Sv: när tränaren inte kan rida?
Knapplån.
Jag hade för några år sedan en dressyrtränare som satt upp på min häst. Dom stod på ungefär samma ställe i ca 30 minuter medans min häst hoppade omkring på bakbenen. Hon hoppar fortfarande omkring på bakbenen då och då. Om oupfostrad är ett ord som ni anser beskriva en sådan häst - så inga problem, för det är hon. Men det är samtidigt en häst som man inte rider på egna villkor, utan till stor del på hennes villkor. Förutom dressyrtränaren (som var en av dom bästa jag haft för övrigt) så har en av våra kändare hopptränare suttit upp på henne på en clinic. Och drattat i backen. Jag har aldrig bett någon av mina tränare att sitta upp på henne, utan dessa två har själv frågat om dom fått och jag har berättat vad som kan komma ske. Det är inte så att jag är den enda som kan rida denna häst, långtifrån. Jag kan slänga upp en treåring o skicka ut dom i skogen på en tur, men när det kommer en främmande människa och sitter upp och kräver något av henne, då blir hon förbannad. Jag accepterar henne för den hon är, och hon gör samma sak när det gäller mig. Jag tycker varken att det är flashigt eller coolt att hon hoppar omkring på bakbenen då och då, det är inte det de handlar om. Det handlar om att "she makes a statement" och talar om något för mig. Beteendet att gå på bakbenen för att komma undan har hon lagt av sig med.
Kan även fortsätta spinna vidare med att jag suttit på de flesta av mina elevers hästar, och det har alltid varit en förfrågan från deras sida. Jag håller fullständigt med om att jag är där för att hjälpa dom med ridningen från min plats på marken, inte rida deras hästar. Men vill dom däremot att jag sitter upp, så gör jag det absolut. Det är dom som betalar, och vill dom då att jag sitter upp under den tiden så fine. Dessutom är det nyttigt, då man inte längre bara ser, utan även känner, hur hästen bör ridas. Eller snarare hur jag anser att hästen bör ridas, sen om det är rätt eller fel det lämnar jag osagt.
För att lägga till, ang detta snack om Kreti och Pleti instruktörer i denna tråd, så måhända att jag kanske är en Kreti. Inte vet jag, men mina elever är nöjda, så varför börja tjaffsa om det?
Jag har ingen instruktörs/tränar utbildning, dock är jag fortfarande ung och att hålla träningar är inte min huvudinkomst. Jag tar emot hästar på inridning, utbildning samt förberedelser inför championat, bruksprov o dyl. Jag håller träningar 3 dagar i veckan, för att få en extrainkomst och framförallt för att jag tycker att det är roligt. Däremot vet jag inte om det är en karriär jag kommer satsa på, så jag har ingen brådska med att gå någon utbildning. Den dagen jag bestämmer mig för att satsa på det yrket, så kanske jag gör det.
Sen blir man inte automatiskt en bra instruktör bara för att man är utbildad. Ridlärarutbildningen anser jag tex ha utbildat mycket kreti och pleti, som inte alls kan undervisa, medans tränarutbildningarna håller lite högre klass. Sen finns det även många som är bra på att undervisa utan någon utbildning. Själv är jag ingen stjärninstruktör, jag tränar inga svårklassekipage, men jag har tävlat med hyfsade resultat själv, arbetat hos flera olika elitryttare (som själva oftast håller träningar och clinics) samt arbetat som instruktör på två ridskolor. Jag kan inte göra några stordåd, men jag anser att jag kan undervisa upp till LA-nivå åtminstonde.