När Switch? Quick Color, bra?

jo jag är en människa som får en himla massa fästingar/år.
hittills har jag väl haft en 30-40 fästingar totalt. ingen sjukdom ännu.... peppar peppar

30-40 :eek: Stackars dig, jag skulle svimma om jag hade en fästing. :smirk:

Tjosan! Det är möjligt att de inte smittar när man tar bort dem efter ett dygn. Vore ju jättebra om det stämde *hoppas*.
Även att penna är bättre är möjligt, ska införskaffa mig en sådan, alla sätt är ju bra utom de dåliga :)
Det är bra säga grattis att ni inte blivit smittade! Har också hört att vissa områden har mer smitta än andra, ex sthlm. Min häst blev smittad båda gångerna när hon gick på bete på järvafältet i sthlms området.

nja... jag brukar sitta ute hos kossorna och kela med dem och för att tämja kalvarna. och sitter man i gräset och lutar sig mot kossorna (somnar ibland :o) så är det inte så konstiogt att man får lite kryp på sig.....
märks inte nåt förrens det börjar klia som attan!!!!!! oftast kliar jag av dom.... :crazy: men det är inte så farligt!!
inget jag tänker på när jag har mysstunder med kossorna, stora som små ;)

Du som har kor kanske vet hur man skall göra för att hästarna skall slippa alla dessa flugor som kor drar till sej?! JAg ser hur mina pållar lider av dessa!!
Har du några tips??

Quick Silver använder jag jämt, men sist var det slut i affären så då köpte jag Quic Color istället. Jag har en svettfux och han blev snygg iaf! På isabellen som oxå fick Color hände ingenting, dvs han blev inte mörkare iaf! :D

Fast han kanske skulle blivit snyggare då :cool:

Om jag vore dig så skulle inte jag använda `SWITCH har du inte läst på förpackningen att du bör har handskar på dig när du applicera detta på din häst för att inte få frätskador, skulle du trotts detta få det på dig ska du genast skölja av dig det, Tänk efter vad du häller på din häst det går rätt ner i pälsen och fortsätter in under huden ner i både blodkärl och muskelaturer.det står klart och tydligt på att det är ett bekämpningsmedel av klass 3, alltså onget att leka med. Har haft förödande konsekvenser att Switchen på ett av mina avelsto. Använder i dag bara ett naturmedl Aloe Vera med NIEM I och det fungera super bra har aldrig varit nöjdare, hållr borta fästingar ,knott och flugor du kan använda det själv,försök smörja in dig med SWITCHEN så får du se vad som händer. en som vill hästarna väl och slippa en massa insekter

Fast om man som jag har hästen på ett ställe med mycket knott i perioder under sommaren, så har man ju inte så mycket att välja på. Installning, täcke, gift eller hålla tummarna att knottangreppen inte blir så massiva att hästen blir sjuk. Jag använder Switch hela sommaren och kompletterar med täcke när det är som värst. Bägge mina hästar HATAR när Switchen rinner i pälsen på dem, så jag brukar faktiskt stryka ut det med händerna, och har ännu inte råkat ut för någon reaktion. Däremot tar det bort nagellacket... Det är alltså starka saker, som man såklart ska använda med omdöme.

Jag har också EN dålig erfarenhet på mitt tunnhudade fullblod. Kollade inte datumstämplingen :o på en flaska från året innan, och hon fick reaktion i huden, stora blaffor där huden höjde sig, vilket gick bort efter ett par dagar. Kollar alltså NOGA datumstämpling i fortsättningen. :crazy:

Men eftersom det trots allt är ett gift skulle jag såklart vara intresserad av ett alternativ, så länge som det ger ett riktigt gott skydd. Var får man tag på den produkt du nämner? Vem producerar den? Det finns ju många produkter med Aloe vera i. Hur ser förpackningen ut, och vad kostar den? Hur ofta behöver du ta på nytt? Hur länge räcker en förpackning?

Nu är du bra mkt ute och reser när du skriver att alla hästar som vistats ute har antikroppar mot erilichias. Har genom åren testat ett 10-tal hästar själv + att nästan alla hästar i ett område (ca 60-tal) testades då en onormalt stor andel hästar där fått borrelia. Har själv aldrig haft antikroppar på mina för någon av sjukdommarna. Av de 60-tal hästar som testades var det 27!!! som hade mkt höga borrelia titer - 1 hade antikroppar på erilichias. Borrelia finns "över allt" medans erilichias oftare sprids i vissa område i landet har för mig att bla mälardalen är ett sådant samt att vi nu sedan några år tillbaka bor i ett av de få erilichias områdena i Skåne. Finns kartor att se vilka områden som är högriskområden för erilichias.
Att inte borrelia finns på häst är skitsnack .........

inga vidare tips.
korna har flusan på sig och hästen har antingen renons eller swich pout on.
oftast tar jag på henne en flyveil som gör at hon ser mystisk ut! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 585
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 604
Senast: Ragdoll
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 763
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?