NH *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NH *bildtråd*

tänkte på, iom att snöret är mjukt och rör sig lite hur som helst.. kan det inte dras upp mellan kindtänderna eller klämma mungipan mellen tänderna?
Men det är ju bara om man drar i det och håller på.

*min alldeles egna personliga åsikt*
Även om man skulle kunna "skada" häten med snöret tror jag risken är betydligt större med ett bett i munnen. Och ännu värre om du sen även har en nosgrimma därpå...

Man kan skada hästar med allt. *shrugs*
Bara funderade på det eftersom jag själv blev totalsågad för några år sen när jag ville prova.. och så finns det en hel del folk som använder det så..

PICT0068.jpg

PICT0069.jpg

tränade lite idag o tvingade syrran att fota.
vi har haft en lång väg för att han ska kunna acceptera det här :bump:

nog för jag ínte gillar NH men gud vad fina bilder! :love:

härliga bilder och hästar ! :love:
Jag vill också kunna !! synd att alla i mitt stall typ "idiot-förklarar" en för att vilja kunna NH.. :/

Usch vad trist... Men ta med hästen till ridbanan, ridhuset eller i hagen, lek och ha kul. Sen när ni blivit samspelta kan du ha en uppvisning för alla i stallet. Tror uppfattningen om NH skulle ändras jättemycket då! :bump:

asch, min åsikt, men ser det som en hjärntvätt..

Du får gärna utveckla dig lite...
Vad anser du är NH?/Vad är NH för dig?
Jag tänker inte hoppa på dig, vill bara veta vad du tycker:P (du kan PM:a så kapar vi inte tråden)
För mig är NH att försöke lösa situationer oh träna hästen efter dens egna förutsättningar, och det kan ju aldrig vara fel.. sedan finns det en massa metoder och folk som glömmer individen, men det är inte NH för mig. Fast det är ju NH för de som använder sig av det.

okej då ;)

för det första så är jag nog "bränd" iochmed så många förstörda hästar och så många förvirrade människor.
Sen så ser jag ingen som helst mening med "lekarna" och jag ser ingen mening för hästen.
Join up och sånt förstår jag inte heller. Ska människan leka häst? "ledaren i flocken"?
Sen vet jag några som har använt det i problemlösningar med lyckade resultat. Jodå, det var ju kul och bra :)

Men jag själv har aldrig haft några sådana problem med mina hästar så att jag har tagit till olika "metoder" för att fixa de.
(okej, att den arga litta ponnyn stegrar över och jagar ut mig ur hagen är väl ingen hit, men det har jag fixat till till slut, kännt efter vad som man kan göra,
pröva - misslyckas - lära - pröva - lyckas. )

Men att ha ett skrämmande föremål ( som är skrämmande av hästens natur, inga fånerier bara) och sedan göra upprepade övningar tills hästen inte reagerar, är det så rätt? Jag vill att hästen ska reagera! Det är ett djur, ingen robot. Vi trycker skänkel upprepade gånger vid en ridtur, vill vi att de ska sluta lyssna på de?

Lösa tankar bara, inte genomfunderat.. min åsikt

haha du fick alt fram det zab!

Senast ändrad av en moderator:

Okej, jag förstår vad du menar och jag håller med dig. Dock tränar jag lite sånt där skräckinjagande som att hoppa med min häst, som en övning dels för att hon ska stärka sitt eget självförtroende och sen att hon ska lita på mig. Men jag tvingar inte över henne utan gör det antingen i en lång lina där jag visar vad jag vill genom mitt kroppsspråk, eller så hoppar jag löst och då är det helt hennes eget val om hon ska följa mig eller inte.

För mig är det en underbar känsla när jag kan leka t ex tafatt med min häst. När hon tycker det är kul och ser mig som sin lekkamrat och ledare. Dock är jag mycket noga med att jag hela tiden ska ha kontrollen. Jag ska kunna stanna och stoppa lekan när jag vill. Jag ska kunna ge henne tecken att backa, stanna eller växla tempo när jag vill. Skulle det va så att hon inte lyssnar jagar jag iväg henne med en gång och då vänder hon oftast och kommer lunkande med sänkt huvud mot mig igen.

Att jag börjat leka såhär med min häst har dels gjort allting mycket roligare, både för henne och mig. Jag vet helt säkert att hon älskar mig och att hon vill vara tillsammans med mig. Hon känner sig trygg i mitt sällskap och det är verkligen härligt att uppleva det. Att hästen verkligen litar på en.

Men jag har inte gått nån NH-kurs, så jag vet ju inte hur man "lär" ut NH. Jag har liksom bara lärt mig själv genom att läsa av hur min häst svarar på mitt kroppspråk, osv. Och för mig är det iaf äkta kärlek. Det är som en del av min tid med min häst. Grunden för vår relation. Sen rider jag ju också. Och tömkör och så, men allting blir som en enda stor lek. Allt ska va kul!

Ett par bilder som jag tycker representerar den NH jag sysslar med^^ Allting helt löst, så hon kan lika gärna springa till andra delen av hagen om hon hellre vill det.

Otroligt välvisade bilder...

tänkte säga lite här :p

Kan helt förstå hur du tänker och tycker, och det där med att du vill att hästen ska reagera osv.

Kan nu bara tala för mig själv men jag håller på med NH ur säkerhetssynpunkt och delvis ur det perspektivet att jag vill lärahästen nya saker och för att vi ska ha roligt (inte bara jag utan hästen också).

Som med skrämselträning tex. Min ena häst är av naturen helt kolugn och bryr sig inte om något. Han är väldigt säker att ge sig ut på i nästan vilken miljö som helst, så på honom behöver jag inte träna NH förutom för att stärka ledarskapet och samspelet mellan oss.
Min andra häst däremot är livrädd för allt, och han tränar jag därför NH med så vi kan ge oss ut i skogen relativt säkert, så jag vet att jag förhoppningsvis klarar mig helskinnad hem ;) (låter knäppt kankse...) Därför tränar jag tex med presenningar och sånt med honom så ett av våra hinder åtminstone är ur vägen, vill ju gärna kunna passera en fladdrande ensilagebal utan att han ska bli hyperstressad och kasta av mig i värsta fall.
en det där med ledarskapet.. den här hästen jag pratade om senast, ju "mindre" ledare jag är, desto mer ansvar tycker han att han får på sig, han blir pressad och blir då skiträdd för allt. När han känner att jag helt har ledarrollen så vågar han lita på mig mer och kastar sig inte runt på en femöring varje gång han ser en konstig sten :smirk:

Så mest ur säkerhetssynpunkt tycker jag NH är en bra och, för mej, viktig metod.

Ville bara säga det ;)

Hehe, är bra på att luska fram saker.. >D

Nja.. man vill ju vara en ledare i hästens ögon.. för att den ska vilja lyda utan att man måste tvinga den. Jag gillar att använda ett ''språk'' som hästen kan förstå.. även om vi har en hemsk mänsklig ''dialekt'' när vi ''pratar'' :P Jag tror att det allra mesta goda hästhanteringen är NH, även om det kallas något annat.
(sen finns det ju dålig hästhantering som kallas NH..) Man vill ju inom all hantering få hästen att förstå vad man menar.
Sedan lekarna.. tja.. har inte använt de särskilt mycket, provat på nån häst med bra resultat (join up) och delar av dem (som att kunna ta på hästen överallt) känns som något alla hästar måste lära sig, t.ex. vid rykt, oavsett hur man lär dem acceptera det.

Jag är ju knappast någon renodlad NHare utan gör som du; provar och ser vad som funkar. :P Försöker använda det jag vet om hästars beteende för att göra mig tydlig och förstådd, men följer ingen speciell metod. Ogillar metoder i allmänhet, hästar är för mycket individer.
NH kan missbrukas av oförstående människor och bryta ner hästen, lika väl som ett bett kan missbrukas. Men både bettet och tänket bakom NH kan användas till att göra det bra för hästen med. :P

Det här med tillvänjning älskar jag att göra dock! Det är så kul att se när hästen inser att pressenningen inte är farlig utan t.o.m. börjar dra i den och leka :love: Känns väldigt skönt att kunna rida ut utan att hästen hoppar till för minsta lilla. (nu har vi ju inte kommit så långt med min häst än...han är inte inriden.. men pressenningen har vi övat på). Jag tycker om lugna självsäkra hästar som inte blir skrämda så lätt. Ser inte hur det kan vara hjärntvätt?
Men som allt annat kan det ju göras fel, att man istället för att bygga självförtroende bryter ner hästen tills den tänker ''det är inte lönt att försöka reagera, det gör ont/jag kommer ingenstans''. Crow får ju lära sig att ''jag kan springa om jag vill, men varför ska jag det?''

Nu har jag ju nyss börjat med AR istället, och vill ha en väldigt känslig häst som reagerar för minsta lilla hjälp.. jag tror nog att han förstår vad han ska lyssna på och vad han inte ska lyssna på.. han får ju belöning i form av eftergift när han lyssnar på hjälpen.

Man tycker ju olika och du har ju lika stor rätt att ogilla NH som jag har rätt att ogilla dagens dressyr:P

okej :)

Men det beror ju också på vad man vill ha ut av sin häst.
Mitt russ kom från lojsta hed som 2 åring (kom dit efter 1 år av djurplåger osv) jag var inte lika gammal då som nu ( :crazy: ) och tyckte att den hemska hästen var just hemsk! det tog 1 år innan vi kunde äns börja köra in honom och jag ville tävla ponnytrav, kunde han inte förstå det?
Men på något sätt så hittade vi varann, vi hade roligt och stod snart varandra nära. Jag longerade honom på mitt egna vis, stälde upp ett kryss med några höbalar och en stol. Han hoppade över höbalarna...
Jag jagade runt han i hagen och han jagade runt mig ^^
Han var värkligen SÅ speciell! The horse of my life!
Jag hade noll hästvett, han var helt utan något så kallat vett och tillsammans kunde det gå väldigt illa, eller väldigt bra. Det blev väl sådär varannan dag :angel:
Och jag provade med alla de där övningarna.
Se om han kunde följa efter mig om jag bad om det, backa ner i en pöl, osv. och jovisst! men han tyckte inte om det.. så när jag skulle visa en av mina vänner stenvägrade han. Varför? Jag hade väl ingen större anledning så vi sket i det. Dagen efter fastnade vi i skogen (tömkörde) ch det gick inte om vi inte backade ner i en pöl. Med bara en liten protest gjorde han det och hemmåt vi gick!

Om någon läst Hästens Själ av Hempfling så är han Zigenaren non stop! Jag bläddrar bort ända tills jag kommer till personligehetrna, de är jätte intressanta tycker jag :bump:
solskenshistoria tills som 5 åring då han fick fång.
förlåt, ska inte gå ifrån ämnet, men får fina minnen :cry:

Så nära NH men ändå så långt ifrån?

Sen har jag ju Ronja :smirk:
Galen, agressiv shettis som tävlat 11 år non stop i ponnytrav, hade inte gått sitt rekord på 5 år och alla sa att hon var slut. Men hon vägrade låta mig bestämma! Jag fick föreslå en sak, hon fick avväga det och sen kunde det genomföras. Man kunde inte vara för snäll heller för hon var en aning maktgalen ^^

Henne retade jag upp inför loppet och huvudsaken man behandlade henne som en prinsessa så jovisst kan hon springa!
7,5 sek som 14åring!

nu gjorde jag mitt inlägg samtidigt som du ^^

Såklart man vill ha en självsäker häst! :)
Men målet är väl att ha en häst som är så säker i sig själv så att den lätt accepterar nya, skrämmande saker? Jag tog faktiskt fram en presenning (måste lära mig stava det där ordet!) i början på min förra pålles tid hos mig och han höll på att dö! ;)
2 år senare tog jag fram den igen och han nosade på den och gick sedan och stälde sig på den ^^

Men det jjag vill ha, är nog bara min egna väg.
Så jag tror att ingen någonsin kan övertyga mig om att någon
speciell väg är bäst. Men jag älskar att höra allas tankar ! :love:
Sen så trodde jag att jag bara skulle få uppkäftia svar, men tack! :bow:

Ps. nu håller han på att lära sig samlad travoch början på piaff för Eva Jälmbrant! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 105
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilsen i sporten.
  • Vi som letar häst II
  • Fuxhingst

Omröstningar