Lister Eclipse blir varm

Fast vad är ditt alternativ menar du? Apotea har nekat reklamationen. Som jag ser det har du fyra val

1. Gå till ARN
2. Kräv nya skär och hoppas det hjälper nästa gång det ska klippas
3. Kräv (eller köp) nya skär och hitta en häst att prova på redan nu så du ser om det hjälper
4. Stäm Apotea

Och nej du behöver inte bevisa att felet finns, Apotea däremot behöver bevisa att det inte finns. Och tyvärr så har de just nu av de du berättat bevisat att ett fel finns - felaktig instruktion som skadat skäret. Och de hävdar att det orsakat värmen. Så nya skär ska du absolut ha. Men de bör ju visa att det inte var bara att skruven var för hård.

Det är därför jag anser det är smartast att byta ut skären och hitta nåt att klippa för att se.
Jo jag måste bevisa att det faktiskt är fel på varan. Se från ARN:

Huvudregeln är att den som påstår något ska bevisa det.

En vanlig missuppfattning är att nämnden gör egna efterforskningar för att ta in bevisning. Det gör vi inte.

Det är ditt ansvar att skicka in den bevisning som du vill att nämnden ska titta på.

Däremot finns det handlingar som vi nästan alltid vill att du ska skicka in. Till exempel en handling som visar att du har ett avtal med företaget du anmäler. Det kan vara en orderbekräftelse, bokningsbekräftelse, kvitto eller liknande.

Jo jag måste bevisa att det faktiskt är fel på varan. Se från ARN:

Huvudregeln är att den som påstår något ska bevisa det.

En vanlig missuppfattning är att nämnden gör egna efterforskningar för att ta in bevisning. Det gör vi inte.

Det är ditt ansvar att skicka in den bevisning som du vill att nämnden ska titta på.

Däremot finns det handlingar som vi nästan alltid vill att du ska skicka in. Till exempel en handling som visar att du har ett avtal med företaget du anmäler. Det kan vara en orderbekräftelse, bokningsbekräftelse, kvitto eller liknande.
Ja och det har du ju gjort. Du har skickat in maskinen. Du har fått svar att felet var att skären var för hårt åtdragna och att skären skadats av det. Instruktionen som medföljer maskinen är felaktig och den har gjort att du dragit åt för mycket när du följt den. I övrigt anser de att det är inget fel.

Varan HAR ett fel. Det ÄR bevisat.

Det som INTE är bevisat är det jag tjatar om - ifall varan är felfri när skären dras åt lösare.

Jag har ett halvblod. Skären är ju slipade nu så behövs inte bytas.
Ah,jag trodde du fick tillbaka dem som de var. Mitt missförstånd

Men varför inte fråga om du kan klippa fjordingen? Endera fungerar det utan att maskinen blir varm och skäret slits och då är ju allt bra. Eller så kvarstår problemet och då är det ju ny kontakt med Apotea/verkstaden för då har deras lösning inte löst problemet.

Ah,jag trodde du fick tillbaka dem som de var. Mitt missförstånd

Men varför inte fråga om du kan klippa fjordingen? Endera fungerar det utan att maskinen blir varm och skäret slits och då är ju allt bra. Eller så kvarstår problemet och då är det ju ny kontakt med Apotea/verkstaden för då har deras lösning inte löst problemet.
Dom kommer säkerligen skylla på att fjordingen har för mycket päls och att maskinen inte är gjord för att klara det..

Så här står det på serviceverkstadens sida om min klippmaskin.

Lister Eclipse - lätt och smidig batterimaskin för proffs och hemmaklippare.

Klipper du hästar eller kor med tjocka, täta pälsar är det bättre du väljer Econom CL som är betydligt starkare, men också tyngre

Ergonomisk design med smalt grepp, lättåtkomlig strömbrytare och bra balans

Driftsäker med minimalt underhållsbehov, men olja skären varje klippning!

Ljudnivån som alla Lister maskiner lite högre pga skärsystemet. Dessa maskiner är älskade för sin klippförmåga ,så man står ut med lite högre ljud.

Levereras med 1 batteri -räcker till 2h klippning. Xtra batteri finns att köpa till.

Det här svaret fick jag av Apotea, dom har ju lite erkänt att maskinen blev varm så frågan är om det räcker för att bevisa att felet finns?

Jag fick information om att du tog kontakt med oss gällande detta ärende tidigare i veckan, och talade med en kollega om att denna reklamation inte är godkänd.
Varan ska ha skickats åter tillbaka till dig via DHL.

Vi har fått denna information ifrån service centret:

Vi har nu kollat igenom och testat samt mätt elektroniken. Maskinen har inga fel. Orsak: överbelastning
Vi skickar tillbaka maskinen till kund med faktura på kontroll, slipning och frakt tillbaka. Frakten hit bjuder vi på. Ärendet avslutat

Vi konstaterade att maskinen tekniskt är ok och att uppkomna problem beror på samspelet mellan användaren, hästpäls och maskinen.

Då det inte är något fel på klippmaskinen så kan vi inte godkänna reklamationen.
Du är välkommen att lämna in ett ärende till ARN, vi välkomnar alltid en oberoende part om du inte håller med om vårt beslut.

Med vänlig hälsning,

Sandra
Kundservice/
Reklamationsavd.
Här säger de ju tyvärr inget om det med fel instruktion. Här skyller de allt på dig :(

Står det någonstans? Annars kan de hävda det bäst de vill. En vara ska kunna användas för det den är avsedd för. I detta fall klippa häst.
Min häst är ju dock ingen fjording och jag tycker att det inte borde vara några problem för maskinen att klara hans päls! Han var dessutom klippt en gång i oktober så var inte helt utväxt heller.

Min häst är ju dock ingen fjording och jag tycker att det inte borde vara några problem för maskinen att klara hans päls! Han var dessutom klippt en gång i oktober så var inte helt utväxt heller.
Jag svarade på att de skulle hävda att den blev varm bara för det var en fjording. Det har de inget för eftersom det då skulle behöva stå att den bara är för tunna pälsar eller liknande.

Så provklipp fjordingen om du kan!

Så här står det hos Apotea där jag köpte den..
Screenshot_20250124_151553_Samsung Internet.webp

Dom kommer säkerligen skylla på att fjordingen har för mycket päls och att maskinen inte är gjord för att klara det..

Så här står det på serviceverkstadens sida om min klippmaskin.

Lister Eclipse - lätt och smidig batterimaskin för proffs och hemmaklippare.

Klipper du hästar eller kor med tjocka, täta pälsar är det bättre du väljer Econom CL som är betydligt starkare, men också tyngre

Ergonomisk design med smalt grepp, lättåtkomlig strömbrytare och bra balans

Driftsäker med minimalt underhållsbehov, men olja skären varje klippning!

Ljudnivån som alla Lister maskiner lite högre pga skärsystemet. Dessa maskiner är älskade för sin klippförmåga ,så man står ut med lite högre ljud.

Levereras med 1 batteri -räcker till 2h klippning. Xtra batteri finns att köpa till.
Men du har köpt den från Apotea? Och där står inget om bara lämpad för si eller så. Och det är det som är det relevanta. Dvs Apotea kan inte hävda att problemet är att du klippt häst med den

Tillägg. Och om de gör det så är det i sig ett skäl för att reklamera

Men du har köpt den från Apotea? Och där står inget om bara lämpad för si eller så. Och det är det som är det relevanta. Dvs Apotea kan inte hävda att problemet är att du klippt häst med den

Tillägg. Och om de gör det så är det i sig ett skäl för att reklamera
Japp köpte från Apotea. Ska man inte kunna klippa en normal häst med en klippmaskin för häst?? Dom skriver att problemet uppstod pga samspelet?? Vadå samspelet? Clipping made easy står det på kartongen..

Vi konstaterade att maskinen tekniskt är ok och att uppkomna problem beror på samspelet mellan användaren, hästpäls och maskinen.

Japp köpte från Apotea. Ska man inte kunna klippa en normal häst med en klippmaskin för häst?? Dom skriver att problemet uppstod pga samspelet?? Vadå samspelet? Clipping made easy står det på kartongen..

Många ord för att beskriva att de hävdar handhavandefel. Men så himla synd de inte står för att instruktionen är fel. Nu har du ju ingen chans alls hävda att det inte bara berodde på skruven. Så jag håller tummarna den funkar bra när du provar med lösare justerat

Många ord för att beskriva att de hävdar handhavandefel. Men så himla synd de inte står för att instruktionen är fel. Nu har du ju ingen chans alls hävda att det inte bara berodde på skruven. Så jag håller tummarna den funkar bra när du provar med lösare justerat
Jag har mailat verkstaden och bett om att få skriftligt att dom anser instruktionerna är felaktiga. Men faktum kvarstår ju fortfarande att maskinen ska väl klara av att klippa en häst, utan att bli överhettad, när den säljs som hästklippmaskin?

dom kan ju säga vad fan dom vill i grunden, men det spelar ju ingen roll för ARN tex. men jävligt surt att man skall lägga ute med såna pengar så länge. Jag tror inte Apotea får rätt hos ARN

Jag har mailat verkstaden och bett om att få skriftligt att dom anser instruktionerna är felaktiga. Men faktum kvarstår ju fortfarande att maskinen ska väl klara av att klippa en häst, utan att bli överhettad, när den säljs som hästklippmaskin?
Ja det är ju det jag sagt i flera inlägg :)

Liknande trådar

Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 403
Senast: Petruska
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka