Nej men snälla...

Mirre

Trådstartare
Sitter och tittar på hundannonser på blocket (nejdå ska inte skaffa hund därifrån :p men bilderna är söta :) )
Man blir ju mörkrädd när man läser vissa annonser. :crazy:
Hittade en på en 9 årig hund, av en ras som oftast inte blir äldre heller.
Är så tydligt att ägaren bara vill slippa ta sitt ansvar när den dagen kommer.

Såg en annan på bc valpar, "sällskapsbc utan vallning"
Eller hur..:crazy:
Går folk på det? Är vissa verkligen så himla lättlurade?

Sv: Nej men snälla...

Såg en annan på bc valpar, "sällskapsbc utan vallning"
Eller hur..:crazy:
Går folk på det? Är vissa verkligen så himla lättlurade?

Men det där kan ju vara väldigt individuellt. Har själv en jakthund (basset griffon) som ÄLSKAR att jaga. Så träffade jag en person som också hade en men den personen berättade att deras hund var totalt ointresserad av sånt. Dom hade haft rådjur i trädgården och hunden hade varit lös och det enda den gjorde var att stå och titta på dom från altanen innan den gick in... Så fast basset griffon är en jakthund finns det ju skillnader på hur mycket jakt det finns i dom olika individerna

Iof sant, men en bc känns ändå inte som något man köper för att ha som sällskap bara

Och det är ffa väldigt modigt att skriva att en hel kull kommer mår bra och vara nöjda utan att behöva valla. Enstaka individer ja, men att ingen hur en hem kull skulle ha vallinstinkter, högst orimligt.

Precis.
Stod att valparna var efter icke vallintresserade föräldrar, men det betyder ju inte att valparna också blir så

Såg en annons där valparna var blandras mellan amstaff, husky, schäfer och rottis..
Självklart perfekta sällskapshundar!
Sen tycker jag vissa rubriker är ofantligt fina, såg en häromveckan "Populär blandras" (dom var blandning mellan pudel, chihuahua och nåt mer) samt "äkta blandras"..
What the..

Alltså.. i min värld omplacerar man inte en 9-årig hund (om det inte är till en annan familjemedlem tex), utan den tar man bort om man inte kan ha kvar den. Tycker det är grymt att flytta runt ett gammalt djur. Dessutom grymt mot den som tar över om hunden dör efter nåt år. Inte rätt mot någon! :(

Vad gäller att hitta valp där så vet jag av erfarenhet att det finns en del seriösa uppfödare där, min leonberger på avataren hittade jag via blocket. Men man får sålla friskt såklart.

Och det är ffa väldigt modigt att skriva att en hel kull kommer mår bra och vara nöjda utan att behöva valla. Enstaka individer ja, men att ingen hur en hem kull skulle ha vallinstinkter, högst orimligt.

Och även BC med låg vallinstinkt är arbetsnarkomaner. Inget för den genomsnittliga hundägaren.

Något som berörde mig illa när jag skulle kolla efter något speciellt härom sistens var eb renrasig reggad Staffhane på 5-6 månader som såldes pga att lillhusse inte tog det ansvar han hade lovat att göra.

Spontant kan jag tänka att det är väl bättre att de annonserar ut en gammal hund än att de låter den vara kvar utan att de tar hand om den? Det finns ju djurägare som struntar i djuren när de inte längre orkar/kan/vill ta hand om dem och detta är ju i alla fall bättre.

Något som berörde mig illa när jag skulle kolla efter något speciellt härom sistens var eb renrasig reggad Staffhane på 5-6 månader som såldes pga att lillhusse inte tog det ansvar han hade lovat att göra.

Sånt kan ju göra en förtvivlad.

Spontant kan jag tänka att det är väl bättre att de annonserar ut en gammal hund än att de låter den vara kvar utan att de tar hand om den? Det finns ju djurägare som struntar i djuren när de inte längre orkar/kan/vill ta hand om dem och detta är ju i alla fall bättre.

Men hur många bra nya ägare finns det där ute för en 9-åring?
Att avliva känns väl vettigare än att utsätta en så gammal hund för omplacering där den kanske kommer tillbaka, får flytta runt osv?

Jag tycker oxå det är tråkigt med alla 10 månaders hund för omplacering, älskar våran hund men kan inte ha honom kvar för min son är allergisk o liknande. Varför inte allergitesta ungen INNAN man skaffar valp. uppenbart att dom tröttnat! samma med dom som omplacerar valpar/unghundar p.g.a "förändrad familjesituation" man får ju ta ansvar för det djur man köper, om ni nu ska skilljas (vilket jag inte tror) så får ni väl ha delad vårdnad.. inte så svårt.

Jag tycker oxå det är tråkigt med alla 10 månaders hund för omplacering, älskar våran hund men kan inte ha honom kvar för min son är allergisk o liknande. Varför inte allergitesta ungen INNAN man skaffar valp. uppenbart att dom tröttnat! samma med dom som omplacerar valpar/unghundar p.g.a "förändrad familjesituation" man får ju ta ansvar för det djur man köper, om ni nu ska skilljas (vilket jag inte tror) så får ni väl ha delad vårdnad.. inte så svårt.

Men det är ju så här att det är lätt och enkelt att ha hund. De behöver bara lite promenader och mat... Sen visar det sig att blandrasen man köpte bestod av både bruks- och jaktraser och krävde betydligt mer än den gulliga valpkursen. Eller att den renrasiga hunden man suktat efter pga dess snygga färg inte riktigt matchade soffan efter att hela innanmätet slitits ut på golvet.

Man ser ofta folk som inte har en aning om vad de köpt, eller de som vet vad de köpte men tror på klassikern att hunden blir vad man gör den till.

Hade ett par på samma valpkurs som mig i våras som köpt någon fyrvägskorsning. Jättesöt hund, med en energinivå som slog min duracellkanin. De kom inte tillbaka efter ett par gånger eftersom de inte ville visa upp sitt monster nåt mer, hunden hette dessutom just Monster. Den hunden hade ingen av-knapp och inte heller hade ägarna något som helst konsekvenstänk - de hade ingen aning om vad de köpt och ville sedan inte framstå som dumma. Den typen av hund skulle mycket väl kunna finnas bland omplaceringsannonserna.

Fast hur tänker du nu?
Inte kan man allergitesta ett barn som inte visat tecken på allergi?
Det gör dom ju inte på sjukhuset bara för att man VILL det, barnet måste ju visa tecken på allergi.

Sen håller jag med om att det oftast beror på att de tröttnat.

Fast hur tänker du nu?
Det gör dom ju inte på sjukhuset bara för att man VILL det, barnet måste ju visa tecken på allergi.

När jag var yngre så ville jag ha marsvin då ringde min mamma och sa att vi ville testa mig för pälsallergi och de testade mig för typ alla pälsdjur vi drog en fulíng och sa att jag oftas va lite snuvig och att jag kliade mig (fast det va sant men att det berodde på känslig hud sa vi inte)... :o kanske inte så snällt men hellre det än att skaffa djur och SEN upptäcka allergi.
förövrigt så kan man ha hund och vara allergisk, finns ju medicin :D

Föresten så skulle jag bli förvånad om nån skrev i en annons "jag har helt enkelt tröttnat på min hund" är det så svårt att erkänna? det känns inte smart, men iaf ärligt!

Fast hur tänker du nu?

Jodå, det gör de visst. Jag testade mina barn innan vi skaffade hund just eftersom jag har endel allergier och jag ville ju inte behöva omplacera bara för att en ev. allergi upptäcktes försent. Jag bad bara om det och det var inga som helst problem varken för mej eller för barnen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 842
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 666
Senast: cello
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 409
Senast: soom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 666
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V