Sv: När våra barn blir rökare
information och morot är nog A och O i den här frågan..
informationen ska vara både av den självstärkande typen och att rökning är dåligt..
Träna upp självförtroendet på barnet/ungdomen, dom behöver inga cigaretter för att bli coola.. och dom tror att det är lättare att sluta än vad det är
då får man dra till med en jämförelse.. "vänj dig av med mobilen/godis/datorn, så får du se hur svårt det är att sluta med något som du anser dig behöva för att må bra" enda skillnaden är ju att rökning ALLTID skadar kroppen och bara lurar hjärnan att den mår bra..
jag och min bror hade ett varsitt låst sparkonto där våra föräldrar satte in 100 kr per månad och vi skulle få ut hela summan när vi fyllde 20 om vi inte rökt något.. (ca 20'000 kr)
visst här anser några säkert att det inte är någon morot..
MEN,
om en av oss rökte så fick den andra pengarna från BÅDA sparkontona och det var ett rejält argument för inte fasen skulle min bror få MINA pengar eller :smirk:
det har fungerat iallafall och varken jag eller min bror röker..
alkohol är en helt annan femma.. vid måttlig konsumtion skadas inte kroppen.. men man bör sätta en åldersgräns på det hemmavid, och om ungdomen ska ha fest se till att ordna några sketbra lekar så har folk kul utan alkohol..
både jag och bror min dricker alkohol, men får ju lära oss läxorna själv.. vi har aldrig ömkats när vi varit bakfulla eller gjort illa oss på fyllan.. får tvätta kläder själv om man spytt ner sig (det har bara hänt en enda gång men ändå)..
och jag smyger väl in att vi har fått smaka(max en tsk) alkohol hemma före 16 års ålder.. rödvin, whisky, cinzano och nubbar kändes ju inte som någon höjdare när päronen bara drack "mogna" alkoholdrycker.. :smirk:
och visst, dom gav ju upp när man började gå på hemmafester vid 16 års ålder och man fick 2 cider hemifrån, dom ansåg det det var 100 ggr bättre än att jag åkte över halva stan och köpte en halvliter hembränt av nån man träffat på nätet :smirk:
så det har nog mycket med relationen föräldrar/barn och när barnet mognar.. vill ett barn börja dricka alkohol så är det ju inte rätt att köpa ut direkt och det är inte heller rätt att vara en stenvägg fram tills dom är 18.. för en 16-17åring har knappast några problem att skaffa hembränt om morsan och farsan bara skriker i högan sky och bannar och skäller om man frågar om man får alkohol.. och om ungdomen sedan kommer hem och tydligen har druckit så bör man som förälder inse att det inte går att säga blankt nej eller ge rumsarrest tills ungdomen är 18..