Nattgivan av grovfoder

Sv: Nattgivan av grovfoder

Jag vet vad jag väljer. Det ena är bra mkt värre än det andra.

Ja, och jag hade valt exakt likadant om skrället tålt det. Nu väljer jag den 'snålaste' kompromiss jag kan hitta.

(För övriga läsare: Min får ju för mkt MJ, men jag kan inte dra ner TS mer, då kraschar magen)

KL

Min får 6 kg silage till natten, (väldigt torrt silage), vid 20.00. Står på halm, är nöjd och glad på morgonen de fodras vid 07.00 och är då aldrig överdrivet hungrig eller orolig på ngt sätt.

under dagen har de i stort sett fri tillgång. Har stoooora gräshagar med bukfylle mat som de hellre äter, samt även silage i bytta ute. räcker i stort sett hela dagen.

Mina går ute fortfarande dygnet runt, vi har stora beten och gräs kvar. Milt väder. De får nu 4 kg var av ett mycket torrt hö.

Nästa vecka flyttar de in och min får då 6 kg hösilage till natten, plus halm om han vill, men han äter sällan mer än några strån. Jag håller på att sätta igång honom, så givan till natten kommer att ökas på. Helst skulle jag ge minst 8 kg (ungefär vad han brukar äta om han får välja själv), men just nu är han för fet för att det ska vara hälsosamt.

Mina kommer in runt 21-22. Utsläpp 07-08. Två vbl travare, 22 respektive 7 år.

Herrn på 22 får tre kilo hö, allt han äter. Den andre (betydligt mer hungriga individen) får 5 kg.

KL
Fullblodet får 5-6 kg hö och halvblodet får 2-3 kg hö. Det är vad de äter upp, får de mer rör de bara runt det i boxen. Kommer in ca 21-22 och får frukost 5.30. Fri tillgång ute dagtid.

Lyrik har en gammal kallblodstravarherre.

Men nu tar de in 20, senare i vinter tidigare och då ökas maten. Så de där 15 kg kommer ju då att behöva räcka många mer timmar än för de som nattfodrar kl 22 te x.

Det är ju viktigt att ta med, att om 'natt' är mellan 16 - 08 eller om 'natt' är mellan 22 - 05 är en jättestor skillnad.

Jag håller helt med dig om att mängden påverkas av "natt-timmarna"

Men har nog faktikst aldrig träffat på en häst som behöver/äter 15 kg hö på en natt.

Hade det varit ensilage hade jag nog inte ens frågat. Men hö lät mkt. Ifrågasätter absolut inte om hästen ifråga behöver det.

Våra får mat mellan 19-20. Morgonfodras 06-07.

Just nu får min häst 1 kg hö och 9-10 kg ensilage på kvällen.
Kommer få runt 12 kg silage sen när/om vi slutar med höet.

Beroende på vilken häst varierar givan mellan 4-6 kg, Den ges vid 22-23 tiden.
frukost får dom vid 5,30-6.
Alla hästar står på halm, så dom har att göra.

8 kg kl 19. I finmaskigt hönät. Är hösilage ca 70% ts.

Senast ändrad:

Tack.:bow:

Svårfödd äldre (28) kblsherre. Väger runt 622 kg nu, tyvärr smal nu:( Men ska få KPG så fort jag har varit på GG. Höet har tyvärr dåligt med protein:(
Tas in 20 nu, längre fram i vinter tas de in och nattas 18. Så 15 kg hö räcker för honom hela natten tills de morgonfodras och går ut 7-8. Får tyvärr dåligt med hö i hagen:mad:
Får runt 10-11 kg hö nu, räcker fram till frukosten. Till skillnad från hans ena boxgranne (fjordsto) som enbart får nu 1,5 kg hö till kvällen. Och ½ kg hö på morgonen...:eek: Kvällshöet är uppätet innan de andra 3 (min och 2 till, alla får hyfsat med kraftfoder och hö) har ätit upp sin kvällkraftfoder. Står visserligen på halm...:angel:

Min gör det. Vilket är jag glad för.
Får diarré och kolik:( om han får under 2 kg HÖ per 100 kg häst. Väger runt 622 nu.
I vinter får han sammanlagt 20-22 kg HÖ per dag. Det mesta av det inne eftersom han är låg i rang pga åldern.

Mina går på fri tillgång dygnet runt.Nattetid innebär det mellan 5-10 kg per häst beroende på hur mycket dom äter.Det har jag räknat ut,så nu får de så mycket att det alltid finns lite kvar nästa morgon i boxen.Ute har de fri tillgång på dagarna i lösdrifter. (jag har knabstrupper korsningar en 1 åring och en 5 åring,två quarters 1 och 2 år samt en fjord/arab korsning) Shettis hingstarna som går på lösdrift dygnet runt har fri tillgång.

*KL*

Vad tidigt många kvällsfodrar!

De flesta av mina hästar går på lösdrift med fri tillgång men dom som står inne nattas oftast mellan 23-24 -aldrig tidigare än 22 och ibland senare än 24....

För tillfället får boxhästarna 4 kg hö som nattmat.

Mina står inne ca 21-06. Kvällsfodras direkt då med tillräckligt mycket hö för att det ska räcka hela natten.Jag vill inte ränna i stallet i onödan efter intag,I mitt stall gäller att när lampan är släckt så är den släckt! Om inte någon har sagt att dom ska rida sent/komma till stallet sent så släcker jag när jag släppt in dom och visiterat/borstat/ridit/pysslat.

Nej jag ränner inte heller i stallet efter intaget. Och fodrar man med fri tillgång över natten spelar det ju ingen roll det jag reagerade på vad att ge några kg hö/hösilage "tidigt" och sedan inget mer förrän frukost...

*KL*

Vad tidigt många kvällsfodrar!

De flesta av mina hästar går på lösdrift med fri tillgång men dom som står inne nattas oftast mellan 23-24 -aldrig tidigare än 22 och ibland senare än 24....

För tillfället får boxhästarna 4 kg hö som nattmat.

Men man måste ju sova också:crazy:! Jag stiger upp som tidigast kl 4.15 och som senast 5.30 på vardagarna. Lägger mig mellan kl 21 och 22 för att orka med nästa dag, så jag kan liksom inte kvällsfodra särskilt mycket senare än så... När får dina sitt "frukostmål"? Mina får kl 6 ungefär.

Ja det var inte riktat till dig, utan allmänt och inte som kritik utan jag reagerade bara.

Självklart får man räkna timmarna och ta hänsyn till hur mycket foder man ger men att ge några kg kl 19 känns väldigt tidigt för mig iallafall. De flesta går ju inte upp och morgonfodrar kl 03.

När mina får frukost beror på när dom fick nattmat. Jag har inga bestämda tider, mina hästar är aldrig hungriga och aldrig otåliga att få mat.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar