Nattgivan av grovfoder

Sv: Nattgivan av grovfoder

men när sover du?
Jag skulle bli ett monster om jag skulle vara vaken så länge för att sen morgonfodra vid 6 igen ;)

Ja men vissa raser är nog mer hungriga än andra kanske? Finns hästar som vill äta allt, jämt, oavsett hur mkt mat dom får. :D

I vilket fall, min poäng var mest att jag försöker i möjligaste mån ge fri tillgång, detta går ju inte alltid men hitills har jag lyckats fodra så att även de som inte får fritt är nöjda 24/7 och aldrig hungriga och vana vid att få en speciell tidpunkt
= inget stök, oavsett när jag fodrar egentligen. Det är ju egentligen timmarna mellan fodringarna som är avgörande, inte tidpunkten....

Mina har också 'flextid', men intervallet mellan fodringarna är jämnt.

Ena är aldrig hungrig, andra är alltid hungrig. Dock inget stök, så stök beror nog på annat än 'bara' hungrig.

Ja det kan det säkert göra. Jag har aldrig haft nån stökhäst.
Kan säkert också ha att göra med att jag inte fodrar kraftfoder på mornarna.

Dito, dito =) Heller aldrig haft någon stökhäst - eller nu ljög jag, en. Men den 'kom så' och jag såg redan på provridningen varför (bortskämd in absurdum, så fort hon stökade fick hon mat. Inkl om hon skrapade på gången när man gjorde iordning henne).

Jag ger ibland kraft på mornarna, om jag måste för det blir för stor giva på kvällen annars. Men undviker det gärna. Finns ingenting som lär hästar klockan så förbaskat effektivt som morgonkraftfoder ;) Och jag flexar utsläpp mellan 05 - 08, och inte alls sugen på att de ska börja tycka 'maaaaat' klockan 5.

Nu kan de ligga och sussa sött i halmen både 5 och 8.

De kommer in cirka 20, hänger aldrig på låset så att säga trots att det är kraftfoder när de kommer in. Sen får de nattamaten (ingen kraft) vid 22 eller senare. Enstaka ggr tidigare. De kan lika gärna ligga och sussa sött som stå och slumra när jag kommer, oavsett när jag kommer.

Och rasslar jag med tunnor så står två med spetsade öron och väntar tålmodigt, men inget stress, stök eller bråk. HIMLA skönt. (Däremot blir de lite oroliga om de inte skulle få sin mat sen när jag gjort iordning den, påminner mig med gnägg om att jag glömt mata ;))

Ja det kan det säkert göra. Jag har aldrig haft nån stökhäst.
Kan säkert också ha att göra med att jag inte fodrar kraftfoder på mornarna.
Samma här. Inget stök och utsläppet går blixtsnabbt, eftersom frukosthöet serveras i hagen och läggs ut redan kvällen innan.

Likadant vid insläpp, eventuellt kraftfoder ligger redan och väntar i krubborna.

Kvällshö serveras vid insläpp och anpassas till hur mycket de äter upp (står inne ca 12 timmar), vilket innebär 5-6 kg för arabstona (en dräktig och en ettåring) och 3 kg för ponnyn.

Dagtid räcker de 3 kg var de får på morgonen större delen av dagen, eftersom de varvar med att beta gräs. Den givan kommer att ökas på när det blir mer vinter.

*KL*

Vad tidigt många kvällsfodrar!

De flesta av mina hästar går på lösdrift med fri tillgång men dom som står inne nattas oftast mellan 23-24 -aldrig tidigare än 22 och ibland senare än 24....

För tillfället får boxhästarna 4 kg hö som nattmat.

Problemet är lika med icke existerande om hästen står på halm.
Nej stökhästar är inte ras relaterat - det är INDIVID relaterat : )

ang. stökhästar:
jag skulle anse problemet bli hundra ggr mer troligt om hästen INTE fick mat i stallet på morgonen utan vet att maten ligger utlagd. vilket drag det skulle bli på våra hästar - skulle aldrig funka med ett lugnt utsläpp i det fallet utan snarare mycket stissiga hästar som lär sig att så fort stallporten slås upp ska de UT - till MATEN.

de får 1 kg hösilage inne, medans man pysslar med annat, tar max 30 min för dem att äta upp. sen får de resten ute.

vi ger alltid grovfodret före kraftfodret = lugn och ro för alla hästar har att tugga på, och står inte och stampar i väntan på att en skvätt kraft ska hällas i krubban, eller att vissa ätit upp medans andra inte osv.

Senast ändrad:

ang. stökhästar:
jag skulle anse problemet bli hundra ggr mer troligt om hästen INTE fick mat i stallet på morgonen utan vet att maten ligger utlagd. vilket drag det skulle bli på våra hästar - skulle aldrig funka med ett lugnt utsläpp i det fallet utan snarare mycket stissiga hästar som lär sig att så fort stallporten slås upp ska de UT - till MATEN.

Nja, det är nog lika individberoende det faktiskt?

Jag ger morgongiva ute, helt enkelt för att den jag VILL ska äta inne på morgonen inte är road av det utan står och väntar på utsläpp. I och för sig stås det mycket lugnt och fint och väntas, men det äts inte. Den andra lilla saken (gissa vem..) som gärna kan äta inne men då INTE ska äta 'frukost2' ute igen äter som en maskin var han än är.

Men att ge frukost inne innebär ett fbl som skiter i sin mat och väntar på utsläpp, och en ponny som smäller i sig sin frukost. Sen utsläpp med mat i hagen iom att fbl annars blir utan mat till lunch = en ponny som äter ännu en frukost.. Inte helt lyckat.

Det är dock INTE stökiga utsläpp/insläpp här. Aldrig varit, och jag har i princip alltid gett frukost ute (av samma anledning som nu), och haft andra sådana där HUNGRIGA saker. Men det är ingen skillnad på hur utsläppet går till oavsett om de äter frukost inne och vet det är matfritt ute, eller om de äter frukost ute.

Så nog individberoende det med faktiskt.

Ja självklart är det individ relaterat!

jag har också hästar i stallet som gärna hellre äter ute och står och väntar, fast fodret FINNS där, och det är skillnaden för våra hästar - de som vill kan äta, och gör det - det finns inte ett stall fullt med laddade hästar som ska ut till maten, utan valet gör de själva. Min egen äter i lugn och ro även om ngn annan står och väntar- helt oberörd av det. så jag ser rent allmänt utifrån tidigare erf. heter också, en klar fördel med att erbjuda mat inne även om det mesta egentligen finns ute - för att minska stress hos hästarna.

men visst- det är individ relaterat helt klart. men i ett stall med flera hästar är det konstellationen av dessa individer som spelar störst roll upplever jag. de starka individernas beteende smittar av sig på de andra - så även om du har hästar som rent i sig själva gärna skulle stå och plocka inne, har du några galningar som står och laddar och bara ska UT, ja då har de snart hela flocken med sig i det beteendet beroende på vilken typ som är ranghög osv.

ps: ) ska tilläggas att vi inte har ngra som helst problem med stökhästar, men att utifrån de individer och deras läggningar vi har i stallet, så ser jag helt klart en fördel med att göra som vi nu gör, därför att de helt klart lätt skulle kunna utveckla en läggning åt det beskrivna.

Senast ändrad:

Där håller jag absolut med. Har ju mött min beskärda del av de där stökhästarna deluxe när jag stått inackorderad. Endera de där som 'inte har tid' att äta inne, för de ska UUUUUT, eller de som får väldigt lite inne, äter upp blixtsnabbt och sen ska UUUUUUT. När/om de drar igång och härjar stör de hela stallet. Endera så de andra hästarna inte har ro att äta, eller att de tar efter (lite beroende på vilket håll de är lagda åt).

Medan ett helt lugnt stall (oavsett om det är lugnt för det har flextid, alla äter inne först, alla äter ute, det är exakt samma tider etc - olika passar ju olika hästar bäst) smittar av sig åt andra hållet.

Märkte det på Kele, som väl är det närmaste 'stökhäst' jag hade, hon boxvandrade ju om hon endera stod inne för länge (i sitt tycke), eller blev utan mat inne. När hon började vandra så hakade de andra tack och lov inte på, men de gick in i 'nu ska vi gå ut-mode' och t ex åt sämre. Och tyvärr så sammanknippade Kele att ytterdörren på huset öppnades med att 'strax kommer personalen'. Kom ingen då, då började hon vandra. Något besvärligt när man t ex bara öppnade dörren för att släppa ut hunden och kissa, eller det var någon annan i huset som gick i dörren.

Problemet är lika med icke existerande om hästen står på halm.
Nej stökhästar är inte ras relaterat - det är INDIVID relaterat : )

ang. stökhästar:

de får 1 kg hösilage inne, medans man pysslar med annat, tar max 30 min för dem att äta upp. sen får de resten ute.

vi ger alltid grovfodret före kraftfodret = lugn och ro för alla hästar har att tugga på, och står inte och stampar i väntan på att en skvätt kraft ska hällas i krubban, eller att vissa ätit upp medans andra inte osv.

Ja jag skojade lite om ras. Men enligt min uppfattning är vissa raser mer benägna att vara hungriga än andra, säkert också för att de inte går att ge lika mycket mat.
Men strunt samma, det var en parantes...

Håller inte med om att problemet blir större om dom inte får mat inne. Mina "innehästar" får oftast sitt morgon hö ute, alltså ingenting i boxen på morgonen, utom de dagar jag råkar vilja rida innan utsläpp. Det varierar alltså men övervägande ute.
Mina hästar är väl ovanligt obrydda då för de äter där de får mat och de kan stå inne hela dagen om det är så utan att bråka även om de är vana vid att gå ute mycket. Jag har inga fasta rutiner även om det oftast ser ut så att dom kommer ut direkt på morgonen (flextid) och får hö i hagen och trots att alla "regler" säger tvärtom så är mina hästar mycket mer harmoniska och lugna än de hästar som stått i stall jag jobbat och som har haft tider och rutiner för allt....
Jag har ett par avelsston som inte uppskattar att stå inne för mycket dock.

Det jag är noga med är dock att det inte ska gå för lång tid mellan fodringarna om dom inte har fri tillgång på grovfoder.

Mina hästar är väl ovanligt obrydda då för de äter där de får mat och de kan stå inne hela dagen om det är så utan att bråka även om de är vana vid att gå ute mycket. Jag har inga fasta rutiner även om det oftast ser ut så att dom kommer ut direkt på morgonen (flextid) och får hö i hagen och trots att alla "regler" säger tvärtom så är mina hästar mycket mer harmoniska och lugna än de hästar som stått i stall jag jobbat och som har haft tider och rutiner för allt....
Jag har ett par avelsston som inte uppskattar att stå inne för mycket dock.

Det jag är noga med är dock att det inte ska gå för lång tid mellan fodringarna om dom inte har fri tillgång på grovfoder.

Jag har ju upplevt samma, dock inte utan undantag (t ex boxvandraren, hon fixade INTE stå inne hela dagen, och en annan blev väl explosiv om hon stod inne för mkt, var dock inte brydd över just stå inne). Om jag släpper ut 12 en dag så de står snällt och fint, samma sak om de står inne hela dagen, eller dygn i sträck. De står snällt där och tycker 'jaha ja, inget gå ut, nehe..'.

Sen om det är rara individer (jag älskar mina små okomplicerade pojkar!) eller om det har med just 'flexen' att göra låter jag dock vara osagt. Men de flesta av mina har tagit det mesta med ett 'jaha, idag är det såhär', vilket är väldigt bekvämt. Dock inte alls, och de där undantagen får en att uppskatta de okomplicerade, obrydda så väldigt mycket mer! :love:

Men här så det enda som eg händer om de står inne en halv/hel dag eller mer är att jag får mer att mocka.

Jag är också noga med inte för länge mellan fodringarna, det ligger med 4 h intervall hela dagen mellan första och sista. Sen är det ett väl långt glapp för ponnyn eg, han får 3 kg kl 22 (el senare) och det är slut innan midnatt om han får 22. Han står dock på halm.

Stora pållen (halvblod 1.65) får runt 5-6 kg hö vid niotiden på kvällen när han går in. Han får gå ut ca 6 på morron.

Lilla pållen, (shettis 1.11) får ca 2,5 kg hö också vid ingång på kvällen.

Ja, det finns ju alltid undantag! Hästar är individer.

Tror ändå nånstans att det är en bra början för att ha harmoniska hästar, att dom inte får bli för hungriga (vilket kan vara en utmaning om dom har litet behov!) och att dom får stimulerande hagvistelse med kompisar eller på annat sätt. Sedan finns det alltid anledningar som kan göra att den mest välhållna häst blir otålig och det har också med individ och tidigare vanor att göra.

Jag kan bara vara tacksam att mina hästar funkar som dom gör även om rutinerna rubbas och att jag har hittat ett system som fungerar bra!

KL

Min kallblodstravare kommer in runt 19-21 och släpps ut vid 6 på morgonen. Under natten får han 10-15 kg hösilage att mumsa på, vilket är precis vad han äter upp. Får han mycket mer än så så brukar det tyvärr hamna mitt i boxen.

Min 4-åring får totalt 15 kg hösilage/dag. 8 kg uppdelat i 3 givor; 06.30, 16.30 samt 19.30. Utöver detta får han 7 kg i sitt hönät som hängs in mellan 15 och 18. Han har att tugga på en bra bit in på natten men det är alltid tomt på morgonen.

Min 22-åring får 10 kg hö uppdelat på 3 givor, samma tider som ovanstående. Hon får 5 kg till kvällen.

Min åring är nu på lösdrift och har där fri tillgång till hösilage. När hon är hemma äter hon samma som sin mor, angiven här ovan.

Min 21-åring får ca 5 kg relativt torrt hösilage till natten. Fodras mellan 20-22 ungefär. Morgon fodras mellan 6-7. Verkar inte speciellt hungrig vid morgonfodring vad jag märkt de gånger jag haft fodringen.
Allt som allt får han just nu ca 12kg silage och inte ens ½kg kraftfoder. Skulle gärna ge lite mer grovfoder, men han är tjockare nu än när han gick på bete i somras och inte reds alls (var väldigt fin i hullet då faktiskt). :crazy: Verkar vara jäkla krut i detta foder, tyvärr så har vi inte fått nån analys än trots att vi frågat efter det flera gånger. :(

Min ena, grovt, lite överviktigt halvblod får 2 kg hö vid insläpp, olika tider varje dag, men runt 17-18.30, sen nattas hon med 3 kg hö runt 22-23.00.
äter tyvärr väldigt fort så det är slut rätt fort. Står dock på halm och äter rätt mkt av den.
Hon går på diet mat för tillfället.

Fullblodet får hela sin ranson grovfoder på en gång. då ungefär 15 kg. Nästan allt är slut på morgonen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar