Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja men vissa raser är nog mer hungriga än andra kanske? Finns hästar som vill äta allt, jämt, oavsett hur mkt mat dom får.
I vilket fall, min poäng var mest att jag försöker i möjligaste mån ge fri tillgång, detta går ju inte alltid men hitills har jag lyckats fodra så att även de som inte får fritt är nöjda 24/7 och aldrig hungriga och vana vid att få en speciell tidpunkt
= inget stök, oavsett när jag fodrar egentligen. Det är ju egentligen timmarna mellan fodringarna som är avgörande, inte tidpunkten....
men är inte hästar vane djur o bör ha fasta rutiner? Detta är inget påhopp/kritik, jag bara undrar, själv har jag inget eget utan är inackorderad.
men är inte hästar vane djur o bör ha fasta rutiner? Detta är inget påhopp/kritik, jag bara undrar, själv har jag inget eget utan är inackorderad.
D-ponny 22 år får mellan 4 o 5 kg hösilage ca 21 på kvällen. Shettisen får 1 kg hö.
Det har jag också lärt mig men sedan jag skaffade eget stall för många år sedan har jag provat de flesta metoder och det som uteslutande alla hästar fungerar bäst på är så jag gör nu.
Jag tror det mesta handlar om att hästarna aldrig är riktigt hungriga. Det tror jag är mycket viktigare och bättre än att dom alltid får mat på samma tider men för lite/för sällan eller av någon annan anledning hinner bli hungriga och stressade.
Mina hästar står inte och gapar vid grinden heller någon speciell tid. När dom ser mig komma så kommer dom. Förmodligen också därför att dom inte är överdrivet hungriga = vill in till maten.
Så min erfarenhet är helt enkelt att dom lika gärna kan vänja sig vid att rutinerna ser olika ut. Det underlättar jättemycket för mig då jag kan lämna dom inne en dag om jag har någon anledning till det, släppa ut tidigare, senare eller låta dom gå ute hela dygnet om jag nu skulle vilja det (har aldrig hänt men hästarna skulle inte bry sig). Och jämför jag med flertalet ridskolor, handelsstall och naturbruksgymnasie jag jobbat på så är mina hästar mycket (!) mer harmoniska och lugna.
Jag säger inte att något är rätt eller fel men detta system passar mig och mina hästar bäst