bita av snöret...

Jag kanske ska testa det där med snöret, se vad Skuggi säger om det :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka