När tycker ni hästen räknas som gammal?

Sv: När tycker ni hästen räknas som gammal?

Kom ihåg Welham oxå men var inte den jag först tänkte på utan en han hade samtidigt och tävlade.

Vad irriterande det är när man inte kommer ihåg namn.

Min veterinär sa, mycket klokt tycker jag, att just 20 år är lite av en gräns. En häst kan vara hur fräsch som helst många år till, men framför allt tänderna kan bli problem eftersom tillväxten underifrån har avstannat.
Så jag håller med om att 20 år är en gräns, även om jag har hagen full av "gamlingar" som inte har en aning om att de är gamla!:love:

Jag har en 24-åring som ibland har glömt bort det. Tänderna är inget problem än. Problemet tycker jag är att det är svårare att sätta igång honom när han varit halt, inte lika lätt som förr.

Jag tycker nog som de flesta andra 20+ kan man väl säga att de är gamla.

Hade en lånehäst på 25 år en gång, pigg som en lärka på allt bus man kunde hitta på!

Min egen är 14 år ung, såg honom dock som unghäst till han var tio :p han var lite efter mentalt och utbildningsmässigt när jag köpte honom som 6-åring.
Ponnyn blir 17 i år vilket många verkar tycka är dinosauriegammalt :s de flesta i hennes släkt bakåt har levt till över trettio…

Det är olika beroende på raser. En galopphäst aka fullblod är "gammal" vid ca 6-7 års ålder. Iaf som tävlingshäst.

Inte gammal, kanske pensionerad från banan dock. Mitt fullblod (fd galoppör) gick löp som 4-6åring, jag köpte honom som 8åring och detta år blev han 15. Han är inte en dag över 8 än idag "in body and spirit". Forsätter vi på detta sättet (ta i trä!!) så kommer jag att ha flera år kvar med min häst inann det blir dags for honom att trappa ner och bli pensionär.
När jag var tonåring hade jag en fd galoppör som medis, han var 19 då men fräsch som en 10åring.

upp till 7 år: unghäst
8 - 15: häst i sina bästa år
15-20: senior
20 + : gammal

Sen varierar det ju mycket på hur hästen ser ut, om den är mycket "sliten" eller om det är ponny eller häst. Ponnyer lever ju i regel, lite längre än hästar... :p

Ja jag kan nog tycka att vår gammelman börjar bli just gammal nu, även om han fortfarande fungerar utmärkt som ridhäst så har han sina skavanker med sina 27 år. Som man också måste ta hänsyn till, lite slitna tänder vilket gör att han måste få snäll mat, slitna bakben gör att han inte kan ridas av alla vuxna osv. Har man bara detta i åtanke så funkar han utmärkt som den fina ridhäst han faktiskt är.

Min älskling blir 24 i år, en klok gammal tant men pigg som en tonåring. Dock som någon skrev är det svårare att sätta igång efter vila av en eller annan anledning. Tror också man ofta blir lite mer försiktig och känner efter när hästen är över 20. Är dock mest skogsmulle men kör även pass på banan varje vecka. Som så mycket annat i livet så har var tid sin egen charm och det är lätt att hitta nya positiva sidor hos en äldre häst även de blir klokare med åren. Skulle dock aldrig ta ut min dam på tävlingsbanorna, det är hon för gammal för och har vi inte gjort det hittills så behöver vi inte börja nu.

Jag hållet med de som säger 20+ för när en häst är veteran. Med det sagt så tycker jag sedan att det är mkt individuellt när hästen verkligen är så gammal att den är pensionär! Jag har ett halvblod som är 30 år. Det är först denna vinter som han har blivit gammal! Han reds lätt fram till i höstas och var med på uppvisning förra sommaren! Nu har han dock blivit mycket äldre på bara ngr månader och det bli nog hans sista sommar... Hans mamma blev 32! Har en häst i stallet som är 20 men som nu är ung som min var när han var 27-28 - ett halvblod det med!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 418
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 685
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 496
Senast: A_NN_A
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 946
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31