Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min personliga uppfattning är att det är stenålderstänk att ha häst inne.Varför ska man stänga in ett flyktdjur på 9-12 kvm?Vem mår bra av det?Jo,vi!
Varför inte hellre satsa på att ge dom bra förutsättningar ute,istället för att slänga ut pengar på flashiga boxdörrar etc.
Sen att dom kanske inte "får ngn ro ute och är mörkrädda",det köper jag inte.Har dom bara tillgång på bra ligghall,så mår dom superbra.
Det går även bra att använda täcken på lösdrift,om man nu måste (om man är rädd att hästen skulle frysa).
Så ha hästen ute länge!
Har funderat just runt det här begreppet att hästarna vill in när dom står vid grinden.
Är det verkligen det dom vill?
Kan det inte bara vara så att det är en plats som dom tycker om?
Vill dom verkligen in för att dom tycker att det är varmt och skönt och bekvämast att vara inne?
Eller vill dom in för att betet inte längre ger tillräckligt med näring och dom har lärt sig att när man kommer in, då får man mat?
Alltså att de är hungriga helt enkelt?
Idealet är väl att ha hästarna ute dygnet runt. Men hästar är individer precis som vi. Det som passar den ena passar inte alls den andra, det måste man som hästägare kunna läsa av. Det finns t.ex. hästar med ett mycket stort kontrollbehov som faktiskt inte får ro i hagen. Det finns hästar som helt tydligt känner sig tryggast inne i boxen på natten.
När jag däremot tycker att det är varmt och behagligt, då står hästen i vindskyddet i skuggan och tar skydd från otäcka flygfä.
Ett vindskydd borde inte heta vindskydd utan det borde heta solskydd!
Som komplement till lagen om hästars utevistelse borde det även tillkomma att alla hästar ska ha möjlighet att gå i skydd för solen när de befinner sig ute.
Fast även om många hästar säkert vädermässigt kan klara att gå ute på en bra lösdrift så kan det fortfarande finnas många andra orsaker till att ta in hästarna.
Alla vill dessutom inte ha sina hästar ute dygnet runt, och jag tror knappast att hästar generellt lider av att få komma in i stallet några timmar på natten.
Alla har inte heller tillgång till/möjlighet att ha ligghall vilket man enligt lag måste ha när det inte är betestillväxt.
/Line, som tycker det är precis lika illa att överdriva med "hästar är djur, de klarar allt galant" som att förmänskliga.
Lagom är bäst
Fråga: Hur är det uppe i vargtäta områden, ...
Min gick nästan vilse i en 12kvm box
men herregud...vet inte din häst vän att dom står still ibland å att dom förmodligen vänder rumpan till ovädret..
hästar ä hästar å även om dom har blivit lite människobehandlade så ä dom fortfarande hästar och klarar sej!
5 plusgrader en natt å min häst ja hade,stog ute
...
Lite nyfiken på de inlägg i tråden som fortfarande säger att de stallar in och inte verkar bry sig om fakta om hästens förmåga att klara vårt klimat om vi ger den chansen. Är hagarna så små/dåliga/leriga så de inte kan vara ute? ...
Fast även om många hästar säkert vädermässigt kan klara att gå ute på en bra lösdrift så kan det fortfarande finnas många andra orsaker till att ta in hästarna.
Alla vill dessutom inte ha sina hästar ute dygnet runt, och jag tror knappast att hästar generellt lider av att få komma in i stallet några timmar på natten.
Alla har inte heller tillgång till/möjlighet att ha ligghall vilket man enligt lag måste ha när det inte är betestillväxt.
/Line, som tycker det är precis lika illa att överdriva med "hästar är djur, de klarar allt galant" som att förmänskliga.
Lagom är bäst
Blomskan; du skrev att du trodde att hästarna lärt sig att de får mat inne och att det mycket är därför de vill in. Visst, så tror jag också att det kan vara, men det kan ju finnas andra anledningar ocksåtill att de vill in - som du skrev; man får läsa varje individ. Jag tror inte att det ALLTID är SAMMA anledning till att en viss häst vill in. Med mina hästar vet jag att de under sommaren ffa vill komma in när det är som varmast och flygfäna (bromsarna!) är som värst - de har ju då ingen mat i boxen de timmarna, men kommer ändå genast när vi går ut i hagen och om vi inte tänkt ta in dem, utan har något annat ärende till hagen, så visar de att det är vad de vill! Under vintern däremot, är det framför allt maten som hägrar
Sedan att hästarna gärna ställer sig mitt i hagen med rumpan mot vinden tror jag beror mycket på att de inte kan höra så bra pga blåsten och därför vill stå där de kan hålla uppsikt på annat sätt - då funkar inte ett vindskydd så bra eftersom det oftast tar bort sikten också!