• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emmakoistinen
  • Startdatum Startdatum
E

emmakoistinen

I september/oktober köpte vi in en ny ponny till ridskolan, en b-ponny mest troligt korsning mellan welsh och shettis, född 2005 (enl pass), och då var hon inte bara liiite rund om magen, jaha tänkte vi, och satte henne efter ett tag på "bantning", och inte har någon tänkt på att hon inte gått ner speciellt mycket, förrän i söndags!! Då stod jag och borsta på våran lilla dam och så känner jag fölsparkar mot mitt ben. Tog ut vet i måndags och fick konstaterat att hon är dräktig och fölar om max en månad, det jag undrar är om det kan ha varit farligt för fölet att hon gått på så lite mat under en ganska lång tid? Hon har dock aldrig fallit ur utan hållit sig rund och go och varit fräsch hela tiden. :) Dessutom har vi under den här tiden kört in henne och hon har gått lektioner (visserligen inte speciellt mycket eller hårt men ändå) och hoppats. Fast samtidigt har hon aldrig protesterat speciellt mycket och de ända hon gjort är att hon har sprungit till sina kompisar i ridhuset! :p

Och om det är någon som vet något speciellt foder som hon bör ha fastän de bara är ca 3-4 veckor kvar. Dessutom är hon aldrig vaccinerad enl pass eller något sånt, så allt känns lite osäkert och nervöst!! :confused::crazy:

Med lite efterforskningar har vi kommit fram till att hon är nog tjuvbetäckt i Tyskland dit hon blev skickad från Danmark och sedan hit till Sverige där hon åkte till en familj där hon var i ca 1 månad och sen köpte vi henne :)

Sv: Nervös!

Om hon hållt sig rund och god så borde väl inte fölet tagit någon skada. Att hon gått lektioner borde heller inte vara något problem.

På den ridskolan där jag rider så köpte dom ett halvblodssto som reds till och delvis sattes in i lektionsverksamheten. Ridläraren tyckte framåt vårkanten att hästen började protestera lite vid bl a skänkelvikningar. Hon tog ut vet och det konstaterades att hon skulle föla inom 3 veckor. Hon födde ett välskapt föl utan problem.

Om du känner fölsparkar så verkar ju den lille vara pigg och stark, så den har nog inte tagit någon skada av att stoet jobbat. Däremot kanske det är läge att sluta med hoppningen och de mest ansträngande passen.

Fodermässigt skulle jag i första hand kolla över mineraltillförslen (Ca/P-kvot, selen osv...), och kanske (beroende på vad hon äter nu) börja fasa in något proteinrikt tillskott. Om hon hållit hull och inte tappat muskelmassa så har nog fölungen fått vad energi och proteiner den behöver, men behoven ökar efterhand. När fölungen väl är född behöver stoet energi för två hästar och protein för tre, så om vårgräset inte hunnit fram är det bra om hon står på en proteinrik foderstat.

Vad gäller avmaskningar och vaccinationer så är det bäst att höra med en veterinär. Stelkramp brukar man ge påfyllnad ca en månad innan fölning för att fölet ska få ett bra skydd, men hur det är med helt ovaccinerade hästar vet jag inte.

Oftast behöver inte dräktiga ston jättestora förändringar i foderstaten förrän sista månaden ungefär om de håller hullet bra, och att de hålls ighång och rids är bara bra, så länge det inte är för ansträngande arbete, men en shettis på ridskola antar jag inte går några grand-prix-klasser direkt :) Tror itne du behöver oroa dig om hästen mår bra i övrigt:) Lycka till med liten!

Liten uppdatering.
TS Emma och kompis Mia sover i stallet i natt. Daisy som stoet heter har släppt bäckenbanden och har vaxproppar storlek "fet pormask". juvret är betydligt mer svullet i dag än i går. Hon blev inte glad när jag skulle mjölka ur och se på mjölken. Med all tydlighet förklarade stoet för mig "sluta eller få en fet spark"
Övervaknings kamera är snart monterad med monitor i huset.

Maria

Vad spännande !
Och vad bra att detta upptäcktes INNAN lilla stoet fölat.

För övrigt så tror jag att det inte alls är ngn fara på taket iom att hon är i fint hull och så. Vissa ston mår riktigt bra av att jobba ända tills ungen kommer.

Lycka till !

Du kan öka lite på hennes mat om du ser att hon behöver det. En ponny av den kalibern är väldigt lättfödda och klarar sig nästan på ingenting. Men glöm inte mineralerna. Det är inte heller vanligt att en ponnyfölning går fel. Troligen kommer du inte se någonting. Du sitter vid datorn hela natten, men när du går för att hämta något att äta så är det klart när du kommer tillbaka. Lycka till och njut:D

Hmmm...

Shetlandsponnyer är överrepresenerade när det gäller komplikationer vid fölning.

Komplikationer kan hända alla raser oavsett!!! Jag skulle vara mer orolig över att missa det hela, för när det väl sätter igång så går det fort :) Lycka till och du ska se att det kommer komma ut en frisk liten vildbase som kommer bli allas lilla favorit...

(Själv har jag ca 2 månader kvar tills beräknad fölning här hemma på märren!)

Och om det är någon som vet något speciellt foder som hon bör ha fastän de bara är ca 3-4 veckor kvar. Dessutom är hon aldrig vaccinerad enl pass eller något sånt, så allt känns lite osäkert och nervöst!! :confused::crazy:

:)

Är det du som driver ridskolan? Tycker frågorna var lite konstiga i så fall. Lite mer bör man väl kunna om hästar och foder om man driver en rörelse?? Varför är hon inte vaccinerad? :confused:

det är inte jag som driver ridskolan nej, och dom flesta frågor har jag ju själv svaren på :D ville bara höra mig för lite :P

Tack för svar. :)

Det finns ju någon sjukdom som kan drabba shettisar (ponnyer framförallt) i samband med högdräktighet/fölning om jag inte minns fel.
Jag minns inte exakt vad den hette... hyperlipidemi kanske?
Och orsaken har något att göra med fodret och att hästen slutar äta...
Ja, jag tänkte bara nämna det, någon annan kanske kan fylla i och rätta mig.
Ville bara nämna det då det var en liten ponny som kanske har varit underfodrad. Om det nu finns risk för sjukdommen så kanse det är en idé att kolla upp vad ni kan göra för att minska riskerna.
(Obs! att jag inte minns hur/varför de insjuknar, men att det är allvarligt)

Håller tummarna för att allt går bra :laugh:

Kan berätta om min toka till unghäst.

Mamma häst köptes av en familj som barnponny. Ponnyn släpptes ut på bete och vid hemkomst var hon go och rund om magen. Jaja tänkte mamman i familjen hon får bantas. Gjort som sagt ponnyn bantades och red på som vanligt. Men magen ville inte försvinna. Och så en morgon när dom kom till stallet upptäckte dom att ponnyn inte var själv i boxen, utan bär låg ett liten föl.

Nu 2,5 år senare e det lilla fölet en stor odåga (på 137) och pigg till 1000. Trots den "dåliga" starten.

Så lycket till med föliset och hoppas att allt går bra!

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 454
Senast: monster1
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar