Hempfling träning!!!!

Sv: Hempfling träning!!!!

Gaahhh visste väl att hon skulle vara söt som en sockerbit :love: Riktigt fin va hon :) och riktigt duktig låter det som!

Jaa kan tänka mig att det är nästan ännu värre med en valp! Med en häst har ju folk (de flesta...) lite mer respekt och frågar åtminstone innan de kastar sig över det stackars djuret, med en valp är det säkert ännu värre :p Det värsta är ju att de där småttingarna tappar koncentrationen totaaaalt alternativt blir livrädda när så mycket folk ska gulla med dem, sen får man kämpa som tusan innan de börjar lyssna på en igen.
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Här är en till som gillar Hempfling, han är min största inspirationskälla.

Har en fjording som jag precis köpt och håller på att lära känna samt en varmblodskorsning som var 3 år och helt ohanterad när jag köpte henne.

Rider utan bett, varmblodet går ofta lös på promenad, har min barfota och på lösdrift.


Jag hinner aldrig sitta här och skriva men om någon vill prata häst och hempfling så får ni gärna adda mig på msn: gadriell@hotmail.com :)
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Ååå har du bilder på dina pållar? Älskar fjordingar och varmblodskorsning låter ju spännande :)

KL

Några bilder på mina hästar :)

Tracy
31420308.jpg


Sessan och Vindil
31420281.jpg


Jag och Vindil
31420284.jpg
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Försöker leda Vindil, det var lättare sagt än gjort i början :D
31420278.jpg


Bilder från senaste träningspasset
31420297.jpg

31420299.jpg
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Vilka fina pållar du har :)

Här kommer bild på fjordingen, är väl 5:e gången tror jag som jag kör honom, köpte honom nu innan sommaren. Kört med bett i början som han är van vid eftersom jag inte lärt känna honom så väl men igår körde jag på kapsonen och det gick kanonbra, tänkte inhandla ett hackamore att ha i körningen sen :)

100703.jpg


100704.jpg



Var ute och gick med Saga nu ikväll och testade att filma med nya ipoden :

Promenad
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Åh vilken snygg fjording :love: Va medryttare på en fjording när jag va liten, så de har alltid betytt något särskilt för mig. De är så otroligt vackra och charmiga, och åtminstone de fjordingar jag har känt har varit otroligt smarta o påhittiga :D Varmblodet va jättefint också, vad är det mer för ras i henne?
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Åh vilken snygg fjording :love: Va medryttare på en fjording när jag va liten, så de har alltid betytt något särskilt för mig. De är så otroligt vackra och charmiga, och åtminstone de fjordingar jag har känt har varit otroligt smarta o påhittiga :D Varmblodet va jättefint också, vad är det mer för ras i henne?

Visst är han :) Blev så glad när jag hittade en fjording som både är trevlig och snygg :D Han är hittills en riktig klippa, så himla nöjd med honom.

Sagas mamma är ryskt varmblod, pappan är halvblod/varmblod/nordsvensk( ev apaloosa. En riktig gatukorsning med andra ord. Har sett honom, han var inte så lik Saga i exteriören, syntes att det var lite kallblod i honom.
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Vad roligt att läsa om allas erfarenheter av hempfling. Jag har läst tre av hans böcker, men jag har inte läst ut någon förutom hästarnas budskap. Ett tips är att läsa boken ibland och sedan lägga ifrån sig den. Jag har försökt må ni veta, haha att läsa ut böckerna (dansa med hästar/hästensjäl) men efter ett visst antal sidor känns det som om mitt huvud ska explodera. Så jag lägger ifrån mig boken istället och smälter... det roliga var att jag listade inte ut det förrens nått halvår sedan... han sa en gång i en film att människor behöver tid. De behöver få gå hem och smälta det de har sett (från en clinic te.x). Jag tror att han har byggt upp boken så med, det kommer ta några år innan jag har läst ut båda mina böcker hellt. Så tänk inte på att läsa för mycket, gå till hästarna och fråga istället dom har "gett" sina kunskaper till honom för att han studerar dem...lyssnar, så ut med er till hästarna och se, lev...KÄNN!

Jag tror att anledningen till att det är så svårt att förklara vad som sker mellan männsika och häst är därför att det är en väldigt djup känsla, de som har jobbat med hästar på detta sätt förstår nog vad jag menar.

Själv är jag en tjej på 19 år i sommar och jag har vigt mitt liv åt hästarna. Jag har redan tagit mig an några första problemhästar och en av dem stallades upp hos mig, den vita morganvalacken som kom till mig var den mest skärrade hästen jag träffat. Det var som att tämja en vildhäst. Ägaren kände att hon inte klarade av honom till slut och beslutade sig för att sälja honom. Jag blev erbjuden att köpa honom men jag har inte pengarna att ta mig an fler hästar, så efter att ha varit ca fyra månader hos mig såldes han upp till stockholm. Han hade gått igenom stora förändringar men jag hade behövt några år med honom... för övrigt så har jag hjälpt människor med olika typer av problem med sina hästar och jag hoppas att framtiden bjuder på mer utmaningar.

Tack vare en man som kommunicerar med hästar så har han också hjälpt mig att komma dit jag är idag. Jag minns när jag såg honom första gången, jag var bara tre år och var med min mamma som sedan lyckades få tag på honom några år senare när jag var ca fjorton/femton. Mamma förundrades över att jag kom ihåg denne man när jag nämde något jag sett som han hade gjort tidigare. När jag bara var tre haha så hade han förändrat mitt liv för gott, endast genom att lära mig kommunicera med hästar på något lustigt sätt. Vilken känsla det är, okej, det får förbli en känsla förr eller senare kanske jag kan sätta ord på den men det får ta sin tid. (hans namn näms inte har pgr. av olika själ och respekt för han anonymtet, hoppas ni förstår).:bow:

förlåt, åter till ämnet det här blev lite längre än vad jag trodde. Just nu har jag två varmblod uppstallade på en går några kilometer härifrån, en av dem kom hem djupt deprimerad och indragen i sig själv och den andra hästen har funnits hos oss sen jag var fem. & som sagt jag läser på i böckerna när jag känner mig redo för det.

vill ni veta mer så gå till min blogg, där står det mest om den vita problemhästen jag hade ett tag. Bloggen drar igång ordentligt inom kort :laugh:
http://reebbeeccaah.bubbleroom.se/

mvh rebecca "Liljane" :)
 
Sv: Hempfling träning!!!!

kl

fina bilder ovan :)

igår var jag o min sambo på promenad med hästarna. Han fick leda fölis eftersom han inte är så hästvan, hon är så duktig. hon brydde sig inte om nånting alls, om hästar, lukter osv.. hon gick så snällt bakom min sambo (som därför ville låta henne äta gräs hela tiden, hon va ju så snäll..)
däremot fick jag verkligen koncentrera mig på Emil!
Han har alltid bråttomt och är mycket nyfiken på sin omgivning.
nu försår jag verkligen vad H. menar med koncentrationen..
Han gick bakom mig, men nu som då glömde han bort sig, men svarade snabbt på mina tillbaka-visningar.

Fölis hade inte alls brått någonstans, inte ens fastän jag o Emil försvann i snabb takt i en kurva (för att se om hon skulle bry sig) brydde hon sig. Men efter lite försök från sambons sida tog hon en långsam trav.. man kunde nästan höra hennes "orka trava då man kan skritta" :p

Fölis o lite av Emil, och jag in min vackra klädsel :D
39262_448849336409_610181409_6127985_5669429_n.jpg
 
Sv: Hempfling träning!!!!

*KL*

Utan att ha läst hela tråden... Här har ni en till som älskar Hempflings metoder! Det fungerar verkligen. Min häst har blivit mycket bättre, både i att leda honom och i sitt allmänna beteende, sedan jag började med Hempflings metoder!! :idea:
Och det tog bara några dagar... precis som han säger. ;) Jag har övat på de första grejerna i att leda dom - stanna honom med kroppsspråket och få honom att följa mig igen med kroppsspråket och utan att dra i grimskaftet. Jag har också tänkt på min kroppshållning och kroppsspråk i allmänhet mycket mer. Men annars inget spciellt... Och det har räckt! :love:
 
Sv: Hempfling träning!!!!

ja man märker verkligen hur enkelt det kan vara, det bästa med allt är att du har en enkel grimma och ett löst grimskaft :)


måste bara berätta om sist, då jag skröt på min Fölis (som jag även gjort ovan)
Jag och en vän skulle ut med hästarna, min vän ledde Emil o jag Fölis som givetvis ar sååå snäll. vi gick till ridplan och efter en stund satt min vän upp på emil och tanken var att jag bara skulle leda dem runt ett par varv.. SMART då man har 2 hästar att leda..
Fölis (som tyckte det var tråkigt) började rulla sig för att sedan stegra sig på Emil (min vän hade bara manen att hålla i sig i) så vi kom fram till att hon bör snabbt hoppa av.. Fölis fortsätter med att WOOOW VA KUUL! bocka, stegra, springa.. tur att jag hade ett långt rep! :)
efter nån minut lugna hon sig och var lika from som vanligt..
så hädanefter får jag säga att hon är ju trots allt ung och kaaanske kan busa, även hon ;)
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Jag läste Dansa med hästar när den var relativt ny och kapitlet om positioner öppnade en del ögon på mig som var fostrad i ridskolas anda. Min egen kallbltravarvalack drog gärna iväg med en i skritt när man ledde honom men det tog bara en stund så hade vi fått in andra positioner och problemet var borta (han var väldigt snäll). Han var en väldigt bra häst att öva med och jag lärde mig mycket av honom. Häst nr 2 var en väldigt ängslig individ och jag fick det aldrig att fungera med henne. Hon var mycket tryggare när jag använde det traditionella utbildningssystemet så då fick det bli det. Häst nr 3 var ett mycket avståndstagande kallbltravarsto som gått i en hage med sin enda avkomma i 11 år, henne fungerade det väldigt bra på med en kombination av Hempfling och PNH (även om mitt PNH utförs med avstamp i Hempfling). Häst nr 4 - perfekt med Hempfling: detta kallbltravarsto hanteras bäst på avstånd eftersom hon i 17 år har ägnat sig åt att forsa över folk och sedan slänga en bakhov efter dem. Snäll i grund och botten och lågrang mot andra hästar men hon har ingen som helst känsla för att folk har något att komma med. Har jobbat henne i lina nu några gånger och hon blir en helt annan häst när hon måste jobba med hjärnan och anpassa sig. Eftersom hon inte svarar framåt måste pisken med men nu är det missnöjesbockar och pip ute på volten och inte längre riktade utfall mot mig så ofta, så jag är ganska hoppfull. Idag gjorde vi avbrott och omedelbara igångsättningar i trav (rejäla halvhalter, alltså) och det gjorde hon väldigt bra. Jag har också annars svårt med halterna då hon är bekvämlighetsseg både igång och stopp och dessutom har mycket massa som hon inte stoppar upp tillräckligt ännu även om hovarna stannat. Men det kommer! Där får jag väl dessutom säga att jag tror hon kommer att utvecklas snabbare än jag :angel:. Jag har svårt för halterna, och ännu svårare om jag anstränger mig. Gör jag det bara på känsla så är de oftast bättre men när man inte får till det är det ju svårt att göra det på känsla ;).
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Vad kul att höra om allas erfarenheter:) och vad fina hästar alla har!!:D

För egen del så har det gått mycket framåt på sistone, inget drag i grimskaftet, följer med helt frivillit från kompisen m.m. Och det är sååå kul att jobba enligt KFH metoder!!! Glada hästar, harmoniskt, ingen stress och ja, allt är såå underbart!!!

Dock så har jag för vana att alltid ändra mitt sätt att vara med min häst då någon annan ser på... Vilket jag tycker är jätte dåligt av mig!!!:mad:
Min häst tycks få en chock varje gång jag kommer dit med någon annan; Vad är det här för människa? hon ser likadan ut som den förra, men den här fattar jag ingenting av??!!! Typ så;)... Är det bara jag som har en sån dålig vana och vad kan jag göra för att bryta den???!!!:bow:

Skriv, Skriv!!!:D
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Vad kul att det funkar! Men det att du blir annorlunda med kompisar blir nog många, man blir lite mer koncentreradpå kompisen än på hästen lixom..
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Vad kul att det funkar! Men det att du blir annorlunda med kompisar blir nog många, man blir lite mer koncentreradpå kompisen än på hästen lixom..

Mmm... Jag vill kunna vara mig själv med min häst när jag är med någon annan (det händer inte så ofta att någon tittar på eller följer med mig till hagen (han står på lösdrift:)) men då någon väl följer vill jag kunna vara som "vanligt":crazy:...

:):):)
 
Sv: Hempfling träning!!!!

KL

Jag är 21 och bor hemma på familjens gård, själv har jag precis börjat läsa Hästens Själ. Läste Dansa med Hästar för ett antal år sedan.

Testade på dåvarande shettisen, hon följde bra men inte mycket mer...
Tränade mammas unghäst en del i rundpaddock och försökte med KFH, blandat med komandon. Så även om jag inte hade exakt rätt kroppspråk lärde hon sig ganska snabbt vad orden betydde...

Har en egen ponny nu som jag kör (hackneyponny). Har tänkt träna en del med honom, men ska nog läsa böckerna igen först för lite uppfrächning av minnet...
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Hoppar in här.
Har inte läst någon av böckerna, har börjat på Dansa med hästar, men inte hunnit så långt :laugh:
Men min kompis har läst typ alla.. tror jag.. Hon har börjat på den senaste, PÅ TYSKA :eek:
Men iaf så följer hon H så gott det går, och det funkar jättebra för henne. Hon kan rida sin häst utan sadel och träns. Fast start och stopp går ju bäst, till och med jag fixar det :angel:
Men det jag vet om H's metoder gillar jag. Det här med att leda hästarna på deras villkor. Inte helt fel enligt mig. Själv så hanterar jag inte pållarna enligt nån utetsad metod, utan så som funkar för mig.

Men allt intresse för KFH är positivt, allt för en hästigare hästhållning (kan ju inte säga human, om det ska vara på hästens villkor ;) )
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
65
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 176
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp