Natural Trick training

Sv: Natural Trick training

Jag håller på med NTT, lite sporadiskt ibland :angel: Har iallafall lyckats få till dom första 2 märkena :idea:

Jag använder godis till min häst! OFTA! Han e bortskämd, visst de ska jag inte sticka under stol med! Men han nafsar inte o blir han påträngande e de bara o säg till han så slutar han.

Jag tror dels att det är individuellt om dom blir tiggiga/naffsiga o dels hur man använder godiset. Från början är ju en tendens lika med godis men efterhand så krävs mer o mer för att han ska få godisen.

Ser inget negativt i det......
 
Sv: Natural Trick training

Tjabba!
Kanske detta är en dum fråga..
Men är inte akedimisk ridning samma sak som barock?
jag tycker man kan träna utan godis, det är aldrig nått bra att förknippa människans kropp med mat, pållarna blir ju knäppa! (de flesta hästar jag känner som blir handmatade)
Om man känner att det inte funkar att träna trick utan mat, så lägger bara ner de på marken... Mat som mat, man måste inte ge det ur handen.
 
Sv: Natural Trick training

var och en måste ju ajälva avgöra hur man bäst motiverar sin häst godis eller inte...jag har börjat med de 4 första tricken och använder inte godis utan min gullis är motiverad ändå att utföra ex yoga där han helt enkelt följer min hand till ljumsken samtidigt som jag hjälper honom att lyfta benet. och trick som bergsgeten och spansk skritt behöver def inte motiveras med godis! buga anv godis en gång, men då började han böja ner huvudet så fort jag knackade på benet för att se om det kom godis, så det slutade jag med...:crazy:
 
Sv: Natural Trick training

zillax89 skrev:
Nu pratade jag om DOM som jag kände, jag drar inte alla över en kam, skrev jag också tidigare.


Fråga dem om det verkligen är den Akademiska ridningen som gör att de ger godis.

Har aldrig stött på någon som gett godis just via den Akademiska ridningen.
Det är ingenting som lärs ut på de ställen jag varit hos och inte heller i den information jag läst.

Läs gärna mer om den Akademiska ridkonsten på:
http://www.ridkonst.nu/
och
http://www.akademiskridkonst.se/rorelser.html
 
Sv: Natural Trick training

Håller på lite med trick och så.
Jag har gått efter utbildningsskalan som finns på natural trick trainings hemsida. Vi kan yoga, buga och att man ska gå från henne och tillbaka och hon ska stå stilla och vara koncentrerad.

det här med godis använder jag för att visa hästen vägen och hur den ska göra samtidigt som den lär sig förknippa det med andra tecken. Te.x yogan: Jag ger först henne en godis så hon 'flyttar halsen', sedan håller jag upp bakbenet samtidigt. Detta gör jag med handen 'under bakbenet' där jag knackar på bakbenet samtidigt som hon tar bak huvudet och själv lyfter benet av sig själv en liten bit till för att nå. När hon förstå så testar man utan godis. Min ponny gör det när jag stirrar på hennes bakben nu.

Man måste vara konsekvent med att godiset bara kommer då och inte när man leder hästen, står i stallgången m.m. Man får liksom inte vara för generös med att ge det ur handen.

Hoppas att ni fattar min kluddiga text, det är bara och att fråga annars! :bump:
 
Sv: Natural Trick training

jaa, jo i och för sej..

men kan man inte träna dom utan, kanske..?

(detta kanske låter lite dumt he... :crazy: )

det kanske funkar med klicker? en fundering bara..

När man använder sig av klicker använder man GODIS!
annars skiter hästen fullständigt av ljudet.
och NEJ man ska inte trappa ner på godiset när man använder klicker utan den ska få lika mkt varje gång!
 
Sv: Natural Trick training

Nu vet jag inte om jag har full koll på det här med trick training men jag skulle aldrig börja göra det med mina hästar.
Min kompis håller på med akademisk ridning och när jag var där var det AS läskigt att gå i hagen, fanns inte EN häst om inte nafsades, bara väntade på att få någon nos i nacken och komma hem med ett blåmärke.
Nu skall man ju inte dra alla över en kam men sen min kompis lärde min häst att buga via godis i handen har hon utnyttjat detta när man skall lyfta hovarna och varje gång min kompis vart här har hon letat efter godis i kompisens armar. Jag tycker hela idéen med att koppla mat med arbete inte e logiskt. En häst skall int göra saker för att få mat eller godis, den skall göra det för att den frivilligt vill sammarbeta och tycker det är kul att umgås, bara en sån sak som att ge hästarna ur handen, matar någonsin en ranghög häst en annan i hagen?
Man får nafsiga hästar - inget annat.
Det är den erafrenheten jag har, jag tycker det finns bättre motivation till sammarbete och harmoni än godis.

Men man måste ju kunna lära hästen dom här sakerna utan godis? Man kan ju lära en häst tusen saker... Jag menar "bara" att bli riden lär sig väl i stort sett alla hästar utan godis. Jag är jättesugen på att börja lära min häst trick... Jag vill göra det för att få bättre kontakt med henne. Alltså utan godis. Jag behöver bara nån som visar hur man gör :)
 
Sv: Natural Trick training

Nu vet jag inte om jag har full koll på det här med trick training men jag skulle aldrig börja göra det med mina hästar.
Min kompis håller på med akademisk ridning och när jag var där var det AS läskigt att gå i hagen, fanns inte EN häst om inte nafsades, bara väntade på att få någon nos i nacken och komma hem med ett blåmärke.
Nu skall man ju inte dra alla över en kam men sen min kompis lärde min häst att buga via godis i handen har hon utnyttjat detta när man skall lyfta hovarna och varje gång min kompis vart här har hon letat efter godis i kompisens armar. Jag tycker hela idéen med att koppla mat med arbete inte e logiskt. En häst skall int göra saker för att få mat eller godis, den skall göra det för att den frivilligt vill sammarbeta och tycker det är kul att umgås, bara en sån sak som att ge hästarna ur handen, matar någonsin en ranghög häst en annan i hagen?
Man får nafsiga hästar - inget annat.
Det är den erafrenheten jag har, jag tycker det finns bättre motivation till sammarbete och harmoni än godis.

Precis som du själv sagt ska man inte dra alla över en kam, för AR är definitivt inget som föder nafsiga hästar av vad jag förstått iaf! Har aldrig hört talas om att man skulle ge hästen godis i AR, det är ju en ridkonst precis som klassisk dressyr och CR tex.
Har själv hållt på med trick träning och medger att hästar kan bli nafsiga av det, OM man inte själv är ledare över sin häst. Allt detta är bara en fråga om dominans, vem som dominerar vem. Och är man inte ledare för sin häst kan jag förstå att det blir svårt, men det betyder inte att alla hästar blir nafsiga!
Så jag själv tycker att NTT är ett utmärkt sätt att umgås med sin häst, ger både hjärngympa och stretching!
/EnWisa
 
Sv: Natural Trick training

Grundtanken i NNT är bra. Och rolig. Men ta det väldigt försiktigt med godiset! Vill man lära hästen något varaktigt ska man tänka på inlärningspsykologi. Den bästa betingningen får man om belöningen är direkt och partiell dvs när den kommer kommer den direkt efter rätt utförd rörelse, men den kommer itne varje gång.

Det har funkat på min häst. Sen kan man omöjligt säga hur alla reagerar, men att studera lite inlärningspsykologi har aldrig skadat något moment när man har att göra med hästar (eller människor med för den delen!)
 
Sv: Natural Trick training

jag tränar NTT med min häst, och ja, jag använder godis, men detta är bara som en extra from av belöning och inte helt nödvändigt.

det verkar som många här är helt säkra på att alla hästar blir naffsiga när de får godis ur hand, men det är inte min lille vän. det handlar bara om att tajma och berömma i lagom dos.. ger man en häst godis när den inte förstår varför så blir den tiggig, men annars så blir den det inte. min häst är ett bra exempel på det då han var jätte tiggog när ja köpte honom, men som nu går att träna trick med utan att det är några nafsanden.


sen har vi det här med akademiska ridkonsten, den har INGENTING med NTT att göra.
det råkar bara vara så att det paret som har startat upp NTT rider sina hästar efter den akakdemiska principen.
AR är en ridstil och NTT en hanteringsstil.

sen undrar jag var du som hade varit i hagen med de nafsiga hästarna har sett dessa tränare ge sina hästar godis när de rider, och i vilket sammanhang... bara av ren nyfikenhet alltså :P
 
Sv: Natural Trick training

När man använder sig av klicker använder man GODIS!
annars skiter hästen fullständigt av ljudet.
och NEJ man ska inte trappa ner på godiset när man använder klicker utan den ska få lika mkt varje gång!

:) Håller med dig helt förutom att ett par små saker: När hästen väl lärt sig principerna med klicker, kan man även belöna på annat sätt, t.ex. min ena häst älskar att bli kliad på manken:love: , så på honom kan jag använda även det.

Sen så stämmer det att hästen ALLTID måste få belöning efter klicket (även om du skulle ha tajmat klicken fel - det är ju inte hästens fel!), men den behöver inte alltid få lika mycket eller samma sorts beröm. Tvärtom kan man genom att variera berömmet få hästen att försöka ännu mera.

Alltså t.ex. när man börjar öva en ny grej: första gången/gångerna som hästen gör ens ditåt vad du vill - ge favoritgodiset.

Sen när hästen har förstått vad du vill, och försöker men inte riktigt får till det - ge något lite mindre gott (t.ex. lucernpellets?) alt. klia, beroende på vad hästen tycker om.

Sen när hästen lyckas med det du vill - ge både favoritgodis, klia och beröm massor:banana: :bump: ! På så vis vet hästen att om den vill få det den helst vill ha, måste den fortsätta försöka. Man får en arbetsvillig häst helt enkelt.

Och nej, rätt utfört ger klickerträning inga nafsiga hästar, OM man är konsekvent med att ge godis endast efter klicket - då vet hästen att den måste prestera för att få godis.
 
Sv: Natural Trick training

Glömde en sak:

Klicker är ett inlärningsredskap, det är alltså inget som man måste använda i all evighet!

När hästen väl kan en sak så berömmer man ju som vanligt; med röst, smekningar eller hur man nu gör.

Klickern är helt enkelt ett sätt att göra träningen mera lättförståelig för hästen, och få hästen att tänka själv.
 
Sv: Natural Trick training

klicker är alltid godis!

Jag klickertränar hästen (på samma sätt som man klickertränar en hund) , och jag använder inte godis varje gång! En klapp räcker! Ibland godis!

Det är ju själva klicket som ska vara berömmet, annars kan man ju skita i den och bara ge hästen godiset?
 
Sv: Natural Trick training

Jag klickertränar hästen (på samma sätt som man klickertränar en hund) , och jag använder inte godis varje gång! En klapp räcker! Ibland godis!

Det är ju själva klicket som ska vara berömmet, annars kan man ju skita i den och bara ge hästen godiset?

Klicker är ett inlärningsredskap och ska alltid belönas med godis (min åsikt) annars kommer hästen sluta testa sej fram om den inte får tillräckligt med beröm. Men om en klapp räcker för att uppmuntra din häst under träning så är ju det bra.
Jag använder klicker-godistekniken när jag tränar för att min häst ska koppla ihop godis med klickljudet. Skulle jag bara ge godiset skulle hon troligtvis börja naffsa efter godis och strunta i det jag ber henne om. Skulle jag bara klicka utan godis som belöning skulle hon nog inte tycka de va lika kul att försöka göra rätt.
 
Sv: Natural Trick training

Klicker är ett inlärningsredskap och ska alltid belönas med godis (min åsikt) annars kommer hästen sluta testa sej fram om den inte får tillräckligt med beröm. Men om en klapp räcker för att uppmuntra din häst under träning så är ju det bra.
Jag använder klicker-godistekniken när jag tränar för att min häst ska koppla ihop godis med klickljudet. Skulle jag bara ge godiset skulle hon troligtvis börja naffsa efter godis och strunta i det jag ber henne om. Skulle jag bara klicka utan godis som belöning skulle hon nog inte tycka de va lika kul att försöka göra rätt.



Det är nog olika från häst till häst, vår häst är inte alls så gottegris, och ett klick + en morotsbit eller en klapp räcker för henne, men man tar ju inte bort godiset helt, det var inte det jag menade...
 

Liknande trådar

Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 558
E
Hästhantering Hej! Nu tänkte jag att jag skulle starta en tråd där ALLA ni som håller på med/har testat Klaus Hempflings sätt att hantera hästar på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 793
Senast: Hollister
·
C
Träning Hej! Tänkt under en längre tid att börja med NTT men har vart utan häst. Nu har jag skaffat en vbl valack jag gärna vill göra dessa...
Svar
5
· Visningar
967
Senast: fjordtokan
·
H
Hästhantering Jag har startat en hel drös trådar om mina hästbeskymmer sedan jag blev medlem i Bukefalos i somras. Då gick jag i hästköpartagen, på...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 761
Senast: Flipperus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp