Sv: när tränaren inte kan rida?
men nu är de så att hästen inte går på LA nivå, inte ryttaren heller..
hästen går klockrent med ägaren, går bra på tävlingar osv..inget problem..
sen vet inte jag vad den fått för utbildning eller vad som hänt då om de är något som hänt med tanke på hur hästen beter sig med andra.
sen är tränaren som red den och väldigt duktig och tävlar på hög nivå endå funkade de inte.
h*n hann inte ens börja rida liksom.
och hästen är välskolad, trevlig i all övrig hantering..går tillome att rida utan både sadel och träns.
Detta känns lite som en bukefråga. En fråga som man egentligen inte vill ha svar på, men om jag skall behandla den som en fråga man villha svar på...
Varför det börjar redan när tränaren går emot hästen.
Hästar är överdjävliga på kroppsspråk och kan läsa av en människa på ett par sekunder. Olika människotyper rör sig olika.
Jag har själv en häst som är en vädligt känslig häst, som man veterinärt måsta ta på rätt sätt. Gör man det så kan man göra det mesta utan att bremsa osv...
Veterinärer brykar vara imponerade, men bara de som lyssnar på mig när jag säger att det handlar om hur man rör sig.
Stressade veterinärer eller ännu värre arga - göre sig inte besvär.
Det vet jag också av erfarenhet av de hästar som fått för mycket stryk elller haft annat i bagaget. Med sådana hästar måste man ha en hög 'närvaro' och sända ut TRYGG energi.
Min häst kan tränare rida utan problem, men jag har aldrig haft bryska tränare.
Om nån "världsmästare" med brysk hjälpgivning klivit upp nån gång - så blir denna häst spänd och rädd och springer. Så "världsmästare" är inte tillåtna.
Att denna hästen du beskriver- har så mycket integritet att den totalvägrar - redan när tränaren går fram - tyder för mig på ngt mycket allvarligt i bagaget. Om det du säger runt ikring att den funkar att tävla på stämmer.
Min häst ovan måste man närma sig i hagen såsom hästar närmas sig varandra - från sidan - det går inte bara att gå rakt fram och ta den framifrån.
Det där är också kinkigt med hästar med något i bagaget - de vill att man presenterar sig först, sedan kan man få börja.
Om allt det du säger runt i kring är sant. Så hintar din beskrivning om att det är något som spökar med just denna häst.
I övrigt håller jag med övrida talare, en häst som är korrekt riden, och framförallt välriden, kan ridas av duktigare ryttare vilket en tränare borde vara
Men en väldiden häst kan också vara så känslig för hjälperna att en ryttare med felaktig inverkan förvirrar den - och då går det inge bra.
men det handlar det knappast om här.