Hempfling träning!!!!

Sv: Hempfling träning!!!!

Jag lever än ;)

Hinner inte skriva så mycket här men jag kör på i Hempflings anda med mina guldklimpar. Saga är dessvärre borta sen ett par veckor men jag har fjordingen kvar och en arabkorsning som var nästan ohanterad när jag tog hand om henne i höstas och i somras så satt jag på henne :)
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Jag har 4 av hans böcker, Dansa med hästar, Hästens själv, Hästarnas budskap och It's not I who seek the horse, the horse seeks me (som den heter). Väldigt intressanta böcker, Dansa med hästar har jag läst i etapper, lite här, lite där och tänkt efter vad han menat. Hästens själv är lite tyngre, har inte riktigt "tänt" på hans olika hästtyper, men det kommer väl med tiden :) Efter att ha läst självbiografen Hästarnas budskap klaffade hans filosofi och nu håller jag på med It's not I who.. Vilken är ännu mer ingående än själva Dansa med hästar. Engelska är inte så värst svårt, det lönar sig verkligen att läsa den trots det, den är djupare och mer "klar" än Dansa med hästar och Hästens själ.

Jag har inte direkt tränat enligt den här metoden, men använder mig av den dagligen då jag umgås med mina hästar, eller andras. Att man är öppen och trygg i sig själv, samt ärlig mot sig själv och inte "på låtsas" betyder allt då jag ska hämta märren från hagen. Hon är känslig och osäker på oss tvåfotingar och märker redan då man går mot hagen om man som människa är ärlig mot henne eller ej. Är man inte det går hon undan, är man kommer hon i bästa fall emot. Var jag har hästarna gäller det att vara ärlig, jag lovar, att få fast en osäker häst på 4ha är ingen dans på rosor :crazy:

Jag har dessutom haft turen att bli meddragen på en uppvisning (?) var en av hans elever jobbade med en folkilsken finnhästhingst i en picadero. Mannen som höll uppvisningen (?) hade en lång lina med sig, han varken körde på hästen eller härjade med den, utan slängde ut linan lite hitåt och ditåt, utan att ge hästen uppmärksamhet, men hästen blev uppmärksam om att de var två i utrymmet. Efter en stund (minns inte hur lång, kanske 30min) följde hästen honom utan rep och sedan lade mannen linan löst runt halsen och sprang runt med den i manegen, hingsten följde snällt efter..

Så helt klart, Hempflings metod slår nog de flesta vad jag har sett. Jag jobbar som sagt inte i en picadero, men strävar efter hans sätt att hålla på med hästen från marken. (hantera är fel ord att använda då det gäller djur)
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Ni som har läst "It's not I who seek the horse" är den läsvärd? funderat på att skaffa den men vore kul med lite referenser :P

Jag har läst flera olika NH böcker men jag fastnade verkligen för "Dansa med hästar" Jag tycker at ju mer man umgås med hästar så förstår man delar ur boken mer och mer. Jag tycker att det är ett bra sätt att handskas med hästen att använda mer kroppspråk och frihet och inte använda så mycket "närgånget" eller vad man ska säga, utan att det faktiskt går att hantera hästen med lös lina och inte stå och trycka på hästen för att den ska förstå.

Just nu har jag haft olika medryttarhästar och har inte kommit så långt eller haft tid med min nuvarande häst. Jobbade endel i picaderon och brukar använda de när jag går till och från hagen. Dock har jag alltid tänket i bakhuvudet varje gång jag håller på i stallet.

MEd min förra häst kom jag dock längre med och vi brukade springa runt och leda i padocken. Hon hade även fått en så bra balans av picadero-arbetet att hon nästan började röra sig som en andalusier (hon är en islänning) xD
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Ni som har läst "It's not I who seek the horse" är den läsvärd? funderat på att skaffa den men vore kul med lite referenser :P

Jag har den, och trots att jag tvekade då jag köpte den ångrar jag det inte, den går ännu mer på djupet med övningarna än "Dansa med hästar" gör. Så den är helt klart värd sitt pris :D
 
Sv: Hempfling träning!!!!

åååh så det finns alltså fler än jag :D
har nämnt hempfling bland mina vänner ett antal gånger, men fortfarande ingen som har någon aning om vem han är..
Är helt kär i vad den här killen håller på med!
Jag är vell då yngst här (eller har inte läst hela tråden så vet ju inte säkert...) men jag är bara 15. Håller på med de absoluta grunderna och har gjort det lite mer seriöst i ett drygt år med min medryttarhäst, en 18årig new forestponny.
Har också börjar förstå lite att den största delen av hela det här faktiskt är min egna sinnesstämning. Jag har fått höra att jag har aura och lite sådär och är väldigt lugnt av mig och stressar sällan upp mig. Dock räcker inte talåmodet till alltid till av alla möjliga orsaker, ni vet vi tonåringar ;)

Men till saken så är min medis ett sto en dam med en hel del åsikter. Har alltid varit en sån som surar när man borstar och man vet ju när hon inte är helt nöjd, mer bortskämd ponny får man leta efter!
Men nu, efter som sagt ett år, märker jag att hon faktiskt lyssnar.
Jag kan med bara fingerrörelser i luften få henne att flytta undan mig och hon har blivit mycket mer "mysig". Jag kliar och hon kliar tillbaka, och hon lägger gärna huvudet på min axel och bara står där. Första gångerna det hände var det inte långt till tårarna ska jag säga, min sura lilla ponny seeks me.
Jag har även för första gången i mitt liv löslongerat. Vet själv att det var lite dumt att gå så fort fram, men hon stannade när jag stannade och saktade av när jag tog ett långsammare steg och 'sjönk ihop'.

Det bästa med hempfling tycker jag är att det är så otroligt äkta. Det finns ju så många som håller på med annan sorts nh och köper repgrimma och grejer bara för att trycket ska komma på rätt plats. Med hempfling kan du inte jobba med hästen innan hästen väljer att jobba med dig.
Även våra första stapplande steg så dansar vi.
Det är det finaste. Det är en dans som tillslut ska vara helt i takt med hundra procent förtroende.

Håller på att övertala mamma att en liten helgkurs iallafall är väldigt bra, hon gillar sånt där man ska hitta sig själv ;)
Jag vill, vill, vill!

Nu blev det mest att jag försökte dela med mig av min glädje, men det är så fiiint
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
65
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 176
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp