Natural Horsemanship *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Haha, okej! :D Ja, det får du se till att ha med dig. :bump:

Det är några dagar sen att jag kollade den tråd. Men det är jättekul att ser så fina bildar.
Tyvarr har jag ännu inte bildar själv. Med de kommer---

*kl*

Har tyvärr inga bilder från idag, men måste få berätta :bump:

Har ju skrivit tidigare att ponnyn min har varit ganska ignorant och inte riktigt velat ta kontakt när jag gjort försök till att kommunicera med honom på marken, men idag, idag :bump:

Var uppe i ridhuset och red lite dressyr först, och sen red jag en stund med halsringen innan jag släppte honom. Då följde han mig när jag gick, vände, stannade o.s.v. (låter kanske inte så märkvärdigt, men det var faktiskt ett stort steg för oss :)). Men sen, rätt som det var, bestämde han sig för att "Nej, nu blev det här tråkigt", så han struntade i mig. Så jag chasade ut honom på spåret, där han först skrittade ganska nonchigt runt, sen drev jag upp honom i trav. Han joggade runt ganska länge, och i ena varvet fick jag honom att trava på en volt runt mig, och jag märkte då att hans inre öra faktiskt var riktat mot mig, och att han höll koll på vad jag gjorde. Sen fick han gå upp i galopp, och efter en liten stund lät jag honom sakta av (jag gav honom signaler och annat mellan här, men jag skriver inte det), för att bjuda in honom. Även där har han inte velat lyssna, utan bara ignorerat mig när jag bjudit in honom till mig. Men nu, idag, när han stannade och tänkte att jag skulle bjuda in honom, så vände han huvudet mot mig, ögonen glittrade och knappt innan jag gett signal att han fick komma (tänkte det som sagt bara, han är en tankeläsare ;)), så med båda öronen spetsade och med ögonen fästa på mig så kom han fram till mig. Och sen följde han mig vart jag ön gick på manegen. :love:

Som sagt, kanske inte låter så stort, men det VAR stort, eftersom jag äntligen fick hans fulla uppmärksamhet, och att det bara klickade :love:

Tjoho vad glad jag är :D:D

Sånt är stort!! :bump: Grattis!! Det känns bra va? ;)

Jag minns första gången jag lyckades med samma grej. Vilken feeling... underbart :love:

härligt:D ettt stort grattis till dig och alla andra som lyckats:D

fortsätter med troligen en av dom längsta coments på bukefalos:P

(Bilder/filmer finns längst ner för den som inte orkar läsa hela)

har själv jobbar nu med en häst en fdr travare (nordsvensk)
som var helt sönder stressad, gick inte att rida på han o han var helt o hanterbar, har jobbat med han ca 12h (en fjärt i rymden)
och fått till riktigt fina resultat,
för dom som vill läsa min lilla arbetsdagbok så kastar jag in den också:)
om ni tycker den ser lite o sammanhängande ut så äre för jag har skrivit som stöd ord o inte klara texter:devil:
men men så här ser den ut.

Natural Horsemanship
”Barrlappen”

Dag 1: Provridning
Jag uppmärksamma snabbt att han blir stressad av bett och sadel,
efter 4 minuters försök att ta sig upp, så lyckades jag…
han var lugn till en början. Men efter hand vart han mer stressad, vi hamnade på stora C volten där de vart okontrollerbart.
När vi slutligen stannade vid grinden så stod han och slog med huvudet. Ett vanligt stress beteende.
jag hoppade av efter ca 5 minuters ritt efter att jag kommit fram till att det inte funkade
Jag började mitt NH arbete där, först för att lugna ner han och få uppmärksamheten.

Dag 2 Cirkel game
Vi börjar med lite uppmärksamhets övningar, efter hand så börjar vi med Cirkel game, för att dels göra hästen uppmärksam på att det är jag som bestämmer, han fokuserar båda hjärnhalvorna på mig och för att få han o trampa in under sig.
jag passade även på att studera hans beteende,
Tog också och kollade vart hans ribba låg, släppte ut han på volt och kom fram till att det vart riktigt stressad trav i båda varven.
även hans avföring luktade som riktig stress skit.

Dag 3
Efter att pratat med en kunnig person, så kom jag fram till en lösning.
fick mig en riktig lektion i en del av NH.

Med inledning av uppvärmning av att böja nacke o avslappnings övningar
så fortsatte vi med Cirkel game, även back övningar. Som allt nytt är så var det väldigt svårt.
Nu kunde jag gå under hans mage utan problem.

Dag 4
Vi fortsatte med Social träning,
och olika ljud, använde 2 koner för att skapa konstiga ljud o över gick sedan i klappningar.
detta medans jag vandrade runt och under han.

Dag 5
Nu var vi i stall gången,
täckte för hans båda ögon utan problem,
efter hand fortsatte vi med en höpåse (Ikea) som prasslade väldigt mycket
la mig även över hans rygg som en hö säck för att ta reda på om det var något med ryggen som var problemet till att han inte ville släppa upp mig tidigare…
men det var de inte.
även denna gång så satt jag under han nu i 5 minuter hjälmen tog i magen par gånger, detta utan reaktion.
tränade också att krubban låter man bli tills man blir tillsagd även om det ligger mat i den.

Dag 6.
Denna gång var vi ute snön var omkring 1½dm på banan.
nu övade vi mer Backningar. De började släppa nu förstod han kommandot bättre. Även 180 graders vändning på kommando detta medans repet ligger på manken.

Dag 7
släppte ut han på volt och denna gång var det skritt, något snabb men. Det kommer förbättras med tiden, provade även att jobba runt omkring han, divis. Hoppa upp o ner vid sadel läge, jag provred han också på repgrimma o Grimm skaft. Denna gång var det lugn skritt, han visade tendenser på att bli lite stressad efter ett tag, men kom fram till att det är en träningssak,
gjorde även det som många inte skulle våga göra, jag stod på hans rygg.
reaktionen var likamed noll.

Dag 8
Vart lång träning, 1½-2 h
mycket repetitioner av tidigare.
det nya var att han fick lära sig att följa o flytta sig det gjorde man när Grimm skaftet ligger på manken och man står still när det ligger på backen.
även ridningen gick bra,
bättre en förra gången nu red vi 4 varv i skritt 2 höger 2 vänster innan han visade stress tendens,
läget var lite spänt eftersom en köpare var på väg o skulle provrida,

Dag 9
Idag tränade vi lite, samma som tidigare, fast nu med ett störnings moment…
en Nordsvensk dam var på banan samtidigt.
koncentrationen vart lite knepigare, men efter en stund så fick jag tillbaka uppmärksamheten.
stod även på hans rygg denna gång inför en mindre publik.

Sammanfattning:
Efter ca 12h arbete med han har jag lyckats sänka stressnivån från 90% till mindre en 5-10%
med detta har jag även bevisat att en förstörd häst går reparera med lite tid,
vissa kommer vara enklare o andra svårare att laga. Men resultatet blir densamma.
Det viktigt är att man tar ett steg i taget och verkligen börjar på Ruta 1!
ruta 10 kommer man till men det tar tid.
jämförelse
Om man har en trasig moped
den går men den blir inte rolig att köra, man blir snabbt less på alla haverier man får.
då är det viktigt att man verkligen byter ut alla trasiga delar och ersätter dem med nya, man måste börja någon stans och det är Ruta ett att lossa alla bultar osv. när man är på ruta 10 så har man lagat hela moppen och den går som en dröm.
samma sak gäller för Havremoppar, men istället för att lossa bultar så måste man visa att man finns och börja från marken. //Emil

Bilder från dag 5
http://i180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/DSC00392-1.jpg
http://i180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/DSC00391-1.jpg
http://i180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/DSC00390-1.jpg
http://i180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/DSC00389-1.jpg

Filmer från dag 7
http://s180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/?action=view&current=MOV00411.flv

http://s180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/?action=view&current=MOV00417.flv

//Emil

Jag måste bara få fråga, vad är detta med att sitta under hästen? Varför gör man det och vad leder det till?

Jag måste bara få fråga, vad är detta med att sitta under hästen? Varför gör man det och vad leder det till?

Tänkte precis fråga samma sak^^ Tycker det låter farligt... Men söt häst i övrigt!

haha jo det är livsfarligt.
brukar säga att dom tre dummaste ställena att vara på när man håller på med hästar är under, bakom och uppe på.
detta är en tillits grejj. jag vill kunna jobba med en häst från presis alla ställen.

idetta fall så vet jag att skulle jag hamna under han av någon anledning så vet jag att han inte flyger rätt upp o gör pankaka av mig eller någon annan.

Kan ju även vara bra ifall man har småbarn i stallet som av någon anledning råkar sladda in under magen :angel:

Duktig du är som fått honom så lugn :bow:

Jag känner bara för att skriva av mig lite!
Igår (söndag) var Saaga och jag ute och red. Saaga hade repgrimma på sig, och jag höll i ett grimskaft.
( jag hade ingen hjälm :angel: ) Då var vi iväg och red, till vårat lilla ställe, ett stor kulle med tre stora träd, runt omkring är det stora fält och ängar. När vi kom fram dit lät jag henne beta av gräset där. under tiden var jag uppe på hennes rygg. jag kunde sitta bak&fram, ligga på rygg och mage. Jag kune också lämna henne en stund ( hon kunde ju springa iväg, hem eller till ngt utav fälten.
Det kanske inte låter så märkvärdigt, men det var jättehärligt - att det bara var Saaga & jag i hela världen!

Vi brukar också gå på promenader, där hon följer mig vart som helst, utan grimma eller någonting - helt lös alltså.

Jag älskar henne verkligen mest av alla om finns på hela jordklotet!

( Jag ska försöka be någon att fota när hon bugar, sist fick jag fota själv, och ni såg ju hur bra det fotot blev! )

Hej allihopa!
Jag håller inte själv på med NH direkt, men löslongerar ibland och gör en hel del ledövningar (både med lös häst och grimma+ grimskaft) och tycker det är kul att kolla på NH trådar.
Måste nu fråga : Ser många bilder där man skcikar hästen över ett hinder, samtidigt som man själv står på andra sidan och håller i grimskaftet. Hur tusan funkar detta? Blir det inte tvärstopp, vända på en femöring alternativt människa som flyger efter hästen när hästen landar? Eller är grejen att hästen hoppar och sen stannar direkt?

*Nyfiken i en strut*

gamla bilder men kör ändå ;)

14879016.jpg
[/url][/IMG]

Skickar, slalom

14879018.jpg
[/url][/IMG]

Gå på pressening (stavning)

14879004.jpg
[/url][/IMG]

Snyggt täcke :D

14879001.jpg
[/url][/IMG]

Flaggor

Det var lite..sorry för stora bilder :o

Hej allihopa!
Jag håller inte själv på med NH direkt, men löslongerar ibland och gör en hel del ledövningar (både med lös häst och grimma+ grimskaft) och tycker det är kul att kolla på NH trådar.
Måste nu fråga : Ser många bilder där man skcikar hästen över ett hinder, samtidigt som man själv står på andra sidan och håller i grimskaftet. Hur tusan funkar detta? Blir det inte tvärstopp, vända på en femöring alternativt människa som flyger efter hästen när hästen landar? Eller är grejen att hästen hoppar och sen stannar direkt?

*Nyfiken i en strut*

Jag och min häst har byggt upp ett sådant samarbete så hon sträcker aldrig linan. Men jag har en longeringslina när jag gör det, för att ge henne en chans att stanna och vända. Men hon stannar så fort hon kan och vänder tillbaka till mig. Även när vi gör så löst :)

Såhär du menar va? ^^

*Ella är bomrädd, därav hoppet på cavalettihindret :D*

Vad roligt att ha så mycket olika redskap och "hinder" att använda^^ Tror jag ska snickra till några "pallar" osv :bump:

vet inte om detta hör hit??=) men idag är jag superstolt över min häst!!!:bump::bump:
Han har en tendens till att mölja över allt å alla vid insläpp då han får springa in själv ibland för stallägarna ( dock tillsagda nu att de absolut ej får låta min häst springa in....) så jag fick lite tips hur jag skulle träna honom...
att jag skulle stanna och backa honom direkt han började dra.. sagt och gjort det höll vi på med när jag tog in honom och även inne i stallet då han helst drar in i boxen på en gång... och det gick super bra... första kvarten hade jag kedja på honom över näsan men sen bytte jag till ett vanligt grimskaft och det har jag typ aldrig haft på honom då han vart så stark.. efter ca 40 mins träning så kunde jag tilloch med släppa grimskaftet och backa ca 5 meter och han stod kvar och still:eek:och backa utan protester när jag sa till honom!!!

Så här kommer tränas flitigt nu när jag insåg att vi kan!!

lite bilder!! Goliat 5 årig shirehingst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 917
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar