Nej men snälla...

Sv: Nej men snälla...

Jodå, det gör de visst. Jag testade mina barn innan vi skaffade hund just eftersom jag har endel allergier och jag ville ju inte behöva omplacera bara för att en ev. allergi upptäcktes försent. Jag bad bara om det och det var inga som helst problem varken för mej eller för barnen.

Undrar om vi ljög i onödan eller om det har ändrats :D va iof mer än 15 år sen jag gjorde detta..

Både jag och sonen allergitestade oss för hund och katt innan första hundköpet, passade dessutom på att kolla gräs, björk och lite annat på mig.

Jag ringde bara en privatläkare och beställde tid, inga problem alls. Snabbt och smidigt och vi fick svar innan vi åkte hem :)

Det finns egentligen ingen ursäkt att inte testa innan man köper sitt första pälsdjur tycker jag personligen, tänk så mycket bättre för alla inblandade om man upptäcker sånt i tid.

Sen kan allergier uppstå senare, absolut, men då har man i alla fall gjort sitt bästa för att kolla innan.

Jodå, det gör de visst. Jag testade mina barn innan vi skaffade hund just eftersom jag har endel allergier och jag ville ju inte behöva omplacera bara för att en ev. allergi upptäcktes försent. Jag bad bara om det och det var inga som helst problem varken för mej eller för barnen.
Det hjälper väl ungefär sisådär?
Sonen är bara allergisk mot en del gräspollen, enligt blodprover o pricktest, numera kan han inte ens vistas i hus där det funnits katt de senaste 5 åren.
Han hade skogisuppfödning hemma utan problem, likaså korna, egna hästen o hundarna, men att köra traktor i skördetid var nästan omöjligt.
20 år senare så klarar han väderskiftningarna bra, men pälsdjur är en plåga, testresultatena ff samma.

Det hjälper väl ungefär sisådär?
Sonen är bara allergisk mot en del gräspollen, enligt blodprover o pricktest, numera kan han inte ens vistas i hus där det funnits katt de senaste 5 åren.
Han hade skogisuppfödning hemma utan problem, likaså korna, egna hästen o hundarna, men att köra traktor i skördetid var nästan omöjligt.
20 år senare så klarar han väderskiftningarna bra, men pälsdjur är en plåga, testresultatena ff samma.

Jovisst men då har man iallafall gjort vad man har kunnat.
På mig visade det att jag var superallergisk mot hundar men ändå kan jag ha min hund i sängen varenda natt. Däremot schäfrar reagerar jag på direkt. Min gammelman som var spets, stövare, gråhund, collie och golden blandning kunde jag inte ha i sängen men det var inga problem annars. Min egen teori är att olika djur är olika allergena helt enkelt. När det visade sig att jag var allergisk mot hundar så provade jag om det var sant i verkliga livet genom att vara dagmatte under ett år och när jag sedan fick erbjudandet att ta över den hund som senare blev min gammelman så var det inga allergiska reaktioner.

Fast sakta i backarna nu.. det där tycker jag var överdrivet.
Nej jag skulle inte testa mig innan jag köpte djur. & nej jag tycker absolut inte att folk ska ta upp tid av sjukvården genom att springa & testa sig för att man EVENTUELLT KAN vara allergiskt.

Det är dessutom inte så jäkla traumatiskt för djuren att omplaceras om det sker NÅGON gång & inte massor av gånger, och djuret har okej psyke.

Jag är väldigt oallergisk, men vad vet jag, jag var ju oansvarig nog att inte testa mig :p

Både jag och sonen allergitestade oss för hund och katt innan första hundköpet, passade dessutom på att kolla gräs, björk och lite annat på mig.

Jag ringde bara en privatläkare och beställde tid, inga problem alls. Snabbt och smidigt och vi fick svar innan vi åkte hem :)

Det finns egentligen ingen ursäkt att inte testa innan man köper sitt första pälsdjur tycker jag personligen, tänk så mycket bättre för alla inblandade om man upptäcker sånt i tid.

Sen kan allergier uppstå senare, absolut, men då har man i alla fall gjort sitt bästa för att kolla innan.

Har heller aldrig testat mej. Eller sambon. Och sambon är allergisk mot nästan alla pålsdjur. Även häst märkte vi för 3 år sen. Men han har aldrig reagerat på hund. Vi tänker inte testa honom hos en läkare. Kan han trycka in näsan och gosa med alla våra vänners hundar så är han nog inte allergisk....;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 840
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 666
Senast: cello
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 409
Senast: soom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 666
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V