Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Det är ju verkligen ett Moment 22. Samtidigt som man är medveten om att man saknar kunskap och försöker avhjälpa det genom att fråga så måste man också vara så kunnig så att man kan avgöra vilka svar som är vettiga eller inte. Inte alltid så lätt och jag förstår din förvirring. Den är du inte ensam om :D.

Precis...det är bra om man har med sig vissa kunskaper och en viss grundtrygghet ifrån början.
Ja inte är det lätt inte :D
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Jag kan ändå lätt leva med att man får motstridiga svar på ett forum där man vet att kunskaperna bland de som svarar varierar.

Det är däremot mycket klurigare när man får motstridiga svar av experter och med experter menar jag utbildade personer som t ex veterinärer, hovslagare mm. Inte alltid så lätt att avgöra vad som är "rätt och fel" om hovslagare A säger en sak och hovslagare B säger nåt helt annat.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Förlåt om jag går i från ämnet lite bara. Men tycker det connemara och axel pratar om intressant.

Fast jag tror oxå att mkt ligger på hur personen som köper ugnhäst tänker eller hur man ska säga. Två exempel

1:a. De köper en unghäst har ingen som helst bra ridning i grund har inte ridit speciellt mkt hästar utan under de senatse åren så har de haft en enda häst som de ridit oseriöst på. Som sagt köper en unghäst utan några planer på hur/vad/varför man ska göra allt och lite till som ändå hästen ska lära sig. har inte ens funderat på att fixa någon som sköter utbildningen. Ingen som står på marken och hjälper dom att utbilda hsäten. Hästen har redan från början ett järngrepp äter när den vill gör vad den vill.

2:a Sen har vi ägare nummer 2 som köper unghäst har ridit Mycket olika hästar gått mindre utbildning för att kunna utbilda häst. Har en ungefärlig plan på vad som gäller när/var/hur man ska gå till väga och när sen så ser den ägaren till hästen typ som kan lägga in vila när det behövs m.m tar det på hästens vilkor utan att den får bli bossig och bestämma vad som gäller. Den ägaren har även x-antal planer på om de skulle fastna har några unghästutbildare att kunna skicka iväg till och har även hjälp från marken av duktiga ridlärare.

Man kan alltså säga att nummer 2 har mer erfarenhet av häst i allt runt omkring. För det är ju mkt förutom inridningen som ska fugera så som en korrekt foderstat, bra kompisar, fungera i stall. Men nu kan vi bortse lite från det.

Skulle någon av dom kunna köpa unghäst utan att fixa en problemhäst? Båda kan vi säga har Hästerfarenhet och tillvis del unghästvana men kanske inte jätte koll på själva inridingen. Hoppas ni förstår hur jag menar svårt att få fram det på ett bra sätt.

Nummer 1 går bort för min del. Har man inte ens ett förslag till plan vet man ju inte när/hur man ska ta hjälpt och utveckla sin (obefintliga) plan. Jag diskuterar fortlöpande min hästs utveckling med hästmänniskor/tränare i min närhet jag har stort förtroende för. Hur gör man det helt utan plan? Då får man en plan upplagt av tränaren men vet inte hur man ska följa den/anpassa till sin häst och behöver således uppdatera sig var och varannan vecka med hästen. Vilket fungerar OM man gör det och OM man klarar av att vara tillräckligt konsekvent på hemmaplan.

Skillnaden på unghäst och problemhäst ser jag som att unghästen reagerar instinktivt på saker den berörs av, sådant som en vuxen häst kanske aldrig reagerar på. Den är oxå VÄLDIGT lättpåverkad åt både positivt och negativt håll. Medan en problem häst reagerar antingen på saker den lärt sig eller på ett sätt den lärt sig och det krävs ofta lite mer för att påverka den åt rätt håll, den är sas fast i ett negativt mönster av något slag som behöver brytas på något vis. En människa kan klara av båda typerna, ena typen eller ingen typ beroende på hur människan är. Det gemensamma är dock att man måste se till individen och inga generallösningar fungerar i båda fallen, det kan bli lika fel oavsett häst om man hanterar situationen fel.

Så nja, problemhästar/unghästar tror jag kräver lite olika, alltså skulle man kunna ha unghäst utan att klara problemhäst. Men det beror ju självklart på vilken punkt man faller på och hur hästarna är, nu pratar jag bara helt genrellt. Skillnaden är ju att en unghäst puttar man "lätt" i rätt riktning medan en problemhäst behöver bytas väg på helt.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Men dina problem hamnar då inte alls under "vara med hästen som vi trivs ihop". Nummer ett är att ha fokus och respekt från hästen, sedan kan man börja "bara vara". I ditt fall fick du en ouppfostrad häst på halsen, inte kul. Då faller den under "problemhäst" och behöver tydliga och starka pekpinnar åt rätt håll - inte lätt alla gånger! Skönt att det fungerar bättre med nya hästen :)
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Precis, ville bara förtydliga varför det inte gick att "bara vara" :) Hästintresset har verkligen satts på prov under mitt första år med häst so far: Först lyckades jag köpa en ouppfostrad problemhäst, sen kunde jag rida på ridbanan i en månad innan den blev isig (svårt att träna bort olater då) och november kom med en månads bedrövligt regnande. Sen kom vintern med dess enorma snömassor, och till följd av dessa har jag bara haft en liten grusväg att rida fram och tillbaka på. Sen beslöt jag mig för att sälja hästen, och tog en ny på foder. Denna var knappt ridbar till en början, och en månad av huvudkastningar, stegringar, bockningar och tittigt beteende tog vid. Tack och lov hade jag rätt när jag trodde att problemen satt i hennes mun och kunde åtgärdas, och som lön för mödan sitter jag nu här med fjärilar i magen, lycklig över att ha funnit min drömhäst, som jag klaffar perfekt med :love::love::love:
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Jag kan ändå lätt leva med att man får motstridiga svar på ett forum där man vet att kunskaperna bland de som svarar varierar.

Jo visst är det så, men problemet är att om man är riktigt okunnig så kan man kanske inte skilja mellan dom vettiga råden och dom tokiga råden....
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Definitivt hjälpt!!!!

Fick jättebra sadel råd av S**u som är mycket mer kunnig än vad jag är och vips så hade vi en sadel som ligger kanon och pållen är nöjd :D
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

skrev dumt på det där med problemhäst. Ni pratade om att det är dom som inte kan unghästar som skapar problemhästar genom det var mer det jag tänkte på om någon av dom har möjlighet att inte skapa en problem häst? så skulle jag ha skrivit.

Ryttare nummer 1 tar ingen som helst hjälp av tränare, kan ha kommit någon enstaka men de råden har Inte följts. Så de har alltså ingen Plan ingen som hjälper dem med en plan eller som bara står vid sidan och kan hjälpa till. Som sagt har ingen större erfarenhet av flera hästar utan hållt sig till en och samma de senaste 7 åren och inget mer bakom heller så som jobbat i stall eller har en hästutbildning.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Aha! Då är jag med. Ryttare 1 har ju helt klar en jäkla massa fallgropar den inte ens är medveten om som kan skapa problem.

Fast vad ville du eg med frågeställningen? Självklart kan ryttare 1 lyckas jättebra, den kanske har en bra känsla (även om känsla brukar involvera en plan eftersom det faktiskt finns praktiska saker att följa, typ som att unghästar behöver vilor och uppbyggande arbete) och träffar rätt häst och allt blirh elt kanon. Likväl som ryttare 2 är hopplöst "okänslig" och där kunskapen inte räcker till går det helfel och allt går åt skogen.

Jag pratar mao enbart generellt om vad man har för förutsättningar utifrån det du skrivit :)
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Brukar inte be om råd men Buke är suveränt som uppslagsverk och som källa till andras erfarenheter.

Själva diskuterandet har jag däremot tröttnat på. Tog mer än det gav.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Brukar inte be om råd men Buke är suveränt som uppslagsverk och som källa till andras erfarenheter.

Själva diskuterandet har jag däremot tröttnat på. Tog mer än det gav.


Ja lite så känner jag också. Jag har hört att undersökningar visar att människor som spenderar mycket tid på internetforum mår sämre än människor som inte gör det, typ. Det borde väl bero på den där hårda jargongen som människor lägger sig an i skydd av anonymiteten och att människan de diskuterar med inte finns där öga mot öga.
På så vis kan man ju också bli stjälpt, även om det inte handlar om något konkret råd som visat sig vara åt fanders.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Buke är ju precis som allt annat här i världen en drös människor med skilda åsikter. Det är inte en expertpanel - precis som allt annat på internet.

Internet är inte ett nyhetsmedie, utan något helt annat. Källkritik saknas helt. Ibland finns det risk för att allt som sägs i skrift blir till sanning. Jag facebookar, bloggar och deltar i diskussioner här på buke. Det är verkligen helt underbart att man med datorn kan kommma i kontakt med andra med samma intressen på nolltid. Men man måste ju även här lära känna de olika individerna och det är ett myller. Svårt att följa enskilda användare och veta vem som varit klok förut. Man behöver hänga här ett tag för att skapa den typ av "nätverk".

Det går också väldigt lätt för "mobben" att dra igång. Om någon t.ex. skriver om någon annan (inte sällan stallplatsen man är uppstallad på) på ett negativt sätt, så hakar många på och börjar moralisera och tycka det är hemskt. Utan att man har en aning om vem som döljer sig bakom avataren som skapat tråden.

Men visst är internet fantastiskt. Här får man säga vad man vill, utan, "nästan utan", någon censur, vi har ju våra moderatorer. Annat är det i Kina, där ju Google har stora bekymmer.

Hälsning Maja
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

kl

Jag använder Buke till att peppa mig själv att få tankarna in på hästar. Jag har så mycket annat som drar i mig och jag behöver fokusera så jag går ut i stallet och känna mig motiverad. I början när jag använde Buke var det precis som Kl för att få råd.

Hälsning Maja
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Personligen har jag inga med mobben, däremot långsinta elaka människor som inte kan skilja på sak och person.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Brukar inte be om råd men Buke är suveränt som uppslagsverk och som källa till andras erfarenheter.

Själva diskuterandet har jag däremot tröttnat på. Tog mer än det gav.

Synd för att jag ser dig som en av dom som har vettiga saker att komma med....:(
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Jag kan peka på en gång då jag verkligen blivit hjälpt av Buke och det var när jag skulle ta bort min häst för 2 år sedan. Det gjorde så fruktansvärt ont att jag trodde jag skulle sprängas i bitar, och jag skrev ett "hjälp mig..." inlägg här och möttes av så mycket värme och förståelse att det verkligen stärkte mig. Bara att det fanns folk därute som förstod....Buke lotsade mig verkligen genom den upplevelsen och det kommer jag aldrig att glömma.

Det här kan jag skriva under på. Det var så skönt att få skriva av sig allt när min häst var sjuk och jag fick massor av bra tips på vad felet kunde vara. Tyvärr fick jag ju avsluta hennes lidande ändå till slut men även då gav buke mej ett massivt stöd:bow:

Andra gången jag blev hjälpt av buke var när jag var verkligen undrade varför jag ens fortsatte kämpa trots min sjukdom, även då fick jag stöd som ger mej tårar i ögonen bara jag tänker på det:bow:

Att människor jag aldrig ens träffat kan förstå, peppa och stötta är det allra bästa med buke och jag delar gärna med mej av den lilla kunskap jag har eller den peppning jag kan ge.


Det värsta tycker jag är trådar där människor frågar saker som man verkligen borde veta långt innan planen på egen häst tagit form, så grundläggande att det borde vara självklart. Det gör mej ledsen och bestört att människor tar på sig ett så stort ansvar som det är att köpa ett djur helt utan kunskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Vad fint med era berättelser! Jag har också fått mycket värdefullt stöd då allt känts motigt (det har dock inte rört sig om så svåra saker som för er båda). Du har varit en av dem som dykt upp och både skrivit lugnande och stöttande saker, men även kommit med värdefulla råd som betytt mycket! Du har med andra ord kunnat skicka vidare samma slags stöd som du själv fått av andra. Tack för det! :bow:
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Förresten, när jag startade tråden hade jag alltså mest det här med Buke som informationskälla att hämta råd ifrån i åtanke... Men nu kom jag på att jag ju måste nämna andra fantastiskt bra konsekvenser som mitt medlemskap här har gett: Dels nya bekantskaper att dela hästintresset med och förhoppningsvis snart också träna ihop med, men främst att jag hade sån makalös tur att jag träffade en underbar person som ville ta sig an min fjording. Jag grämde mig över vem som skulle orka ta sig an en ouppfostrad bulldozer på tretton år, men behövde inte ens leta, för den personen dök upp här, och så löste sig allt på bästa tänkbara vis! :banana:

Så, med detta inräknat så har jag helt klart blivit hjälpt, big time!
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Hej! Jag är inte så aktiv här på buke men har tänkt mycket på denna fråga. Jag tycker att de flesta personer här på buke anstränger sig bra och med positiv attityd försöker HJÄLPA de som har frågor eller problem. Men så finns de en massa personer som tycker sig kunna allt om allting och som med en väldigt negativ attityd vill dömma och trycka ner andra. Det är tråkigt att läsa alla elaka ord och idiotförklaringar. Det borde vara i allas intresse att hjälpa varandra med problem och frågor och skapa en god stämmning här på buke. Är alla öppna med ett trevligt sätt kan vi lära sig mycket mycket mer av varandra. Ingen av oss kan allt och det finns inga dumma frågor! Måste vi ranka ner på varandras hästar och våra varierade ryttarskickligheter? Om alla hade visat sina kunskapsbrister och berättat om sina problem (för de flesta har något problem) hade det blivit ett mycket bättre klimat här på buke. Tyvärr tror jag att vissa njuter av att sätta sig på andra och på så sätt får bekräftelse för att de är så duktiga som de vill och tror sig vara. Jag är trött på allt skitsnack som ibland går över gränserna för acceptabelt. Vad vinner vi på att vara elaka mot varandra? Det är lätt att hacka på någon över internet men det kan ta precis lika hårt som hårda ord öga mot öga!
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Jo jag håller med dig helt och fullt. Vi är nog många som undrat de där sakerna, och som så många andra gånger i livet är det ju irriterande att de där översittarna får sånt utrymme och lyckas överskugga sånt som är bra ibland. Såhär är det ju överallt på internet; folk gömmer sig bakom datorns anonymitet, plockar fram sina sämsta sidor och tänker inte på att all galla de av någon anledning har ett behov av att spy ur sig är sånt de aldrig skulle ha sagt till någon öga mot öga...
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 888
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Relationer Hej alla kloka här på bukefalos! Jag har lite bekymmer som jag har svårt att reda ut själv, så det vore skönt med lite råd och tips av...
Svar
6
· Visningar
1 377
Senast: Alexis
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp