När tycker ni hästen räknas som gammal?

Poison-heart

Trådstartare
Jag tycker det varierar väldigt mycket från person till person vad man bedömer är en gammal häst. Vissa tycker en häst är gammal redan vid 15 år, andra tycker 30. Jag har fått många reaktioner på att jag har och rider en 21-årig häst "Nä men oj vad gammal han är!!" Brukar folk gapa :o

Min uppfattning är ofta att kallblod och ponnyraserna blir äldre än t ex halvblod.

Så vad tycker ni? När brukar ni kalla en häst för gammal?

Sv: När tycker ni hästen räknas som gammal?

I min värld är en häst äldre när den är 20+ och gammal när den är 25+ eller så. Min huvudsakliga ridhäst är 22år och rids fullt ut, inte på något vis gammal så. :) Hemma hos mamma min så bor gammelfjordingen också, han är 32år nu i år och still going strong - så i jämförelse med honom är det få hästar som jag anser som gamla! :D

Tycker att hästar oavsett ras ska börja räknas som gammal/äldre vid 20 och uppåt. Tycker det är löjligt att kalla en yngre häst en 20 för gammal.

Vid 20+ börjar jag tycka att hästen räknas som gammal.

Efter 25-30 tycker jag en häst är gammal, sen finns det ju de som åldras fortare och kan kännas gamla fastän de bara är 18-19 år. Så det beror lite på hästen tycker jag.

Jo det klart. Det är ändå lite individuellt. Finns ju 25åringar som är superpigga :) Min 21-åring är iaf jättepigg och busar och bockar på uteritterna :D

Enligt Agria börjar räknas väl hästarna som gamla vid 16 eftersom livförsäkringen sänks mer och mer per år då.. :o

32 år, det var inte dåligt :D Är det så att tex fjording och den typen av häst blir äldre? Jag har ju haflinger och de brukar också kunna bli riktigt gamla :laugh:

Det beror på individen i mina ögon, men visst tänker även jag generellt att en häst som är i 20-årsåldern är gammal. Min ögonsten var iofs pigg som en unghäst när jag pga skada tvingades ta bort henne bara 24 år ung, inte ett grått hår och yster som få. Välmusklad och i gott hull. :cry:

Fanns ingen som kunde gissa hennes ålder.

Runt 18-20 tycker jag hästen är gammal. Eller gammal å gammal, jag tycker inte att på hästens 20 års dag ska den pensioneras, en 20 åring kan vara frisk å fräsch som en fem åring. Men vid den åldern tycker jag man ska vara uppmärksam på förändringar, så att tänder, leder osv är ok fortfarande. Det kan gå fort utför.

Fick en fråga här om veckan hur gammal min häst är. "10", svarar jag.
"Oj, och hon är fortfarande så pigg? ?:eek:" fick jag till svar.

Min 22åring har torrare ben än den hade som 2åring:banana:

Tränar nästan som förr, men mer ute. Underlaget är dock viktigast.

Min ena häst är 15 och när jag berättar det för icke hästkunniga och lägger till att jag haft honom i 12 år så gapar folk och undrar hur gamla hästar blir. Då brukar jag säga att jag räknar med att ha honom i minst 12 år till :laugh:

Tycker att 20+ kan man börja räkna hästen som gammal men mycket beror ju på vilket skick hästen är i :)

Påminner om när jag berättare för en icke hästkunnig klasskompis på högskolan att jag skulle köpa häst. Det var när jag skulle köpa min nuvarande. När jag berättade att han var 9 år (vid tillfället) gapade hon och undrade varför jag skulle köpa en häst som ändå skulle dö av ålder om något år eller så... Hon tyckte även det var befängt att man ofta köper hästar som vuxna, hundar köper man ju oftast som valpar.

Ja, den åsikten har man stött på ett par gånger.. Får ofta höra att min 18åring borde bli pensionär, för han är ju så gammal. Att jag dessutom köpt en 10åring som jag tänker skola om och ha som tävlingshäst får många att höja på ögonbrynen.
Löjligt. Det är ingen ålder på en häst! Båda mina ska tävlas i år, en i ridning och en i körning. Det kommer bli kanon, de är pigga och friska båda två.
Tänker hålla igång dem båda tills de inte kan vara med längre, inte på grund av deras ålder.

Vet en ponny som gick sin sista hopptävling som 26 åring. Tyvärr gick hästen omkull i hagen när hon brallade runt en vinter och bröt benet :cry:

Hade en Arab/new forest korsning som blev 32 år gammal (: Han var stor häst med en ponnys sinne :) Red han tills han fyllde 30 sen var han pensionär tills tänderna gav upp tyvärr men han var pigg ända till slutet!

kl

Tycker mycket det beror på häst!
Men de är inte GAMLA förrän ca 18 iaf. Sen att jag kallat min äldsta häst för gammeln sen han var ca 14 är en annan femma. Han har sådan historik att han borde varit borta, men har klarat sig mot alla odds, så han är definitivt gammal nu när han blev 18 i år, han blir lite stelare nu etc. också. Men det syns inget utseendemässigt. Vissa hästar SER gamla ut när de är från 18 och uppåt.

Den andra blev 8 i år och är ju fortfarande "unghäst" i mina ögon :O

Gammal häst ca 20-25 :) men så beror det på hästens hälsa och skick.
Mina förra hästar red vi i skogen med (mer som promenadridning) och dom var 21 och 24 :) 24 åringen hade gamla skador i benen så han kunde inte rida långa turernas hård mark men vi hoppade enstaka hinder med han utan problem osv och 21 åringen var som en 10-15 åring :)

Säjer som andra att det beror på individen.
Många andra kallade min häst för gammal när hon var runt 17 men för mig blev hon tant när hon blev 21, först då började det visa sig lite.
Men hon är fortfarande pigg och fräsch och tränar på.
Min andra blev nog farbror något tidigare men det beror mycket på hans sätt och personlighet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 418
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 688
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 496
Senast: A_NN_A
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 946
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka