NATO - ska vi gå med?

Jag menar att det pågår en upprustning idag, i NATO och i Sverige och i enskilda andra länder. Menar du att det inte pågår en upprustning?

Jag menar också att Sveriges medlemskap i NATO tolkas som att Sverige OCH NATO bedömer att risken för krig har ökat den senaste tiden, och att de nya medlemmarna stärker både NATOs förmåga och de enskilda ländernas möjlighet att försvara sig. Menar du att den tolkningen är felaktig?
Nu frågade du inte mig, men jag tar mig friheten att svara ändå :)

Ja, det pågår en upprustning idag, på ungefär samma sätt som det gjorde under kalla kriget.

Jag tror också att tolkningen är korrekt - NATO och Sverige bedömer att risken för krig har ökat sedan Ryssland invaderade Ukraina, och Sveriges kommande medlemsskap i NATO bedöms stärka både Sveriges och NATOs förmåga att försvara sig i ett sådant krig.

Däremot tror jag inte att alla håller med dig i din åsikt att försvarsallianser likt NATO skulle leda till krig. Här kan vi ju återigen dra parallellen till kalla kriget som faktiskt förblev kallt tills det klingade av och byttes mot en tid av fredlighet och nedrustning i och med Sovjetunionens och Warsawapaktens sönderfall.

Jag menar att det pågår en upprustning idag, i NATO och i Sverige och i enskilda andra länder. Menar du att det inte pågår en upprustning?

Jag menar också att Sveriges medlemskap i NATO tolkas som att Sverige OCH NATO bedömer att risken för krig har ökat den senaste tiden, och att de nya medlemmarna stärker både NATOs förmåga och de enskilda ländernas möjlighet att försvara sig. Menar du att den tolkningen är felaktig?
Jag menar det jag skrev, att Sveriges medlemdkap inte påverkar den pågående upprustningen i någon större utsträckning. Precis det jag skrev, inget annat. Det var en reaktion på att jag uppfattade det som du anser att Sveriges NATO-medlemskap påverkar upprusningen på ett avgörande vis men du kanske inte anser det?

Jag uttalde mig inte om ovan och föredrar att formulera mina åsikter själv.

Ja, det pågår en upprustning idag, på ungefär samma sätt som det gjorde under kalla kriget.

Jag tror också att tolkningen är korrekt - NATO och Sverige bedömer att risken för krig har ökat sedan Ryssland invaderade Ukraina, och Sveriges kommande medlemsskap i NATO bedöms stärka både Sveriges och NATOs förmåga att försvara sig i ett sådant krig.

Däremot tror jag inte att alla håller med dig i din åsikt att försvarsallianser likt NATO skulle leda till krig. Här kan vi ju återigen dra parallellen till kalla kriget som faktiskt förblev kallt tills det klingade av och byttes mot en tid av fredlighet och nedrustning i och med Sovjetunionens och Warsawapaktens sönderfall.
Tack för det inlägget, det är ungefär så jag tänker.

Och vidare om vi ser till Ukraina så kunde landet varit inlämmat i ryssland utan Natos och EUs stöd och då hade risken ökat påtagligt för andra regioner/länder. Kanske färre krigshandlingar för stunden men än större hot och påtryckningar på fd sovetiska stater. Och spekulerar jag vidare så om Ukrains varit en del av NATO kanske invationen inte påbörjats där (men kanske i någon annan region).

Tack för det inlägget, det är ungefär så jag tänker.

Och vidare om vi ser till Ukraina så kunde landet varit inlämmat i ryssland utan Natos och EUs stöd och då hade risken ökat påtagligt för andra regioner/länder. Kanske färre krigshandlingar för stunden men än större hot och påtryckningar på fd sovetiska stater. Och spekulerar jag vidare så om Ukrains varit en del av NATO kanske invationen inte påbörjats där (men kanske i någon annan region).
Ja, jag håller med dig om den analysen, jag tror också att det är en j*a tur för de baltiska staterna (och oss!!) att de "hunnit" gå med i NATO innan den här dårskapen från Rysslands sida inleddes (att på något vis försöka inlemma alla ex-sovjetiska stater i ett stor-ryssland).

Att förespråka en alliansfrihet nu och kalla det för krigshetsning att gå med i en försvarspakt känns lite som för knappt 100 år sedan. Vad hjälpte det att titta åt ett annat håll då? Putin vill ha tillbaka Sovjetunionen och gärna mer därtill, förra gången ett land och en ledare fick härja fritt med anschluss av Österrike och inmarsch i Polen var kriget ett faktum.

Ska vi verkligen stå bredvid och titta åt ett annat håll nu när en ny psykopat försöker lägga världen under sig?

Senast ändrad:
Att förespråka en alliansfrihet nu och kalla det för krigshetsning att gå med i en försvarspakt känns lite som för knappt 100 år sedan. Vad hjälpte det att titta åt ett annat håll då? Putin vill ha tillbaka Sovjetunionen och gärna mer därtill, förra gången ett land och en ledare fick härja fritt med anschluss av Österrike och inmarsch i Polen var kriget ett faktum.

Ska vi verkligen stå bredvid och titta åt ett annat håll nu när en ny psykopat försöker lägga världen under sig?
Alltså - jag tror ju att vår (Europas) bästa chans att klara oss undan både annektering och storkrig är att visa total enighet mot Ryssland och Putin. Hålla fast vid de ekonomiska sanktionerna. Gradvis utvidga NATO. Fortsätta stödja Ukraina med vapen och allt annat vi kan. Se till att vårt försvar är starkt. Jag kan faktiskt inte se någon annan väg.

För att leka djävulens advokat. Ukraina var de facto en del av Ryssland långt före Sovjetunionen. Karl XVII slogs inte i Ukraina vid Poltava utan i Ryssland. Det blev ett självständigt land först i samband med Sovjetunionens fall 1991. Likaså var Krim en del av Ryssland (cf Krimkriget på 1800-talet). Jag har därför en viss förståelse (nej det betyder inte att jag anser att det är korrekt) att många ryssar fortfarande ser Ukraina som en del av stor Ryssland.

Naturligtvis ska Ryssland tryckas tillbaka till gränserna innan kriget bröt ut. Men faran är att Ryssland enbart går med på ett eldupphör, särskilt som de inte kan skriva under ett fredsavtal eftersom de inte förklarat krig.

Faran med allianser särskilt med NATO som är en försvars/militärpakt, är, precis som en del påpekat konflikten, skärps ännu mer mellan 'dom' och 'vi'. Precis vad som skedde innan de två världskriget och under kalla kriget. Sverige genom sin neutralitet skapade en stor del av vår nuvarande välstånd genom att spela ut båda sidorna mot varandra. Även Schweiz, trots sin geografi mitt i Europa, har hållit fast vid sin neutralitet. Fast de verkligen skulle behöva ingå i NATO enligt det resonemanget som ligger bakom den svenska inträdet.

Sedan får vi se hur det går med NATO ansökningen eftersom Erdogan uppenbarligen är ute efter mycket mer. Tack och lov har HD beslutat att stoppa utlämningen av två turkiska medborgare trots då att turkiska HD har beslutat att de är terrorister. Lite extra tillspetsat är det är en av dem har flyktingstatus i Sverige. Plus då att SD kallat till förhandlingar. Även om de skramlar med tomma hinkar iaf än så länge.

Med samma argument att de är turkiska medborgare borde Turkiska Räven och många andra gängledare utlämnas till Sverige eftersom de har svenskt medborgarskap.

Edit: Det viktiga att komma ihåg är att Kina och till en viss del Indien samt många länder i Afrika (även Latinamerika) stöder Putin. Att NATO och EU går samman mot Ryssland kommer inte att betyda att faran är över, risken är redan stor att den kommer sprida sig globalt. Både Indien, Kina förutom Ryssland har kärnvapen, något att också ta med i räkningen.

För att leka djävulens advokat. Ukraina var de facto en del av Ryssland långt före Sovjetunionen. Karl XVII slogs inte i Ukraina vid Poltava utan i Ryssland. Det blev ett självständigt land först i samband med Sovjetunionens fall 1991. Likaså var Krim en del av Ryssland (cf Krimkriget på 1800-talet). Jag har därför en viss förståelse (nej det betyder inte att jag anser att det är korrekt) att många ryssar fortfarande ser Ukraina som en del av stor Ryssland.
Landsgränser har historiskt ändrats många gånger, inte minst i samband med krig.

Finland har varit Svenskt, likaså Norge och delar av Polen. Det betyder inte att NÅGON svensk tycker att de länderna "egentligen" är en del av Sverige.

Den del av Sverige som jag själv bor i, Halland, var danskt fram till 1645, jag ser inga danska anspråk på Halland eller för den delen Skåne som var danskt till 1658?

Samma med Island, det har inte varit självständigt från Danmark mer än runt 100 år men jag ser ingen dansk flotta på väg norrut för att "återta" något som är "danskt"?

Flera länder i Europa har försvunnit och återuppstått sedan kalla kriget tog slut. Tyskland har slagits ihop, Tjeckien och Slovakien delat på sig, forna Jugoslavien blivit flera självständiga stater.

Så nej, jag har nog ingen direkt förståelse för att ryssar generellt skulle se Ukraina som en del av Ryssland.

Naturligtvis ska Ryssland tryckas tillbaka till gränserna innan kriget bröt ut. Men faran är att Ryssland enbart går med på ett eldupphör, särskilt som de inte kan skriva under ett fredsavtal eftersom de inte förklarat krig.
Det där är ett problem hur man än vänder sig - som jag ser det är eldupphör inte gott nog, men jag kan också se de uppenbara nackdelarna med att tvinga Ryssland till en alltför förnedrande "fred". Just nu har jag jättesvårt att se hur det här kriget ska kunna avslutas.

Faran med allianser särskilt med NATO som är en försvars/militärpakt, är, precis som en del påpekat konflikten, skärps ännu mer mellan 'dom' och 'vi'. Precis vad som skedde innan de två världskriget och under kalla kriget. Sverige genom sin neutralitet skapade en stor del av vår nuvarande välstånd genom att spela ut båda sidorna mot varandra. Även Schweiz, trots sin geografi mitt i Europa, har hållit fast vid sin neutralitet. Fast de verkligen skulle behöva ingå i NATO enligt det resonemanget som ligger bakom den svenska inträdet.
Frågan är om det skulle vara en fortsatt hållbar väg för Sverige att spela ut de olika sidorna mot varandra. Under andra världskriget var vi mycket mer "på riktigt neutrala" än vi skulle varit nu även utan NATO-ansökan. Vi har haft ett försvarssamarbete med NATO i många år nu, vi är med i EU osv. Vi kan inte längre låtsas vara neutrala eftersom vi inte är det. Då tycker jag det är bättre att ta steget fullt ut och faktiskt också vara med i NATO med det skydd det innebär.

Sedan får vi se hur det går med NATO ansökningen eftersom Erdogan uppenbarligen är ute efter mycket mer. Tack och lov har HD beslutat att stoppa utlämningen av två turkiska medborgare trots då att turkiska HD har beslutat att de är terrorister. Lite extra tillspetsat är det är en av dem har flyktingstatus i Sverige. Plus då att SD kallat till förhandlingar. Även om de skramlar med tomma hinkar iaf än så länge.
Erdogan kommer helt säkert att utnyttja sitt "sommarlov" till att påminna Sverige om den ingångna överenskommelsen så fort något händer som inte passar honom.
Med samma argument att de är turkiska medborgare borde Turkiska Räven och många andra gängledare utlämnas till Sverige eftersom de har svenskt medborgarskap.
Ja, det vore rimligt.

Med samma resonemang anser sig Ryssland ha anspråk på Finland och baltstaterna. Och att "småstater" inte har någon annan plats i världsordningen än att vara lydstater under någon av jättarna. (Och nej, det är inte "rysskräck" som talar, utan hämtat direkt från Putins egna uttalanden.)

Vad skulle vara alternativet till att ena sig för att ha något att sätta emot när antidemokratiska stater vill erövra för världsherravälde? Se åt andra hållet och hoppas att de aldrig når oss?

Det är fruktansvärt cyniskt att tala om att Sverige klarade sig undan WWII, när miljontals människor blev mördade i andra länder, länder som också var neutrala i frågan tills de helt plötsligt blev invaderade.

Stora delar av min släkt blev utplånade under WWII, av den enda anledningen att de råkade ha sina små torp där fronten gick, och allt i vägen brändes och dödades. Spädbarn slogs ihjäl. Kvinnor och barn som inte hade lämnat området låstes in i sina torp och brändes inne för att inte ödsla på tid och ammunition. Byarna har aldrig återuppbyggts sedan dess. Det var inte så att Ryssland "behövde" det området de erövrade till något. De ville bara förhindra att den ursprungliga befolkningen någonsin kunde återvända.

Liknelsen med vad som händer i Ukraina nu är slående, och (tex) Tjetjenien innan dess. Ukraina hade hedrat sin del av Minskavtalet och nedrustat. De har inte varit minsta hot mot Ryssland. Tjetjenien ännu mindre.

Fast då kan vi lika gärna säga att Ukraina grundade Ryssland (Kiev Rus) eller om man ska dra det ännu mer till sin spets av Sverige via ruserna som antas komma härifrån.

Håller med. Sittande regering är allt annat än vad jag hade velat ha i det här läget, men nu är det ju en demokrati vi lever i... :meh:

Erdoğan är precis som Orban en spelare som först, främst och sist intresserar sig för sin egen makt och hur den framstår utåt och inåt. Vi får inte tro att det är något annat än det, och börja deala med våra egna principer i tron om att "mötas på mitten" är något som alla har som spelregler.

Edit: Det viktiga att komma ihåg är att Kina och till en viss del Indien samt många länder i Afrika (även Latinamerika) stöder Putin. Att NATO och EU går samman mot Ryssland kommer inte att betyda att faran är över, risken är redan stor att den kommer sprida sig globalt. Både Indien, Kina förutom Ryssland har kärnvapen, något att också ta med i räkningen.
Icke desto mindre, och kanske just därför, ÄR det viktigt att NATO och EU går samman mot Putin. Kina ska helst inte se någon som helst möjlighet att fortsätta handla med Väst om de öppet stödjer Ryssland/Putin. Jag ser liksom inte det du skriver som något skäl för Sverige att agera annorlunda, utan jag ser det som att vi bör vara en del av ett enat Europa.

Med samma resonemang anser sig Ryssland ha anspråk på Finland och baltstaterna. Och att "småstater" inte har någon annan plats i världsordningen än att vara lydstater under någon av jättarna. (Och nej, det är inte "rysskräck" som talar, utan hämtat direkt från Putins egna uttalanden.)

Vad skulle vara alternativet till att ena sig för att ha något att sätta emot när antidemokratiska stater vill erövra för världsherravälde? Se åt andra hållet och hoppas att de aldrig når oss?

Det är fruktansvärt cyniskt att tala om att Sverige klarade sig undan WWII, när miljontals människor blev mördade i andra länder, länder som också var neutrala i frågan tills de helt plötsligt blev invaderade.

Stora delar av min släkt blev utplånade under WWII, av den enda anledningen att de råkade ha sina små torp där fronten gick, och allt i vägen brändes och dödades. Spädbarn slogs ihjäl. Kvinnor och barn som inte hade lämnat området låstes in i sina torp och brändes inne för att inte ödsla på tid och ammunition. Byarna har aldrig återuppbyggts sedan dess. Det var inte så att Ryssland "behövde" det området de erövrade till något. De ville bara förhindra att den ursprungliga befolkningen någonsin kunde återvända.

Liknelsen med vad som händer i Ukraina nu är slående, och (tex) Tjetjenien innan dess. Ukraina hade hedrat sin del av Minskavtalet och nedrustat. De har inte varit minsta hot mot Ryssland. Tjetjenien ännu mindre.

Första (vilket lite oförtjänt hamnat i skuggan) och andra världskriget var fruktansvärt där miljoner människor miste sina liv, bla pga av sin etnicitet och att de inte hade något existensberättigande. Liksom att Ryssland hänsynslöst massakrerade människorna i de länder de gick in i. Det enda jag ville påpeka var att Sverige genom sin neutralitet höll sig utanför krigen och att en del av vårt välstånd stammar därifrån. Vilket möjligen är cyniskt men inte mindre sant. Och även Sveriges politik där man medvetet spelade ut båda sidorna mot varandra. Vilket vi även gjorde under kalla kriget.

Samtliga länder som blev självständiga när Sovjet föll har följt Minskavtalet. Men, det jag vill få fram är att Ryssland anser Ukraina, liksom the baltiska staterna som en del av Ryssland. Balterna kommer han inte åt pga NATO. Tyvärr markerade inte EU och NATO mot honom när han gick in i Krim 2014. Det hade varit då det varit verkningsfullt. Men tyvärr. Lite lama fördömande var allt som hände. Det påminner en hel del om Chamberlain och Peace in our time.

Icke desto mindre, och kanske just därför, ÄR det viktigt att NATO och EU går samman mot Putin. Kina ska helst inte se någon som helst möjlighet att fortsätta handla med Väst om de öppet stödjer Ryssland/Putin. Jag ser liksom inte det du skriver som något skäl för Sverige att agera annorlunda, utan jag ser det som att vi bör vara en del av ett enat Europa.

Att Kina kommer att bryta banden med Ryssland (särskilt så länge de kan köpa billig olja och gas) finns inte på kartan. Väst, EU och NATO kommer inte kunna inleda en liknande blockad av Kina. Det är bara att se på vad som hände under covid hur beroende vi faktiskt är av Kinesiska varor och export.

Kina dominerar stora delar av gruvbrytningen av nödvändiga metaller som skeppas till Kina där de omvandlas till komponenter för elektronik, batterier och liknande. Afrikanska länder har skrivit under kontrakt som ger Kina exklusiv tillgång till råvaror.

Min poäng är att Sveriges inträde i NATO har potentialen, obs! potentialen att höja tonläget mot Ryssland. Att bojkotterna mot Ryssland har haft begränsad effekt, särskilt som fler och fler bolag nu smyger tillbaka. Och frågan är om Sveriges inträde kommer att leda till större spänningar eller inte.

Nja jag tvivlar på att Kina backar Ryssland i någon större utsträckning. Jag tror att Kina väntar på att Ryssland ska falla sönder så de kan gå in och plocka åt sig manchuriet som de anser tillhör Kina, de vill även åt Bajkalsjön. Min tolkning är att de backar Ryssland tillräckligt för att driva dem till detta sammanfall vilket skulle förstärka Kinas makt och som sagt ge dem möjlighet att återta ett område som är geopolitiskt mycket viktigt för dem.

Att Kina kommer att bryta banden med Ryssland (särskilt så länge de kan köpa billig olja och gas) finns inte på kartan. Väst, EU och NATO kommer inte kunna inleda en liknande blockad av Kina. Det är bara att se på vad som hände under covid hur beroende vi faktiskt är av Kinesiska varor och export.
Min poäng är inte att Kina skulle bryta banden med Ryssland, det kommer de inte att göra. Min poäng var att även om vi visserligen är beroende av import från Kina så är Kina också beroende av export till oss. De vill inte förlora det, och därför vill de inte alltför öppet stödja Ryssland, utan förhålla sig aningen mer neutrala.
Kina dominerar stora delar av gruvbrytningen av nödvändiga metaller som skeppas till Kina där de omvandlas till komponenter för elektronik, batterier och liknande. Afrikanska länder har skrivit under kontrakt som ger Kina exklusiv tillgång till råvaror.
Ja, men Kina måste också få avsättning för allt de producerar. Beroendet är ömsesidigt.
Min poäng är att Sveriges inträde i NATO har potentialen, obs! potentialen att höja tonläget mot Ryssland. Att bojkotterna mot Ryssland har haft begränsad effekt, särskilt som fler och fler bolag nu smyger tillbaka. Och frågan är om Sveriges inträde kommer att leda till större spänningar eller inte.
Ja, det var ju också Magdalena Anderssons poäng medan socialdemokraterna fortfarande var negativa till NATO - att Sveriges eventuella inträde skulle leda till större spänningar. Och det kanske det gör. Men jag tror också att det leder till större säkerhet för oss.

Ja, det var ju också Magdalena Anderssons poäng medan socialdemokraterna fortfarande var negativa till NATO - att Sveriges eventuella inträde skulle leda till större spänningar. Och det kanske det gör. Men jag tror också att det leder till större säkerhet för oss.
För mig ändrades läget när ryssarna först gick in i Ukraina och sen hotade Finland och Sverige öppet om att inte gå in i NATO. Det var förmodligen där många drog gränsen.

Du får gärna svara med din syn även om mitt inlägg var ett svar på någon annans 🙂 (jag är glad att vi har en diskussion i tråden igen)

Jag har inte skrivit att upprustningen kommer att leda till krig, bara att det ökar risken för krig när båda parter gör sig krigsberedda. Det är mer riktningen att ÖKA sitt försvar som är värre skulle jag säga, än den faktiska nivån i absolut tal. Om min granne är stor och stark men vi har en god relation och pratar dagligen över staketet så känner jag mig mindre hotad, än om han slutar prata med mig och istället bygger upp ett taggtrådsstängsel med en vakthund vid grinden och får dagliga leveranser av vapen, som han monterar upp på sitt tak och riktar alla mynningar mot mitt hus, väl synligt för mig.

Med det sagt, så innebär inte det att vi inte ska gå med i NATO så som läget just nu ser ut. Vi har ju inte egen rådighet över situation utan är beroende av vad alla andra länder gör. Det är ju inte Sveriges upprustning som är det som gör det hela, utan det är en allmän upprustning bland ingående länder på NATO-sidan. Det är ju fler länder än Sverige som vill med i NATO, t ex Finland och Ukraina som är mest aktuella.

Det jag vänder mig emot är hur NATO-medlemskapet i sig själv presenteras som en garant för att kriget nu inte kommer att hända, tack vare medlemskapet. Det menar jag är en falsk trygghet, då risken för krig i allmänhet ökar just nu (som sagt, inte pga specifikt Sveriges enskilda medlemsskap vilka flera i tråden verkar tro att jag menat) vilket vi är en del av att bygga på, om än inte ensamt bidragande till det. Samtidigt som det också är bra för oss att vara med, OM det blir krig. En sak kan ju vara bra och dålig samtidigt. Vi kommer nu i fredstid kanske bli tvungna att acceptera vissa saker angående Gotland som vi ger inte gillar, men som vi kan ha nytta av om det skulle bli krig.

Som sagt, det jag vänder mig emot är hur medlemsskapet framförs som Den Stora Lösningen. Som Kristersson sa i intervjun efter händelserna i Vilnius, "vi är många som jobbat i många år för att detta ska bli verklighet" - som att utvecklingen de senaste 10 åren inte alls har spelat någon roll, målet har alltid varit att rusta upp militärt och få vara med i "de storas gäng".

Jag skulle önska att man snarare ser behovet av att gå med i NATO som det minst dåliga alternativet. Och i och med att det inte är ett eget slutmål oberoende av omvärlden, så innebär det att vi inte är beredda att betala vilket pris som helst. Dels för att grunden för vår demokrati och rättssäkerhet är viktigare, och dels för att en organisation som uppenbarligen innehåller medlemmar som inte följer samma värdegrund som vi kanske inte ska tillskrivas en 100-procentig tilltro i den stund då stormen faktiskt kommer. Jag delar bedömningen att NATO troligtvis kommer vara en ökad trygghet, men vi bör inte se det som en garanti, som skulle vara värd vilket pris som helst.

Och framför allt innebär allt detta - vilket är den egentliga kärnan i mitt resonemang - att jag är rädd för att övertron på den militära upprustningen, inklusive NATO-medlemsskapet medför mindre resurser och fokus på diplomatiska relationer, och samhällsuppbyggande, fredsstödjande arbete. Min mening är att när vi nu rustar upp militärt så är det viktigare än någonsin att det parallella icke-militära arbetet ökar i samma grad.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 339
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Är det någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sveriges radios granskade program Kaliber? I programmet förekommer ljudinspelningar där...
2
Svar
29
· Visningar
2 492
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama