NH *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NH *bildtråd*

angående detta
......ursäkta att jag förstör eran tråd.....men ....är det inte bättre ni sitter på era hästar- ???......får en känsla av det ni kallar NH träning är sådant en normalt fostrad häst ska klara av i vardagen.....fast jag kan ju ha fel.......särskilt när jag frågar er antar jag....
Missförstå inte mitt inlägg, det är inte kritik utan en frågeställning.

har kanske fel men verkar som att dressrfolk tar tag i allt från hästryggen, iaf alla där jag bor. Nämnde att jag ska ha ut NH tränare och då tyckte dom att det va att kasta pengarna i sjön, då man lättare tar tag i problemen på hästryggen. va lite kul att den ena av dessa bad mig sen markträna hennes häst då den inte ville gå in i transporten och min går på utan att bråka (vi har båda 2 åringar)

Det är så tråkigt när så många människor dissar horsemanship. jag ångrar ingenting att jag började med nh det är det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Man trodde man visste mkt om hästar men det visade sig att man kunde ingenting egentligen. Nu ser man hästar med helt andra ögon och jag inser vad dum jag har varit mot mina hästar förut. det är så fantastiska underbara djur. helt otroligt att de går med på så mkt konstiga grejer människor hittar på med dom.

Det är så tråkigt när så många människor dissar horsemanship. jag ångrar ingenting att jag började med nh det är det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Man trodde man visste mkt om hästar men det visade sig att man kunde ingenting egentligen. Nu ser man hästar med helt andra ögon och jag inser vad dum jag har varit mot mina hästar förut. det är så fantastiska underbara djur. helt otroligt att de går med på så mkt konstiga grejer människor hittar på med dom.

Kan bara skriva under på det :bow::bow:

*KL*

Jag tror dressyr med andra discipliner är att det är nåt nytt. Att vissa folk känna att de sveka sin "valda" disciplin/gren. Eller att de ser NH som en och eget gren istället för komplettering till andra grenar. De flesta som jag har träffat är det att de har tränat en viss gren och är rädd att NH skulle förstöra vad de har gjort istället för att ta vad de har gjort och ta det längre med hästen och hästens hjärna. We not only train the the body, we train the mind, too. Eller hur?

Dressyr är ett väldigt traditionelt gren och det är inte mycket som har ändrat där i bra många år. Så jag förstår för många att vad vi gör ser konstig ut från utsidan. Men det är de sista årerna som vi har börjat visa folk att det finns mer till NH än bara markarbetet fast det är enormt viktigt del men det är inte det ända delen. Och att det är inte BARA för western att det är för alla folk som har med hästar att göra. Det finns mer och mer hopp och dressyr tränare som har taget in NH tills deras träning sätt fast de inte kalla det för NH. Det finns dressyr ryttare som kan NH och aldrig taget en kurs, vissa har bra suntförnuft. Det jag vill komma till är att Jag bry mig inte vad folk vill kalla det eller inte kalla det så länge att grund tänken bakom NH finns , och att jag kan hjälpa någon hjälpa sin häst. Eller förbättre nåt i deras rid gren så att det är lättare för båda ryttare och häst, är jag bara glad.

I'm I a preacher? Hell yes!:banana: Men jag vill också har/visa respekt för andra tro.;) På hopning vis med lite tålamod kan vi för de att komma till vår sidan...mmooaahahaha:angel::rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Alla ser ut att ha snöbrist.Här är det full vinter. Bilder knäppta idag! Kvaliteten kanske inte den bästa ;)
Korall.JPG
finka.JPG

baksida02.JPG
plan%20string.JPG
hopp02.JPG
Pyrello.JPG

Så fint!

Är det en enkel rem du har i munnen på henne/honom eller luras fotot? O_o

Wow, du är så otroligt duktig! :love: Så samspelta ska jag och Ella bli nån dag :bump:

Kanonfina bilder. Vad är det för häst? Spanskt blod?

Har oxå arab. vad är det för stam på din? och hur gammal är hon?

Det kallas det (savvy-string) en snörstump på ca 1m.

Som används som kombinerad tygel/bett eller? Ser ut så på bilden.
Vad är skilnaden mellan den och ett vanligt rep?

x)
Antar att enda skillnaden är priset? :angel:

Tänkte en gång efter att ha sett Ronja Rövardotter att jag ville rida ''med en rem i munnen''..men det fick jag ju klart för mig ganska snabbt att det var horribelt djurplågeri och tur att jag inte hade häst då, för då hade jag väl provat.. :angel:
Sitter ganska djupt detdär, så jag blev förvånad att se att det finns de som rider så..

Hon är 18 år. E Ilbor De Raynes u Gazella morfarn Dardir. Polskt blod
Flugskimmel. inte helt olik din av bilderna att döma.

Som används som kombinerad tygel/bett eller? Ser ut så på bilden.
Vad är skilnaden mellan den och ett vanligt rep?

Vad jag vet används den oftast fastsatt i änden på en hård pinne (stick) som man använder som en förlängd arm. Stringen kan man sedan hitta på allt möjligt med, tex som halsring.

Tror inte att Tubbe "brukar" rida med stringen sådär (iaf har jag aldrig sett det..) men varför skulle det vara fruktansvärt djurplågeri? :confused:
Det är en mjuk snörbit bara, med en liten ögla i änden, det är väl handen som avgör om det som man sätter i hästens mun är plågsamt? :idea:

Tubbe: Hääärliga bilder! :love: Men vad suddig du blev i hoppet :rofl:
Den där snöfulla corallen ser utmärkt ut för inridning ( man landar väl mjukt) så jag kanske skulle komma upp och träna lite med unghästen :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka