Nero's MH, Film-bilder-resultat

Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Men ärligt, vad ska alla människor göra med dessa driftstarka tjänstehundsämnen till hundar? Ska man inte träna skydd och dylikt så förstår jag faktiskt inte... De flesta sysslar väl med lydnad och bruks på betydligt lägre nivå än så. Om jag lyckats ta mig så långt med min mentalt urkassa hund (dock med arbetsmotor) så förstår jag inte varför inte en lagom hund som passar ens hobbynivå är helt okej? Klarar alla människor verkligen av dessa driftstarka hundar med alla sina drifter??
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

KL!
Hur mycket förändras en hund med tiden från sitt MH till t.ex. korningens mental test? Jag fick höra, vid vårt MH, att en så ung hund inte ska visa för mycket skärpa, då kommer den att vara en riktigt otrevlig jäkel vid 4 års ålder! Stämmer det??
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

L-testet skulle förmodligen Nero komma lika långt på som din. då han hade fin kamp o jakt.

Hon viker ju faktiskt ner sig i kampen med mig utan speciellt stora hot för dit har jag inte ens kommit än i träningen med henne. Så Det är ju av yttesta vikt o köra henne lugnt o sansat för annars avbryter hon kampen.

Å andra sidan uppfattade jag det som att det blev värre när du och hon hade er lilla dispyt? Det kändes som att det problemet inte var lika stort innan-ja det är min uppfattning. L-testet kuggade hon på för att hon har lite dåligt med dådkraft . Sedan har du och jag redan diskuterat just den biten varav du förklarade att hundens tidigare miljösäkerhet kan betyda väldigt mycket i dom situationerna, speciellt eftersom att hon är vek. Tex att sitta i rastgård och inte så mycket mer under hela sina första två levnadsår för att sedan behöva stå upp för dig själv i en totalt annorlunda miljö. Jag tror iof inte att hon knappt klarat det ändå, men jag tror defintivit att det hade varit annrolunda om hon kände sig säker i annorlunda miljöer.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

När jag ser på filmerna så ser jag en omogen hund som kan utvecklas på vissa bitar så ja, hundar kan utvecklas och få ett annat korningsresultat. Båda mina hundar har utvecklats mellan MH och korning.

Utan att vara ngn expert men har sett hyfsat många schäfrar på MH, korningar, L-test och i tjänst; hunden är i mina ögon inget ämne för tjänstebruk. Han har en hyfsad kamplust - jag gillar dock inte att matte tar på sig den mest aktiva rollen i kampandet, det är hunden och inte matte som ska kampa enligt min mening. Tänk på att bli lite mera passiv emellanåt så att hunden får visa sin aktivitet i kampen.

Jag gillar inte att hunden flyr ur kopplets längd flertalet gånger och tycker att den söker förares stöd i för stor utsträckning. Osjälvständig, avreagerar för långsamt för min smak.

Ang viftningar på svans kan det likaväl som osäkerhet, inbjudan till lek betyda; kom an! Här är jag! Raggandet är jag mindre förtjust i men om det endast är ragg framtill och om det lägger sig snabbt så tycker inte jag att det har så stor betydelse rent allmänt.

MEN som sagt, jag ser en hund med viss omognad så saker och ting kan utvecklas när hunden blivit lite äldre. Observera att jag INTE menar att man kan träna sig till ett bättre resultat, det ska en bra testledare kunna se igenom.

Till TS; tänk på att oavsett resultat så har du samma trevliga hund med dig hem som den du kom till testet med. Ang resultaten så jmfr med resterande kull, lyssna på de omdömen och ev råd som gavs på plats och träna utifrån hundens förutsättningar.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Har du något mh som man kan se?
Med en hund som du tycker är riktigt bra?
Vore intressant...

Eller någon annan för den delen med!
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Jag o mina hundar är så gamla ( en har åkt till himlen t o m ) så vi har våra MH och korningar endast på VHS:D Synd för båda de kullarna har producerat KANONhundar! Mina låg på den övre skalan men inte bäst. Poängen på korningen låg på 217 resp 211 poäng på mina pojkar, tror att den högsta låg på 265 (!) om jag minns rätt. Det var dessutom en tik. Gammelhundens kull var det nog Grimm som låg om inte högst så bland de högst bedömda så att senare kunna köpa en valp efter honom var ett privilegium ÄVEN om han inte nått upp till samma standard.

Linjerna på första vovven var Silverpilens Hast och Kiragårdens Qvizzla ( reservation på stavningen på tiken ) och på min nuvarande Kiragårdens Grimm och Rapports Beriva.

Om man ska jämföra tester så har båda mina testats på L-test unga, särskilt den senare, och inte fått så "bra" reaktioner på L-testen som på korning. De belastas mer på L-testen, både av figge och av inomhusmiljöerna så det kräver mer av hundarna enligt min mening, vilket är helt korrekt dessutom. Båda mina har klarat L-testen för vidare utbildning till väktarhund men ej bedömts som tillräckliga för polisen. Den siste jag testade fick bedömningen omogen men utvecklingsbar bl a så där vet jag inte hur det hade sett ut om jag hade haft tid att vänta ngt år till innan L-testen.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Jag tyckte att filmen skulle vara ett bra pedagogiskt exempel på hur glada alla hunda är som viftar på svansen. Eller snarare hur hundar använder sin svans i engagemang/arbete.

I övrigt ber jag om ursäkt för att jag är så grinig. Upptäckte nyss självhur grinig jag är.

Jag förstod precis hur du menade. Men det lärt som att personen i ditt exempel gärna ville att svansen skulle vifta av glädje snarare än av något annat, därav mitt svar.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Men ärligt, vad ska alla människor göra med dessa driftstarka tjänstehundsämnen till hundar? Ska man inte träna skydd och dylikt så förstår jag faktiskt inte... De flesta sysslar väl med lydnad och bruks på betydligt lägre nivå än så. Om jag lyckats ta mig så långt med min mentalt urkassa hund (dock med arbetsmotor) så förstår jag inte varför inte en lagom hund som passar ens hobbynivå är helt okej? Klarar alla människor verkligen av dessa driftstarka hundar med alla sina drifter??

Klart man vill ha motor även om man nu bara kör lydnad hur roligt är det med en hund som inte har nåt driv alls.

Sen skyddsavlade hundar vad är det för nåt?
I mina ögon är det en hund som har stort av det mesta men kan lika gärna användas till mycket annat ex räddning , sök,bevakningshund.

Mina har ju många duktiga skyddshundar men vill jag byta gren o köra räddning vad är problemet inget alls de är sociala , miljöstarka bra kamp ja allt vad man vill ha i en brukshund. Gott ex är ju Gabbi med sin härliga hund Råda som ska bli räddningshund men har pappan som skyddshund så vad spelar det för roll.

sen vill väl ingen ha en rädd hund som flyr o inte kan rätta upp situationen själv. (Nu menar jag inte Nero men i allmänhet.)
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ja vad spelar våran dispyt för roll tror du inte Jääkäri har fått mycket värre o han går för fullt på mig ändå tvekar aldrig på mig.

Det är ju hennes vekhet som lyser igenom där också.

Sen att jag ska ringa uppföddaren gör jag inte det ser han själv jag har inte kört hunden tillräckligt mycket sen ser jag väl kanske inte hunden som största bristen i detta fall utan de som står bakom snöret o aldrig kan berömma eller korrigera sin hund i tid.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

ok!
hade varit kul att sett någon film..
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ja vad spelar våran dispyt för roll tror du inte Jääkäri har fått mycket värre o han går för fullt på mig ändå tvekar aldrig på mig.

Det är ju hennes vekhet som lyser igenom där också.
Men jag har inte sagt något annat heller? Jag skrev klart och tydligt att hon reagerar som hon gör pga av sin vekhet, och att det enligt min uppfattning därför som hon inte vågade gå på dig sen? Jag förstår inte vad du menar nu.

Sen att jag ska ringa uppföddaren gör jag inte det ser han själv jag har inte kört hunden tillräckligt mycket sen ser jag väl kanske inte hunden som största bristen i detta fall utan de som står bakom snöret o aldrig kan berömma eller korrigera sin hund i tid
Oj, tråkigt att få höra det på forum och inte öga mot öga
När vi skiljdes åt sist var du väldigt positiv och det kändes bra alltihop. Men okej, då vet jag åtminstone nu att du är missnöjd med mig som förare , väldigt tråkigt att höra :(

Uppfödaren tar jag själv, tänkte mest att du kunde hjälpa mig att tolka.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ja, VHS:sen börjar ju bli farligt slitna nu så det är snart dax att lämna in för att få över på skiva så då kanske jag t o m kan fixa så att de går att lägga ut.

Jag vet inte om vissa brukskennlar numera lägger ut sina korningar o MH så att man kan se dem men det kan vara värt att kolla upp - det är ju alltid intressant att få se en hel kull och ha tillgång till resultaten så att man kan få se hur en "bra" hund ska se ut, som du efterfrågar.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Oj, tråkigt att få höra det på forum och inte öga mot öga
När vi skiljdes åt sist var du väldigt positiv och det kändes bra alltihop. Men okej, då vet jag åtminstone nu att du är missnöjd med mig som förare , väldigt tråkigt att höra :(

Uppfödaren tar jag själv, tänkte mest att du kunde hjälpa mig att tolka.

Varför ta det så negativt för det första har du fått en svår första hund med ganska mycket aktivitet men saknar vissa bitar. Den hunden skulle behövt en erfarnare hundförare som vet exakt när man ska puscha hunden till max o när man ska hålla tillbax o hunden själv får jobba o tänka.

Som sist som ett ex när hon tillkämpa sig säger du inte ett ljud jag får säga till dig att berömma när du gör det har hunden somnat i skyddsärmen o du berömmer vad? jo att hunden bara hänger. Det jag menar med min kritik är att du själv måste se sånt när du ser nåt du gillar berömmer man.

Jag är inte missnöjd med dig på nåt vis vet att du gör ditt yttersta absolut men kunskapen räcker inte riktigt till. Sen får vi aldrig nån rutin på träningen då du kommer 1 gång max i månaden du skulle behöva komma minst det dubbla för vi ska få flyt o dels komma vidare som det är nu står vi still o trampar. Du fick henne 6juni vi har då kört henne 5dagar.

Jag vet alldeles för lite för o kunna lägga mig i det med uppföddaren skulle behöva köra henne ännu mer för o kunna säga nåt. Ser vissa saker postivt i henne absolut men en hel del brister.

Så ta inte detta negativt för det var inte menat.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Utan att vara ngn expert men har sett hyfsat många schäfrar på MH, korningar, L-test och i tjänst; hunden är i mina ögon inget ämne för tjänstebruk.
Hunden är inte ens tilltänkt för det ändamålet, utan han är min bästa kompis i första hand som jag tränar aktivt och har precis börjat tävla med i lydnad.


Han har en hyfsad kamplust - jag gillar dock inte att matte tar på sig den mest aktiva rollen i kampandet, det är hunden och inte matte som ska kampa enligt min mening. Tänk på att bli lite mera passiv emellanåt så att hunden får visa sin aktivitet i kampen.
Har han bra kamplust, men i andra leken(där han lekte med mig) så var det mest jag som kampade ja, ska jag vara helt ärlig nu så var jag såpass j-a trött att jag bara ville få beskrivningen överstökad:o, det plus att det var skott under den leken så då valde jag att bjuda mer på mig själv för att få igång honom...



Till TS; tänk på att oavsett resultat så har du samma trevliga hund med dig hem som den du kom till testet med. Ang resultaten så jmfr med resterande kull, lyssna på de omdömen och ev råd som gavs på plats och träna utifrån hundens förutsättningar.
Absolut, han är min lille musse oavsett vad!:love:
Egentligen så skiter jag i MH:et, jag vet precis vad jag har för hund i kopplet. Största anledningen till att jag gjorde MH är för att jag vill starta han i brukset, där MH måste vara gjort innan start(bortsett från appellen där man inte behöver det fram tills hunden är 15 månader)
Han ska ju knappast gå i avel för där har han absolut ingenting att göra, så beskrivningen kunde för min del ha gått åt helt åt pipsvängen. Men nu gick det bättre än förväntat, vilket jag är oerhört glad över!:laugh:

Ang resultaten så jmfr med resterande kull, lyssna på de omdömen och ev råd som gavs på plats och träna utifrån hundens förutsättningar.
Med tanke på från vilken uppfödare/kennel min hund kommer ifrån så ska jag inte hoppas på för mkt om att få reda på hur hans syskon reder sig på ett MH. Vet inte ens vart hälften tagit vägen, lyckats spåra upp 3 st syskon till honom, varav den ena är Xi i uprspungs inlägget. Så där har jag ett syskon iaf. som ska göra MH snart, och kunna jämföra. Men resten, tja... Det är som det är.

Tack för dina övriga synpunkter.:)
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Som sist som ett ex när hon tillkämpa sig säger du inte ett ljud jag får säga till dig att berömma när du gör det har hunden somnat i skyddsärmen o du berömmer vad? jo att hunden bara hänger. Det jag menar med min kritik är att du själv måste se sånt när du ser nåt du gillar berömmer man.
Den ena gången berömde jag för att som jag sa då-jag tyckte att du ropade "beröm".
Andra gången minns jag inte, det var säkert ett misstag.

Saken är den att jag har aldrig kört skydd tidigare innan jag fick Grima, nu har jag kört henne kanske tre gånger av fem som vi pysslat med henne. Jag är total nybörjare och tycker att det är jättesvårt att hänga med vissa gånger, jag gör ofta fel..eller jag gör väl egentligen oftare fel än rätt vad jag förstått. Jag tycker bara det känns jättejobbigt att få höra det här på ett forum, inte för att jag inte kan stå för att jag är nybörjare och inte fattar allt. Men för att det lät som något helt annat innan vi åkte från tripphult.. Självklart tar jag då illa vid mig när jag får läsa det här sen. Det känns inte alls bra. =(
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ska du köra lydnad med honom så tror jag att du har en utmärkt hund för det ändamålet, han är hela tiden mkt uppmärksam på dig och det är ju ett stort plus att kunna börja med. Lycka till med vovve!

Musse! Gulligt:)
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Har du något mh som man kan se?
Med en hund som du tycker är riktigt bra?
Vore intressant...

Eller någon annan för den delen med!

Då kanske vi får starta en ny tråd så vi inte förstör denna :). Jag har filmklipp på min vänstervarvare från både korning och MH men det är väl inget att se ;). Jag håller med om att det skulle vara kul att se filmklipp från några bra för att se skillnaden.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Precis min tanke, jag hade också önskat bättre resultat på vissa moment om det vore min hund och den var rätt igenom bruksavlad.
Nu är Nero "vänstervarvare" och ska jag vara ärlig trodde jag inte att det skulle gå så fint som det faktiskt gjorde!

Med risk att låta dryg, dock utan att mena det. Men jag börjar reta mig lite på detta eviga poängterande!
Nero är en Schäfer, efter utställningslinjer ja-men fortfarande en Schäfer!
Det finns ingen ras som heter utställnings Schäfer eller bruks Schäfer, det är En ras, en ras med olika linjer för olika ändamål. Min hund är en Schäfer som används inom brukset = Brukshund av Schäfer ras.
End of story.

Det finns minst lika mkt skräp inom båda "grupperna", bruks vs utställningslinjer.



Jag -som jag sa får ju erkänna att jag varit fördomsfull mot vänstervarvarna och inte trott att han skulle klara sig så bra som han gjorde . Det handlar mer om vad jag förväntade mig av just den hunden än att det är ett acceptabelt beteende för en schäfer överlag.
Okey, så mao tvivlade du på att Nero skulle genomföra MH:et så 'bra' som han nu gjorde?
Får jag då fråga vad specifikt det var hos honom som fick dig att tvivla på hans mentalitet(eller vad man ska säga)?
För egentligen har Du ju inte sett så mkt av Nero utanför träningsplanen för att kunna dra den slutsatsen du tydligen gjort...
Eller gick du bara efter hans stam och tog för givet att han skulle vara 'skit' efter hans (utställnings)linjer?

Är som sagt bara nyfiken på vad du menar nu:)
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Jag förstår hur de tänker och håller både med och inte med.

Jag upplever det som att hundarna visa sitt rätta jag från ca 3 år och framåt. Har de inte visat en allvarlig sida tidigare så kan de plocka fram den då eftersom att de då blir vuxna (ca, enligt mig). En del hundar upplevs som grinigare, de får större intigritet osv. Det är ju därför korningen ligger lite senare för att hunden ska mogna och de sidor hos hunden har vuxit fram.

Så varje gång jag ser någon skriva att deras hund är JÄTTESNÄLL och 15 månader så tänker jag att det inte alls är säkert att det stämmer om två år.

Om hunden blir otrevlig eller ej om de uppvisar skärpa redan tidigt beror ju på hundens helhet. Hur de andra bitarna med t.ex. rädsla passar in.

Min hunds pappa hade förmodligen en jättestor skärpa, men troligvis nervfast också. Han har man ju sällan eller aldrig kunnat ana vad som fanns bakom fasaden. Jag såg dock hans kullsyster under hot och den hundens matte behövde då inte vara rädd för att gå ut på kvällen.

En väldigt välbalanserad hund utan rädslor kan ju ha mycket skärpa utan att man störs av det alls. En rädd hund med skärpa är inte rolig alls.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det nån här som skulle ha lust att hjälpa mig tolka poäng från en hunds korningsresulat? :) Jag är alltså helt obekant med detta...
Svar
9
· Visningar
1 944
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 252
Senast: Nenyah
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 941
Senast: shia
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 303
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp