Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När mina får frukost beror på när dom fick nattmat. Jag har inga bestämda tider, mina hästar är aldrig hungriga och aldrig otåliga att få mat.
Samma här. Inget stök och utsläppet går blixtsnabbt, eftersom frukosthöet serveras i hagen och läggs ut redan kvällen innan.Ja det kan det säkert göra. Jag har aldrig haft nån stökhäst.
Kan säkert också ha att göra med att jag inte fodrar kraftfoder på mornarna.
*KL*
Vad tidigt många kvällsfodrar!
De flesta av mina hästar går på lösdrift med fri tillgång men dom som står inne nattas oftast mellan 23-24 -aldrig tidigare än 22 och ibland senare än 24....
För tillfället får boxhästarna 4 kg hö som nattmat.
ang. stökhästar:
jag skulle anse problemet bli hundra ggr mer troligt om hästen INTE fick mat i stallet på morgonen utan vet att maten ligger utlagd. vilket drag det skulle bli på våra hästar - skulle aldrig funka med ett lugnt utsläpp i det fallet utan snarare mycket stissiga hästar som lär sig att så fort stallporten slås upp ska de UT - till MATEN.
Problemet är lika med icke existerande om hästen står på halm.
Nej stökhästar är inte ras relaterat - det är INDIVID relaterat : )
ang. stökhästar:
jag skulle anse problemet bli hundra ggr mer troligt om hästen INTE fick mat i stallet på morgonen utan vet att maten ligger utlagd. vilket drag det skulle bli på våra hästar - skulle aldrig funka med ett lugnt utsläpp i det fallet utan snarare mycket stissiga hästar som lär sig att så fort stallporten slås upp ska de UT - till MATEN.
de får 1 kg hösilage inne, medans man pysslar med annat, tar max 30 min för dem att äta upp. sen får de resten ute.
vi ger alltid grovfodret före kraftfodret = lugn och ro för alla hästar har att tugga på, och står inte och stampar i väntan på att en skvätt kraft ska hällas i krubban, eller att vissa ätit upp medans andra inte osv.
Mina hästar är väl ovanligt obrydda då för de äter där de får mat och de kan stå inne hela dagen om det är så utan att bråka även om de är vana vid att gå ute mycket. Jag har inga fasta rutiner även om det oftast ser ut så att dom kommer ut direkt på morgonen (flextid) och får hö i hagen och trots att alla "regler" säger tvärtom så är mina hästar mycket mer harmoniska och lugna än de hästar som stått i stall jag jobbat och som har haft tider och rutiner för allt....
Jag har ett par avelsston som inte uppskattar att stå inne för mycket dock.
Det jag är noga med är dock att det inte ska gå för lång tid mellan fodringarna om dom inte har fri tillgång på grovfoder.