Natural Horsemanship *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

*kl*

Det här kanske passar in?
Hittade en gammal film på mig & "min" travare (hjälpt till med honom i ca 6-7år).

Filmen är från 2004, vi galopperar med bara halsring i paddocken. Den hästen är/var helt underbar, kunde springa med honom lös på fält & rida med bara halsring både i paddock & ute :love: detta från att ha varit rätt stissig & kunde få för sig att bara vända & dra tex..
Nu är han gammal & skruttig & ser dåligt, så nu blir det lugna turer, promenader & lite lek i paddocken då & då.

kl

jag har några bilder när jag och skippen var och hade en mini uppvisning.. det gick åt skogen, var mycket som hände på läktaren, han var pigg, jag var trött osv.. men det var en nyttig erfarenhet för oss..

en bild på bugningen.. den funka iaf delvis..

17701179.jpg

jag bjuder på den! :smirk:

Hej!

Vad fina bilder och filmer.
Blir så varm i hjärtat när jag ser sånt här :bump:

Mycket har ändrat sig när det gäller NH sedan jag började.
Förut sa man att hästen alltid skulle komma i hagen utan annan postitiv försärkning än själva "ledarskapet", alltid ha 2 ögon mot en när man jobbade med full focus osv.
Annars visade hästen "disrespect" och bara ordet tynger ner vilken glad amatör som helst.

Man tänker liksom "nehe...min häst har INGEN respekt för mig".
Mycket av träningen handlade om teknik och positioner - gör si och sedan så när hästen gör så osv.

Huvva ligen, TUR att "tekniken" gå framåt!

Idag handlar det mycket mer om känsla, timing och fokusering på människan, alltså man tränar människan till att hjälpa hästen och inte träning av hästen.

Jag tycker som så att NH är i mångt och mycket bra, men i fel händer och med bristnande kunskap så kan allt det tidigare negativa förstärkas och bli ett STORT problem.
Ungefär som att om man beger sig till Spanien med bristande språkkunskaper och utan ordbok KAN man få stora problem när man väl är där :)

Jag tränar och leker med mina hästar på ett säkert sätt och om jag sedan kan och vill - avancerar till något annat.

Med det menar jag att mina hästar går undan för tryck, följer mitt kroppsspråk (backar när jag backar, stannar osv) , går lätt att lasta, leda, hantera, sadla, rida osv.
Jag flyttar deras fötter, dom flyttar inte mina.

Allt för att säkert havande av häst. Det är stora djur!
Jag tränar inte alla på det sätt jag tränat W. Finns ingen anledning egentligen.
Jag försvårar för människor som INGET kan, då är det bättre att man inte gjort dem så rackarns speciella.

Idag vet vi att vi aldrig kan ersätta en flock eller andra hästar.
Vi vet att det inte är negativt att hästen kan stå avslappnat bredvid dig och iaktta omgivningen (ingen stress på 2 eyes)
Vi vet att vi ibland måste förstärka träningen med godsaker och aldrig kan väga upp detta med ledarskapsövningar för i mångt och mycket gör vi onaturliga saker med våra hästar.
Fast vi vill vara naturliga!

Bara en tanke, känn ingen stress om saker gå lite på tok, det är inte hela världen och går snabbt att fixa med rätt hjälp och rätt timing!

Härligt inlägg!

Och många härliga bilder i tråden. Jag får återkomma med min nordsvensk om vi kan leka i helgen och ha fotograf :) Lite ringrostiga efter 1 år ifrån varann (och fodervärdar som inte ens kan stava till ledarskap) men det går snabbt att komma in i gamla vanor... Där känns det ju också extra viktigt med denna GIGANT till häst och dasslock till hovar. Det är en skum känsla att säga ett lågt "ptroo" när han galopperar lös i paddocken och så saktar han av direkt och vänder upp mot mig, han som kan strunta i mig bäst han vill egentligen... :)

Mysiga bilder.. kudne vart mitt i natten:D men vad kommer ljusstrecken ifrån?

hehe, de första är ifrån den lilla lampan på grusvägen och de andra från grannens hus. :D

Hur tränade du för att få din häst att buga?Jag har lärt min att lyfta bakbenen högt än så länge.Det är riktigt kul med trickträning :banana:

*knapplån*

Jag och min pålle lyckades med våra första ordentliga öppnor vid hand igårkväll och så lyckades jag också för första gången precisionsbacka honom ner i en vattenpöl :D Men jag var tvungen att han handen på nosryggen, han kan inte själv än :smirk:
Fast fotograf, såklart inte :mad:

Men vad härligt! :bow: Du får göra om samma sak idag fast med fotograf. :)

Du, idag går det knappt att gå ut, då blåser man bort :mad: om man överdriver vill säga.

Men nästa gång ska jag ha med fotograf!

haha, det har inte jag :p

Hon är så söt :)

Hittade den här bilden. den är verkligen usel men visar den ändå.

Det är Mr. R med handduk på huvudet. Han tyckte det va lite skumt med den på första gången, men jag berömde honom jättemycket och andra gången jag la på den så stog han lugnt. Hade handen på honom dessutom så att han visste att jag va där ;)

17856621.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 917
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar