när tränaren inte kan rida?

Sv: när tränaren inte kan rida?

Olika tränare har ridit min häst två gånger.

Den ena blev det bara tusen gånger värre med, det var i början, och min häst hade en tendens att ställa sig och slänga sig tills hon fick en möjlighet att sticka, om hon inte fick som hon ville. När tränaren hoppade upp spårade det ur så att min häst faktiskt hoppade ett fast hinder baklänges. :D

Andra gången var med dressyrtränaren, det gick väldigt bra och hjälpte mig att förstå vad hon menade. :)

Knapplån.

Jag hade för några år sedan en dressyrtränare som satt upp på min häst. Dom stod på ungefär samma ställe i ca 30 minuter medans min häst hoppade omkring på bakbenen. Hon hoppar fortfarande omkring på bakbenen då och då. Om oupfostrad är ett ord som ni anser beskriva en sådan häst - så inga problem, för det är hon. Men det är samtidigt en häst som man inte rider på egna villkor, utan till stor del på hennes villkor. Förutom dressyrtränaren (som var en av dom bästa jag haft för övrigt) så har en av våra kändare hopptränare suttit upp på henne på en clinic. Och drattat i backen. Jag har aldrig bett någon av mina tränare att sitta upp på henne, utan dessa två har själv frågat om dom fått och jag har berättat vad som kan komma ske. Det är inte så att jag är den enda som kan rida denna häst, långtifrån. Jag kan slänga upp en treåring o skicka ut dom i skogen på en tur, men när det kommer en främmande människa och sitter upp och kräver något av henne, då blir hon förbannad. Jag accepterar henne för den hon är, och hon gör samma sak när det gäller mig. Jag tycker varken att det är flashigt eller coolt att hon hoppar omkring på bakbenen då och då, det är inte det de handlar om. Det handlar om att "she makes a statement" och talar om något för mig. Beteendet att gå på bakbenen för att komma undan har hon lagt av sig med.

Kan även fortsätta spinna vidare med att jag suttit på de flesta av mina elevers hästar, och det har alltid varit en förfrågan från deras sida. Jag håller fullständigt med om att jag är där för att hjälpa dom med ridningen från min plats på marken, inte rida deras hästar. Men vill dom däremot att jag sitter upp, så gör jag det absolut. Det är dom som betalar, och vill dom då att jag sitter upp under den tiden så fine. Dessutom är det nyttigt, då man inte längre bara ser, utan även känner, hur hästen bör ridas. Eller snarare hur jag anser att hästen bör ridas, sen om det är rätt eller fel det lämnar jag osagt.

För att lägga till, ang detta snack om Kreti och Pleti instruktörer i denna tråd, så måhända att jag kanske är en Kreti. Inte vet jag, men mina elever är nöjda, så varför börja tjaffsa om det?

Jag har ingen instruktörs/tränar utbildning, dock är jag fortfarande ung och att hålla träningar är inte min huvudinkomst. Jag tar emot hästar på inridning, utbildning samt förberedelser inför championat, bruksprov o dyl. Jag håller träningar 3 dagar i veckan, för att få en extrainkomst och framförallt för att jag tycker att det är roligt. Däremot vet jag inte om det är en karriär jag kommer satsa på, så jag har ingen brådska med att gå någon utbildning. Den dagen jag bestämmer mig för att satsa på det yrket, så kanske jag gör det.

Sen blir man inte automatiskt en bra instruktör bara för att man är utbildad. Ridlärarutbildningen anser jag tex ha utbildat mycket kreti och pleti, som inte alls kan undervisa, medans tränarutbildningarna håller lite högre klass. Sen finns det även många som är bra på att undervisa utan någon utbildning. Själv är jag ingen stjärninstruktör, jag tränar inga svårklassekipage, men jag har tävlat med hyfsade resultat själv, arbetat hos flera olika elitryttare (som själva oftast håller träningar och clinics) samt arbetat som instruktör på två ridskolor. Jag kan inte göra några stordåd, men jag anser att jag kan undervisa upp till LA-nivå åtminstonde.

Min häst accepterar inte att alla rider henne. framför allt så gör vissa män och lite mer vana ryttare henne nervös. Vissa gånger får hon panik bara de sätter sig på henne. Men hon accepterar nybörjare och lite osäkra personer, problemet är att de sällan klarar henne i annat än skritt. Hon omtalades ofta som het innan jag köpte henne. Men hon är rädd. Kombinationen av en känslig häst och en allt för hård hantering och ryttare som håller hårt i munnen har gjort att hon förutsätter att vissa människor kommer att dra henne i munnen. När man hanterar hästar överhuvudtaget så behöver man vara självsäker men det finns olika sätt att visa det på.

Jag låter andra människor sitta upp på min häst. Ofta har jag en grimma under tränset och leder henne tills hon blivit lugn, sedan ber jag ryttaren försiktigt ta över och så släpper jag henne. På så vis blir startenlite mjukare och ryttaren slipper börja med att hindra henne från att sticka. När jag presis köpte henne erbjöd jag min ridlärare att rida henne, hon gillade inte riktigt att rida sina elevers hästar men gjorde det i alla fall. Tack vare att hon fick känna hur hon var att rida så kom hon på vad det var som var fel, det hon kom fram till har varit till stor hjälp även fast jag valde att intefölja hennes råd.

Rina

Kamikazepiloten! Håller med till fullo i vad du sagt. Är inte heller utbildad instruktör men finns förfrågningar om att dom vill att jag ska hjälpa dom så varför inte ställa upp? Bara för att man inte är utbildad betyder det inte att man inte kan sin sak för det..

Erfarenheter är det bästa man kan lära ut av! Oavsett om man är utbildad eller ej så lär man sig mer ifrån det "daliga" livet än på en utbildning. Klart är det bra med att utbilda sig, men vem är det som säger att en utbildad är bättre än en outbildad?

min ponny ja hade var en riktig enmanshäst. jag kunde rida omkring på honom och kräva saker men om mina medryttare bara hoppa upp och krävde då åkte de av...

min tränare hoppade upp och han börja fjanta sig som tusan men han är en som som vet sin makt och sin position och ingen jävel ska sätta sig över honom på de sättet. men hon fick honom dit hon ville och så fort hon hoppa upp efter de så :love: va underbar han var :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat