Nero's MH, Film-bilder-resultat

Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ska du köra lydnad med honom så tror jag att du har en utmärkt hund för det ändamålet, han är hela tiden mkt uppmärksam på dig och det är ju ett stort plus att kunna börja med. Lycka till med vovve!

Musse! Gulligt:)

Det håller jag med dig om, kunde inte ha begärt en bättre 'första' hund:p
Tack så mycket!

Ja-a da, 'Musse' är bäst!:love: Fråga mig dock inte vart jag fått Musse ifrån, men det smeknamnet passar honom så bra bara, spc när man läspar till lite när man ska säga det till honom, thihih:angel:
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Men en hund med mycket alls ställer samtidigt mycket större krav på sin förare. Att köra rally utan broms gör också att man inte kommer någonstans.

En labrador har inte mycket av allt, ändå hindrar det inte att den kan vinna SM i spår. En BC har inte heller allt, men kan ändå vinna SM i rapport (eller om de nu blev årets hundar, what ever, same same)

Ibland tycker jag att det glöms bort att det ställs större krav på föraren med en hund med mer drifter. Föraren har kanske inte ens erfarenhet eller kunskap att tävla upp än två, tre klasser och då undrar jag varför man måste köpa en Ferrari när det räckt med en Volvo. Så mycket krävs det faktiskt inte av en hund för att ta sig upp en bit...

Sen är det självklart att man inte vill ha en rädd hund och det är självklart att det behövs en motor. Men frågan var om alla verkligen behöver dubbel turbo för allt?
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Men en hund med mycket alls ställer samtidigt mycket större krav på sin förare. Att köra rally utan broms gör också att man inte kommer någonstans.

En labrador har inte mycket av allt, ändå hindrar det inte att den kan vinna SM i spår. En BC har inte heller allt, men kan ändå vinna SM i rapport (eller om de nu blev årets hundar, what ever, same same)

Ibland tycker jag att det glöms bort att det ställs större krav på föraren med en hund med mer drifter. Föraren har kanske inte ens erfarenhet eller kunskap att tävla upp än två, tre klasser och då undrar jag varför man måste köpa en Ferrari när det räckt med en Volvo. Så mycket krävs det faktiskt inte av en hund för att ta sig upp en bit...

Sen är det självklart att man inte vill ha en rädd hund och det är självklart att det behövs en motor. Men frågan var om alla verkligen behöver dubbel turbo för allt?

Nope, men då bör man välja ras och individ efter det.

Jag gjorde det nu när jag bytte ras. Jag är mycket sämre hundägare nu än för 7 år sen har helt enkelt varken fysisk eller psykiskkapacitet att ha en ny dober, rottis eller schäfer. Inte en riktig sådan, som de SKA vara. Inte en vänstervarvande soffpotatis.

Alltså bytte jag ras. Till en som är generellt mindre krävande. Oddsen att vi ska ta oss till SM i något är mikroskopisk men vi kan garanterat ha kul på låg nivå i nästan alla grenar.
Att det var att gå ur askan in i elden i vissa situationer är en annan femma:angel: :D
Har man lyckats få 3 brukshundar (+1 som sedemera blev väktarhund) att inte ta till vakten i onödan så ska det väl vara självaste faen om man inte ska lyckas med en sällskapshund... *sliter mitt hår*:D
 
Senast ändrad:
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Fast ibland tycker jag att jag läser att det inte får finnas lagomhundar (som du skriver individ) utan alla måste vara dubbel turbo. Annars är det ingen riktig hund och inget att ha. Hur många kan egentligen utnyttja den kapaciteten?
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Grattis :)
Vad roligt att du kunde visa med film.
Han har blivit otroligt vacker :love: Vilket ansikte :love:
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Fast ibland tycker jag att jag läser att det inte får finnas lagomhundar (som du skriver individ) utan alla måste vara dubbel turbo. Annars är det ingen riktig hund och inget att ha. Hur många kan egentligen utnyttja den kapaciteten?

Min rottis är en "lagomhund", han är ingen soffpotatis men vi skulle troligen inte fixa att gå riktigt långt inom något(rent bortsett från föraren). Men jag skulle inte avla på honom för att jag tycker att en riktig rottis bör vara snäppet bättre.

Är man ute efter en lagomhund så kanske bruksraserna inte är för alla,det är det jag menar. Risken är ju annars att rasen vattnas ut och man har problem med att hitta bra hundar för de som vill/behöver "dubbel turbo" är det då inte bättre att vi som vill ha lagom tittar raser som ska vara mer lagom?
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Fast ibland tycker jag att jag läser att det inte får finnas lagomhundar (som du skriver individ) utan alla måste vara dubbel turbo. Annars är det ingen riktig hund och inget att ha. Hur många kan egentligen utnyttja den kapaciteten?

Här håller jag med dig. Anledningen att skyddssnacket kom upp mellan Piru och MrsScabtree är att båda kör skydd. För att ta min egen hund som ex. så tror jag att hon lätt skulle kunna bli för mycket för någon som inte var beredd på det. Alla behöver absolut inte alla hennes eegenskaper, kanske att jag själv gör det i räddningen.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Fast finns det folk som tar hand om alla dessa hundar? Hur kommer genpoolen att bli om det endast avlas på en liten klick? Det måste finnas hundar lite här och där som inte är släkt med varandra för att hålla igång aveln också. Jag kan tänka mig att i gräddan så är det mycket släkt..(?) Det är svårt att få fram det bästa om man avlar på 10 hundar, men med 1000 hundar i aveln så kan det hända saker. Det är ju därför det är större chans att få en riktigt bra hund ur en stor (till antalet) ras än en ras med 1-2 kullar per år.

Min kompis har en hund med strax under 100 på korning, men flera avkommor med långt över 200 poäng. Uppemot 270 tror jag att någon hade. Själv är hon en ytterst trevlig hund som tävlar lite i de lägre klasserna långt upp i åldern :) Tänk att hon tillförde något.. Tror att en hund är polishund. Jag kan kolla upp det efter att jag handlat... *springer iväg nån timma*
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ja. Men en helt värdelös hund för räddning om man inte skulle lyckas styra upp lydnaden om hunden bara vill jobba...

Det är som att dirigera en envist jobbande Labrador på 200 meter som "kan själv" ;) (Har försökt själv...)
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Här håller jag med dig. Anledningen att skyddssnacket kom upp mellan Piru och MrsScabtree är att båda kör skydd. För att ta min egen hund som ex. så tror jag att hon lätt skulle kunna bli för mycket för någon som inte var beredd på det. Alla behöver absolut inte alla hennes eegenskaper, kanske att jag själv gör det i räddningen.

Men aveln på medelmåttor är väl orsaken att tex polisen använder sig av mallar i hög grad numera, att det är svårt att hitta riktigt bra schäfrar?
Det känns som det vore synd att medvetet driva på den utvecklingen.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Fast finns det folk som tar hand om alla dessa hundar? Hur kommer genpoolen att bli om det endast avlas på en liten klick? Det måste finnas hundar lite här och där som inte är släkt med varandra för att hålla igång aveln också. Jag kan tänka mig att i gräddan så är det mycket släkt..(?) Det är svårt att få fram det bästa om man avlar på 10 hundar, men med 1000 hundar i aveln så kan det hända saker. Det är ju därför det är större chans att få en riktigt bra hund ur en stor (till antalet) ras än en ras med 1-2 kullar per år.

Ja, i en liten genpol givetvis! Men ta rottisen som numera ligger på sjätteplats på raslistan. Du kan ju gissa vad mycket skräp det finns... Och då verkar varannan rottis man råkar på vara oreggad dessutom.

Så behöver man verkligen avla på hundar som min, som visserligen är trevlig som få och en helt okey hobbyhund men som inte är "något särskilt" egentligen?
"Medelmåttorna brukar man få ändå" var det nån känd hästuppfödare som sa, och då får rottisarna ofta 8 hundar i kullen.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ja vad spelar våran dispyt för roll tror du inte Jääkäri har fått mycket värre o han går för fullt på mig ändå tvekar aldrig på mig.

Det är ju hennes vekhet som lyser igenom där också.

Sen att jag ska ringa uppföddaren gör jag inte det ser han själv jag har inte kört hunden tillräckligt mycket sen ser jag väl kanske inte hunden som största bristen i detta fall utan de som står bakom snöret o aldrig kan berömma eller korrigera sin hund i tid.

Är man en duktig hundförare vet man hur hårt man kan korrigera en hund. Har man en vek hund får man korrigera därefter, annars kör man snart hunden i väggen.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Är man en duktig hundförare vet man hur hårt man kan korrigera en hund. Har man en vek hund får man korrigera därefter, annars kör man snart hunden i väggen.

Har väl inget med det o göra i detta fallet.

Anledning till att hunden blev försikitg är att jag korrigera o stunden senare ska den slåss med mig om bytet.Inga konstigheter alls.
Det är en övergångs fas o den kommer o släppa men är hon här en gång varannan månad som det blivit nu lär man aldrig komma över den.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Har väl inget med det o göra i detta fallet.

Anledning till att hunden blev försikitg är att jag korrigera o stunden senare ska den slåss med mig om bytet.Inga konstigheter alls.
Det är en övergångs fas o den kommer o släppa men är hon här en gång varannan månad som det blivit nu lär man aldrig komma över den.

Jo, när du jämnför med hur du korrigerar Jääkäri och hur han reagerar därefter så har det med de att göra.
Bättre att korrigera hundarna efter individen istället för att vara tvungen att regelbundet korrigera en hund för att den ska lära sej att hantera det :crazy:
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Jo, när du jämnför med hur du korrigerar Jääkäri och hur han reagerar därefter så har det med de att göra.
Bättre att korrigera hundarna efter individen istället för att vara tvungen att regelbundet korrigera en hund för att den ska lära sej att hantera det :crazy:

Jag skrev Jääkäri har fått mer men han är inte vek o han går lika hårt på mig som alla andra. Jag korrigera Grimma men inte nåt speciellt, sen vart det jobbigt åt henne och hon skulle hugga mig för damen har humör därför vart det lite mer men ändå inte nåt speciellt men det räckte för o få en negativ effekt i skyddet. Det är bara en övergångsfas att hon lär sig att det är okej o agera mot mig igen. Men hon måste komma hit så vi är i samma län o tränar iaf.

Det som är problemet att Mrsscabtree har så lite erfarenhet o jag hjälpte henne o korrigera o hunden tog det så klart negativt o det slog tillbax i skyddet men vad är problemet min figurant gick in o körde hunden o jag stod bakom så börja hunden fungera igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Jag som bara sett MH med collie tyckte detta va väldigt skoj att se. Det var verkligen skillnad. Och jag bara gapade vid skramlet. Är van vid att hunden kasta sig bakåt ngn meter, men han kastar sig framåt istället:D Nä det var mkt kul att se:D
Tyvärr har jag inget ljud på just denna data. Men få ta en senare för jag vill höra hans skall vid spökerna:D
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Med risk att låta dryg, dock utan att mena det. Men jag börjar reta mig lite på detta eviga poängterande!
Nero är en Schäfer, efter utställningslinjer ja-men fortfarande en Schäfer!
Det finns ingen ras som heter utställnings Schäfer eller bruks Schäfer, det är En ras, en ras med olika linjer för olika ändamål. Min hund är en Schäfer som används inom brukset = Brukshund av Schäfer ras.
End of story.
Fast samtidigt känns det som att de (bla du) som har hund efter utställningslinjer måste förvara sig bara för att man poängterat att hunden är efter dessa linjer, det tycker jag är jättesynd! Jag har ju aldrig skrivit utställninglinjer= automatisk idiot liksom. Det är en hiskelig skillnad ibland och det är inte konstigt. Den ena prestationsavlar man på, och den andre exteriöravlar man på för att generlisera. Det är fortfarande samma ras , som jag sa till dig när hundarna stod brevid varandra. Herregud vilken skillnad! Då menar jag inte i huvudet. Men att hundar av samma ras kan se så olika ut. Din såg ju definitivt mer schäfrig ut om man ska vara sådan, på ett positivt sätt.

Det finns minst lika mkt skräp inom båda "grupperna", bruks vs utställningslinjer.
Och ingen har sagt något annat.

Okey, så mao tvivlade du på att Nero skulle genomföra MH:et så 'bra' som han nu gjorde?
Får jag då fråga vad specifikt det var hos honom som fick dig att tvivla på hans mentalitet(eller vad man ska säga)?
För egentligen har Du ju inte sett så mkt av Nero utanför träningsplanen för att kunna dra den slutsatsen du tydligen gjort...
Eller gick du bara efter hans stam och tog för givet att han skulle vara 'skit' efter hans (utställnings)linjer?
Är som sagt bara nyfiken på vad du menar nu:)[/QUOTE]
Jag hade absolut inte förväntningar alls om hurvida han skulle göra ifrån sig. Det var väl snarare så att jag blev positivt överaskad till tex fin kamp och det stora intresset som jag själv har erfarat att många exteriörlinjer fattas. Jag har med andra ord inte dragit några slutsatser innan, utan kände mest "oj, vad kul att se" när jag såg filmen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det nån här som skulle ha lust att hjälpa mig tolka poäng från en hunds korningsresulat? :) Jag är alltså helt obekant med detta...
Svar
9
· Visningar
1 944
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 252
Senast: Nenyah
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 941
Senast: shia
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 303
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp