Nattgivan av grovfoder

Sv: Nattgivan av grovfoder

Vi har 4 st islandshästar.

Kl 22.00 får de 2 kg var. frukost runt 07.00-08.00. Ibland tidigare ifall jag jobbar dag.

6 kg sammanlagt per dag/häst men under vintern fri tillgång till ensilage.

Våra tre frå kvällsmat ungefär 21-22.30.

2 kg hö plus lite halm får den som bantar och ca 4 dl lucern.
De andra två äter 3 kg hö plus halm, och ½ respektive 1 l lucern.

Senare på vintern brukar de äta 3 respektive 4-5 kg hö, plus lite halm att tugga på och lucern i krubban beroende på höanalysen.

kl

Min häst kommer in mellan 17.30 och 18.00, då får han ett kilo hö i boxen + halm. Mellan 20.00 och 21.00 får de kvällshö, då får han 2,5 kg. Slänger in två kilo halm i boxen ungefär varannan dag, så han äter väl runt ett kilo halm varje natt också. Konstigt nog är inte halmen lika god i boxen som i lösdriften, för där försvinner det i en himla fart :p Men han har iaf något att tugga på när höet är slut, om han vill.

Storhästen: Får 2-3 kg hö vid insläpp (runt 17-18), sedan 3-4 kg + 0,5 kg lusern, runt 20-21. Han är kräsen och man får vara glad om man får i honom 10 kg hö på en dag.

Ponnyn: 1 kg hö+0,5kg lusern vid insläpp och 3 kg hö+0,5 kg lusern till natten.

I "mitt" stall är det 3 stökhästar och så min lugna, icke matglada gubbe.
Min går snällt och lugnt in (de går lösa in/ut från hagen och stall), alltid sist eftersom de andra 3 trängs och bråkar vid grinden. Man blir nästan jämt översprungen av någon häst när man ska ta in dem på kvällen. Och så springer de in i fel box, vilket min i 99% aldrig gör...:laugh: Men så är de andra 3 vrålhungriga efter ha varit utan mat sedan 8, tas in 20...:grin:
På morgonen är det lite lugnare. Hästarna får höet inne (får ej fodra i hagen för stallägaren:mad:). På med täcken och sedan ut med pållarna.
Får tyvärr inte ge lunch i hagen förrän det fryser på, vilken nog dröjer ett bra tag...:(
Så min går in på em för äta lunch. Beroende på tid och väder får han antingen stanna inne eller gå ut igen.
Får tyvärr ingen/lite morgonhö av morgonfodraren vardagar...:devil:

Våra kommer in vid 21-tiden och får då 5 kg hösilage (torrt, nästan som hö). För en timma sedan fick jag hem ett nytt parti hösilage som är betydligt mycket fuktigare, så givan ska ökas på till 7-8 kilo.
Hästarna kommer ut i hagen vid 5-tiden och får frukosthö ute. Sen får de både lunch- och eftermiddagshö också i hagen.

På morgonen är det lite lugnare. Hästarna får höet inne (får ej fodra i hagen för stallägaren:mad:).
...
Får tyvärr ingen/lite morgonhö av morgonfodraren vardagar...:devil:

Får de morgonhö eller inte? Annars får de alltså bara mat en gång om dagen då, på vardagar alltså? Inte en chans att jag hade haft min häst i det stallet under de villkoren!

Edit: Kanske skulle svara själv också. :p

Våra hästar får hö när de kommer in från hagen, vid 18-19-tiden och en senare grovfodergiva vd 21-22. De står på spån och får även halm som tilltugg. Min häst får 2 kg hö vid insläpp och 3 kg till nattfodringen. Halmen balanseras upp med lusern.

Senast ändrad:

Glömde skriva att de får frukost vid 6-tiden (lite senare på helger). Kraftfoder inne och hö ute i hagen då. Serveras ingen lunch, men de har fri tillgång på halm i hagen också.

De andra 3 får morgonhö på vardagar. Men inte min häst. Får antingen inget eller bara lite.:devil:
På helgerna får han morgonhö.
De får ingen lunch alls. Utan först runt 20 då de går in...:mad:

Varför får inte din häst nån frukost?

På vardagarna får din häst alltså hö en gång, dvs kl 20?? Det där måste vara snudd på djurplågeri! :eek: Varför i hela fridens namn går du med på det?

Jag håller med dig..Förklara gärna vad du menar..din häst kan omöjligt må bra om den får grovfoder så sällan..

Min får inget/lite (typ 1 kg...) på morgonen pga de inte lägger in något hö om han har kvar från kvällen. Spelar ingen roll om det är bara en tuss, han får inget/lite ändå...:(
När jag kommer på em (om inte jag har insläpp) får han komma in och äta middag. Så han får då iaf 2 mål mat... Men om jag har insläpp eller helgmorgon, får han han bara 1 mål mat.:(
Vi får ej fodra i hagen, förrän det har frusit på, vilket kan dröja läänge.:(
Han har problem-mage sedan långt tillbakas, så jag ÄR orolig för honom.
Letar stall - igen...:(

kl

Min får 2 kg (torrt) hösilage när kan kommer in vid 17-18 och 6 kg vid kvällsfodring 21-22. Han är väldigt lättfödd men äter jättesnabbt så skulle helst ha halm i boxen också men det finns inte att tillgå. De ska morgonfodras 7-8 enligt uppgift (då får han 3 kg), men jag har "råkat" komma dit vid 10.30-tiden och de har fortfarande haft hö kvar i boxen, så vet tyvärr inte hur ofta foderfolket följer sina rutiner..

Vi flyttar nästa helg så då blir det förhoppningsvis bättre på alla fronter.

Fast om han har hö kvar på morgonen så har han ju att äta då. Det är inte antalet fodringar som är viktiga utan tiden som hästen står utan mat. I princip har din häst då fri tillgång i boxen, vilket är helt okej, men står utan mat kl 8-20, vilket är på tok för länge.

Lycka till i stalljakten. Hoppas du hittar nåt så pållen kan flytta snart. :)

hästarna släpps in vid ca kl 20, då får de sitt kvälls-/natthö. min får 5 kg hö.

Sista veckan har han blivit dåligt på äta hö:(. Äter knappt 5-6 kg PER dygn nu. Kom när det började fodras med hösilage i stallet (man får välja, enbart hö, enbart hösilage eller både och). Han får EJ äta hösilage pga magen pajar då. Brukar hö-vägra så fort han känner lukten eller ser hösilagebalen. Han älskar hösilage, men inte magen...:(
Har nu fått runt 3-5 kg hösilage på kvällen, ganska så blött är det, under 60% iaf. Magen verkar tåla det, än så länge. Funderar på att byta ut mera av höet till hösilage, men vet inte hur mkt man kan byta ut. Eftersom man måste ge mera hösilage än hö.:confused:
Jag tror att han ej tycker att höet är smakligt, är ganska så grovt. Han har ganska så dåliga tänder nu pga åldern, så han tycker nog att höet är svårtuggat. Hösilaget är oxå grovt, men kanske mera lätt-tuggat...:confused:
Letar stall - igen...

Nu är jag ingen expert, men 3-5 kg blött hösilage är inte så mycket. Kanske hästen blir dålig i magen för att han får för lite TS att tugga på?

Han blir dålig i magen av hösilage, även på full giva.
Nu får han bara hösilage som "godis":d, annars hö-vägrar han. Så därför får han bara 3-5 kg hösilage till kvällen. Resten hö, runt 7 kg. 5 kg på morgonen, men det får han max 1 kg av...:(
Än så länge är hans mage lugn, men den kan paja när som helst.
När han får under hans TS-gräns (under 2 kg TS per 100 kg, väger runt 622 nu) pajar hans mage.
Har dessutom tunnat ur en hel del senaste 3 veckorna. Får därför 1 kg lusern (hack och pellets), ½ kg KPG på kvällen.

Min får just nu 2kg när han kommer in vid 19-tiden och ytterligare 4kg vid 22-tiden. Det är hö med TS 84%. Skulle gärna ha gett mer men han äter så långsamt så han får inte i sig mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar