Nero's MH, Film-bilder-resultat

Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ja, jag kan ta att en hund REAGERAR med att hoppa åt sidan men jag vill se att hunden i såfall fort som ögat undersöker vad det är och sen avreagerar.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Den hanterade ju dumpen väldigt trevligt. En fråga bara, jag tittade på en del av de andra videoklippen på samma hund: vill man att de ska vara sådär "pipiga"? Lät lite som stress i mina öron, men det kanske bara är jag som uppfattar det så. Intressant att se MT-momenten, vissa är ju liknande från MH:t och vissa är helt annorlunda.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Nej man behöver för den skull inte avla på allt. Det tycker jag är en sak som är helt skild från en sak som en bra hund för en hundägare.

Men säg nu att det bara är 2-3 kullar per år som skulle få existensberättigande för att gå igenom nålsögat här på Buke. Vart skulle det leda? Eller säg att det föddes 4000 schäfrar per år som var ena jävlar anamma hela bunten, vart skulle de ta vägen? Ärligt?

Då pratar jag även rekrytering av nytt hundfolk... Det är ju trots allt medelmåttorna som ser till att klubbar etc. fungerar, inte de tre häftigaste tävlingsmänniskorna på klubben. Då kan de ju stå där och sälja sitt fika själv... Det är ju inte säkert att pudelmänniskorna vill ställa upp på ett bruksprov.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Nej man behöver för den skull inte avla på allt. Det tycker jag är en sak som är helt skild från en sak som en bra hund för en hundägare.

Men säg nu att det bara är 2-3 kullar per år som skulle få existensberättigande för att gå igenom nålsögat här på Buke. Vart skulle det leda? Eller säg att det föddes 4000 schäfrar per år som var ena jävlar anamma hela bunten, vart skulle de ta vägen? Ärligt?

Då pratar jag även rekrytering av nytt hundfolk... Det är ju trots allt medelmåttorna som ser till att klubbar etc. fungerar, inte de tre häftigaste tävlingsmänniskorna på klubben. Då kan de ju stå där och sälja sitt fika själv... Det är ju inte säkert att pudelmänniskorna vill ställa upp på ett bruksprov.

Fast siktar man inte på sm eller tjänstehundar så kan man ju ändå gå rätt långt med mindre extrema hundraser(eller medelmåttorna som blivit över) folk får ju lotta för att komma med på spår och att komma med en sökgrupp verkar inte alltid vara det lättaste?

Jag förstår vad du menar, men det känns som sagt bakvänt att medvetet avla fram mer medelmåttiga rottisar tex.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ren självbevarelsedrift. Jag skulle bli riktigt tveksam på en hund som inte reagrera alls. Oj en stenbumling ramlade över mig, men eftersom att jag inte blir rädd så dog jag

Jag har varit med och mentaltestat en hund som inte reagerade alls. På något. Det var grymt konstigt. Den hunden var inte riktigt 100. Det kom sen fram att hans pappa m.m. hade samma problem.

Så det är ju iaf bra om de upmärksammar att det faktiskt händer något :)
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Jag förstår vad du menar, men det känns som sagt bakvänt att medvetet avla fram mer medelmåttiga rottisar tex.

Men det kanske ändå skulle vara ett lyft för rasen :angel: Iaf om det är så att många inte ens når upp till att vara en medelmåtta ;)

Nej jag förstår också vad du menar.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ren självbevarelsedrift. Jag skulle bli riktigt tveksam på en hund som inte reagrera alls. Oj en stenbumling ramlade över mig, men eftersom att jag inte blir rädd så dog jag

Jag har varit med och mentaltestat en hund som inte reagerade alls. På något. Det var grymt konstigt. Den hunden var inte riktigt 100. Det kom sen fram att hans pappa m.m. hade samma problem.

Så det är ju iaf bra om de upmärksammar att det faktiskt händer något :)

Det jag menar. En hund som vore helt nollställd låter ju som om han vore drogad? Eller så skräckslagen att den stängt av helt? Inlärd hjälplöshet?
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

va roligt och se din film på MH
Jag gjorde MH förra året i maj. Nu väntar vi på den 5 Okt då vi skall gå MT. Hopps vi klarar gränsen för godkänt
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Nä, ett helt idealiskt MH var det ju inte, om man ska vara ärlig. Tänkte på det här med dådkraft och försvar, är inte detta egenskaper som mognar ganska sent, eller kan man "döma" ut en hund som dålig skydds/tjänsethund om den visar på MH en viss rädsla vid spökena exempelvis?

Titta på denna hund, tror ni den skulle stå kva och bita ifrån om spökena gick ända fram, och är det en dålig skydds/tjänstehund om den inte gör det, mycket har väl med träning och erfarenhet att göra också?

http://blacknecks.com/Grizzly_spoke.wmv
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ja. Men en helt värdelös hund för räddning om man inte skulle lyckas styra upp lydnaden om hunden bara vill jobba...

Det är som att dirigera en envist jobbande Labrador på 200 meter som "kan själv" ;) (Har försökt själv...)

Ja och nej. Jag förstår vad du menar, men det är en större brist med en blivande räddningshund som inte har vilja. Det är svårt att skapa. Det är lättare att lägga lydnad på en tossig hund, men visst bör det göras i någon mån.
Just "kan själv" efterfrågas i hög grad inom räddningen.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Okej. Jag visste inte att det var så. Själv har jag svårt att se så mycket nytta med en hund som går ur handen. Det kan ju handla om minuter när det gäller att dirigera en hund till rätt område. Men jag har ju bara erfarenhet av styrda sök efter fågel (ingen människa som ligger och lider, dock en pippi) och väldigt ytligt om lavinhundar. Här är det ju väldigt viktigt att ha en hund som jobbar, men som också är styrbar.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

*KL*

Självklart får en hund reagera! I mina ögon SKA en hund reagera. Om det är med rädsla eller agression är egentligen skitsamma. En reaktion ska det vara. Men den ska lika snabbt fram igen. Och naturligtvis släppa allt och bara köra på sin nyfikenhet.

Sen får jag tillägga att jag är allergisk mot figurantkorrigeringar. Den figgen som korrigerar min hund ger jag en rak höger.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Fast samtidigt känns det som att de (bla du) som har hund efter utställningslinjer måste förvara sig bara för att man poängterat att hunden är efter dessa linjer, det tycker jag är jättesynd! Jag har ju aldrig skrivit utställninglinjer= automatisk idiot liksom. Det är en hiskelig skillnad ibland och det är inte konstigt. Den ena prestationsavlar man på, och den andre exteriöravlar man på för att generlisera. Det är fortfarande samma ras , som jag sa till dig när hundarna stod brevid varandra. Herregud vilken skillnad! Då menar jag inte i huvudet. Men att hundar av samma ras kan se så olika ut. Din såg ju definitivt mer schäfrig ut om man ska vara sådan, på ett positivt sätt.
Jag brukar inte bry mig om sådant egentligen, frågar folk så säger jag schäfer, frågar dom mer så berättar jag mer.

Men Nu har det blivit lite för mkt att det ska poängteras så mkt-nästan med understruken text, har lite din hund-blogg i åtanke också, där du verkligen poängterar "Emma med sin utsl. schäfer Fidelli", "Nicole med sin utsl. schäfer Nero.." Medans du till din egen eller PIRU's hundar enbart säger(/skriver) "schäfer", som om det skulle vara det Endas som räknas, har man ingen bruksis så är det igen 'hund' man har...

Dock inte sagt att jag tar illa vid mig, för det gör jag inte, och jag förstår precis vad du menar med skillnaden. Nero var(är) ju som en Mamut i jämförelse med din Grima, hans käft var typ som hela Grimas huvud:D
Men det känns på nåt sätt lite larvigt, typ som "Min radiostyrda bil är snabbare än din".

Nej nu svamlar jag lite nu känner jag, har inte sovit ngt alls inatt, men du förstår säkert vad jag menar.;)
No hard feelings.


Jag hade absolut inte förväntningar alls om hurvida han skulle göra ifrån sig. Det var väl snarare så att jag blev positivt överaskad till tex fin kamp och det stora intresset som jag själv har erfarat att många exteriörlinjer fattas. Jag har med andra ord inte dragit några slutsatser innan, utan kände mest "oj, vad kul att se" när jag såg filmen.

Jaha ja okey, då hänger jag med lite bättre nu, jag missförstod dig tidigare.

:)
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Som någon redan sagt; det skiljer ju verkligen mellan collie och collie. Det enda skulle då vara skramlet som i de allra flesta fallen ger mer reaktion(även om min hunds kullsyster också rusade rakt på och bet lite i kedjan).

Vad gäller hur hunden förändras med ålder har jag ju tyvärr exempel på hur vissa hundar får sämre resultat på MT än MH, bl a min hund och några av hans helsyskon. Större rädslereaktioner och sämre avreaktioner.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Jag brukar inte bry mig om sådant egentligen, frågar folk så säger jag schäfer, frågar dom mer så berättar jag mer.

Men Nu har det blivit lite för mkt att det ska poängteras så mkt-nästan med understruken text, har lite din hund-blogg i åtanke också, där du verkligen poängterar "Emma med sin utsl. schäfer Fidelli", "Nicole med sin utsl. schäfer Nero.." Medans du till din egen eller PIRU's hundar enbart säger(/skriver) "schäfer", som om det skulle vara det Endas som räknas, har man ingen bruksis så är det igen 'hund' man har...

Men det är ju precis där jag tycker tvärtom. Sen ska jag påpeka än en gång att jag har väldigt starka åsikter om andra sidan schäferaveln, jag tycker lika illa om den som bulldogg aveln-Nero är inte berörd i det sammanhanget. Sen är ju inte du den enda som läser min blogg, min syster och min mamma mfl läser den också
och dom vill gärna lära sig skillnaden varav jag påpekar. Jag har INTE påpekat det minst lika många gånger. Jag tycker det är så överkänsligt. Hade jag varit du hade jag tänkt precis tvärtom-varit skitglad för att jag hade ett exemplar av "vänstervarvarna" som är både snygg och faktiskt trevlig och sund ffa. Nero är faktiskt den enda med exteriörlinjer som jag träffat och gillat. Det är ju mina erfarenheter, och det är bara dom jag kan tala utifrån. Det är ju inte riktat mot någon persons hund, utan mot aveln i största allmänhet.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ja, collies är ju ofta ljudkänsliga (även om min tjej också bara rusade rakt på kedjan och sedan inte brydde sig det bittersta). Vore intressant att jämföra ett "idealt" schäfer-resultat på MH med ett "idealt" collie-MH. Det borde ju inte vara så stora avvikelser då båda raserna är brukshundar. Kanske att man vill se mer hot/aggressivitet hos schäfrarna? Någon som har några bra MH-spindlar som man kan kika på? Vad gäller collie så har jag för mig att det ska finnas en sån "ideal"-spindel på Collieklubbens hemsida, men jag hittar den inte just nu. :mad:
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Jag brukar inte bry mig om sådant egentligen, frågar folk så säger jag schäfer, frågar dom mer så berättar jag mer.



Men det är ju precis där jag tycker tvärtom. Sen ska jag påpeka än en gång att jag har väldigt starka åsikter om andra sidan schäferaveln, jag tycker lika illa om den som bulldogg aveln-Nero är inte berörd i det sammanhanget. Sen är ju inte du den enda som läser min blogg, min syster och min mamma mfl läser den också
och dom vill gärna lära sig skillnaden varav jag påpekar. Jag har INTE påpekat det minst lika många gånger. Jag tycker det är så överkänsligt. Hade jag varit du hade jag tänkt precis tvärtom-varit skitglad för att jag hade ett exemplar av "vänstervarvarna" som är både snygg och faktiskt trevlig och sund ffa. Nero är faktiskt den enda med exteriörlinjer som jag träffat och gillat. Det är ju mina erfarenheter, och det är bara dom jag kan tala utifrån. Det är ju inte riktat mot någon persons hund, utan mot aveln i största allmänhet.

Det handlar om att kunna skilja på sak och person. Jag hyser stark motvilja mot oseriös blandrasavel och tex trubbnosade raser. Men jag har goda vänner med både blandrashundar och trubbnosade raser. Precis som du så tycker jag givetvis hemskt mycket om hundarna som INDIVIDER men jag ogillar fenomenet.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Det handlar om att kunna skilja på sak och person. Jag hyser stark motvilja mot oseriös blandrasavel och tex trubbnosade raser. Men jag har goda vänner med både blandrashundar och trubbnosade raser. Precis som du så tycker jag givetvis hemskt mycket om hundarna som INDIVIDER men jag ogillar fenomenet.
[/QUOTE]

Precis! :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det nån här som skulle ha lust att hjälpa mig tolka poäng från en hunds korningsresulat? :) Jag är alltså helt obekant med detta...
Svar
9
· Visningar
1 944
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 252
Senast: Nenyah
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 941
Senast: shia
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 302
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp