NATO - ska vi gå med?

Jag menar det jag skrev, att Sveriges medlemdkap inte påverkar den pågående upprustningen i någon större utsträckning. Precis det jag skrev, inget annat. Det var en reaktion på att jag uppfattade det som du anser att Sveriges NATO-medlemskap påverkar upprusningen på ett avgörande vis men du kanske inte anser det?

Jag uttalde mig inte om ovan och föredrar att formulera mina åsikter själv.

Nej, jag anser inte att det är Sveriges agetande ensamt som gör att risken för krig ökar, det är ett missförstånd. Sverige är bara en av alla aktörer som just nu förstärker sin militära förmåga och höjer tonläget. Men som EN aktör, och dessutom en av de som under lång tid stått för en relativt ovanlig hållning gällande militära samarbeten, så spelar det roll vad vi gör. Det är inte obetydligt, men inte heller avgörande.

Jag har alltså inte menat att det kommer att vara just Sveriges medlemskap som leder till att det blir krig i Europa om det händer, vilket är bäst att vara extra tydlig med eftersom ni är flera som verkat tolka mig så (vilket jag faktiskt inte riktigt förstår varför, för jag tycker inte själv att jag skrivit så). Enligt min uppfattning så är det hela betydligt mer komplext än så.

Nej, jag anser inte att det är Sveriges agetande ensamt som gör att risken för krig ökar, det är ett missförstånd. Sverige är bara en av alla aktörer som just nu förstärker sin militära förmåga och höjer tonläget. Men som EN aktör, och dessutom en av de som under lång tid stått för en relativt ovanlig hållning gällande militära samarbeten, så spelar det roll vad vi gör. Det är inte obetydligt, men inte heller avgörande.

Jag har alltså inte menat att det kommer att vara just Sveriges medlemskap som leder till att det blir krig i Europa om det händer, vilket är bäst att vara extra tydlig med eftersom ni är flera som verkat tolka mig så (vilket jag faktiskt inte riktigt förstår varför, för jag tycker inte själv att jag skrivit så). Enligt min uppfattning så är det hela betydligt mer komplext än så.
Det är väl inte någon som tolkat det som du tror att Sveriges agerande ensamt skulle kunna leda till ett världskrig, kan du peka på de inläggen, jag är nyfiken på var vi läst så olika? Jag har då inte skrivit det i vart fall. Det finns väldigt många grader mellan obetydlig och avgörande. Jag personligen tycker du lägger för stor betydelse i Sveriges agerande, dock pekade jag på upprustning och till följd av NATO-medlemskap inte agerande i stort och huruvida det triggar ett krig så jag undrar jag varför du citerar mitt inlägg. Det ligger mycket långt ifrån det du skriver.

Det ÄR krig i Europa. Futurum är med andra ord en helt felaktig form att skriva i.
@Thaliaste , det här känns som en viktig grej, det är krig i Europa i ett land Sverige har omfattande samarbete med. Det är nära. Det är inte något som kommer med eller utan Nato.

Jag är inte odelat positiv till vare sig Nato-medlemskap eller alls positiv till upprustning, men Ryssland har utmanat folkrätten och i det läget finns få alternativ än att se till att de inte kan göra det på nytt.

Det är väl inte någon som tolkat det som du tror att Sveriges agerande ensamt skulle kunna leda till ett världskrig, kan du peka på de inläggen, jag är nyfiken på var vi läst så olika? Jag har då inte skrivit det i vart fall. Det finns väldigt många grader mellan obetydlig och avgörande. Jag personligen tycker du lägger för stor betydelse i Sveriges agerande, dock pekade jag på upprustning och till följd av NATO-medlemskap inte agerande i stort och huruvida det triggar ett krig så jag undrar jag varför du citerar mitt inlägg. Det ligger mycket långt ifrån det du skriver.

Jag svarade på ditt inlägg där du skrev:
Det var en reaktion på att jag uppfattade det som du anser att Sveriges NATO-medlemskap påverkar upprusningen på ett avgörande vis men du kanske inte anser det?

Så jag svarade då med mitt inlägg, att nej jag anser inte att Sveriges medlemskap är avgörande, men har en betydelse i helheten. Och försökte vara tydligare denna gång med hur jag tänker, eftersom jag blev missförstådd av dig innan.

Även @Roheryn tolkade mig som att jag menat att det skulle vara NATOs agerande som leder till krig, vilket också det var ett missförstånd i vilken grad av kausalitet jag ser i den allmänna upprustningen som pågår. Vilket jag försökt förtydliga i ett annat inlägg.

Det ÄR krig i Europa. Futurum är med andra ord en helt felaktig form att skriva i.

@Thaliaste , det här känns som en viktig grej, det är krig i Europa i ett land Sverige har omfattande samarbete med. Det är nära. Det är inte något som kommer med eller utan Nato.

Jag är inte odelat positiv till vare sig Nato-medlemskap eller alls positiv till upprustning, men Ryssland har utmanat folkrätten och i det läget finns få alternativ än att se till att de inte kan göra det på nytt.

Ja, det var slarvigt uttryckt av mig. Det ÄR krig i Europa, och även risk för krig i andra delar just nu. Det jag syftade på var ett utökat krig där vi i Sverige skulle behöva skyddet från NATO, utifrån att det verkar vara huvudskälet för dem som tycker att ett medlemskap är värt ett väldigt högt pris.

Ja, det var slarvigt uttryckt av mig. Det ÄR krig i Europa, och även risk för krig i andra delar just nu. Det jag syftade på var ett utökat krig där vi i Sverige skulle behöva skyddet från NATO, utifrån att det verkar vara huvudskälet för dem som tycker att ett medlemskap är värt ett väldigt högt pris.
Jag tror inte att Sverige i nuläget behöver skydd av NATO förutom en del, Gotland. Gotland är viktigt för RyZZland när de i sitt nästa steg i att återställa/utöka sitt imperium ska ta över baltstaterna.

Jag tror inte att Sverige i nuläget behöver skydd av NATO förutom en del, Gotland. Gotland är viktigt för RyZZland när de i sitt nästa steg i att återställa/utöka sitt imperium ska ta över baltstaterna.

För många andra är NATOs skydd en huvudanledning till att gå med snabbast möjligt, och det är främst det perspektivet jag har diskuterat utifrån.

(Och ja, jag håller med om att Gotland är högintressant, för alla parter. Jag tycker att det är synd att vi inte ställt tydligare krav om beslutsprocess vid eventuella kärnvapenplaceringar inom svenskt territorium.)

Jag svarade på ditt inlägg där du skrev:

Så jag svarade då med mitt inlägg, att nej jag anser inte att Sveriges medlemskap är avgörande, men har en betydelse i helheten. Och försökte vara tydligare denna gång med hur jag tänker, eftersom jag blev missförstådd av dig innan.

Även @Roheryn tolkade mig som att jag menat att det skulle vara NATOs agerande som leder till krig, vilket också det var ett missförstånd i vilken grad av kausalitet jag ser i den allmänna upprustningen som pågår. Vilket jag försökt förtydliga i ett annat inlägg.

Och det förklarar inte, nedan där du menar att flera missförstått dig om att du tror att Sveriges medlemskap ensamt leder till krig. Jag tror snarare att missförståndet är att du tror att vi skulle tro det. Jag har exempelvis talat om upprustning i inlägget du citerar och inte risken för krig. Jag har alltså inte ens berört ämnet du anser dig missförstådd om. Att NATOs agerande kan leda till krig håller jag med om, liksom att det kan leda till ställningskrig eller fred.

Och det förklarar inte, nedan där du menar att flera missförstått dig om att du tror att Sveriges medlemskap ensamt leder till krig. Jag tror snarare att missförståndet är att du tror att vi skulle tro det. Jag har exempelvis talat om upprustning i inlägget du citerar och inte risken för krig. Jag har alltså inte ens berört ämnet du anser dig missförstådd om. Att NATOs agerande kan leda till krig håller jag med om, liksom att det kan leda till ställningskrig eller fred.

Då kan vi kanske vara överens om att det skett missförstånd om missförstånd. Metamissförstånd - Bukes högsta nivå av meningsfulla diskussioner...vi kan nog sätta punkt här helt enkelt.

Du får gärna svara med din syn även om mitt inlägg var ett svar på någon annans 🙂 (jag är glad att vi har en diskussion i tråden igen)

Jag har inte skrivit att upprustningen kommer att leda till krig, bara att det ökar risken för krig när båda parter gör sig krigsberedda. Det är mer riktningen att ÖKA sitt försvar som är värre skulle jag säga, än den faktiska nivån i absolut tal. Om min granne är stor och stark men vi har en god relation och pratar dagligen över staketet så känner jag mig mindre hotad, än om han slutar prata med mig och istället bygger upp ett taggtrådsstängsel med en vakthund vid grinden och får dagliga leveranser av vapen, som han monterar upp på sitt tak och riktar alla mynningar mot mitt hus, väl synligt för mig.

Med det sagt, så innebär inte det att vi inte ska gå med i NATO så som läget just nu ser ut. Vi har ju inte egen rådighet över situation utan är beroende av vad alla andra länder gör. Det är ju inte Sveriges upprustning som är det som gör det hela, utan det är en allmän upprustning bland ingående länder på NATO-sidan. Det är ju fler länder än Sverige som vill med i NATO, t ex Finland och Ukraina som är mest aktuella.

Det jag vänder mig emot är hur NATO-medlemskapet i sig själv presenteras som en garant för att kriget nu inte kommer att hända, tack vare medlemskapet. Det menar jag är en falsk trygghet, då risken för krig i allmänhet ökar just nu (som sagt, inte pga specifikt Sveriges enskilda medlemsskap vilka flera i tråden verkar tro att jag menat) vilket vi är en del av att bygga på, om än inte ensamt bidragande till det. Samtidigt som det också är bra för oss att vara med, OM det blir krig. En sak kan ju vara bra och dålig samtidigt. Vi kommer nu i fredstid kanske bli tvungna att acceptera vissa saker angående Gotland som vi ger inte gillar, men som vi kan ha nytta av om det skulle bli krig.

Som sagt, det jag vänder mig emot är hur medlemsskapet framförs som Den Stora Lösningen. Som Kristersson sa i intervjun efter händelserna i Vilnius, "vi är många som jobbat i många år för att detta ska bli verklighet" - som att utvecklingen de senaste 10 åren inte alls har spelat någon roll, målet har alltid varit att rusta upp militärt och få vara med i "de storas gäng".

Jag skulle önska att man snarare ser behovet av att gå med i NATO som det minst dåliga alternativet. Och i och med att det inte är ett eget slutmål oberoende av omvärlden, så innebär det att vi inte är beredda att betala vilket pris som helst. Dels för att grunden för vår demokrati och rättssäkerhet är viktigare, och dels för att en organisation som uppenbarligen innehåller medlemmar som inte följer samma värdegrund som vi kanske inte ska tillskrivas en 100-procentig tilltro i den stund då stormen faktiskt kommer. Jag delar bedömningen att NATO troligtvis kommer vara en ökad trygghet, men vi bör inte se det som en garanti, som skulle vara värd vilket pris som helst.

Och framför allt innebär allt detta - vilket är den egentliga kärnan i mitt resonemang - att jag är rädd för att övertron på den militära upprustningen, inklusive NATO-medlemsskapet medför mindre resurser och fokus på diplomatiska relationer, och samhällsuppbyggande, fredsstödjande arbete. Min mening är att när vi nu rustar upp militärt så är det viktigare än någonsin att det parallella icke-militära arbetet ökar i samma grad.
Då förstår jag mer hur du menar och jag är HELT enig. Det finns ingen allomfattande och enkel lösning på den här situationen (kriget i Ukraina, den generellt ökande spänningen och upprustningen), men jag tror som du säger att det bästa, eller kanske det minst dåliga, ändå är att gå med i NATO som läget ser ut just nu. Och jag tror det är viktigt att vi inser att det finns BÅDE för- och nackdelar med att gå med i NATO, det är liksom inte guld och gröna skogar. Men det är heller inte att hetsa till krig, utan kanske det bästa vi kan göra just nu.

Inte ens när vi hade en som ambition att försvara Sverige brydde vi oss om Gotland. P19 fick bara överblivna grejer innan de gick till hemvärnet.

Och nu plötsligt när det är bevisat att Ryssland saknar militär förmåga att ens invadera ett grannland till lands... Då måste vi gå med i NATO? Inom överskådlig tid räcker det med en lapp, tillträde förbjudet på ryska.

Senast ändrad:
Inte ens när vi hade en som ambition att försvara Sverige brydde vi oss om Gotland. P19 fick bara överblivna grejer innan de gick till hemvärnet.

Och nu plötsligt när det är bevisat att Ryssland saknar militär förmåga att ens invadera ett grannland till lands... Då måste vi gå med i NATO? Inom överskådlig tid räcker det med en lapp, tillträde förbjudet på ryska.
Fast nu tycker jag du jämför äpplen och päron. På den tid du beskriver så var inte baltstaterna med i NATO utan en del av sovjet. Till det kommer att bara för att man sket i Gotland behöver det inte betyda att ön var värdelös, man kan ju gjort fel analys.

Jag tror medlemskap i Nato har betydelse för händelseutvecklingen i Nordpolen.

Om inte ryssarna har kapacitet att gå över havet har de iallafall kapacitet för massiv förstörelse på långdistans. Alla hus och lador verkar vara totalförstörda på många bilder. Ryssarna har inte lämnat något bara förstört och förstört och förstört. De har minerat landet överallt . De misshandlar befolkningen som blir kvar. De stjäl barn. Det fanns ingen anledning att agera så. Det är laglöst.

Nato är ett nätverk och, det går inte att komma undan, en möjlighet för Sveriges försvarsindustri. Nordkalotten är det stora framtida problemområden och kan man stämma i bäcken genom nedfrysning och en god försvarsstruktur är det viktigt att samarbeta om det.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 339
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Är det någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sveriges radios granskade program Kaliber? I programmet förekommer ljudinspelningar där...
2
Svar
29
· Visningar
2 492
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama