Nattgivan av grovfoder

Sv: Nattgivan av grovfoder

Bara nyfiken. Men vad har du för häst som behöver 15 kg hö/natt? :)

Lyrik har en gammal kallblodstravarherre.

Men nu tar de in 20, senare i vinter tidigare och då ökas maten. Så de där 15 kg kommer ju då att behöva räcka många mer timmar än för de som nattfodrar kl 22 te x.

Det är ju viktigt att ta med, att om 'natt' är mellan 16 - 08 eller om 'natt' är mellan 22 - 05 är en jättestor skillnad.

Just nu går han fortfarande ute dygnet runt. Men har fritt med grovfoder och kommer fortsätta ha det när han stallas in både inne och ute.

Han kommer släppas in vid 21-23 och det brukar räcka med 2-3 kg hö.
Jag kommer dock ha 2-3 kg hö i ett hönät inne i boxen också om det som ligger på golvet skulle ta slut om han är extra hungrig någon dag eller om man skulle råka försova sig:angel:..

Jag vill ha det i hönät då han gärna sprider runt det i boxen, speciellt om det är en massa kvar.

Han släpps ut igen vid 5 på morgonen och har även då fritt i hagen.

Det är en D ponny valack på 144 mkh.

4 kg hö + 0,75 kg lusernpellets får dom var + fri halm med mycket gräs i under natten.sista givan ges vid 22.00
(fri halm har dom alltid inne, fyller på så fort det sinar)

Dom kommer in från hagen vid 18 tiden och får då 2 kg hö var och 0,5 kg lusern och fri halm. går ut halv 7 på morgonen.

Senast ändrad:

Sista grovfodergivan ges ca 21, och min häst får i dagsläget 4 kg, men blir mer framåt de kalla månaderna!

Bara nyfiken. Men vad har du för häst som behöver 15 kg hö/natt? :)

Mina skulle nog också behöva 15 kilo om det ska räcka hela natten. Fattar inte dom som ger typ 5 kilo och så har hästen kvar mat på morgonen. För mig obegripligt.

Mina står på halm och får mellan 3-5 kilo nu. Fodrar kväll ca 23. De har fri tillgång halva dygnet när de är ute.

Halvblodet får 5kg hö och lika mkt halm (som han dock sällan äter upp), ponnyn (liten shettis) får 2kg hö och 1kg halm. De går in runt kl 22 och ut 06-06,30.

Knappt 3 kg, han äter faktiskt inte mera. Trots att han är en nordsvensk ;) Ges runt kl 22 eller senare, då har han en del kvar vid utsläpp 7.30-8.00.

Vilken TUR du har :)! Min haflinger får också 3 kg hö till natten, vid 21-22-tiden, och äter upp det säkerligen på bara ett par timmar... Vid 6-tiden på morgonen är hon HUNGRIG och sur :(. Hon måste hållas smal, så det får duga med så lite mat, även om matte gärna skulle vilja ge mer! Hon får även 3 kg hö under dagen, uppdelat på 3-4 mål.

Just nu kommer min gamling (kbl-travare) in runt 19-tiden och får då ca 1-1½ kg torrhö samt en tuss hösilage i boxen. De kvällas mellan ca 21.00-21.30 och han får då ca 3 kg torrhö och en tuss (max ½ kg) hösilage med högt TS-värde.

Han brukar äta rätt långsamt och ta lite pauser för att spana in omgivningarna och antagligen möblera om sitt spån då och då.

Senast ändrad:

Min får 4 kg klockan 22. Sen får han frukost vid 6.

När jag satt igång honom så kommer han att få mera på kvällen! Men just nu är han fortfarande i för stort behov av att gå ner i vikt för att jag ska vilja ge mera.

Sto 147cm dräktig
vallack 151 unghäst

båda får 3kg var på kvällen. Sammanlagt över hela dygnet 9-10kg var.

3-åringen, arabkorsning: ca 5-6 kg hö vid insläpp. Insläppet kan ske allt mellan 18 och 23 beroende på vädret. Han får såpass att det alltid finns något kg. kvar på morgonen.

A-ponnyn: ca 2 kg vid insläpp, + lite halm att tugga på. Är svårt att tillfredställa tuggbehovet hos en glupsk ponny, så man får göra det bästa av situationen...

Mina skulle nog också behöva 15 kilo om det ska räcka hela natten. Fattar inte dom som ger typ 5 kilo och så har hästen kvar mat på morgonen. För mig obegripligt.

Mina står på halm och får mellan 3-5 kilo nu. Fodrar kväll ca 23. De har fri tillgång halva dygnet när de är ute.

Ja fråga inte mig men mitt gamla halvblod äter ungefär 4 kg på en natt. Resten är endera runtrört i boxen eller som nu när hon får hönät, kvar i det. Hon äter inte mer på natten. Tror hon står och sover en hel del.

Min andra har hö i hela boxen om jag ger mer. Eller, hon har hö i hela boxen trots att jag bara ger 5 kg ungefär. De äter ett tag och sover väl sen antar jag, för inte äter de rent iaf.

Unghästarna äter oftast upp men den ena lämnar ibland lite, försöker ligga på gränsen med givan så de precis äter upp. Onödigt att ströa boxen med fint hö.

Vår pålle får 5 kg ca kl 19.30 då hästarna tas in och detta är sista utfodringen.

Tillägg: Kanske bäst att tillägga att han även får mycket bra halm att tugga på och av detta brukar det finnas lite kvar på morgonen. :)

Senast ändrad:

Vilken TUR du har :)! Min haflinger får också 3 kg hö till natten, vid 21-22-tiden, och äter upp det säkerligen på bara ett par timmar... Vid 6-tiden på morgonen är hon HUNGRIG och sur :(. Hon måste hållas smal, så det får duga med så lite mat, även om matte gärna skulle vilja ge mer! Hon får även 3 kg hö under dagen, uppdelat på 3-4 mål.

Uppenbarligen mår hästen dåligt av att inte få sitt tuggbehov tillfredsställt. Om jag vore du så skulle jag inte nöja mig med att ha det sådär, hästen mår ju inte bra. Fixa ett hö med lägre värden, erbjud halm, rid mer etc.

Uppenbarligen mår hästen dåligt av att inte få sitt tuggbehov tillfredsställt. Om jag vore du så skulle jag inte nöja mig med att ha det sådär, hästen mår ju inte bra. Fixa ett hö med lägre värden, erbjud halm, rid mer etc.

Bettysmattes häst har haft ett svårt fånganfall och är fortfarande konvalescent, så att rida mer etc är inte riktigt möjligt. Dessutom så erbjud halm adderar ju MJ om det läggs till, och då går hästen upp = obra för fånget.

Bettysmattes häst har haft ett svårt fånganfall och är fortfarande konvalescent, så att rida mer etc är inte riktigt möjligt. Dessutom så erbjud halm adderar ju MJ om det läggs till, och då går hästen upp = obra för fånget.

Jag håller helt med dig. Jag har ju en likadan. Hon får ännu mindre därför svarar jag inte om hur mkt. Nu går det "bara" sju timmar mellan natt fodring och morgon, ingen nattsömn här inte, men ändå. Men hotet om ett nytt fånganfall är värre än ngt annat. Om det blir så har jag ingen häst mer.

Så visst är det viktigt att de har att äta under natten. Hästar sover inte alls så mkt som många tror. Men ibland kan man av ngn speciell anledning inte ge så mkt som man vill. Min ponny har nog vant sig vid att inte äta så mkt.

Som Alexandra redan har svarat har min häst fång med hovbensrotationer.

Fixa hö med lägre värden = omöjligt. Jag har letat och letat, men får "nöja" mig med 8,3 mj, vilket väl egentligen varken är superlågt eller skyhögt. Däremot har jag sett till att höet jag har köpt är av absoluta toppkvalitet hygieniskt sett, samt att det bara innehåller de grässorter som jag vill ha till mina fånghästar.

Halm har jag köpt en omgång av och kasserat pga att den inte riktigt höll måttet i mina ögon. Den var svartprickig. Sedan var jag och tittade på annan halm, som var ännu sämre. Rida mer kan jag av förklarliga skäl inte göra i nuläget.

Till en haflinger (d-ponny) på ca 450 kg är ju egentligen inte 6 kg hö + 0,5 kg lucernhack (låga proteinvärden i höet) fruktansvärt lite grovfoder, även om hästen tycker det!

Till en haflinger (d-ponny) på ca 450 kg är ju egentligen inte 6 kg hö + 0,5 kg lucernhack (låga proteinvärden i höet) fruktansvärt lite grovfoder, även om hästen tycker det!

Det blir 5,46 kg TS, 1.21 kg/100 kg. Dvs det täcker minimibehov TS och lite till, så rent så är ju mängden inte varken liten eller fruktansvärd/extrem på något vis!

Haken är ju tuggtiden, men den haken har vi ju ALLA som har lättföda krakar. Den blir för liten hur man än beter sig, och det är svårt att förstå hur det påverkar en själv med att välja mellan pest eller kolera hela tiden - om man inte varit där.

Tillägg: Som jämförelse får min d-ponny som också väger ca 450 kg, dock väger han lite för mycket, 11 kg silage + 0,2 kg lucern/dygn. Ingen skriker om den mängden, inte att den är för liten i alla fall. Detta ger 5,7 kg TS, vilket blir 1,23 kg TS/100 kg.

Dvs bettysmattes 6 kg hö + 0,5 kg lucern och mina 11 kg silage ger lika mycket TS. Min ponny äter upp silaget blixtsnabbt, och jag skrev även i mitt inlägg att det är slut innan midnatt och att han är hungrig och sur på morgonen. Han har dock fri tillgång till halm, som han dock knappt äter av. Tack och lov, för åt han en massa av det skulle jag bli tvungen att ställa honom på spån.

Men 11 kg LÅTER mycket, medan 6 kg hö LÅTER lite. Men det är same same i slutändan..

Jag har MYCKET lägre värden per kg foder än bettysmatte - men det är helt irrelevant, eftersom jag måste ge fler antal kilo för att nå samma TS, så återigen - i slutändan är det i princip samma lika.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar