Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Självklart går det jättebra, om hästarna är vana. Det var jag som skrev att de blir trötta och då handlar det ju om hästar som är vana vid att stå inne i box på nätterna.Nu går våra hästar på lösdrift året om, så vi stallar inte in i den bemärkelsen. På bete går de från maj (invänjningsperiod på 2-3 veckor i april-maj) till någon gång i oktober oftast (som längst första veckan i november). Hur länge de får gå kvar i beteshagarna på hösten har oftast att göra med hur torrt eller blött det är - vi vill inte ha dem i lervälling och vill inte heller ha betet söndertrampat... När betet inte räcker så stödfodrar vi. Och sedan går de på lösdrift i grushagar resten av året.
En liten kommentar till det där med träning, tävling och att hästarna skulle bli "trötta" av att gå ute: Vår tävlingssäsong (islandshäst) sammanfaller i stort sett helt med betessäsongen. Den stora utmaningen tycker jag är att hålla hästarna i lagom hull (både över- och underhull tenderar att ge trötta, sega hästar...), men anser att det går utmärkt att träna o tävla även med hästar som går på bete och/eller lösdrift. Min dotter skall tävla SM i september på en häst som gått på bete sedan i maj och går på lösdrift året om!
Nej, det är ju inte lika stor skillnad då, men jag märkte ingen skillnad i "trötthet" när de stod på box vinterhalvåret heller, vilket de gjorde innan ligghallarna byggdes för ett par år sedan.Självklart går det jättebra, om hästarna är vana. Det var jag som skrev att de blir trötta och då handlar det ju om hästar som är vana vid att stå inne i box på nätterna.
Går de alltid ute (tex på lösdrift) så är det ju inte så stor skillnad för dem att gå på bete..
Ja det är ju säkert olika för olika individer. Är väl inte så konstigt?Nej, det är ju inte lika stor skillnad då, men jag märkte ingen skillnad i "trötthet" när de stod på box vinterhalvåret heller, vilket de gjorde innan ligghallarna byggdes för ett par år sedan.
Den enda skillnad jag märkt sedan vi bytte till lösdrift är att flockarna är mer harmoniska, mindre sura miner vid fodringar osv.
Till viss del är det säkert så, vi har hästar på gården som älskar att komma in på box då och då, precis som hästar som hatar det...Ja det är ju säkert olika för olika individer. Är väl inte så konstigt?
Min häst kommer tillbaka till stallet 1/9, hade jag haft eget hade de fått gå ute så länge som möjligt, t ex till gräset börjar ta slut och det blir mer och mer hö.Funderar på när folk stallar in igen efter betet?
Iår har vi eget så vi bestämmer själva men jag ser gärna att hästarna är ute så länge som möjligt och gärna på lösdrift i framtiden. Men denna vintern blir det på box och då kommer de in tidigast mitten september tänkte jag.