när tränaren inte kan rida?

Sv: när tränaren inte kan rida?

*kl*

Vad har ni för ouppfostrade outbildade hästar egentligen ?? I stort sett vem som helst kan sätta sig upp på mina hästar och rida , barn-ungdomar-vuxna you name it utan att det händer en massa konstigheter.

Hästar behöver väl ändå inte vara ouppfostrade/outbildade bara för att de inte kan ridas av alla?
Alla hästar har ju (tyvärr) inte haft det så bra i livet, och kan ha svårt att lita på folk.

Min häst ex, är väldigt väluppfostrad från marken, men när det gäller ridningen kan inte "vem som helst" rida henne. Skritta kan alla göra, men inte rida ordentligt.

Personligen så sitter jag alltid upp på elevernas hästar oftast redan första gången de rider för mig och sitter även upp senare när jag behöver förtydliga något för häst och/eller ryttare. Annars upplever jag att jag inte kan ge rätt instruktioner för just den hästen.

Sen så har det ibland hänt att någon elevs häst har blivit lite sur när jag har ridit, men den har inte gått sämre.

Min tränare har aldrig ridit min häst. Tror inte att denne kommer göra det heller. Spelar faktiskt ingen roll, jag betalar för att jag ska lära mig rida min häst, inte för att se andra rida min häst även om det 'är trevligt mellan varven. Nu tror jag i och för sig inte att min tränare skulle ha det minsta problem med min häst, han är eg mkt okomplicerad att rida så länge man är mjuk, känslig och rider mkt för sätet.

Samma sak funderade jag också på. Min gamle hästr var lite av en enmanshäst, hon trivdes inte med och uppskattade inte andra människor i hantering och ridning men hon uppförde sig inte illa för det.

kl
Det verkar vara en konstig "stolthet" att endast vara den ryttare som kan rida denna "SVÅÅRA" häst :crazy:

För mig ligger det stolthet i att jag satt alla knappar på rätt plats så tom den ovana ryttaren med rätt hjälp kan få prova på tex passage.

Svar till dig och de som anser att alla hästar är lättridna och är de inte det så är det ägaren som felar och inte fostrat rätt.

Själv känner jag inget stolthet i att säga att just denna hästen är inte för alla att rida, då den är svårare. Jag har både haft lättridna och svårridna hästar. Hästar är individer och enligt min erfarenhet finns det oerhört mycket som det har med sig av födseln. Som kan bli bättre eller sämre av fostran givetvis. Fast det finns hästar som av naturen är oerhört tittiga och nervösa och där lång träning kan få dem lugna med några enstaka rätta ryttare och som aldrig skulle passa i en ridskoleverksamhet t.ex.

Har just nu en jättelugn och trevlig häst som är äldre. Som jag köpte av den anledningen. Då jag har en sexåring som var för tittig för min smak för tillfället, vilken jag istället lånade ut till en annan ryttare att tävla. Denna nya (gamla) häst är en häst som har gått på ridskola, men som då inte var en häst för nybörjare.

Tidigare har jag envisats med att fixa en häst med ett sämre temperment - gjort det med - bara för att inse att den ändå inte var hållbar nog för det jag ville göra. Och sålde den till promenadridning därför.

Så olika typer av hästar med så vitt skilda temperment finns det och det viktigaste är att hitta en matchning mellan rätt ryttare och rätt häst. Jag skulle i stället vilja påstå att de hästar som går att ha till ridskoleverksamhet som har rätt temperament de är inte allt för många och ena riktiga juveler.

Hälsning Maja

Fast nu var ju inte kommentarerna att det var fel på uppfostran osv, utan att många verkar vara "stolta" över att hästen bara kan ridas av dem osv... det var väl det som folk ifrågasatte, dvs att det skulle vara ngt att eftersträva/vara stolt över.

Känner inte igen det du beskriver att det ska vara så vanligt med hästindivider som inte accepterar andra ryttare. Har haft hästar och levt i hästkretsar i 25 år och de som varit svårridna för andra kan jag räkna på en hand.

Alla hästar är olika, förstå det. Första gången jag har en ny elev ber jag om att få prova hästen, just för att se vad det är för saker man kan rätta till. Har aldrig varit med om en häst som jag inte kunnat rida på än så länge. Men det är beroende från häst till häst. Det behöver inte betyda att hästen är ouppfostrad.
Isåfall skulle den dra lika mycket nytta av det så ägaren sitter på, om inte mer. Eftersom den så känner att den kan bestämma.
Det handlar nog helt enkelt om en osäker häst, inget annat.
Annars hade den testat ägaren för länge sedan!

KL

Vilken otroligt kvalificerad samling det måste vara här på buke, var och varannan har elever :rofl: :rofl: :rofl: Fler än dem som inte har det - i denna tråd i alla fall.:angel:

Sorry, måste bara kommentera det....

Fast nu var ju inte kommentarerna att det var fel på uppfostran osv, utan att många verkar vara "stolta" över att hästen bara kan ridas av dem osv... det var väl det som folk ifrågasatte, dvs att det skulle vara ngt att eftersträva/vara stolt över.

Känner inte igen det du beskriver att det ska vara så vanligt med hästindivider som inte accepterar andra ryttare. Har haft hästar och levt i hästkretsar i 25 år och de som varit svårridna för andra kan jag räkna på en hand.

Jag håller med, det är ju dock svårare att rida en häst så att andra kan sitta upp och rida än tvärtom (men det beror oftast aldrig på hästen) har man ju märkt i denna tråd om inte annat :angel:

Hästar blir som man rider dom, punkt!

KL

Vilken otroligt kvalificerad samling det måste vara här på buke, var och varannan har elever :rofl: :rofl: :rofl: Fler än dem som inte har det - i denna tråd i alla fall.:angel:

Ja och du undrar varför folk har svåra hästar som inte ens tränarna kan rida på HÄR har du svaret :rofl: :rofl: :rofl:

kl

om man nu inte är stolt över att vara den enda som kan rida ens häst utan vill att andra ska kunna de med..vad gör man då liksom?

om hästen faktiskt är välriden och går högre klasser och är bra skolad men som helt enkelt inte vill att andra sitter upp på dom..är de ägarens fel då?

hur ska idåfall ägaren göra för att andra ska klara av hästen? eller snarare våga säga till hästen när den börjar bråka?

som den hästen ja skrev om..som tränaren fakitskt inte våga fortsätta rida och säga till..den hästen måste man våga säga till..annars går de inte..är de ägarens fel att de blivit så?

Hur duktig en tränare är sitter ju inte i hur duktig den är på att rida utan hur bra den lär ut.
Samt hur lätt den ser problemen och hur problemen ska åtgärdas.

KL

*skratt* men du måste jag förtydliga att jag INTE undervisar längre.
Skolat om till ett HEELT annat yrke....fick faktist det jobb jag ville ha idag :banana:

Sorry för OT :o

*KL*

Undrar bara hur många av er med "svårridna" hästar som inte vågar låta tränaren sitta upp med risk för att få höra att det är en massa saker ni måste ändra på???:devil:

Tycker det är förvånansvärt ofta jag hör kommentaren "jag vill inte att någon sitter upp - jag vill ha gjort allt själv". Idiotisk kommentar tycker jag.

Om man har en så speciell häst att bara en person kan rida den - ja då tycker jag att man ska ändra på det
/Malin

*KL*

Undrar bara hur många av er med "svårridna" hästar som inte vågar låta tränaren sitta upp med risk för att få höra att det är en massa saker ni måste ändra på???:devil:

Tycker det är förvånansvärt ofta jag hör kommentaren "jag vill inte att någon sitter upp - jag vill ha gjort allt själv". Idiotisk kommentar tycker jag.

Om man har en så speciell häst att bara en person kan rida den - ja då tycker jag att man ska ändra på det
/Malin

Ja vad händer om man råkar ut för en olycka tex eller måste sälja hästen som bara jag själv kan rida :angel:

Dom hästar jag har sett som har haft ryttare som resonerar på det viset är inte alls så speciella utan mer dåligt ridna :smirk:

Dom hästar jag har sett som har haft ryttare som resonerar på det viset är inte alls så speciella utan mer dåligt ridna :smirk:

men om hästen faktiskt inte är dåligt riden utan bara inte vill ha andra ryttare, om den bara inte accepterar andra ryttare?
om hästen är välskolad och fin men inte accepterar alla ryttare?
vad kan man som ägare till hästen göra åt de?

om man vill att tränaren ska kunna sitta up o känna hur hästen känns?

Senast ändrad av en moderator:

men om hästen faktiskt inte är dåligt riden utan bara inte vill ha andra ryttare, om den bara inte accepterar andra ryttare?
om hästen är välskolad och fin men inte accepterar alla ryttare?
vad kan man som ägare till hästen göra åt de?

om man vill att tränaren ska kunna sitta up o känna hur hästen känns?

Helt krasst så är antingen inte hästen så välskolad och fin eller så rider tränaren för hårt. En häst som inte accepterar andra människor har ju brist på tillit och då skulle inte jag kalla den välskolad faktiskt.

Sedan menar inte jag att kreti och pleti kan sitta upp och hästen går som en klocka - givetvis inte men att den accepterar andra människor hör ju till utbildningen och hur välskolad den är hör ju oxå dit sedan finns det givetvis undantag men då handlar det kanske om hästar som enbart klaras av av extremt duktiga ryttare som tex Isabell Werth eller folk i den ligan och inte av ryttare som rider på LA nivå typ... eller nått!

men nu är de så att hästen inte går på LA nivå, inte ryttaren heller..
hästen går klockrent med ägaren, går bra på tävlingar osv..inget problem..

sen vet inte jag vad den fått för utbildning eller vad som hänt då om de är något som hänt med tanke på hur hästen beter sig med andra.
sen är tränaren som red den och väldigt duktig och tävlar på hög nivå endå funkade de inte.
h*n hann inte ens börja rida liksom.

och hästen är välskolad, trevlig i all övrig hantering..går tillome att rida utan både sadel och träns.

Helt krasst så är antingen inte hästen så välskolad och fin eller så rider tränaren för hårt.

men nu är de så att hästen inte går på LA nivå, inte ryttaren heller..
hästen går klockrent med ägaren, går bra på tävlingar osv..inget problem..

sen vet inte jag vad den fått för utbildning eller vad som hänt då om de är något som hänt med tanke på hur hästen beter sig med andra.
sen är tränaren som red den och väldigt duktig och tävlar på hög nivå endå funkade de inte.
h*n hann inte ens börja rida liksom.

och hästen är välskolad, trevlig i all övrig hantering..går tillome att rida utan både sadel och träns.

Se mitt svar i det fetmarkerade citatet ovan

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat