när tränaren inte kan rida?

Sv: när tränaren inte kan rida?

men grejen är att den inte red alls, tog inte i hästen överhuvetaget..
hann ju knappt ens ta tyglarna innan hästen började.

hade den haft krav på hästen hade ja haft lite förståelse för hästen men nu va de inte ett enda krav annat än att gå framåt.

En tränare eller "tränare" kan ju sätta sej med olika attityd på en häst, vilket självklart hästen kan reagera på. Särskilt en självutnämnd "tränare". Det finns så många som anser sig duktiga och att de kan "hjälpa" andra...........
Om personen är lugn och någotsånär känslig ska ju inte hästen reagera med att bli knäpp, det låter helt tokigt.
Vad ägaren ska göra är omöjligt att säga utan att ha sett hästen och ägaren samt hört alla parters version. Det kan ju finnas en mängd förklaringar som inte går att gissa här. Kanske har hästen ont i ryggen och ägaren är lättare än tränaren som kanske väger betydligt mer. Vad vet jag?

Normalt eller önskvärt är det inte i alla fall att hästen reagerar så och om inget är fel på hästen i kropp eller huvud, så får väl ägaren låta andra rida då och då, vad vet jag.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Vilken otroligt kvalificerad samling det måste vara här på buke, var och varannan har elever :rofl: :rofl: :rofl: Fler än dem som inte har det - i denna tråd i alla fall.:angel:

Sorry, måste bara kommentera det....

Det kan ju vara så att det faktiskt är många som har/har haft elever, och som känner att tråden är relevant. Vi är många på Buke, och lär vara ett antal som har viss grundutbildning och haft lektioner.

Skulle jag gå och börja ifrågasätta i hopptrådar hur många det är som hoppar de höga klasser de påstår, och tycka det är konstig i just en hopptråd om höga klasser?

men grejen är att den inte red alls, tog inte i hästen överhuvetaget..
hann ju knappt ens ta tyglarna innan hästen började.

hade den haft krav på hästen hade ja haft lite förståelse för hästen men nu va de inte ett enda krav annat än att gå framåt.

Jag förstår inte vad du är förvånad över? Man behöver väl inte ta i tyglarna för att kräva något? Att be hästen gå framåt på ett sätt den inte accepterar kan få väldigt motstånd. Det finns hästar som är superkänsliga för skänkeln men funkar jättebra så länge ryttaren har "lösa" ben och rider mer med sätet. Kan visserligen vara önskvärt att träna bort för att kunna komma längre med hästen, men om det då sitter upp någon som ber om framåt för skänkeln så blir det ju reaktioner.

Det kan ju vara så att det faktiskt är många som har/har haft elever, och som känner att tråden är relevant. Vi är många på Buke, och lär vara ett antal som har viss grundutbildning och haft lektioner.

Skulle jag gå och börja ifrågasätta i hopptrådar hur många det är som hoppar de höga klasser de påstår, och tycka det är konstig i just en hopptråd om höga klasser?

Oh, ja, säkert....:angel: :rofl: :rofl:

Sen ser man irl hur kreti och pleti erbjuder sej att "hjälpa" andra så man inser som sagt nivån då, på mycket. :crazy:

men nu är de så att hästen inte går på LA nivå, inte ryttaren heller..
hästen går klockrent med ägaren, går bra på tävlingar osv..inget problem..

sen vet inte jag vad den fått för utbildning eller vad som hänt då om de är något som hänt med tanke på hur hästen beter sig med andra.
sen är tränaren som red den och väldigt duktig och tävlar på hög nivå endå funkade de inte.
h*n hann inte ens börja rida liksom.

och hästen är välskolad, trevlig i all övrig hantering..går tillome att rida utan både sadel och träns.

Detta känns lite som en bukefråga. En fråga som man egentligen inte vill ha svar på, men om jag skall behandla den som en fråga man villha svar på...

Varför det börjar redan när tränaren går emot hästen.

Hästar är överdjävliga på kroppsspråk och kan läsa av en människa på ett par sekunder. Olika människotyper rör sig olika.

Jag har själv en häst som är en vädligt känslig häst, som man veterinärt måsta ta på rätt sätt. Gör man det så kan man göra det mesta utan att bremsa osv...
Veterinärer brykar vara imponerade, men bara de som lyssnar på mig när jag säger att det handlar om hur man rör sig.
Stressade veterinärer eller ännu värre arga - göre sig inte besvär.

Det vet jag också av erfarenhet av de hästar som fått för mycket stryk elller haft annat i bagaget. Med sådana hästar måste man ha en hög 'närvaro' och sända ut TRYGG energi.

Min häst kan tränare rida utan problem, men jag har aldrig haft bryska tränare.
Om nån "världsmästare" med brysk hjälpgivning klivit upp nån gång - så blir denna häst spänd och rädd och springer. Så "världsmästare" är inte tillåtna.

Att denna hästen du beskriver- har så mycket integritet att den totalvägrar - redan när tränaren går fram - tyder för mig på ngt mycket allvarligt i bagaget. Om det du säger runt ikring att den funkar att tävla på stämmer.

Min häst ovan måste man närma sig i hagen såsom hästar närmas sig varandra - från sidan - det går inte bara att gå rakt fram och ta den framifrån.

Det där är också kinkigt med hästar med något i bagaget - de vill att man presenterar sig först, sedan kan man få börja.

Om allt det du säger runt i kring är sant. Så hintar din beskrivning om att det är något som spökar med just denna häst.

I övrigt håller jag med övrida talare, en häst som är korrekt riden, och framförallt välriden, kan ridas av duktigare ryttare vilket en tränare borde vara :D

Men en väldiden häst kan också vara så känslig för hjälperna att en ryttare med felaktig inverkan förvirrar den - och då går det inge bra.
men det handlar det knappast om här.

till uddatyp

Bara för att det är en tränare betyder ju inte det att den är kompetent nog att läsa just den hästen.
Att rida många olika hästar innebär just det, att behärska att inte kräva fel saker i fel ögonblick.
Kanske den tränaren är en, som Fredriksus säger, "världsmästare" och kanske just den hästen har lite i bagaget som den världsmästaren inte uppmärksammade.

Jag hade en gång en oerhört speciell häst som väldigt få kunde rida just för att han blev så spänd när någon ny klev upp. Men efterhand som utbildningen fortskred (han gick Msv B när jag sålde honom) så lärde han sig att slappna av när de tryckte på de rätta knapparna.
Mina tränare kunde alltid rida honom utan att han blev spänd. Han blev just extra spänd av "världsmästare" som hoppa upp och halade och drog i tyglarna utan känsla.

/Malin

Om nån "världsmästare" med brysk hjälpgivning klivit upp nån gång - så blir denna häst spänd och rädd och springer. Så "världsmästare" är inte tillåtna.

Det är just det jag menar också att vissa som här pratar om elever mm (menar inte dej, DM:D ) är kanske helt enkelt såna "världsmästare" som gärna hoppar fram och ska "hjälpa" andra.

Såna brukar inte hästar gilla så mycket:crazy:

Men det är faktist svårt det där med attityder.....tycker faktist att de allra flesta hästar jag sitter upp på behöver man ha en viss självsäker attityd för att hästen ska acceptera och direkt kunna få ut något av ridningen.

Har inte stött på en enda faktist som jag har fått vara försiktig på hästryggen men jag bemöter alltid hästen från backen först..kanske är det därför.

Men det beror nog på HUR man är självsäker, om man sätter sej för att "rätta till" eller börjar med att känna efter hur hästen känns o reagerar. Tror jag. "Världsmästarna" sätter sej för att vara duktigast och "korrigera" men så gör inte en person med lite känsla för att lyssna in hästarna.

KL

Vilken otroligt kvalificerad samling det måste vara här på buke, var och varannan har elever :rofl: :rofl: :rofl: Fler än dem som inte har det - i denna tråd i alla fall.:angel:

Sorry, måste bara kommentera det....

Var och varannnan. Jag räknade till 4, varav jag är en (har papper på min utbildning, jobbar dock inte med hästar idag mer än för nöjesskull) och DressyrMupp är en och ingen av oss har elever aktivt (vad jag förstått). De två övriga vet jag inte mycket om. Så såvärst många är det väl inte av alla som finns här på Buke?

Men det beror nog på HUR man är självsäker, om man sätter sej för att "rätta till" eller börjar med att känna efter hur hästen känns o reagerar. Tror jag. "Världsmästarna" sätter sej för att vara duktigast och "korrigera" men så gör inte en person med lite känsla för att lyssna in hästarna.

Kom precis på en sak. Den som jag berättade om högre upp som protesterade trots att jag bara satt, den protesterar mot ALLT tills den känner att det är kört, den måste foga sig i ledet (typ). Har varit sån sen den var föl.

Var och varannnan. Jag räknade till 4, varav jag är en (har papper på min utbildning, jobbar dock inte med hästar idag mer än för nöjesskull) och DressyrMupp är en och ingen av oss har elever aktivt (vad jag förstått). De två övriga vet jag inte mycket om. Så såvärst många är det väl inte av alla som finns här på Buke?

Det var bara en liten road kommentar från mej inget stort diskussionsämne:smirk:

Det förekommer ganska ofta här på dressyr att folk skriver om sina "elever" och det är helt ok, i vissa fall är det med all sannolikhet sant också, det är jag nästan 100 procent övertygad om faktiskt.

Men alltså här finns det ju lite olika vinklingar...

* Kan tränaren inte rida öht eller??? Har den påvisat resultat på egna/andra hästar?? Vilka referenser gjorde att du anlitade tränaren från början???

* Är din häst så "speciell" att det inte tolereran någon annan ryttare tränaren eller annan - eller är det bara tränaren som framkallar symptomen??

* Vad är syftet med att tränaren sitter upp?? Enligt min åsikt ska inte tränaren sitta upp för att "finlira" det kan jag/de som tränar för mej göra själv - tränaren sitter ju upp för att reda ut ett problem/ man har fastnat eller för att lära in något nytt och då brukar det ju inte gå helt obemärkt förbi. Tränaren sitter ju upp för att "ta konflikten" åt ryttaren så att säga!!

Så man kanske ska börja med att analysera orsaken till att situationen uppstod och kanske tom fråga tränaren om varför den tror det belev som det blev!! Den kanske hade just detta som syfte!!;)

Men alltså här finns det ju lite olika vinklingar...

* Kan tränaren inte rida öht eller??? Har den påvisat resultat på egna/andra hästar?? Vilka referenser gjorde att du anlitade tränaren från början???

* Är din häst så "speciell" att det inte tolereran någon annan ryttare tränaren eller annan - eller är det bara tränaren som framkallar symptomen??

* Vad är syftet med att tränaren sitter upp?? Enligt min åsikt ska inte tränaren sitta upp för att "finlira" det kan jag/de som tränar för mej göra själv - tränaren sitter ju upp för att reda ut ett problem/ man har fastnat eller för att lära in något nytt och då brukar det ju inte gå helt obemärkt förbi. Tränaren sitter ju upp för att "ta konflikten" åt ryttaren så att säga!!

Så man kanske ska börja med att analysera orsaken till att situationen uppstod och kanske tom fråga tränaren om varför den tror det belev som det blev!! Den kanske hade just detta som syfte!!;)

Åh vad bra, nån som faktiskt kan uttrycka det jag tänker men inte får fram!

Kom på att jag kan tillägga att med hästar jag har fått problem som jag känner att jag inte rår på själv (har blivit lite feg efter barnen...) så har jag två olika jag anlitar som får reda ut problemet. De rider otroligt olika och kan få mycket mystiska reaktioner från vissa hästar. Men jag känner ju mina hästar och vet vem som skulle kunna reda ut just de problem som uppstått. Exempel har varit stark bockande unghäst vid hoppning, samt bakutsparkande unghäst.

Jag tycker att det går alldeles utmärkt att ha en tränare som endast hjälper till från backen. Men jag tycker att man ska skilja på att tränaren inte behöver/vill sitta upp och att den inte kan!
Jag skulle nog bli ganska skeptisk om min tränare inte klarade av att rida min häst, det skulle kännas mycket bättre om jag visste att vi "talade samma språk".
Och många gånger kan det faktiskt vara en tillgång att tränaren kan sitta upp ifall att man stöter på ngt nytt problem eller om man tex ska lära hästen ngt som ryttaren inte själv behärskar.
Sen finns det självklart "speciella" hästar men en väluppfostrad och harmonisk häst bör acceptera att en annan ryttare sitter på ryggen. Sen kan det kräva en duktig och KÄNSLIG ryttare för att nå optimalt resultat.
Jag tror att de flesta hästar som man benämner som "svåra" helt enkelt är för känsliga för vem som helst att klara av.

Jag skulle inte vilja att en tränare som själv rider "hårt" ska lära mig att rida mjukt på min känsliga häst. :cool:

Jag tycker det är jättebra när tränare kan sitta upp och rida. Om man har problem med något är det jättebra när man kan hjälp att komma förbi detta. Det gäller ofta att hitta den rätta känslan och att sitta upp efter att tränaren har ridit kan hjälpa mycket.

Det finns ju en anledning till att tyskarna ligger hästlängder före oss ffa på ponny och ungdomssidan. Där rider tränarna ofta och eleven för känna hur det skall vara när det är rätt. I Sverige anses det på något sätt skamligt att låta någon hjälpa till att utbilda hästen vilket är konstigt för det skulle antagligen ge både bättre ryttare och mer välridna och säkra hästar.

En tränare som inte kan rida hästen skulle jag personligen inte kunna känna så stort förtroende för. Om man tycker att tränaren rider för hårt eller liknande så delar man troligen inte samma filosofi och då är det frågan om den tränaren passar överhuvudtaget.

Jag har dock full förståelse för om tränaren inte vill sätta sig upp på väldigt råa unghästar eller problemhästar av olika slag för detta medför dock en stor skaderisk.

Fast nu var ju inte kommentarerna att det var fel på uppfostran osv, utan att många verkar vara "stolta" över att hästen bara kan ridas av dem osv... det var väl det som folk ifrågasatte, dvs att det skulle vara ngt att eftersträva/vara stolt över.

Känner inte igen det du beskriver att det ska vara så vanligt med hästindivider som inte accepterar andra ryttare. Har haft hästar och levt i hästkretsar i 25 år och de som varit svårridna för andra kan jag räkna på en hand.

Enmanshäst menade jag inte, då uttryckte jag mig fel. Utan att det finns många hästar som aldrig kommer att fungera för nybörjare. Jag tror nog också att det handlar lite om ras med. Halvblod i allmänhet tror jag är mer sansade varelser, jag har nog mest hållts med araber, korsningar med det och travare. När jag hade en korsning halvblodarab så tyckte jag det var den lugnaste individ jag haft.

Sedan känner jag de som anser att det är helt tvärtom, att halvblod är hispiga och svåra att hantera, medan araber och travare är lätta.

Själv tycker jag att jag är en lugn och någorlunda balanserad ryttare, men det betyder inte att jag kan rida alla hästar även om jag tar det nog så fint. Satt upp på en gammal travmärr jag funderade på att låna till sällskapshäst. Det gick inte alls, hästen avskydde mig på ryggen. Ägaren visade mig först hästen riden, och då var hästen lugn och sansad och gjorde som hon skulle, men bet sig nästan i bringan, så bakom hand var hon. Men mig gillade hon inte trots mjuk hand. Min erfarenhet är att man alltid kan möta något man inte väntat sig. Så att komma med generaliseringar om hur alla hästar kan vara tycker jag inte håller.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat