När tycker ni hästen räknas som gammal?

Sv: När tycker ni hästen räknas som gammal?

KL
Efter 18 tänker jag att man kanske får börja hålla ögonen öppna för ev ålderstecken som kan påverka uppvärmning, hull osv, men gamla utan att tveka först några år efter 20.

knapplån

Ålder är bara en siffra!

Min 25-åriga shettisvalack anser själv att han får göra lite som han vill, "med ålderns rätt" och han kan verkligen se ut som att han står med tre hovar på slaktbilen. Fast nästa dag kan han fräsa runt i galopp i paddocken och kasta av min son så det sjunger om det (och komma undan med det :grin:, för sonen ÄLSKAR honom :love: ) Han är bara gammal när han tycker det är läge att vara lat (plus att han numera har lite svårt att hålla bra hull på vintrarna)
Min 21-åriga halvblodsvalack har precis upptäckt hur vansinnigt kul det är att galoppera i skogen (efter ett liv som handikapphäst i många år innan han kom till mig och sen utlånad som ridskolehäst i några år ). Han beter sig mest om en yster fyraåring....
Mitt 22-åriga shettissto är inte en dag äldre än 5 år i sinnet!

osv...

KL
Efter 18 tänker jag att man kanske får börja hålla ögonen öppna för ev ålderstecken som kan påverka uppvärmning, hull osv, men gamla utan att tveka först några år efter 20.

Detta håller jag med om!
Gammal i bemärkelsen att man får räkna med problem runt 18-19 år.
Vissa håller sig fräscha längre - precis som med människor.
Men även om man springer maraton som 100-åring (det har hänt, tro mig, utifrån en artikel i tidningen "Runner´s world" för ett par år sedan) så kan man ju inte kalla den personen annat än gammal.

Eller en 80-årig människa är nog "alltid" gammal - även om personen kan vara mycket pigg och alert.

På samma sätt tycker jag att en häst som är äldre än 20 är gammal - men kan ha många bra år i full aktivitet framför sig.

KL

Jag tänker inte att en häst är gammal, knappt ens äldre, innan den är 20. Jag köper aldrig hästar som är yngre än 13, jag vet inte varför. Trivs inte på ystra unghästar antar jag :p

Att pensionera en frisk och pigg tävlings ponny/häst vid 18 års ålder är vansinne. Min tränare hade en ponny på 23 som hon hoppade lika mycket med som när hon var 14. Tyvärr fick hon akut fång och fick tas bort :cry:

Det viktigaste med en äldre häst är att hålla igång dem varje dag, dvs inte låta dem ha en hel vilodag. En promenad på 500m är så mycket bättre än ingen alls.
Maten är ju såklart också viktigare att anpassa när dem blir gamla.

Det västa jag vet är när folk säljer sin GAMLA halvblods valack i full kondistion som promenadhäst/pensionär, 17 år :devil:

Min senaste medryttarhäst (ett halvblod) var fyra år äldre än mig, och jag var 24 när jag red henne :D Lite skruttig var hon allt, men det kom sig efter en vurpa i hagen, utan den hade vi antagligen fortsatt köra på i friskt tempo ett tag till!

Runt tjugo tycker jag också en häst är gammal, och man bör bli lite extra uppmärksam på krämpor som är åldersrelaterade. :)

Jag tycker det beror på individ. Red ett halvblod när jag var yngre på 19år, han var väldigt gammal! Har också ridit och tävlat en 23årig valack -han var super fräsch och kändes inte alls gammal (förutom alla vita hår i pannan).
Hemma hade vi ett sto och en valack, båda 24år. Valacken var inte så gammal, men stot kändes väldigt gammal.. (hon togs bort för ett par veckor sedan, då hon började falla ur)

20+ brukar jag tycka rent allmänt, men sedan beror det på individen, givetvis.
Hade en häst förut som var en "gammelgubbe" & reds när han var 24 i lättare dressyrpass 4 dagar i veckan varvat med skogen & han var så fin. :D Inte det minsta knack i lederna eller åldersproblem. Eller ja, problem öht. :D En tjej på runt 12-13 i förra stallet jag stod i tävlade sin ponny som 20-åring... & jäklar vad pigg han var.
Personligen köper jag gärna hästar som är runt 14 sålänge de når upp till de andra kraven jag har, jag är ingen tävlingsmänniska längre & lär förmodligen inte bli & är de i god hälsa är det ingen ålder enligt mig. :D

Det är olika beroende på raser. En galopphäst aka fullblod är "gammal" vid ca 6-7 års ålder. Iaf som tävlingshäst. Vi har en gammal förhäst till unghästarna, han är 15 år och ser väldigt gammal ut. Så de åldras fortare men utveckals också fortare i yngre år då de tävlar som 2 åringar. Ett halvblod är gammal för mig kanske vid 16- 17 år. En ponny tycker jag kan tävla tills den är 20 år kanske. Shettisar kan blir 30+ ju ;)

Mitt största problem då var att hitta medryttare, de som var intresserade tänkte sig någon att lunka runt på medan de vi hade behövt sökte hästar i 10-års åldern. Det löste sig med en kollega till ex som var helt till sig över att en dräktig 20-åring var som en 5-åring att rida, fast mer skolad. :D

Jag har en häst som är 28 år och inte förrän nu senaste året tycker jag att hon börjar bli gammal. Innan det har hon varit precis som vanligt under alla tidigare år. Nu senaste året har hon blivit mer grå i pannan, lite tröttare rent allmänt och sover mer i hagen. Men är fortfarande pigg att rida :)

KL

Ålder som siffra är för mig runt 20 "gammal" för en häst, men sen kan hästen vara ung i knopp och kropp, så för mig är det mest en siffra :)

Hästarna blir ju som vi med välfärd äldre och äldre. Förut var det väl mer ovanligt att hästar nådde ålder mot 20, nu tycker jag det är normalt att hästarna blir 20-25 minst innan de börjar få några ålderskrämpor eller tas bort pga sjukdom.

KL

20+ är gammalt. Betyder ju inte att då måste hästen pensioneras eller avlivas! Men man får tänka lite extra på hur man rider, fodrar och sköter om den för att den skall må bra och bli så gammal som möjligt. :)

Jag har en arabvalack som blir 27 i år, men han är utan tvekan den som är piggast av alla hästarna i stallet. Han tror nog själv att han är runt 4-5 år. Vid varje uteritt gör han glädjebockningar och han blir sur om han inte alltid får galoppera hur snabbt han vill. Alltid på gott humör, helt underbar :love:
Han hålls igång och rids runt 5 dagar i veckan, och han är verkligen inte redo för "pension"! Det enda man får tänka på är att han börjat få lite svårare med att hålla hullet. Men det har bara kommit de senaste två åren ungefär. Men med mycket och god mat håller han sig fin :)

Så jag tror att det är väldigt individuellt när en häst blir "gammal". Jag tycker mig även se att vissa raser tenderar att bli äldre än andra. Araben och islänningen till exempel brukar väl hålla rätt länge.

Sen tror jag att hur hästen har blivit riden innan också påverkar. Har den tävlats väldigt hårt/mycket i sitt liv så sliter det ju såklart på kroppen. Vissa individer tycker jag redan verkar gamla vid 20 års ålder. Men innan dess har jag svårt att kalla en häst för gammal.

knapplån

...beror lite på häst, som flera redan skrivit. Men generellt:
15+ = äldre
20+ = senior

"Gammal" är en häst som börjar bli sliten rent fysiskt, det sker tidigare på vissa och senare på andra.

Min gamla(18) är ett fullblod som tränats för löp i yngre dagar. Dock vart enbart ridhäst sen 4-års åldern.
Nu är han läromästare i dressyr åt dottern :)

Jag kommer ihåg tiden innan Rodrigo Pessoa började förstöra unghästar i världscupen, då en bra WC-hästs snitt ålder låg på 19-20 år.

Som flera andra redan skrivit så tycker jag att en häst kan räknas som gammal runt 20, ibland några år tidigare om hästen börjat uppvisa ålderstecken.

Förra året var jag medryttare på en islänning som fyllt 27. Han blev lätt stel och behövde lång uppvärmning för att komma igång, annars var hans ålder ingenting man tänkte på. Nu rider jag ett halvblod som blir 21 i år. Även hon behöver längre uppvärmning innan man börjar jobba, speciellt de dagar det är kallt ute, annars är hon hur pigg och fräsch som helst :)

Kl.

Var det inte john whitaker som på slutet av 90 talet hade en fux med till falsterbo som var 21 år eller var den det på ghs, minns den så väl men kommer inte på vad den hette.
Kom även ihåg att han fick frågan om han hade några unghästar och jodå en 14 åring:D.

Sedan håller jag med andra att vid 20 skall man börja hålla koll på ålder relaterade symptom.

Var det inte john whitaker som på slutet av 90 talet hade en fux med till falsterbo som var 21 år eller var den det på ghs
jag har bestämt för mig att Welham var 24 när han gick sin sista världscup. Och svaret på frågan var att han hade några lovande 14-åringar hemma...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 418
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 688
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 496
Senast: A_NN_A
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 946
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V