Sv: Näsblod!!!
Jag har en fullblodskorsning som ibland blöder näsblod när vi (läs: hon) galopperar mycket och länge. Det är oftast lite rosa, inte så rött.
Å ena sidan kan jag tycka att det är lite otäckt. Å andra sidan är det hästen som springer på eget bevåg (jag säger pro, stopp och stanna lååångt innan hon behagar bromsa in... Hon är en flygare ) så jag har lite svårt för att tycka synd om henne.
Det finns fullblod som är så kallade "lungblödare". Då börjar de blöda näsblod i lopp eller under hård påfrestning. Fast egenligen är det fel att säga att näsblod eftersom blodet kommer från lungorna.
Dock tror jag inte att ditt fullblod blöder pga lungblödning. Tror knappast du rider ditt fullblod så hårt i normal ridning att den inte klarar påfrestningen. (eller?)
Jag tror snarare att den har ytliga blodkärl vilket gör att den blöder näsblod.
Förlåt om det blev ett rörigt och oklart inlägg...
Jag har en fullblodskorsning som ibland blöder näsblod när vi (läs: hon) galopperar mycket och länge. Det är oftast lite rosa, inte så rött.
Å ena sidan kan jag tycka att det är lite otäckt. Å andra sidan är det hästen som springer på eget bevåg (jag säger pro, stopp och stanna lååångt innan hon behagar bromsa in... Hon är en flygare ) så jag har lite svårt för att tycka synd om henne.