Nattgivan av grovfoder

Sv: Nattgivan av grovfoder

kvällsfodras mellan 20-20,30

sto plus föl på 4mån 8kg
2åring 6-7kg
3åring 6kg
6åring dräktig än sålänge 6kg
:bump::bump:

Min får så mkt hö han vil ha.. han kommer oftast in 22 och ut 05:30 och under de timmarna får han en bale hö.. den väger typ 7-8 poch de brukar vara precis lagom slut på morgonen :)

mina pållar fodras 4 ggr/dag, sista gången mellan kl 22-23

åringen får då ca 4 kg hon har tills morgonen (dygnsgivan ca 10 kg)
hbl:et ca 1,5-2 kg dygnsgivan ca 6-7 kg
ponnyn 1 kg dygnsgivan ca 3-4 kg

9 kg hösilage, 6 kg hö = fri tillgång i boxen
Får detta som middag/kvällsmat (inlagd i boxen när han kommer in på em). Kommer in nu mellan 15-17-tiden, han och hans ätkompis.
Kvällsmat får de 19-20.

Min får i nya stallet 4 kg VÄLDIGT torrt hösilage + några kilo halm runt 21. Skulle gärna ge honom mer för sysselsättningens skull, men ska ta en analys först. De andra pållarna får 2, max 3 kg och de är relativt fina i hullet så skulle gärna vilja se värderna på detta hösilage...

KL

Nu får min 4 kg vid ca 21.30-22.00. Samt halmen då.

Russet: 2 kg hö
New foresten: 3,5 kg hö

Detta + kraftfoder ges i hagen vid niotiden.

De står på lösdrift och har även fri tillgång på halm (och salt och vatten såklart)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar