Nattgivan av grovfoder

Sv: Nattgivan av grovfoder

4 kg hö kl 20.00-20.30. hade väl egentligen velat ha det senare typ vid 22.00...men inte jag som bestämmer...:grin: de får oftast frukost vid 06:00.

Ja men vissa raser är nog mer hungriga än andra kanske? Finns hästar som vill äta allt, jämt, oavsett hur mkt mat dom får. :D

I vilket fall, min poäng var mest att jag försöker i möjligaste mån ge fri tillgång, detta går ju inte alltid men hitills har jag lyckats fodra så att även de som inte får fritt är nöjda 24/7 och aldrig hungriga och vana vid att få en speciell tidpunkt
= inget stök, oavsett när jag fodrar egentligen. Det är ju egentligen timmarna mellan fodringarna som är avgörande, inte tidpunkten....

men är inte hästar vane djur o bör ha fasta rutiner? Detta är inget påhopp/kritik, jag bara undrar, själv har jag inget eget utan är inackorderad.

vi har oxå lugna hästar, jätte skönt.
Så det är inte problemet med min. däremot är han kräsen så hö som han trampat på, dragit runt, inte pga stök utan bara tex då han vänder sig runt för att kolla ut genom fönstret eller som det regnat på ihagen, det äter han inte upp...
bästa lösningen hittils (för jag vill ju att han äter upp) är 2 kg vid intag ca 19.00, 4kg kväll ca 21.00, resten får han ute i hagen.

men är inte hästar vane djur o bör ha fasta rutiner? Detta är inget påhopp/kritik, jag bara undrar, själv har jag inget eget utan är inackorderad.

Min erfarenhet är att sålänge tiden mellan målen är densamma, så gör det inget med flextid, för de är trygg i rutinen att 'det kommer mer mat', 'vi får gå ut/in sen' osv?

Jag har ju flexat med många hästar genom åren, och de har varit lugna och trygga, även de som varit väldigt beroende av rutiner etc i övrigt. Men det är en rutin i sig sas att de är trygga med att det kommer mat var X timme, man får gå ut/in varje dag. Hästar kan ju inte klockan, så om de går ut 05 och fodras 05 - 09 - 13 - 17 och går in och fodras 21 eller om de går ut 08 och fodrad 8 - 12 - 16 och kommer in 20 märker de knappt av (mer än att de kan sova när man kommer där vid 5).

Så just när de går ute 'hela dagar' med samma intervall mellan fodringarna så höjer de inte ögonbrynen om de går ut 5 eller 9, eller in 19 eller 22 (såvida de går ut tidigare när de gått in 5 t ex).

De får som sagt inget kraft utom vid intag, min ovetenskapliga erf är att morgonkraft skjuter hela flexen i sank, de lär sig klockan väldigt bra av det.

Igår morse kom jag ner i vanlig tid, men istället för att släppa ut gav jag frukost inne och gav mig av ut i hagen för att leta tappsko. Hästarna tyckte jaha, och var sen lika lugna som normalt att släppa ut vid 10 isf 8. Igår nattade jag klockan 23.30, och de tyckte 'jaha'.

Deras 'vanor' tycks vara kopplade till sak och inte tid. Om jag tar in kl 20 så kl 21 står de och vilar t ex. Om jag tar in kl 21, så kl 22 står de och vilar. Dvs det är mer 'efter vi kommit in och ätit lite vilar vi' och inte 'kl 21 vilar vi' så att säga?

Soms agt, det är min erfarenhet efter åren.

Däremot om ponnyn (som äter snabbt och alltid är hungrig) ibland fick mat var fjärde timme och ibland var åttonde, det tror jag skulle stressa, för då kommer inte maten med vanligt intervall, han blir vrålhungrig, och skulle nog sen inte vara säker på att 'det kommer alltid mer mat' och hetsäta när han väl fick t ex?

Ang nattgiva allmänt märkte jag igår att ponnyn äter upp 4 kg blött silage på en timme och en kvart =/ Inte bra.

ok, det är ju faktiskt en tanke. Att de bryr sig om antal timmar o ej klockslag låter ju troligt, så tänker jag ju med ut/insläpp så det ska jag tänka på gällande maten oxå, tack, du har alltid bra synpunkter tycker jag.

Det har jag också lärt mig men sedan jag skaffade eget stall för många år sedan har jag provat de flesta metoder och det som uteslutande alla hästar fungerar bäst på är så jag gör nu.
Jag tror det mesta handlar om att hästarna aldrig är riktigt hungriga. Det tror jag är mycket viktigare och bättre än att dom alltid får mat på samma tider men för lite/för sällan eller av någon annan anledning hinner bli hungriga och stressade.

Mina hästar står inte och gapar vid grinden heller någon speciell tid. När dom ser mig komma så kommer dom. Förmodligen också därför att dom inte är överdrivet hungriga = vill in till maten.

Så min erfarenhet är helt enkelt att dom lika gärna kan vänja sig vid att rutinerna ser olika ut. Det underlättar jättemycket för mig då jag kan lämna dom inne en dag om jag har någon anledning till det, släppa ut tidigare, senare eller låta dom gå ute hela dygnet om jag nu skulle vilja det (har aldrig hänt men hästarna skulle inte bry sig). Och jämför jag med flertalet ridskolor, handelsstall och naturbruksgymnasie jag jobbat på så är mina hästar mycket (!) mer harmoniska och lugna.

Jag säger inte att något är rätt eller fel men detta system passar mig och mina hästar bäst :)

Vi har mycket lika erfarenheter!

Det där med kraftfodret håller jag med om till 100%. Jag försöker i det längsta att slippa ge kraft på morgonen och brukar inte behövad et heller då jag har haft tur med bra grovfoder = lite eller inget kraft. Så mina hästar bryr sig inte ifall jag kommer in på morgonen och börjar styra med något annat istället för att ta ut eller fodra dom med en gång.

Har precis tagit in hästarna från betet. De tas in vid 18-tiden (beroende på vädret) och min får då 0,5 kg hösilage (det finns fortfarande lite bete i hagen). Vid 22 får de kvällsgivan, min får i nuläget 3 kg. Kvällsgivan kommer att öka när betet försvinner och kylan sätter in. 14-årig islandsvalack som motionsrids.

bägge hästarna får ca 1-1.5 kg ensilage + kraftfoder när dom kommer in runt kl 18-19. sen går stallägaren ut och nattfodrar vid 22.00 och då får den äldsta ca 8 kg ensilage och den andra ca 6 kg.
Fri tillgång på halm då dom har det i boxarna och numera fritt med ensilage ute då vi har kört ut en bal i hagen. :)

Det har jag också lärt mig men sedan jag skaffade eget stall för många år sedan har jag provat de flesta metoder och det som uteslutande alla hästar fungerar bäst på är så jag gör nu.
Jag tror det mesta handlar om att hästarna aldrig är riktigt hungriga. Det tror jag är mycket viktigare och bättre än att dom alltid får mat på samma tider men för lite/för sällan eller av någon annan anledning hinner bli hungriga och stressade.

Mina hästar står inte och gapar vid grinden heller någon speciell tid. När dom ser mig komma så kommer dom. Förmodligen också därför att dom inte är överdrivet hungriga = vill in till maten.

Så min erfarenhet är helt enkelt att dom lika gärna kan vänja sig vid att rutinerna ser olika ut. Det underlättar jättemycket för mig då jag kan lämna dom inne en dag om jag har någon anledning till det, släppa ut tidigare, senare eller låta dom gå ute hela dygnet om jag nu skulle vilja det (har aldrig hänt men hästarna skulle inte bry sig). Och jämför jag med flertalet ridskolor, handelsstall och naturbruksgymnasie jag jobbat på så är mina hästar mycket (!) mer harmoniska och lugna.

Jag säger inte att något är rätt eller fel men detta system passar mig och mina hästar bäst :)

Har samma erfarenhet som du! Hästarna blir mycket lugnar UTAN rutiner. Då menar jag såklart inte att de ska stå utan mat i 6 timmar!;)

*KL*

har eget stall hemma, hästarna går in lite olika tider, men oftast får de sista högivan allt mellan 21 och senare.. De får inte några bestämda kilon utan jag slänger alltid in såpass mycket att det finns lite kvar på morgonen.

Blessing får 4-5kilo hösilage till natten, ger jag mer ligger det kvar utspritt över boxen.
Hon börjar alltid kvällen med att sprida ut allt hö över hela boxen, sen äter hon upp höet allt eftersom under natten.
så småningom kommer hon få minska ner på kvällshösilaget ordentligt, o få en dutt halm i boxen för att dryga ut.. det ska nämligen in en hösilagebal i hagen såfort det blir stadig temperatur ute.

hästarna kommer in och får kvällsmaten nångång mellan 18-20, beroende på väder.

Min pålle får just nu 3 kg hö och 2 kg torrt hösilage till kvällen (i hönät med små maskor). Jag ger också ett par kg halm. De fodras kväll kl 22 och frukost kl 7.

Travaren får 7kg, och D-ponnyn 5kg, aldrig tidigare än 21.00 men det blir ofta 22-22-30.
Frukost mellan 6-7 beroende på vem som har utsläpp.

Vi är inte stenhårda på tiderna, alla måltider kan flexa en timme ungefär och det är inget vi märkt av att hästarna inte gillar. De är inte mer hungriga för att det har blivit en liten ändring i tiderna. Trots allt jobbar alla vi hästägare så man måste kunna vara lite flexibel.

Vilka mängder!! Ni måste ju bli ruinerade. Min islänning får 2,5 kg hö på kvällen vid 19:00 någon gång. Han är inte ett dugg smal :p

Här väger vi inte maten utan vi fyller på i våra "höhäckar" vi har inne i våra två hästars boxar. Hästarna är ett fbl och en travare.

Dom kommer in mellan 16-18.00 beroende på väder.

Dom har alltid hö kvar inne på morgonen så man kan säga fri tillgång

Fri mängd hö ingår i min hyra. Sen att min häst inte får den mängd han ska ha, är en annan sak...:devil:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar