Natural Horsemanship *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Jag ska se om jag kan ta en när hon bugar idag..

Nja, jag är lite trött på att det bara blir en massa "springbilder"... Vi hittar ju på så mycket mer, men just nu känns det ganska svårt att kunna göra någonting iom att jag bara har en grusväg att vara på :crazy:

Vad hittar ni på? Jag tycker det är så roligt att höra om er ^^ :D

Ja, just nu hittar vi väl inte på så mycket. Inte så lätt att göra det på 150 meter lång grusväg :D

Men innan och förhoppningsvis snart igen, när vi kunde vara i hagen gjorde vi massor. Vi tränade att gå över bommar, rida med halsring, göra fram- och bakdelsvändningar både från marken och från ryggen. Jag skickade iväg henne och kallade henne tillbaka till mig. Vi tränade lite löslongering och så, och hade tom börjat att vända genom volten, som i ett S när jag vred höfterna. Vi jobbade på ställningen och att hitta balansen.

Nu har vi iof börjat jobba lite med öppna, men det är svårt rakt fram och krävs väldigt mycket koncentration. Vi jobbar även med tempoväxlingar och hon härmar mig mer och mer och vi börjar bygga upp ett rätt bra samspel^^

Men det känns så trist... Det enda jag kan göra är ju att rida eller arbeta rakt fram, sedan vända och rakt fram igen, och så vända och rakt fram... Dessutom är ju asfaltsvägen (ganska otrafikerad, men ändå) vid slutet av grusvägen så jag vågar inte skicka iväg henne eller så, i risk att hennes koncentration ska dras åt något annat håll än mitt...

Men jag får väl lov att stå ut tills det blir hårt i backen. :)

Skulle vilja lägga ut lite bilder på min häst också, men har ingen som fotar.

Är i samma situation...

Men det kanske inte finns något att fota på mig och Zorro...

Försöken till kommunikation (av mig) slutar på ett sätt: :cry:

Jag vet att det är jag som gör fel, men det är som att han inte ens försöker att lyssna på mig... Alla de signaler och det jag ber honom att göra, det reagerar den andra hästen på, men inte Zorro.. Han tittar antingen ointresserat åt ett annat håll, eller försöker äta..

Mitt självförtroende sjunker varje gång jag försöker få kontakt med honom...
Men i ridningen går det bara framåt, och där fungerar kommunikationen bättre och bättre, rider numera med halsring i alla gångarter och han lyssnar jättebra, men inte i markarbetet..

:cry::cry:

Jaja, ett gnälligt inlägg, menmen..

*kl*

Undrar bara:

Är era hästar alltid så koncentrerade och fokuserade på er som dom ser ut på bilderna, eller händer det att dom intresseras av något annat något ögonblick, eller försöker äta?

Om inte, så är jag ensam om det.. :cry:

Åh, om jag ändå fick lika bra uppmärksamhet av Zorro som du får av Ella :love:

Nej, absolut inte! ;) Haha, hon brukar ställa sig och mumsa lite så fort matte stannar och pustar :p Men blir hon rädd och jag är i närheten tittar hon alltid på mig först, hur jag reagerar. Och jag vill ju alltid kunna få hennes koncentration. Vissa dagar är hon väldigt lätt att jobba med och tycker allting är kul. Andra dagar märker jag att hon är distraherad av annat. Hon lyssnar på mig, men gör fortfarande lite som hon vill och då får jag vara extra tydlig! Fast oftast brukar jag inte jobba med henne sådana dagar, och gör jag det och hon är sådär okoncentrerad (om hon lyssnar alltså, men inte är så positiv) brukar jag gå in direkt eller göra nått annat istället.

Men ett tips är att jobba på en lite mindre yta först, som t ex en ridbana eller picadero (mindre inhägnad). Då är det lättare för både dig och hästen att koncentrera sig och det är lättare för dig att dominera hästen.

Om hästen t ex springer iväg från mig eller ställer sig och äter och ignorerar mig så lyssnar den inte på mig. Den vill inte göra det jag ber den om, den har inte den här respekten, förtroendet och uppmärksamheten riktad mot mig, och då måste jag visa hästen att det är jag som dominerar den men på ett mycket fint sätt. Så då brukar jag börja kontrollera den genom att ta kontroll över dess kropp. Jag flyttar hästen med små fina signaler, kanske enbart genom att byta position.

Istället för att fånga den springande hästen eller dra upp den betande hästens huvud driver jag den framåt. Jag bestämmer åt vilket håll den ska gå genom att blockera den andra vägen med mitt kroppspråk. Då får jag hästens koncentration och den ser mig samtidigt som sin ledare. Då först kan jag stanna hästen. Jag kan backa den och jag kan minska och öka avståndet mellan oss. Då kan jag flytta den hur jag vill och den vill göra det jag ber den om! :idea:

Sen kan hästen vara okoncentrerad och ändå älska dig som sin ledare. Då är den trött, hängig, hungrig eller uttråkad. När den gör det du ber den om men inte tycker det är kul. När den vrålhungrigt stoppar ned huvudet och äter så fort den får en chans, eller när den utför det du ber den om som nästan i dvala. Den förstår då vad du menar, men tycker inte att det är kul...

Hoppas mina teorier inte blev allt för "luddigt" förklarade nu. :)

Åh, vad glad jag blir:D

Ska försöka få fler bilder så småningom!

altså jag vill inte värka dum men vad exakt kn man förklara dominera?

Dominera = Att man har kontrollen och är den som bestämmer. :)

Det är lite svårt på internet;) det bästa är att ta kontakt med en tränare.. för det är rätt bra att träna NH för tränare innan och rätt mycket att tänka på innan man ger sig in på det:)

tack så mycket:) ledsen att jag inte kan hjälpa dig:(

*kl*

Undrar bara:

Är era hästar alltid så koncentrerade och fokuserade på er som dom ser ut på bilderna, eller händer det att dom intresseras av något annat något ögonblick, eller försöker äta?

Om inte, så är jag ensam om det.. :cry:
Visst händer det att han släpper koncentrationen men då tar jag tillbaka den:devil:

precis som Sshameless skriver så tar man tillbaka uppmärksamheten om man förlorar den. Dock kräver inte jag 100% uppmärksamhet hela tiden när jag jobbar med min häst. Måste få titta runt lite också.

Två saker som är viktiga att hålla isär är när hästen tappar uppmärksamhet och när den ignorerar sdig. Detta kan många tycka är svårt att se skillnad på. En häst som ignorerar är aldrig okej för mig. Då tycker jag man förlorar respekt från hästen.

Det gör jag också. Men lyckas bara i några sekunder för det mesta..

*kl*

Men nu låter det kanske som att det alltid är katastrof mellan mig å Zorro, men ibland stämmer det till 100% oxå :D.. (var på depp-humör när jag skrev det förra, så jag lägger till detta :p)
Men nog tusan ska jag bli lika duktig som er andra i tråden, så att Zorro förstår mig och att våran relation blir bättre och bättre :D ;)

Har för övrigt lånat KF Hemflings "Hästens Själ", och kikat lite på de olika karaktärerna (ska läsa hela boken), och det låter mest som att jag har en Skeptiker, men vi får se, förhoppningsvis kommer jag fram till att han är någon positivare :p.. Eller så är han en sån, men det ska bli bättre iallafall :D

Om någon undrar, så är jag nu på ett ganska positivt humör (humörsvängningar till tusen..) :smirk:

Tack så mkt, ska tänka och testa ^^

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 917
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar