NH *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NH *bildtråd*

Flertalet av de (hästmänniskor!) som kom fram till oss på Strömsholm frågade om hästarna var pleggade, för att de kunde stå still en längre stund...!!?

sholm.jpg

I sådanna lägen blir jag väldigt skeptisk till vilken träning "svensson-hästar" egentligen får där ute...
Så om du har hästar som också tycker att det vi visar i tråden är vardagsmat, så blir jag väldigt väldigt glad!

Håller med Lina_olsson. Det är heller inte ridningen som är själva grejen. Det är inte det som är målet. Egentligen är det mest arbete från marken även fast ridningen är en del också.. om du förstår vad jag menar?

KL

Jag köpte en riktigt snygg repgrimma på Globen igår. Men problemet är att jag inte riktigt fattar hur jag ska knyta den^^ Så jag tänkte att det kanske finns nån vänlig själ här på buke som har lust/tid att förklara! :idea:

Hej!
Nej, Molly var Marias ponny, så hon följde med henne hem till Örnsköldsvik när hon flyttade. Hur går det för dig och din mamma, har du fått någon ny ponny?

ja just ja de va itne din ponny..
jorå de går bra japp vi fick hem en som mammas kompis inte längre hade tid för o sen klarade hon inte riktigt av den heller fast de är ingen ponny men ligger precis på gränsen,men hon har iaf blivit min nya "tävlinghäst", vi hade lite otur me skador på våra egna hästar ett tag men nu e alla friska o krya så de går bra:)

Snacka om inspiration man fick nu :D

När jag fått köpt min islandsvalack skall det tränas!
Som han är nu så är det mycket som är JÄTTEFARLIGT ex att gå ifrån kompisarna,
läskiga monster i diken, fåglar som flyger i skogen osv XD

Men han är väldigt intelligent så det skall bli kul att lära honom och se vad han kommer klara av.

Ngn som har bra tips på hur man får hästen att stanna där man bestämt att den skall stå?
Min kille är lydig och så att han alltid följer mig men när jag vill att han skall stå still så följer han med, då försöker jag backa honom och säger bestämt STANNA, sen går jag och han ska hänga med :angel:
Han är dundernyfiken kan tilläggas och extremt social kan tilläggas :p

Ngt bra tips?

Flertalet av de (hästmänniskor!) som kom fram till oss på Strömsholm frågade om hästarna var pleggade, för att de kunde stå still en längre stund...!!?

sholm.jpg

I sådanna lägen blir jag väldigt skeptisk till vilken träning "svensson-hästar" egentligen får där ute...
Så om du har hästar som också tycker att det vi visar i tråden är vardagsmat, så blir jag väldigt väldigt glad!

va e pleggade?:confused::smirk:

KL

Jag köpte en riktigt snygg repgrimma på Globen igår. Men problemet är att jag inte riktigt fattar hur jag ska knyta den^^ Så jag tänkte att det kanske finns nån vänlig själ här på buke som har lust/tid att förklara! :idea:
också på globen i fredags! :D

Iallafall, du tar repändan som du ska knyta med, och trär genom den genom öglan, inifrån och ut.
sen lägger du repet bakåt, runt öglan bakåt - framåt.
Trä sen genom öglan bakåt genom den "nya" öglan.

foto_pa_nackremmens_knut_3.jpg

.......ursäkta att jag förstör eran tråd.....men ....är det inte bättre ni sitter på era hästar- ???......får en känsla av det ni kallar NH träning är sådant en normalt fostrad häst ska klara av i vardagen.....fast jag kan ju ha fel.......särskilt när jag frågar er antar jag....

Missförstå inte mitt inlägg, det är inte kritik utan en frågeställning.

:angel:

Vi sitter på hästarna, som du säkert förstår är ju detta inte alla bilder som någonsin har tagits på dessa ekipage.

Fånig kommentar tycker jag, varför skriver du ett inlägg när du själv tycker att det förstör tråden? :devil:

Om du inte förstår dig på det här kan du väl hålla dig till dressyrforumet :idea:

Now Skuggi...play nice!!!;)

Jag tycker det är bra att andra folk frågor sånna frågor. Om det är förklarat på ett pedigogiskt (stavning???) sätt så kan vi kanske ändras andra uppfattning på NH istället att de bara ser oss bara som "repsvängare".

Re: Sv: NH *bildtråd*

men ....är det inte bättre ni sitter på era hästar- ???......får en känsla av det ni kallar NH träning är sådant en normalt fostrad häst ska klara av i vardagen.....fast jag kan ju ha fel.......särskilt när jag frågar er antar jag....

Vet ej om jag är den rätta person som ska vara pedigogiskt men I'll give it a shot...;)

Nej jag tycker det är inte bättre att "Vi" eller andra sitter upp på hästen tills hästen är mentalt redå för det. Vi (eller de flesta) vill träna hjärnan lika mycket som kroppen. Jag vill inte har en maskin som går dag in dag ut som är mentalt olycklig. Jag vill ser att min häst är på samma sidan som mig innan jag sitter upp på den. Om flera gjorde så, så skulle minskar olyckor runt landet. Hästen ska vara "väl/normalt fostrad" häst men det skulle mentalt klara av vissa saker, och jag vill vara en som ser att hästen klara av vad som helst på marken innan jag sitter upp och kan av misstag/dålig kunskap/bråttom/m m. ger fel signaler som kan orsak en olycka. Eller att jag ger hästen alldeles förmycket mental stress som orsaker dåliga vanor.

Det är så mycket mer med NH än "en normalt fostrad häst ska klara av i vardagen" Det är bara en början innan det roliga börjar. Men synd är det är var många som "prova på" Nh stannar. Men jag tycker att Lina_Olsson gav väldigt bra bevis vad hon kan göra med sina "normala fostrad vardags hästar". Det är sällan synt att dressyr hästar kan står i så trångt publik och vara så avkopplad. Det finns de men sällan synt.

Jag kan också var helt ut och cykla men är det inte en regel på dressyr/hopp tävlingar att man får inte lasta ut hästen utan tränset på först? Kanske om man tog det tid att lära sin häst att bara vara normal fostrad att klara av en vardag så kunna man får bort ett behov för den regel.:angel:

Aha, tack för hjälpen! Jag gjorde en vanlig knut på den idag, men ska testa det där :D

Varsego;)

Jag bara undrar... försöker du åka luftcross här eller? ;)

Det ser annars jättefint ut1! :D

Sv: Re: NH *bildtråd*

Now Skuggi...play nice!!!;)

Jag tycker det är bra att andra folk frågor sånna frågor. Om det är förklarat på ett pedigogiskt (stavning???) sätt så kan vi kanske ändras andra uppfattning på NH istället att de bara ser oss bara som "repsvängare".

Jaja, du är så klok.. :smirk:
Jag blir bara lite grinig på folk som dissar NH utan att ens sätta sig in i det...
Det är lite som att fråga tex i dressyrforumet om de aldrig markarbetar sina hästar eftersom det är mest uppsuttna bilder de visar där.. :smirk:

En annan viktig sak med att markarbeta och prata ledarskap innan man sitter upp är just att kolla att hästen accepterar mitt ledarskap även idag.
Hästar kollar ju sin inbördes rang massor med gånger varje dag, när jag varit borta hela dagen tycker min häst inte att det är självklart att det nu är jag som är chef.
Men efter att ha gjort lite övningar på marken visar han mig tydligt att han ger mig sitt förtroende.

Och det känns skillnad i ridningen kan jag säga. :banana:

(jätteproffsiga "NH"-människor kan säkert förmedla detta med ledarskapet på en gång i hagen utan övningar, men jag kan det ännu inte iaf)

Det kan jag hålla med om!
Håller inte på med ren NH just nu, men ''AR longeringen'' har ju mkt ledarskap i sig med..
Iaf.. har (pgs avsaknad av ordentlig kapson) inte jobbat hästen på en vecka. Tänker longera lugnt i skritt, få honom att sänka huvudet..basic.
''F*ck you'' säger han och drar järnet. Två gånger.
Tredje gången virade jag longerlinans ena ände ett varv runt en stock så att jag blev starkare men så att han ändå inte satt helt fast om han fick panik med kapsonen på, utan jag kunde släppa isf, höjde kapsonen så den låg på den starkaste delen av nosen, och longerar lugnt igen.
''F*ck you'' säger han igen och drar järnet (funkade ju förra gången, min svaga handled kan ju inte ålla emot.) sen tar det stopp, han ser lite förvånad ut och resten av passet går han som en ängel, t.om. lite trav med sänkt huvud och avslappnad.
Var mkt trevligare i boxen med på kvällen, kunde borsta utan att binda upp (något jag försökt jobba med länge) och han bara slappnade av.

Jag vet att det säkert inte är bästa sättet att binda fast hästen när den försöker dra iväg, men jag visste ju att han inte var rädd och jag kände att nåt måste jag göra.. med facit i hand fungerade det ju över förväntan, i den här situationen och med dena hästen. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka