Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*
Nej, absolut inte!
Haha, hon brukar ställa sig och mumsa lite så fort matte stannar och pustar
Men blir hon rädd och jag är i närheten tittar hon alltid på mig först, hur jag reagerar. Och jag vill ju alltid kunna få hennes koncentration. Vissa dagar är hon väldigt lätt att jobba med och tycker allting är kul. Andra dagar märker jag att hon är distraherad av annat. Hon lyssnar på mig, men gör fortfarande lite som hon vill och då får jag vara extra tydlig! Fast oftast brukar jag inte jobba med henne sådana dagar, och gör jag det och hon är sådär okoncentrerad (om hon lyssnar alltså, men inte är så positiv) brukar jag gå in direkt eller göra nått annat istället.
Men ett tips är att jobba på en lite mindre yta först, som t ex en ridbana eller picadero (mindre inhägnad). Då är det lättare för både dig och hästen att koncentrera sig och det är lättare för dig att dominera hästen.
Om hästen t ex springer iväg från mig eller ställer sig och äter och ignorerar mig så lyssnar den inte på mig. Den vill inte göra det jag ber den om, den har inte den här respekten, förtroendet och uppmärksamheten riktad mot mig, och då måste jag visa hästen att det är jag som dominerar den men på ett mycket fint sätt. Så då brukar jag börja kontrollera den genom att ta kontroll över dess kropp. Jag flyttar hästen med små fina signaler, kanske enbart genom att byta position.
Istället för att fånga den springande hästen eller dra upp den betande hästens huvud driver jag den framåt. Jag bestämmer åt vilket håll den ska gå genom att blockera den andra vägen med mitt kroppspråk. Då får jag hästens koncentration och den ser mig samtidigt som sin ledare. Då först kan jag stanna hästen. Jag kan backa den och jag kan minska och öka avståndet mellan oss. Då kan jag flytta den hur jag vill och den vill göra det jag ber den om!
Sen kan hästen vara okoncentrerad och ändå älska dig som sin ledare. Då är den trött, hängig, hungrig eller uttråkad. När den gör det du ber den om men inte tycker det är kul. När den vrålhungrigt stoppar ned huvudet och äter så fort den får en chans, eller när den utför det du ber den om som nästan i dvala. Den förstår då vad du menar, men tycker inte att det är kul...
Hoppas mina teorier inte blev allt för "luddigt" förklarade nu.