Nej, sommar och semester är inte alls bara härligt!

Jopp jag är singel. Dejtar om tillfälle ges och om jag hittar nåt intressant. Händer sällan.
Jo, det är den biten också.
Jag kan tips om att forum/chattsidor även spel (om man är den som spelar online) är bra för ensamheten. Det är sådana sidor som fått mig att överleva ensamheten och inse att jag faktiskt inte är ensam egentligen. Jag tror du redan vet det här, men vi finns här på buke. Kanske inte alltid vi kan svara snabbt, men vi finns här. Precis som vi gör nu. :D

Jag må ha sambo - som jag trivs väldigt bra med ;) - men jag kan känna ibland att jag saknar vänner att umgås med. Mina närmsta vänner bor 2-5 timmar bort så det blir inte ofta vi ses. En har dessutom familj och barn, vilket för mig som kämpar mot ofrivillig barnlöshet, känns väldigt jobbigt. Jag vill träffas utan barnen, men det tycks inte ske. Kan dock erkänna att jag inte varit drivande heller.

Har några vänner genom hunden, men just under sommaren har folk fullt upp med sitt (en skild med barnen varannan vecka tex).

Jag har väldigt bra kollegor som jag gärna skulle umgås med, men de bor 10 mil bort så är det inget planerat när jag ändå är i stan för jobb så har jag inte orken att åka in separat.

Vad jag vill ha sagt med allt svammel? Mest att du inte är ensam om att sakna vänner att göra saker med.

Den tråkiga sanningen är att man måste anstränga sig hels tiden. Man måste jobba på att bygga upp relationer och att behålla dem. Man måste tänka på om andra får ut något av att umgås med en. Den som bara pratar om sig själv, inte vill kompromissa och saknar känsla för vad andra tycker är ok får det svårt.

Som en kompis syrra som är med ut och äter ibland. Hon pratar ofta om hur äcklig mat koketskan på förskolan där hon jobbar gör och visar gärna bilder. När vi andra äter. När hon inte gör det klagar hon på andra. Någon som är så är inte så rolig att vara med.

Den tråkiga sanningen är att man måste anstränga sig hels tiden. Man måste jobba på att bygga upp relationer och att behålla dem. Man måste tänka på om andra får ut något av att umgås med en. Den som bara pratar om sig själv, inte vill kompromissa och saknar känsla för vad andra tycker är ok får det svårt.

Som en kompis syrra som är med ut och äter ibland. Hon pratar ofta om hur äcklig mat koketskan på förskolan där hon jobbar gör och visar gärna bilder. När vi andra äter. När hon inte gör det klagar hon på andra. Någon som är så är inte så rolig att vara med.
Försöker du med detta få oss som känner oss ensamma att tro att vi helt enkelt inte är roliga att umgås med?? Tack!!

Jag vet att mina vänner tycker om mig, men jag glöms bort såhär års.

Kan det vara så att du omedvetet söker vänner som väldigt gärna vill umgås i "par" och att du då blir utsatt dom perioder du inte är ett par?
Kan du på något vis bredda vänkretsen så att den omfattar fler personer som umgås i andra slags konstellationer?

Kan det vara så att du omedvetet söker vänner som väldigt gärna vill umgås i "par" och att du då blir utsatt dom perioder du inte är ett par?
Kan du på något vis bredda vänkretsen så att den omfattar fler personer som umgås i andra slags konstellationer?
Jag har vänner som är par men som också bra kan umgås bara vi tre...men inte just nu :crazy:

Jag tror inte det blir svårare för att man blir äldre, möjligen blir det svårare att ta sig pga kroppsliga begränsningar.
Hahaha.
Näe :D Jag är nog skapligt akrobatisk i sängen fortfarande. :up: :rofl: :rofl:

Men för att vara seriös.
I min ålder är det flesta väl etablerade i sina sammanhang. De har utflyttade barn. En bekantskapskrets som hängt med i säkert 30 år och umgås med just familjen, barnen, barnbarnen och sina grannar.
Att från detta utöka till nya bekanta, nya vänner, nytt umgänge - det är trögare än om man är runt 20-30 och kanske 40. Man har det bra som man har det.

Fast det är ju just när man anstränger sig hela tiden och inte får respons som man känner sig lite bortglömd tillslut. Ibland räcker det inte. Betyder inte att det är en själv det är "fel" på. Sen betyder det inte heller att man inte har kvar vännerna eller att dom tycker man är jobbig att umgås med, det finns bara inte den tiden att umgås som förr då dom prioriterar lite annat.

Det där är ett fenomen som kan komma med ensamheten - att koncentrationen hamnar på den egna personen. Det är också rätt utmärkade för personer som mår dåligt. Deras största fritidsintresse är den egna personen....

Men för att komma till essensen. Ja, man måste anstränga sig och man får försöka bemöda sig om att vara just en god vän och en god person. det måste alla. Alltid.

Försöker du med detta få oss som känner oss ensamma att tro att vi helt enkelt inte är roliga att umgås med?? Tack!!

Jag vet att mina vänner tycker om mig, men jag glöms bort såhär års.
Men hjälp! Tog du det som ett angrepp på just dig? jag läste det helt annorlunda. Att det handlar om att man måste försöka vara en bra person. Och kritiskt granska sig själv.

Alla kan vi bli bättre och roligare om vi tänker på vad vi gör, och vad vi säger. Det blir roligare för oss själva också.

Men hjälp! Tog du det som ett angrepp på just dig? jag läste det helt annorlunda. Att det handlar om att man måste försöka vara en bra person. Och kritiskt granska sig själv.

Alla kan vi bli bättre och roligare om vi tänker på vad vi gör, och vad vi säger. Det blir roligare för oss själva också.
Fast samtidigt kan man ju också hoppas att man hittar vänner som accepterar en som man är.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?