Sv: NH *bildtråd*
okej
Men det beror ju också på vad man vill ha ut av sin häst.
Mitt russ kom från lojsta hed som 2 åring (kom dit efter 1 år av djurplåger osv) jag var inte lika gammal då som nu (
) och tyckte att den hemska hästen var just hemsk! det tog 1 år innan vi kunde äns börja köra in honom och jag ville tävla ponnytrav, kunde han inte förstå det?
Men på något sätt så hittade vi varann, vi hade roligt och stod snart varandra nära. Jag longerade honom på mitt egna vis, stälde upp ett kryss med några höbalar och en stol. Han hoppade över höbalarna...
Jag jagade runt han i hagen och han jagade runt mig ^^
Han var värkligen SÅ speciell! The horse of my life!
Jag hade noll hästvett, han var helt utan något så kallat vett och tillsammans kunde det gå väldigt illa, eller väldigt bra. Det blev väl sådär varannan dag
Och jag provade med alla de där övningarna.
Se om han kunde följa efter mig om jag bad om det, backa ner i en pöl, osv. och jovisst! men han tyckte inte om det.. så när jag skulle visa en av mina vänner stenvägrade han. Varför? Jag hade väl ingen större anledning så vi sket i det. Dagen efter fastnade vi i skogen (tömkörde) ch det gick inte om vi inte backade ner i en pöl. Med bara en liten protest gjorde han det och hemmåt vi gick!
Om någon läst Hästens Själ av Hempfling så är han Zigenaren non stop! Jag bläddrar bort ända tills jag kommer till personligehetrna, de är jätte intressanta tycker jag
solskenshistoria tills som 5 åring då han fick fång.
förlåt, ska inte gå ifrån ämnet, men får fina minnen
Så nära NH men ändå så långt ifrån?
Sen har jag ju Ronja :smirk:
Galen, agressiv shettis som tävlat 11 år non stop i ponnytrav, hade inte gått sitt rekord på 5 år och alla sa att hon var slut. Men hon vägrade låta mig bestämma! Jag fick föreslå en sak, hon fick avväga det och sen kunde det genomföras. Man kunde inte vara för snäll heller för hon var en aning maktgalen ^^
Henne retade jag upp inför loppet och huvudsaken man behandlade henne som en prinsessa så jovisst kan hon springa!
7,5 sek som 14åring!