Ngn som såg farlig fritid ang vargar igår?

Sv: Ngn som såg farlig fritid ang vargar igår?

Ryssland och många många länder har väl dålig syn på alla djur verkar det som.. Inte bara vargen man sett har behandlats sådär.. läskigt det där med jägarna som fick sina hundar halvt uppkäkade fick bära hem sin jakhund som var havt uppäten .. men å andra sidan hur många vilda djur far inte illa varje dag och så blir det sån uppståndelse för några döda jakthundar,, Samma sak med björnar som gått till attack dom stackarna har ju blivit provocerade till att försvara sitt revir elelr sig själv.. Inte konstigt att björnarna ger sig på folk till slut, men nej då är det björnen det är fel på och måste avlivas.. Jävla människor alltså jag hatar våran art..

Jag vill inte ha dem hos mig, vad andra gör har jag ingen åsikt om :p

Och de vill nog inte ha dig där heller!

Förövrigt vill jag inte ha andras lösa hundar springande på mina ägor, får jag skjuta dem då!?
Vid närmare eftertanke gillar jag inte grannskapets ungar som springer här heller..... hmmm ..:eek:

Det var dock inte i sverige...

Fast i ärlighetens namn förekommer det allt i sverige också , särskilt i rovdjurområden...

Minns den där vargen för några år sen som de skrevs om, den hade jagats med skoter i flera timmar , när den tillslut var så utmattad att den föll ihop , körde de över den med skotern om och om igen , tills den sakta förblödde på platsen av skadorna .
Jag kan inte med ord beskriva vad jag skulle vilja utsätta dessa människor för.

Varg eller inte varg är precis samma sak som att diskutera äta kött eller inte.

Så som de gjorde i Ryssland var verkligen hemskt, speciellt när de fångade in vargar och sen lät besökare skjuta :mad:

Hunden som blev tagen av varg var inte vacker, set fler sånna bilder i en jakttidning men det är ju ändå något man kan få räkna med, men jag tycker ändå det är lite konstigt att varg går på hund. De bilder jag sett så går vargen på hund för att äta och inte jaga bort och ser hunden som en rival.

Jag tycker absolut att vargar ska få finnas, de har all rätt att vara i skogen. Men när de börjar dra sig in i byar och gå på tamdjur så måste man göra något. För som jag förstod det är vargar skygga för människor.

Jag tycker inte man ska skjuta vargen, kanske fånga in och flytta de till någon annan plats. Se till att det jagas färre vilt på de platserna så vargen inte söker sig till fårbönder utan har tillräckligt med mat i skogen.

HANNALiNA skrev:
Det är hemskt.
Vargen jagar ju iaf för att äta, medans jägare jagar för nöje.
Vad gör inte våra katter? Inte jagar de alltid för att äta.

Min sambo har precis börjat jaga och jag ska ta jägarexamen. Ingen av oss jagar för det är kul. Utan för köttet (inte trofén alltså) ett djur som levt i det vilda mår så mkt bättre och har haft ett så otroligt mkt bättre än alla de djur som föds upp för att bli mat. Dessutom är köttet från ett vildsvin betydligt mkt godare än ett slaktsvin som levt i en liten box i 6 månader.

Minns den där vargen för några år sen som de skrevs om, den hade jagats med skoter i flera timmar , när den tillslut var så utmattad att den föll ihop , körde de över den med skotern om och om igen , tills den sakta förblödde på platsen av skadorna .
Jag kan inte med ord beskriva vad jag skulle vilja utsätta dessa människor för.

:eek: Fy för sådana kräk till människor som utsätter ett försvarslöst djur för ett sådant lidande.... :mad:

Sätt de små krypena i en fuktig jordhåla någonstans och glöm bort dom en månad eller två :devil:

Såg ni inte inslaget om de 2 ryttarna ,som blev jagade av 2 vargar, på en skogsväg, en bit ovanför Stockholm.
Hästarna blev mycket uppskrämda och det var bara ren tur att ingen ramlade av/blev avkastad.Vad hade då hänt ???
Nu vågar de inte rida i skogen mer !
Det går ju an att var för vargstammens bevarande om man tillbringar den mesta tiden på Stockholms (eller annan stads) asfalt- gator.
Fruktansvärd "hantering" av vargen i ryska filmen---jag fick också byta kanal.

Jag är för en vargstam i sverige.... :D

Vill bara säga att jag bor i vargtrakter,inte Stockholmare som "alla" tror man är som är för vargar. Men man vågar knappt tala högt om detta...
Självklart vill man ju inte att ens tamdjur skall bli drabbade, men man kan ju inte utrota en art för det, som vargforskaren sa så kan det ju bli lite jakt sen för att de ska bevara skyggheten men att först måste de komma upp i hyfsat antal så att det inte blir den inaveln som det är risk för nu.
Men nu är ju vildsvinen på väg,kanske fångar de jägarnas uppmärksamhet

Såg det och led starkt med de ryska vargarna.
Inte shyssta metoder någonstnans.

Tyckte det var roligt det Reinfeldt sa, "Det vi glömde tala om är att de [vargarna] är starkt koncentrerade i värmland o dalarna"....

Välkomna till Värmland! Här råkar man ut för riktiga varg"hatare" var och varannan dag. Visst finns det de, som min kompis, som blivit av med en massa djur (hon hundar) till vargen och är förbannade för det. Men så finns det också de som låter bli att jaga med hund i vargtäta revir och de som helt enkelt accepterar att vargen tar lite djur. Jag har spårat varg en del och vet att det inte är många och tjuvskyttet inträffar för ofta för att stammen ska må bra... :cry:

Jag är för en vargstam i sverige.... :D

Så även jag och det absolut bästa vore om den stammen var mer jämnt fördelad över landet och inte så koncentrerad som den är idag.

Sverige skulle med lätthet kunna ha en stam som är mycket större än idag om det var så..

Hunden som blev tagen av varg var inte vacker, set fler sånna bilder i en jakttidning men det är ju ändå något man kan få räkna med, men jag tycker ändå det är lite konstigt att varg går på hund.
Hur tror du det ser ut när en hund rivit ett får, en katt eller ett rådjur? Att det är vackert?! :crazy:

Hunden som blev tagen av varg var inte vacker, set fler sånna bilder i en jakttidning men det är ju ändå något man kan få räkna med, men jag tycker ändå det är lite konstigt att varg går på hund. De bilder jag sett så går vargen på hund för att äta och inte jaga bort och ser hunden som en rival.

Det är inte det minsta konstigt att vargen går på hund. Hunden är en inkräktare i vargens revir och det som hunden tappat iom domesticeringen är att de pga ändrat utseende inte kan kommunicera lika bra. Ta en stövare tillexempel, den har hängöron, uppstående svans, fel färgteckning, ingen ragg... som bäddat för missförstånd! Dessutom är den mycket mindre och svagare än en varg. Att vargarna sen äter på den döda hunden är inte heller konstigt. en död hund är kött och kött är mat.

Såg ni inte inslaget om de 2 ryttarna ,som blev jagade av 2 vargar, på en skogsväg, en bit ovanför Stockholm.
Hästarna blev mycket uppskrämda och det var bara ren tur att ingen ramlade av/blev avkastad.Vad hade då hänt ???
Nu vågar de inte rida i skogen mer !
Det går ju an att var för vargstammens bevarande om man tillbringar den mesta tiden på Stockholms (eller annan stads) asfalt- gator.
Fruktansvärd "hantering" av vargen i ryska filmen---jag fick också byta kanal.

Flera jag vet har blivit jagade av stora hundar som varit lösa också. För att inte tala om de j-vla vildsvinen. Sånt är livet, skogen är full av både fina och läskiga djur.
//Maria, en bit utanför Sthlm

Jag har fått marsvin, kaniner och kattungar uppätna av rovdjur. Rävar och förmodligen större rovfåglar som finns här. Men djuren var här innan vi kom med våra husdjur. Jag önskar inte utrota något djur som redan står på randen till utrotning. Som djurägare kan jag bara försöka skydda mina djur bättre. Bygga säkrare inhängnader och hålla koll på mina djur.

Nu är vargen på frammarch här i trakten, det skulle vara 3 stycken, som förmodligen kommer att etablera sig här i skogarna enligt en viltexpert. Tittar ut på ängen varje dag i förhoppning att få se i alla fall en. Det skulle jag leva på länge.

Kommer säkert glömma hälften av vad jag ska säga och det kommer nog bli väldigt rörigt men men...
Jag bor vid siljan vilket betyder att jag bor i ett vargtätt område... Någon som hört talats om siljansringflocken? Flocken som från början höll till i Furudal men som efter att de skjutit alfahonan spreds vind för våg i skogarna runt i kring... Aja det var bara lite bakgrundsfakta :D
Iaf, typ hela min släkt är emot vargen :eek: Känner mig lite ensam som starkt står på vargens sida... Pappa är jägare och han har inte ens riktiga argument till varför han avskyr vargen så mkt... Alla andra jägare gör ju det så.. Ja han går en hel del efter vinden;) Min morbror är med på demonstrationerna de har (han har även egen hund som han jagar med så det är lite mer förståeligt...)
Mormor är väl lite som gamla människor brukar vara... Vet inte om jag behöver säga mer om det? Alltså rädd för nåt nytt farligt eller nåt...

Iaf så är min åsikt att vargen har lika stor rätt som andra djur att leva... Ok att de skjuter vargar som går riktigt hårt på tamdjuren i ett område och ofta är nära tätbebyggelse... Men det ska fortf vara väldigt kontrollerat! Vi fördömer andra länder som utrotar djur men att vi själva ska utrota vargen är helt ok? Lösningen att flytta på en varg tror jag inte går att genomföra i praktiken... Jag tror risken är väldigt stor att vargen söker sig tillbaka till sitt gamla revir samtidigt som man måste vara väldigt försiktig så att man inte placerar vargen i en annans varg revir... Sen måste man kolla att vargen inte ingår i en flock... Att flytta eller skjuta det också för den delen iof är i princip lika med att splittra flocken... Vissa stammar klarar det och andra inte... (Fururdalsflocken klarade det inte)

Att sprida ut vargstammen är i princip omöjligt eftersom vargen är ett flockdjur... De som går ensamma gör det bara ett tag tills de hittar någon att bilda flock med... Och de flockarna blir stora efter ett tag eftersom ungarna stannar kvar några år hos sina föräldrar och hjälper till med ungarna som kommer efter dem... När flocken blir för stor ger de sig av och lever ensamma ett tag tills de hittar en egen partner...

Har många fler argument men de kan jag ta senare så inte det här blir ännu långre ;)

Pappa är jägare och han har inte ens riktiga argument till varför han avskyr vargen så mkt...

Jag tycker att det verkar vara väldigt många som inte riktigt har några "bra" argument till att avsky vargen så jag har en liten fundering om det egentligen kan vara en förkristen åsikt? Alltså från den tiden när vi hedningar skulle omvändas till att bli goda kristna.

Oden omgav sig med två vargar och två korpar. För korpens del innebar intåget av kristendomen att det betydde olycka att se en korp ("olyckskorp" är ett uttryck vi ff använder) och den har faktiskt också jagats till randen av utrotning.
Offrandet av hästar var väldigt utbrett i norden och det åts mycket hästkött - tills det förbjöds av påven.

Skrämseltaktik och hot har ju en förmåga att fungera när man vill tillskansa sig makt; kan det vara så att det är på det viset vår rädsla för vargen en gång i tiden började? Och numer ligger djupt rotad hos somliga...

Ja, jag vet inte alls hur det förhåller sig men det här är faktiskt något som jag brukar fundera på när varghatet blossar upp. :smirk:

I övrigt vill jag tipsa om Rovdjurscentret De 5 stora. På deras hemsida kan man få svar på det mesta man funderar om kring våra fem största rovdjur; varg, björn, lodjur, järv och människa.

Det här diskuterade vi faktiskt också på gymnasiet (låste djurvård med en mycket naturintresserad lärare... Jägare samtidigt som han är naturvårdare och inte det minsta motståndare till vargen, vi hade honom bl.a. i kurserna viltvård och utrotnings hotade djur så det diskuterades ganska flitigt och hela klassen älskade vargen :p)
Iaf så tog han upp det faktum att vi har nallebjörnar... I barnvisan mors lilla olle framställs inte björnen heller som särskilt farlig... Men vargen däremot...

Sen tror jag mycket att det faktum att björnen hela tiden har funnits där gör att den inte är något nytt och inte känns lika skrämmande... Fastän rapporterna om björnar som är in i byar i fler? Eller har jag fåt det om bakfoten... Björnar som rotar igenom soptunnor osv... Jag vet kompisar som var mer rädd för björnen än vargen... Spec för sina hästar... Så jag förstår inte riktigt heller det stora hatet mot vargen... Hur mycket gör inte björnarna?

Och tittade man på statistiken för något år sen iaf så är antalet som jägare skjuter av misstag under jakten större än den del som vargen tar... Eller som blir påkörda under jakten... Vi kanske ska börja skjuta jägare och bilister också då? :devil: För att dra det lite till sin spets ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 201
Senast: WildHorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 814
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 209
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka