Sv: NH *bildtråd*
hej allihopa här!
jag kom o tänka på två saker när jag kollade i bildtråden. '
såklart ser det helt fantastiskt härligt ut.
men för mej känns det jättenaturligt att ha en häst som går undan, följer efter osv.. har inte tänkt på det som ledarskap mer än som med hundar.
nu hade jag iofs en vääldigt go o snäll ponny som inte ville annat än vara med matte elelr den som var närmast =)
men iaf. okej, så det finns även en lär ai det där, ballt!
tilld en andra saken som egentligen även är en fråga till er som är kunniga i detta "ämne" elelr ja hur man ska säga =).
Jag tränad emycket på att gå över preseningar med min dam, och hon gick ju över, stod kvar, hade dom över sej, osv sålänge jag gick före. och det är ju rätt.
men det jag egentligen ville få fram genom träningen var att hon skulel gå över även om jag satt på. vilket hon inte totalvägrade, men nästan.. o gick jag före henne var de nemas problemas.
jag gjorde det alltså för att försöka stärka hennes självförtroende.. naiv 14åring som man var =)
kommer det av sej själv att de lär sej att ledarskapet gäller lika mycket uppsuttet som på marken? såklart med mer uppsutten träning då alltså.
(detta var ju ingen olydig häst, utan en mycket lyhörd häst som stoppade mitt på väg nerför ett berg om matte blev osäker. och jag ville liksom försöka få henne att lite inte bara på mej utan på sin egen förmåga oxå, om ni förstår hur jag menar haha. låter osm jag förmänskligar henne till tusen men.. inte alls så jag menar)