Sv: När stallar ni in hästarna?
Problemet i kanske framförallt inackorderingsstall är ju att man har kanske lite för små hagar men också att det med jämna mellanrum kommer nya hästar och flocken förändras. Det kan ta tid innan en nykomling accepteras och att då ha dom ute nattetid känns osäkert om man inte säkert vet att alla hästar får ta plats i ligghall och får äta i lugn och ro (höst och vintertid tänker jag på nu). Det är också många gånger hästar med stora skillnader i matbehovet vilket gör att det är svårt att garantera att varje häst verkligen får i sig rätt mängd mat.
Här blir jag lite fundersam....
Jag kan faktiskt inte se några bra orsaker att ta in hästarna alls. Det handlar inte om NÅGRA timmar, oftast blir det 10-12 timmar, eller ställer du in dem kl 12 på natten och släpper ut dem kl 06 på morgonen?
Att vi människor säger att vi "inte vill ha dem ute på natten" är märkligt, för då hanterar vi dem inte utifrån deras bästa utan från VÅRT bästa...
Jag tror problemet är att väldigt många dels förmänskligar sin häst dels inte har tillgång till bra hagar där hästarna kan vara hästar, då kan man stilla sitt dåliga samvete och ställa in dem på natten.
Självklart med vadderade täcken och lindor och fan och hans moster.....
Problemet i kanske framförallt inackorderingsstall är ju att man har kanske lite för små hagar men också att det med jämna mellanrum kommer nya hästar och flocken förändras. Det kan ta tid innan en nykomling accepteras och att då ha dom ute nattetid känns osäkert om man inte säkert vet att alla hästar får ta plats i ligghall och får äta i lugn och ro (höst och vintertid tänker jag på nu). Det är också många gånger hästar med stora skillnader i matbehovet vilket gör att det är svårt att garantera att varje häst verkligen får i sig rätt mängd mat.