Nero's MH, Film-bilder-resultat

Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ja men vad jag vet så ska inte Schäfer ragga o visa osäkerhet på nåt moment så helt bra är det ju knappast då.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Tack för att du tog dig tid och svarade om vad du tyckte om hans MH.:laugh: Väldigt intressant att höra andras mer 'utvecklade' syn i saken.

Jag kan säga så här, visst reagerar han mot dumpe/spöken med osäkerhet, men han löser det fort ändå. Vilket jag tycker är bra, för han Ska få reagera.
Vid dumpen så skulle jag släppa kopplet när den dök upp, och jag hörde inte TL när han första gången sa att jag skulle berömma hunden, men jag vet inte om det hade gjort någon skillnad då jag redan gått fram hela vägen...

Sen var han inte riktigt 'med' när jag närmade mig dumpe och skulle locka, kraffsa i marken var ju helt meningslöst-fanns ju inget att karffsa i:D
Så det var lite synd, men jag är ändå nöjd med dumpen.

Vid spökena så går han igång när kvisten bryts, och där tycker jag också att det är OK med en reaktion.
Sen blev det missförstånd mellan TL och mig, han sa innan momentet "När hunden går bak så ska du släppa kopplet" men han menade "När hunden kastar sig bak.." (Fick det förklarat efteråt)

Nu hade vi ett buskage bakom oss, och jag stör mig så rejält på att jag släppte kopplet-för han drog inte ens, han skulle med all säkerhet ha kommit tillbaka till min sida och stannat där om jag hållit kvar kopplet.(Hade ju såklart släppt om det verkligen vore så att han ville fly fältet)

För nu såg han sin chans när han kom lös att gå dit spökena först var för att undersöka och i samma veva (synd att det inte kom med på film, men man kan höra det i utvärderingen i sista filmen) han gick/var där, så vände sig spökena om = spökena 'förföljde' honom - svårare att relaxa då hotbilden inte försvann, vilket resulterar i att han håller sig kvar i skogen tills jag går fram. Så med tanke på omständigheterna vid spökena så är det helt klart OK, för som dom säger på slutet - det blev lite tokigt.

Nero är en sådan hund, om jag känner honom rätt, att han går runt och undersöker från alla håll på det han tycker är obehagligt. Oftast så brukar även jag säga åt honom att det är OK och då går han fram själv, men nu fanns inte jag som något större stöd åt honom(väldigt mammig jycke det där:o) Så nu fick han klara sig bäst han ville:devil:

Men å andra sidan, så tog inte hans rädsla överhand, vilket ändå är väl det som räknas?

Så det är iaf. hur jag ser på saken hittills. Men jag vet inte, detta är mitt första MH så jag är ju inte så insatt i hur det 'ska' vara.
Men jag är hur som helst nöjd med min skruttis, för med tanke på hans linjer så var det ju inte så fy skam vid närmare eftertanke, eller hur?;)

Jahapp, då är det bara att vänta tills vi ska göra en korning då, så får vi se hur det går:D
 
Senast ändrad:
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Tycker det var ett "ok" MH. I mina ögon inte alls pefekt eller ett ideal. Men inte heller något katastrofalt.

Det jag hade velat sett är rätt fram till avståndsfiguranten, ordentlig lek med figge, försöka uppmana till lek när figuranten släpper trasa, inte springa iväg och leka själv. Alt. komma till mig med bytet.

På spökena är mitt ideal att hunden står längst ut i kopplet och visar "Hit men inte längre". Ingen avståndsreglering utan fötterna fastfrusna i marken. Man kopplar loss och hunden går rätt fram och undersöker. Utan låg kropsställning, ragg eller ljud för sig.

Vi har alla olika ideal, men jag tycker verkligen inte Nero gjorde ett DÅLIGT MH. För så var det inte!

Grattis till känd mental status! :bow:
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Men det man inte får glömma är att han inte har det som tex, PIRU's hundar eller din malle-tik(?) i sig, så då är det nog lite för mkt att förvänta sig av honom, att han ska stå där med sådan pondus. Han är knappast ngn skydd/tjänstehund's material! Man får ju ha sånt i åtanke också.

För du kanske minns att du själv sa att det finns rätt mkt skräp i hans stam(med mkt rädslor osv).
Nero är trots det en hund över förväntan och är inte på långa vägar som sina släktingar.:bow: Så återigen, med tanke på Alla omständigheter, så tycker jag allt att Han gjorde ett bra MH och jag är skitnöjd med min lilla Musse.;):p

Tack så mycket:)
 
Senast ändrad:
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ja, jag tycker absolut du ska vara stolt. Jag informerade bara över vad jag ser som idealet. Beror helt på vad för hund man vill ha och inte.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Ja, jag tycker absolut du ska vara stolt. Jag informerade bara över vad jag ser som idealet. Beror helt på vad för hund man vill ha och inte.

Och det är jag:love: Uppskattar din åsikt också.

Men det är ju inte för intet det troligtvis kommer en ny vovve nästa år, en Riktig hund denna gång!:angel::devil:
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Oj, en till? Hur många får ni plats med där hemma? ;)
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Oj, en till? Hur många får ni plats med där hemma? ;)

Mmhh..:angel: Tanken/planerna är det.. Men det är fortf. hemlighetsstämplat så jag säger inte ett pip ännu förens allt är spikat och klart.

Äsch jag ska nog allt knögla ihop dom alla här hemma i garderoben!:idea:
Näe men vi bor rätt stort, och det är inte inne som dom får utlopp för sina behov s a s, samt att jag tar hand om 'mina' hundar, dvs står för aktiveringen osv och sambon för 'sina'.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Jag som tycker det är jobbigt med två ibland... Har haft hand om sammanlagt fem nu på dagarna i två veckor och det hade blivit väldigt jobbigt om det inte fanns hundgårdar och tomt! :p
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Hehe, och jag tycker bara att det är kul. Jag har ju bara Nero som jag tränar (och precis börjat tävla) med, men jag vill få ut meeer. Sen har jag min lilla Pekingese, och hon kräver inte mycket-gammeltant som hon börjar bli, hon följer med hack i häl och gör inte mycket väsen av sig.:p

Med våra nuvarande 4 här hemma så går det bra vid rastningar och promenader. Om jag går själv så tar jag grabbarna i varsitt koppel i ena handen, ibland i sk tvillingkoppel(beroende på hur 'lat' jag är), damerna i andra handen och ger mig snabbt ut till skogen(som är runt knuten) och släpper dom där och sedan är det lugna bullar.

Vid träning tar jag oftast ut en och en(har flera bra planer att gå till, knappt 5 min promenad, alt BK som är 20 min ifrån mig), ibland kan jag även dra med mig ngn till hund vid träning, som tex gamlingen eller ngn av tikarna. Helt upp till vad jag ska göra och hur mkt jag 'orkar' att lyssna på gamlingens typiska och så fullt älskade(eller Inte) pip och skrik i väntan på att få sitt.:cool:
Så på den fronten är det inga problem, för här hemma så är det lugnt.


Vah, nu hängde jag inte alls med? *Trög som sirap såhär på natten-för lite sömn*:o
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Jo, visst är det kul! :laugh: Just när det gäller träning och så skulle jag lätt kunna ha fler för att det är så roligt att hålla på. Längtar tills Glimma blir större så man kan göra ännu mera. Men allt i vardagen, rastningar, fodringar, ja då räcker det gott och väl med två stycken och det var himla smidigt när jag bara hade en också! :D
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Blir det en brukshund? Och i sådana fall varför? :)

Yes.
För att jag vill, jag känner att jag vill ha en hund som har mer i sig än vad Nero har. Han är en skit bra 'första hund' eller för någon som inte siktar mot stjärnorna. Men jag vill ha mer(bättre) än så, dock inte sagt att han är skit, för det är han inte och han är och förblir min :love: nr1 !!!

Sedan känner jag också att nästa år blir han två år, lagom ålder för en ny kompis. Samt att jag vet att jag inte kommer ha ngt på jobbfronten då, och då passar det bra med en valp som kräver sitt så att jag kan ha den processen klar tills jag ska börja jobba igen, för efter det vet jag inte hur det kommer att se ut och läget för en valp kanske inte alls kommer att fungera på år..?

Men som sagt, allt är inte helt 110% klart ännu, eller jo-med uppfödaren och sånt så är det det. Men jag har god tid på mig att fundera på detta tusen gånger om och sedan får vi också se vilken hane det blir. Kommer vara så j-a noga med linjerna den här gången, passar det inte med hanen så får det vara.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Äh, nu blir man ju nyfiken på vad för kennel du tänker dig. :laugh:
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Hahaha, jo det är lite sant.
Men jag är ute så mkt ändå så det gör liksom ingen skillnad om det petas in en hund här och där-haha!
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Äh, nu blir man ju nyfiken på vad för kennel du tänker dig. :laugh:

Hehe, det kan jag tänka mig:angel:
Men jag säger inte ett pip till Någon om vare sig kennel eller tik/kombination förens valparna är födda iprincip, eller ännu bättre - att valpen redan är hemma hos mig.

Varför är dels för att uppfödaren inte gått ut med parningen och för att det inte är helt spikat och klart ännu.
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Jag förstår! Ska bli spännande att se hur det blir! :laugh:
 
Sv: Nero's MH, Film-bilder-resultat

Schäfer? Eller ska du se dig om efter en bättre ras? :angel::D

Bahahah, In your dreams. INGET slår en riktigt j-a bra schäferhund, så det så!;)

Nej men jag får faktiskt (motvilligt)erkänna att tanken slagit mig flera gånger att ha en malle nästa gång:o Isynnerlighet när jag får se min tränares malle-fy fan, jag bara dör när jag ser den hunden!:love:(Norsk import)

Men på nåt sätt känns det inte riktigt som en ras för mig, jag är har blivit Schäfer frälst så det krävs nog en hel del för att få mig att byta ras, eller rättare sagt, Nedgradera mig till en annan ras!:devil: ;)

*Skämt åt sido*
Vi får se vad det blir av det hela, man vet aldrig vad som händer under tidens gång.. Men jag tvivlar starkt på att jag byter ras.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det nån här som skulle ha lust att hjälpa mig tolka poäng från en hunds korningsresulat? :) Jag är alltså helt obekant med detta...
Svar
9
· Visningar
1 944
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 252
Senast: Nenyah
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 941
Senast: shia
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 303
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp