Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*
Hej!
Vad fina bilder och filmer.
Blir så varm i hjärtat när jag ser sånt här
Mycket har ändrat sig när det gäller NH sedan jag började.
Förut sa man att hästen alltid skulle komma i hagen utan annan postitiv försärkning än själva "ledarskapet", alltid ha 2 ögon mot en när man jobbade med full focus osv.
Annars visade hästen "disrespect" och bara ordet tynger ner vilken glad amatör som helst.
Man tänker liksom "nehe...min häst har INGEN respekt för mig".
Mycket av träningen handlade om teknik och positioner - gör si och sedan så när hästen gör så osv.
Huvva ligen, TUR att "tekniken" gå framåt!
Idag handlar det mycket mer om känsla, timing och fokusering på människan, alltså man tränar människan till att hjälpa hästen och inte träning av hästen.
Jag tycker som så att NH är i mångt och mycket bra, men i fel händer och med bristnande kunskap så kan allt det tidigare negativa förstärkas och bli ett STORT problem.
Ungefär som att om man beger sig till Spanien med bristande språkkunskaper och utan ordbok KAN man få stora problem när man väl är där
Jag tränar och leker med mina hästar på ett säkert sätt och om jag sedan kan och vill - avancerar till något annat.
Med det menar jag att mina hästar går undan för tryck, följer mitt kroppsspråk (backar när jag backar, stannar osv) , går lätt att lasta, leda, hantera, sadla, rida osv.
Jag flyttar deras fötter, dom flyttar inte mina.
Allt för att säkert havande av häst. Det är stora djur!
Jag tränar inte alla på det sätt jag tränat W. Finns ingen anledning egentligen.
Jag försvårar för människor som INGET kan, då är det bättre att man inte gjort dem så rackarns speciella.
Idag vet vi att vi aldrig kan ersätta en flock eller andra hästar.
Vi vet att det inte är negativt att hästen kan stå avslappnat bredvid dig och iaktta omgivningen (ingen stress på 2 eyes)
Vi vet att vi ibland måste förstärka träningen med godsaker och aldrig kan väga upp detta med ledarskapsövningar för i mångt och mycket gör vi onaturliga saker med våra hästar.
Fast vi vill vara naturliga!
Bara en tanke, känn ingen stress om saker gå lite på tok, det är inte hela världen och går snabbt att fixa med rätt hjälp och rätt timing!