när tränaren inte kan rida?

Sv: när tränaren inte kan rida?

*kl*
Glömde tillägga i mitt första inlägg att jag oftast upplever det som en tillgång att ha suttit på hästan man ska träna. Ex tränade jag en tjej och ponnyn såg ngt oenergisk ut, så jag bad dom att aktivera bak mer genom olika övningar. Var inte det lättaste verkade som, så jag satt ialf upp sen. Känslan var en helt annan än vad som syntes utåt kan mna säga! Det som såg oenergiskt ut kändes som 190 på ryggen, blev ngt paff får jag säga :rofl: . Hade tänkt sitta o aktivera o rida friskt fram, men det blev till att försöka samla upp o sätta på baken istället :p .

Men större delen av mina tränare har aldrig suttit på hästen jag ridit för dom och det har ändå gått bra, det gäller bara att hitta rätt så går det minst lika bra, man får diskutera med dom annars om något inte riktigt passar med hästen.

har en kompis som har en ganska så komplicerad häst, den accepterar inte att någon ny kommer upp och bestämmer, så sist när tränaren red, för att kolla hur hästen va, hur den kändes o så så blir hästen helt knäpp, går emot precis allting, som en så enkel grej att bara skritta framåt va svårt..o la tränarn till ytterskänkeln så va hästen påväg o ställa sej.

sen när min kompis satt upp igen då va de inga problem alls..då gick hästen jättebra, lite uppröd va den men inget sånt hysteriskt bråkande.

måste tränaren kunna rida hästen för att kunna träna?
jag hade tyckt de va lite pinsamt, skulle kännas som om min pålle va ouppfostrad och inte välriden alls om de hade hänt mej, fast ja tar åt mej av allt min pålle gör..som om allt är mitt fel.
och min tränare har fått bråka lite med min när han vart väldigt allmänt dum..men då gick de ju att rida hästen.

men om de hade hänt er..att de är en tränare ni trivs bra med och de går bra på träningen men att den inte kan rida hästen..hade ni bytt tränare då eller funkar de endå?

hur gör ni som har hästar som är så svåra? som inte accepterar att andra kommer upp? låter ni någon nångång rida dom eller är de bara ni som rider dom?

Mina tränare sitter aldrig upp på min häst. De skall ju lära mig att rida min häst. Är de duktiga nog ser de ju vad jag gör fel och kan korrigera mig och vi går framåt och utvecklas. Det är ju inte meningen att min tränare skall rida till min häst. Att rida till en svårriden häst görs ju inte på en 15 minuters uppsittning, då behöver man lämna ifrån sig hästen om den har svårt att acceptera nya ryttare.

Hälsning Maja

Har under åren haft ett antal olika dressyrtränare till mig & mina hästar (men haft samma sista 3 åren:love: ) Släpper henne aldrig

En av mina hästar är en herre som är väldigt känslig/ranglåg och samtidigt lat och livrädd för att göra "fel", ingen lyckad komination

När dom då suttit upp, så har det ofta blivit katastrof:eek: en spänd häst som stressar upp sig, släpper ryggen, trampar av sig skor i "förvirringen" kan fortsätta....

Enda tränaren som lyckats rida honom avspänt utan att bli stressad och samtidigt få honom i riktigt arbete är min nuvarande. Han är en häst som måste vara 100% avspänd mentalt för att det ska fungera, annars tappar han ALLT (vilket innebär att han kan verka oengagerad bak ett tag, till spänningarna släpper och du kan "kräva" lite av honom) Dom flesta vill få engangemanget genom att rida honom framåt,framåt...han funkar inte så

(Mina andra hästar är inte så komplicerade.dom kan man rida "på "och få loss spänningarna på)

Men jag har nog störst förtroende för en tränare som kan hitta "knapparna", Dom har nog lättare att förmedla dom hjälperna just den hästen behöver

Senast ändrad:

jag anser att tränare inte behöver rida hästen...

av dom tränare jag ridit för, har blivit några stycken så är det högst två som satt sig upp på hästen...

Mina tränare sitter aldrig upp på min häst. De skall ju lära mig att rida min häst. Är de duktiga nog ser de ju vad jag gör fel och kan korrigera mig och vi går framåt och utvecklas. Det är ju inte meningen att min tränare skall rida till min häst. Att rida till en svårriden häst görs ju inte på en 15 minuters uppsittning, då behöver man lämna ifrån sig hästen om den har svårt att acceptera nya ryttare.

Hälsning Maja

:bow: :bow:

*kl*

Vad har ni för ouppfostrade outbildade hästar egentligen ?? I stort sett vem som helst kan sätta sig upp på mina hästar och rida , barn-ungdomar-vuxna you name it utan att det händer en massa konstigheter.

De elevers hästar jag vart tvungen att sitta upp på som beter sig som majoriteten i denna tråden är hästar som varken accepterar skänkel eller hand och det är ju knappast hästens fel iallafall.

Våra ponnyer anser jag vara väluppfostrade, de anpassar sig rätt bra efter den som sitter på. Men den som är "svårare" kräver en mjuk hand och har man inte det så kan det ju bli mindre bra vid ridning.

Jag tycker det är relativt vanligt att folk anser att "min häst är en enmanshäst", "svårriden" etc.

så svår att inte ens tränare kan rida den ? Ja då är det en tränare utan någon som helst känsla för hästen isåfall. Har dom ingen mjuk hand kan man ha en halsrem som dom kan hålla i.

Ibland får mina elever hoppungdomarna sitta upp och rida mina hästar men då har dom ju redan haft lektioner på deras egna hästar så dom vet hur handen skall vara

kl
Det verkar vara en konstig "stolthet" att endast vara den ryttare som kan rida denna "SVÅÅRA" häst :crazy:

För mig ligger det stolthet i att jag satt alla knappar på rätt plats så tom den ovana ryttaren med rätt hjälp kan få prova på tex passage.

*kl*

Vad har ni för ouppfostrade outbildade hästar egentligen ?? I stort sett vem som helst kan sätta sig upp på mina hästar och rida , barn-ungdomar-vuxna you name it utan att det händer en massa konstigheter.

Ja, fast en häst såväl som andra levande varelser kan protestera vid obehag, och obehag är om någon är mer burdus med hjälperna än vad hästen är van vid tex. Tränare eller ej. Sen är självklart de flesta tränare så erfarna att de anpassar sej och känner hur varje häst är, men även en tränare kan ha vana vid en viss typ av häst och får svårare med en som är annorlunda.

Självklart ska det inte handla om att hästen gör dumma saker:eek: eller försöker kasta av nån, men den kan VISA att det inte är ok, sen kan samma häst mycket väl ridas av barn o gamla, men den visar att den ogillar hårdhänthet öht. Det anser inte jag vara ouppfostrat utan kanske mera självbevarelsedrift.

Det du nämner när hästen visar missnöje med tex en hård hand- tyder på mig att det är en ödmjuk ryttare som vanligtvis lyssnar på sin häst.
Dessa hästar är vana att kunna visa eftersom det finns folk som lyssnar på dom.

Mycket positivt !

Till motsats så finns där hästar som antingen blir apatiska eftersom ingen lyssnar eller så blir det en s.k problemhäst med mycket prestationsångest....

Senast ändrad:

kl
Det verkar vara en konstig "stolthet" att endast vara den ryttare som kan rida denna "SVÅÅRA" häst :crazy:

För mig ligger det stolthet i att jag satt alla knappar på rätt plats så tom den ovana ryttaren med rätt hjälp kan få prova på tex passage.

Ja DET håller jag med om. Precis som folk låter hästar bocka och t o m resa sig:eek: för det är lite "häftigt" att klara av det:crazy:

Jjag blir också så stolt när jag ser att hästen fungerar när en duktig ryttare sätter sig på och tycker att den är trevlig att rida:o
Samt att den ska uppföra sej även med ovana ryttare, min gamla kunde barnen lära sej riktiga hjälper som galoppfattningar på, när de var 5 år gamla (barnen alltså).

Det som är intressant är väl varför hästen gör såhär.

"Accepterar" den sin ryttare för att denne inte kräver något - eller ligger det något i bagaget.

Under min tid som hovsl. råkade jag på ett fåtal hästar som fått för mycket stryk - dessa hästar hade tappat förtroendet för människor, och provocerade människor för att de skulle få stryk - så det var färdigt...

Med dessa hästar kunde man ju inte "ta igenom saker" - den kommunikationsvägen var ju för altid stängd så att säga, men även de skulle ju ha skor - så då fick man gå en annan väg.

Nu vet inte jag om det är fallet just här, men det finns ju faktiskt hästar som det hänt grejjor med.. och de är de ju inte bara att hoppa upp och rida på.

Men om hästen inte har något i bagaget och hästen reagerar så, finns det ju två möjliga andra orsaker.

1/Hästen har aldrig haft något krav i hela sitt liv, (men hoppar man upp på en häst och ställer krav på en gång :crazy: Näe man checkar väl av lite mjukt var man har den - att den verkligen förstår hjälperna på mitt sätt???)

2/Eller att tränaren har en sån brysk ridstil att den förfärar en känslig häst.
....................

Skulle nog då gärna cirera podhajksy... Hästen protesterar nästan alltid för att den bli rädd för oss.

och mig själv - vi kanske ger lite för många signaler på en gång....

(jag var inte där )

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Vad har ni för ouppfostrade outbildade hästar egentligen ??
Ja, det var precis en sån jag hade :o Jag skyller på att han var ung och otränad och "nyköpt". Numera är han lite äldre och lugnare och även tränarna törs provrida :D

kl
Ja det där tycker jag är märkligt.

En del kommunikationsproblem kan ju bero på att om samma ekipage hängt ihop länge så har de utvecklat ett eget kommunikationssystem där knapparna inte riktigt är "standard". Min sambo och hans förra häst var så. Med sambon gick hon jättefint, men när jag provred så kände jag mig som en nybörjare på skansen. Hon tog väl hand om den i hennes tycke "förvirrade ryttaren" och jag kunde styra och reglera tempo, men inget mer avancerat än så :o

Men det är ju en annan sak än att hästen blir "galen" av en ny ryttare.

Ja DET håller jag med om. Precis som folk låter hästar bocka och t o m resa sig:eek: för det är lite "häftigt" att klara av det:crazy:

Jjag blir också så stolt när jag ser att hästen fungerar när en duktig ryttare sätter sig på och tycker att den är trevlig att rida:o
Samt att den ska uppföra sej även med ovana ryttare, min gamla kunde barnen lära sej riktiga hjälper som galoppfattningar på, när de var 5 år gamla (barnen alltså).

Håller med här, jag vill åxå att mina hästar går att rida av "vem som helst". Den ska inte tramsa varken med nybörjaren eller med en ryttare som är duktigare än mig och kräver mer.

Hade en häst som var mycket framåt både ute i skogen och på dressyrbanan, tog man fram hinder så laddade hon som bara den. :) Men när min nu 16-åriga dotter var liten och satt på henne gick hon som en filbunke och skrittade och travade i sakta mak. :)

Jag tycker att det är bra att man som tränare sitter upp och rider en häst. Dom jag har ridit för har gjort det och jag har suttit upp på elevers hästar. Bra för både parter, att få känna på hästen och få se den när någon annan rider. :)

Kicki :)

Jag har tränare som jag är duktiga/erfarna och jag är enormt nöjd med. Dom har inte behövt sätta sig upp på henne, och hon har ändock utvecklas/fortbildats väldigt sen jag köpte henne= bra tränare.
Jag är oxå så glad att jag har möjligheten att träna, för dem jag tränar för.
Jag tycker dom är toppen!!!
På min häst handlar det inte om erfarenhet eller hur duktig man är. Har hon bestämt sig för att hon inte gillar någon på ryggen, så blir man inte kvar där, hur duktig man än är.....och det innebär att hon kan skada sig själv eller ryttaren.
Av den anledningen, låter jag inte folk sitta upp, även de som anses duktiga, för jag vet att sånt bryr hon sig inte om....
Fördelen är, att de jag tränar för vet hur hon funkar och jag får jobba henne själv, med deras stöd från backen.

*kl*

De elevers hästar jag vart tvungen att sitta upp på som beter sig som majoriteten i denna tråden är hästar som varken accepterar skänkel eller hand och det är ju knappast hästens fel iallafall.

denna hästen är alltså välriden, lydig och gör allting för sin ryttare annars.
underbar att rida och lyssnar på minsta lilla hjälp annars.
men hästen har ett väldigt humör och verkar helt enkelt inte acceptera andra ryttare.

en väldigt bra läromästare och en undrebar häst helt enkelt, de är de ja tycker är så konstigt att den förändras så totalt när nån annan sitter upp..som om hästen bestämmer sej för att inte vilja samarbeta.

Det här håller faktist inte jag med om....för mig har det inte med erfarenheten utan TYDLIGHETEN !

Det finns jö som bekant mååånga sätt att komma runt ridproblem och har man nu kommit dit- då ridning för mig handlar om korrigeringsridning...... så det kan vara mycket bättre för den förvirrade häst/elev att jag själv går igenom och kan prova mig fram vad som just funkar på denna häst.
Det spar tid - pengar och är possetivare för hästen.

Men med erfarenhet kommer väl också tydligheten? Eller är jag ett lost case :confused: ;)

Eller så kanske min tränare bara råkar vara så suverän av sig självt att hon kan se ändå utan att sitta upp?

Tja, jag låter inte någon annan rida min ponny.
Dressyrtränaren hjälper mig så bra ändå.
Och hopptränaren har ridit henne två gånger och hon har tydligt visat att hon inte gillar det.
Andra gången fick hon panik när han markerade att det hon gjorde inte var okej.
Hon har blivit illa behandlad innan och hon och jag trivs tillsammans, därför låter jag henne slippa obehaget genom att rida henne själv.
Min tränare kan verkligen rida, och jag skulle aldrig byta, men jag rider helst denna hästen själv.

En bra tränare ska kunna hjälpa till utan att själv kunna rida hästen! :p
Jag tycker inte min tränare är spec duktig på att rida (och det tycker hon itne själv heller iofs ) men hon är ändå en bra tränare.
Att hon sen gav bort en häst till mig ger ju ett plus i kanten ;)

Nej. Rida hästen får man göra själv, tränaren ska inte behöva "uppfostra" hästen åt en, då är det något som är galet.

Min häst är lite "svår", och överdrivet känslig, så jag sätter inte upp vem som helst på henne. Jag väljer vilka som ska rida henne, och de som hittils ridit henne fungerar det alldeles utmärkt med.
Vet man om att man har en svår häst, så är man ju enligt mig ganska korkad om man sätter upp nån som man inte vet skulle kunna rida hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka