Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej man behöver för den skull inte avla på allt. Det tycker jag är en sak som är helt skild från en sak som en bra hund för en hundägare.
Men säg nu att det bara är 2-3 kullar per år som skulle få existensberättigande för att gå igenom nålsögat här på Buke. Vart skulle det leda? Eller säg att det föddes 4000 schäfrar per år som var ena jävlar anamma hela bunten, vart skulle de ta vägen? Ärligt?
Då pratar jag även rekrytering av nytt hundfolk... Det är ju trots allt medelmåttorna som ser till att klubbar etc. fungerar, inte de tre häftigaste tävlingsmänniskorna på klubben. Då kan de ju stå där och sälja sitt fika själv... Det är ju inte säkert att pudelmänniskorna vill ställa upp på ett bruksprov.
Jag förstår vad du menar, men det känns som sagt bakvänt att medvetet avla fram mer medelmåttiga rottisar tex.
Ren självbevarelsedrift. Jag skulle bli riktigt tveksam på en hund som inte reagrera alls. Oj en stenbumling ramlade över mig, men eftersom att jag inte blir rädd så dog jag
Jag har varit med och mentaltestat en hund som inte reagerade alls. På något. Det var grymt konstigt. Den hunden var inte riktigt 100. Det kom sen fram att hans pappa m.m. hade samma problem.
Så det är ju iaf bra om de upmärksammar att det faktiskt händer något
Ja. Men en helt värdelös hund för räddning om man inte skulle lyckas styra upp lydnaden om hunden bara vill jobba...
Det är som att dirigera en envist jobbande Labrador på 200 meter som "kan själv" (Har försökt själv...)
Jag brukar inte bry mig om sådant egentligen, frågar folk så säger jag schäfer, frågar dom mer så berättar jag mer.Fast samtidigt känns det som att de (bla du) som har hund efter utställningslinjer måste förvara sig bara för att man poängterat att hunden är efter dessa linjer, det tycker jag är jättesynd! Jag har ju aldrig skrivit utställninglinjer= automatisk idiot liksom. Det är en hiskelig skillnad ibland och det är inte konstigt. Den ena prestationsavlar man på, och den andre exteriöravlar man på för att generlisera. Det är fortfarande samma ras , som jag sa till dig när hundarna stod brevid varandra. Herregud vilken skillnad! Då menar jag inte i huvudet. Men att hundar av samma ras kan se så olika ut. Din såg ju definitivt mer schäfrig ut om man ska vara sådan, på ett positivt sätt.
Jag hade absolut inte förväntningar alls om hurvida han skulle göra ifrån sig. Det var väl snarare så att jag blev positivt överaskad till tex fin kamp och det stora intresset som jag själv har erfarat att många exteriörlinjer fattas. Jag har med andra ord inte dragit några slutsatser innan, utan kände mest "oj, vad kul att se" när jag såg filmen.
Jag brukar inte bry mig om sådant egentligen, frågar folk så säger jag schäfer, frågar dom mer så berättar jag mer.
Men Nu har det blivit lite för mkt att det ska poängteras så mkt-nästan med understruken text, har lite din hund-blogg i åtanke också, där du verkligen poängterar "Emma med sin utsl. schäfer Fidelli", "Nicole med sin utsl. schäfer Nero.." Medans du till din egen eller PIRU's hundar enbart säger(/skriver) "schäfer", som om det skulle vara det Endas som räknas, har man ingen bruksis så är det igen 'hund' man har...
Men det är ju precis där jag tycker tvärtom. Sen ska jag påpeka än en gång att jag har väldigt starka åsikter om andra sidan schäferaveln, jag tycker lika illa om den som bulldogg aveln-Nero är inte berörd i det sammanhanget. Sen är ju inte du den enda som läser min blogg, min syster och min mamma mfl läser den också
och dom vill gärna lära sig skillnaden varav jag påpekar. Jag har INTE påpekat det minst lika många gånger. Jag tycker det är så överkänsligt. Hade jag varit du hade jag tänkt precis tvärtom-varit skitglad för att jag hade ett exemplar av "vänstervarvarna" som är både snygg och faktiskt trevlig och sund ffa. Nero är faktiskt den enda med exteriörlinjer som jag träffat och gillat. Det är ju mina erfarenheter, och det är bara dom jag kan tala utifrån. Det är ju inte riktat mot någon persons hund, utan mot aveln i största allmänhet.
Jag brukar inte bry mig om sådant egentligen, frågar folk så säger jag schäfer, frågar dom mer så berättar jag mer.
Men det är ju precis där jag tycker tvärtom. Sen ska jag påpeka än en gång att jag har väldigt starka åsikter om andra sidan schäferaveln, jag tycker lika illa om den som bulldogg aveln-Nero är inte berörd i det sammanhanget. Sen är ju inte du den enda som läser min blogg, min syster och min mamma mfl läser den också
och dom vill gärna lära sig skillnaden varav jag påpekar. Jag har INTE påpekat det minst lika många gånger. Jag tycker det är så överkänsligt. Hade jag varit du hade jag tänkt precis tvärtom-varit skitglad för att jag hade ett exemplar av "vänstervarvarna" som är både snygg och faktiskt trevlig och sund ffa. Nero är faktiskt den enda med exteriörlinjer som jag träffat och gillat. Det är ju mina erfarenheter, och det är bara dom jag kan tala utifrån. Det är ju inte riktat mot någon persons hund, utan mot aveln i största allmänhet.
Det handlar om att kunna skilja på sak och person. Jag hyser stark motvilja mot oseriös blandrasavel och tex trubbnosade raser. Men jag har goda vänner med både blandrashundar och trubbnosade raser. Precis som du så tycker jag givetvis hemskt mycket om hundarna som INDIVIDER men jag ogillar fenomenet.
[/QUOTE]Det handlar om att kunna skilja på sak och person. Jag hyser stark motvilja mot oseriös blandrasavel och tex trubbnosade raser. Men jag har goda vänner med både blandrashundar och trubbnosade raser. Precis som du så tycker jag givetvis hemskt mycket om hundarna som INDIVIDER men jag ogillar fenomenet.