Hempfling träning!!!!

Sv: Hempfling träning!!!!

Kul med lite fler hempfling "fantaster" :D

Jag är mycket imponerad av honom och fullt övertygad om att han vet vad han gör. Har under en längre tid lekt lite själv med positioner, beröm och lek, men aldrig riktigt följt boken dansa med hästar ordentligt. Nu har jag dock bestämt mig för att sträckläsa den och se till att klara hans övningar.

Men nu till en presentation av mig och mina hästar! :P

Jag är en 17, snart artonårig tjej, går mediadesign på gymnasit och är förutom hästar intresserad av allt som har med skapande att göra (digitalt skapande - piano - skriva). Jag har ridit i kanske 10 år men har alltid varit mer intresserad av själva hästen och hanterandet av den än av ridningen.

Nu till mina tålmodiga försökskaniner:
Tango:
Run_by_MalinJ.png

Får en lite kort presentation eftersom han egentligen är mammas. Han är valack, importerad från Lettland, svart och SER UT som en korsning mellan en friser och en islandshäst (fast han är en halvblods korsning med något xD). Han är busig, ganska barnslig och inte fullt mogen till sättet, lite obalanserad men snäll. Har nog aldrig fattat var bettet betyder och är nog egentligen inte utbildad över huvudtaget. Dock så är han väl insutten för man kan klättra på honom och sätta armbågar i honom hur som hälst när man ska upp barbacka! (stackan)

Soraya:
Snowplay_by_MalinJ.png

Arab/varmblods korsning, snart tre år gammal, mörkgrå... Hon är mycket snäll och vänlig, älskar människor och deras uppmärksamhet. Hon är väldigt lyhörd och hur rädd hon än kan bli för något (när hon blir skrämd går det snabbt som blixten) så springer hon aldrig omkull än, hon virar hellre sin kropp runt mig än råka knuffa mig. Dessutom ska man till lägga att hon sällan springer längre än 10 meter, hur läskigt något än kan ha varit. Hon litar på människar och är nyfiken på allt okänt. Undantaget är duschslangen, sprayflaskor eller överhuvudtaget alla typer att kemikalier som dessa konstiga tvåbeningar fått för sig att kleta in i pälsen på henne (myggmedel).

Så nu har jag en liten fråga till folket:
Har ni lyckats stoppa en häst på volten som hempfling gör (bakdelen under sig)? Jag lyckades en gång för länge sedan med mitt varmblod men har inte lyckats sedan dess! xD Om ni lyckats vill jag gärna ha tips! ^^
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Hästen måste vara fokuserad på dig, du måste vara placerad i förhållande till hästen så att den kan fånga upp dina rörelser och du måste har rätt kroppshållning för att ge rätt signaler.

Ingen sa att det var enkelt :p
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Jag har läst både Dansa med hästar och Hästens själ! Tycker jättemycket om båda böckerna och det han skriver låter vettigt! Tyvärr har jag inte haft tillräckligt med tid att pröva det själv mer än lite småsaker sådär, men jag får återkomma med resultatet då jag har hunnit testat lite mera :D
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Härliga hästar!

Ang. att stoppa via höftrörelse så har flertalet av dom hästar jag haft reagerat jättebra direkt som jag provat det, även uppsuttet ganska snabbt.

Tror det är som Lektra säger, man måste bara se till att hästen först har fokus på dig och att du är väldigt tydlig med det du gör (som Hempfling säger, just att man verklgien "fryser" sig helt stilla när man stannar, och viker i höften.)
 
Sv: Hempfling träning!!!!

haha ja, jag ska ge mig på det hela ikväll tänkte jag, jag har en lyhörd häst och lyckas jag inte så är det säkerligen jag som gör fel och inte hon som struntar i mig. Får ta och öva in rörelsen med mamma först, som hempfling föreslår. Återkommer med resultatet sen! :D
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Hej! Jag heter Marie och har en islandshäst på 7 år, min första egna häst. Har haft henne i 2 år nu. Jag har köpt boken Dansa med hästar för ca 1 år sen och läste den i ett streck då. Jag tycker det är mkt intressant med sådan här träning och skulle bli tacksam om nån kunde lämna förslag på andra bra böcker/filmer. Jag minns ju inte mkt nu av det jag läste då men har tänkt ta tag i det nu igen efter sommaren då jag har mer tid över för annan träning än ridningen. Hoppas den här tråden finns kvar då.
Får ta tag i boken ikväll igen och läsa den en gång till och friska upp minnet
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Åh! vad roligt med en hempflingtråd! trodde inte det fanns några hempfling-anhängare här på buke!:D

Hempgling har skrivit fyra böcker, det är dansa med hästar, hästens själ och de andra två vet jag inte vad det heter. en femte kommer ut i augusti! den heter the horse seeks me.

Jag har läst de två första, och måste säga att hästens själ var helt fascinerande. det bästa var kapitlet där han beskrev alla 26 hästkaraktärer. Han har alltså utvecklat ett system där man man placera hästar i olika "karaktärskategorier". Om ni vill få reda på vilken karaktär just eran häst tillhör, kan ni besöka denna länk: http://www.hempfling.com.au/recognise-your-horse.html

För att presentera mig själv lite kort; jag heter Helena, är 17 år och har gått ut mitt första år på jensen gymnasium i stockholm. Jag har ridit på ridskola för att sedan få en ridskoleponny på foder. Hittade boken dansa med hästar, och experimenterade lite med min foderponny. Det gick sådär, hon var ganska avtrubbad, men jag kunde löslongera henne, och hon följde efter mig utan grimskaft (oftast :grin:)

Just nu har jag ingen häst, utan rider lite ibland. Vill gärna ha en egen häst, men tror inte jag skulle ha tid med det.
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Det finns en bok som heter hästarnas budskap, är ingen facklitterär bok utan mer som en självbiografi. Den är fantastisk! Han berättar om hur han kom i kontakt med hästar för första gången, och sin väg till att lära sig deras språk :)

Han har skrivit flera, men de är inte utgivna på svenska.
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Gud vad kul att tråden har kommit igång, jag trodde nästan där att tag att det inte fanns några Hempflingare där ute, men som tur var så hade jag fel!!!!;) Fina hästar alla har och lycka till med all träning!!!!:D
Det ska bli kul att följa varandras arbete och alla framångar vi förhoppningsvis kommer att göra!!!:D:D
 
Sv: Hempfling träning!!!!

KL

Glöm inte lite om ni går efter hans filosofi att det mesta handlar om självkänslan hos människan mer än positioner och allt sånt. Det räcker inte att göra som han gör om man inte har självkänslan och hela fokuset som krävs för bra resultat.

min uppfattning om hempfling är att det handlar om att man bör koncentrera sej mera på sej själv än själva hästen.

Läs "hästarnas budskap", den är helt otrolig den boken. Handlar mer om hur man hittar sej själv än om själva hästarna iofs men det är ändå grunden.
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Nu har jag stoppat henne, blev dock så överumplad själv att jag glömde stå still! :O

Det är störande det där med självkänsla och självförtroende eftersom mitt svackar ganska regält! -.-

Är hästarnas budskap också skriven av hempfling? Och går den att få tag på svenska? :P
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Nu har jag stoppat henne, blev dock så överumplad själv att jag glömde stå still! :O

Det är störande det där med självkänsla och självförtroende eftersom mitt svackar ganska regält! -.-

Är hästarnas budskap också skriven av hempfling? Och går den att få tag på svenska? :P

Japp, den är skriven av Hempfling och går att köpa på svenska. Om du inte hittar den i ngn bokhandel/internethandel kan säkert bokhandlarna ta hem den åt dig! Den är utgiven på Natur och Kultur, samma förlag som hans andra böcker!
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Det är störande det där med självkänsla och självförtroende eftersom mitt svackar ganska regält! -.-

Jo det är svårt det där, men tyvärr är det en enormt stor del i hästhanteringen och en viktig del. Definitivt värd att kämpa för.

Men satsa på att försöka få tag på den boken, en helt underbar bok.
 
Sv: Hempfling träning!!!!

håller på att läsa boken nu, dansa med hästar.

egentligen blev jag intresserad av honom pga av att min 2 åring var så följsam.
Hon backar om jag står brevid henne och backa, går fram om jag går fram.
busade med henne i hagen och hon var verkligt följsam, vi samarbetade helt enkelt!

eftersom jag inte är någon självlärd profet kände jag att jag ville fortsätta på hennes linje, men kanske med lite mer "riktiga metoder" och inte saker som bara "hände"..
skriver mer sen :)
 
Sv: Hempfling träning!!!!

KL

Jag älskar hans bok Dansa med hästar och inspireras nog en del av honom i mitt sätt att handskas med hästar. Framför allt det han skriver om att vara koncentrerad, att leva i nuet, visa sin personlighet, att vara självsäker och tänka över sitt kroppspråk. Däremot funkar inte alla hans metoder för mig, men jag tror att det här med kroppspråk och kommunikation är så personligt att alla måste upptäcka sina egna små varianter som funkar bäst för en själv.

Lite om mig och mina hästar: Jag heter Sussie, är 26 år och har tre hästar: ett kallblodstravarsto på 10 år som heter Sessan, hennes föl på 3 mån som heter Vindil och ett holländskt ponnysto som heter Tracy och är 11 år. Jag började rida regelbundet när jag var 3 år och har därmed 23 års erfarenhet av hästar och hästhantering.

Sessan köpte jag som 7-åring (oinriden och inte särskilt hanterad från marken). Hon var en mardröm att leda i början, drog bara iväg i full fart och var enormt ofokuserad, otålig, nervös och stressad. Numera är hon helt fantastisk att hantera från marken, kan ledas från i princip vilken position man vill, lätt att flytta hur man vill och arbeta med i lina. Men ja.... det tog ju ett par års hårt arbete och miltals av promenader innan hon blev så :o

Tracy fick jag av min syster för 1.5 år sedan. Hon är en jättefin ridhäst, har tävlat en hel del och ridmässigt har jag lärt mig massor av henne. Däremot hade vi en del ledarskapsdiskussioner i början, hon kunde hitta på att hon inte tänkte gå framåt och skulle vända hemåt mitt under en ridtur bland annat. Från marken gick hon på som hon alltid hade gjort och lyssnade inte särskilt mycket, så det har vi jobbat mycket på. Speciellt under våren då hon haft en senskada och vi har fått promenera mycket har vi kommit varann närmare och vår kommunikation har förbättrats.

Lilla Vindil har jag börjat hantera alltmer från marken nu. Vad fantastiskt det är att arbeta med en helt "oförstörd" häst! Idag följer hon mig med löst grimskaft på ca 1.5 meters avstånd, stannar när jag stannar och går när jag går. Hon kan lyfta på hovarna, bli borstad och ha en filt på ryggen fastsatt med en täckgjord. Nästa steg för henne blir att lära sig backa på kommando och flytta framdel och bakdel.
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Åh börjat att läsa om hästarnas budskap nyss, räckte med att läsa förordet så blev jag full av inspiration och glädje! :D
 
Sv: Hempfling träning!!!!

KL

Tänkte bara berätta lite om hur det går med fölisen! Igår började jag öva litegrann på att backa på kommando. Först fattade hon absolut ingenting och blev helt förfärad när jag började svänga med grimskaftet när hon inte tog ett steg bakåt då jag bad henne om det. Sen rätt va det va tog hon ett liiiitet litet steg bakåt och jag slutade direkt, vände mig bort och lät henne fundera på vad som hade hänt. Det fungerade skitbra, redan efter tre gånger tog hon ett litet osäkert steg bakåt bara jag sa "backa" :) Då fick hon massor med beröm och kli i pannan och fick gå ut i hagen igen. Vi tränade kanske 8 minuter totalt och hon skötte sig superbra! Ikväll ska jag testa igen tänkte jag :)
 
Sv: Hempfling träning!!!!

kl

Nu har jag lite mera tid!
Mitt namn är Fanny, är 22 år. Har haft egna hästar sen 8 år och alltid varit intresserad av hästars psykologi/hantering.
Förut red jag bara med grimma, red även ut med bara halsring (förtstår inte riktigt idag hur jag gjorde det? utan desto mer träning, men det bara funkade)

Sen kom tävlingsåldern, blev lite mindre "naturligt" men nu är jag ännu mer intresserad än någonsin.

Jag har en korsning Lusitano/Welsh-arab på 2 år, sto, och en ganska ny kallblodstravare på 7 år, valack.

Fölis funkar väldigt bra i hanteringen överlag, hon är väldigt positiv.

Emil är lite svårare, han är verkligt vänlig men har av en tidigare ägare blivit dåligt behandlad och kan därför bli lite skraj, han kan vara nervös inför nya grejer, och speciellt om han inte förstår vad man vill direkt.

Idag byggde jag en picadero i hagen, egentligen gick det bra men jag kände att mitt kroppsspråk inte alls funkade som jag ville. Jaa, egentligen kände jag mig ganska dum :D
till en början fick jag inte in stoppet, men sen funkade det ganska bra.
Måste nog öva väldigt mycket på mitt kroppsspråk!

Det låter ju så himla lätt då man läser.. :)
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Vad gullig korsning! Kan man få se en bild? :)
Det där med att öva på kroppsspråk behöver jag verkligen också känner jag, man märker så tydlig skillnad när man verkligen skärper till sig, då funkar plötsligt allt skitbra!

KL

Måste bara berätta om min och lilla Vindils övningspass igår :D vi tog en promenad som vanligt och övade på att gå, stanna och backa. Vi gick ifrån mamma Sessan lite också och allt funkade skitbra. Sen kom några ungar :p Tänk er den där superavundsjuka minen "Åååååååhhhhhh ett föööl!!! Får vi klappaaaa :love: " Jag kände mig supertaskig som sa nej och försökte förklara att fölet är väldigt ungt, har svårt att koncentrera sig och kan börja bråka, speciellt om det kommer fram folk och klappar när hon tränar. Ungarna såg sura ut och tyckte väl att jag va dryg som sa nej, för just då gick fölet hur fint som helst. Tyvärr så tappade jag emellertid koncentrationen i det ögonblicket, och Vindil kastade sig upp på bakbenen och stegrade sig rakt upp :o Hahahaha! Ungarnas ögon höll på att ploppa ut av förskräckelse. Tur att hon vet att hon ska hålla avståndet vid det här laget så hon inte träffade mig :cool:

Jaa sammanfattningsvis: det här med fölträning kräver visst 110 %-ig uppmärksamhet precis hela tiden :D
 
Sv: Hempfling träning!!!!

2_741487.jpg

bilden är 1 år gammal

och en dålig bild från i våras :p
28676_420600721409_610181409_5376436_5652055_n.jpg



Ja att bibehålla koncentrationen är inte alls lätt, man bör vara så fokuserad och uppmärksam!

Hade fölis i min picadero i morse igen, vi tränade stopp igen, gick lite bättre än igår, men känner att jag bör träna utan häst innan nästa gång.
Fölis var så glad idag, hon kom galopperandes emot mig och brydde sig inte alls i att Emil gick iväg efter en stund.
Sen gnäggade hon 2 gånger efter mig då jag gick hem :love:

Det har varit en tid nu då jag koncentrerat mig mer på Emil och ridning, har märkt att Fölis blivit lite mer tillbakadragen, men nu var hon sitt gamla jag :)
en perfekt start på dagen :)


känner igen mig då du skrev om barnen, har en riktigt söt valp nu, och försöker vänja henne med att man inte måste hälsa på alla, man hinner bara öppna munnen (försöka hinna att säga att vi TRÄNAR) men då har de redan satt sig ner och börjat tala bebisspråk med valpen.. *suck*
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
65
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 176
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp