När stallar ni in hästarna?

Sv: När stallar ni in hästarna?

*kl*

Stallade in min herre igår, innan dess så har han fått gå med regntäcke på om nätterna den senaste veckan.
Har en appaloosa :p

Jag har under några år haft eget stall med 5 hästar, de flesta halvblod. Brukar ta in dem över natten i slutet av september eller början av oktober. Vädret brukar bestämma. Vintertid har hästarna varit inne mellan ca 21-22 till 5-6 på morgonen.

Nu ska vi dock flytta till stan och jag får hyra in hästen. Tyvärr går de in på natten redan nu. Min häst kom för ett par dagar sedan släppts in i en flock på ca 12 hästar. Jag hoppas att stallägaren är villig till att låta dem gå ute när flocken har kommit till ro. När de stallas in i nya stallet är de inne mellan 19.30 och 6. 30. Betydligt längre än vad pållan är van vid. Hon har dessutom varit tjock i benen på morgonen de här nätterna när hon varit inne så länge. Det har aldrig hänt innan. Men detta stallet är det bästa jag kan hitta inom rimligt avstånd. I de flesta stall häromkring går hästarna in tidigt, typ vid 16 tiden och hagarna är små. Det känns inte OK för mig. På plusidan nu är att hagen hon går i är stooor!

Är nyfiken på när ni börjar stalla in era hästar?
Har ni några speciella riktlinjer som ni går efter?

Det börjar nämligen grymtas i stallet om att det är synd om hästarna som fortfarande måste gå ute.

Själv är jag av den uppfattningen att de inte mår dåligt av friskluft så länge inte vädret är extremt.

Förstår att det givetvis skiljer mellan tex islandshästar/shetlandsponnyer eller känsliga fullblod.
Dessa hästar är av halvblodstyp.

Mina hästar går in senare på sommarkvällarna, alltså dom är oftast inte ute på sommarkvällarna.(blir sönderbitna)
De står klockan nio och väntar på mig vid utgången:D

Han fick komma hem 2/8 detta år, fast då hade jag redan haft honom installad nattetid i ca en vecka.

Tecken på att det är dags? Magen börjar ta i backen:angel:

Nä, men jag vill inte ha honom på bete när gräset börjar frosta och detta år skulle hans beteskompis hem detta datum så. Hade annars gärna haft honom ute till slutet av augusti i alla fall.

Kl

Hos oss är det avgörande hagarnas skick - är det lerigt och dant i hagarna tar vi gärna in kusarna så att de kan ligga och få vila utan att bli blöta. Vi har en extrem lermark så när det regnat några dagar är det dessvärre väldigt geggigt.

En av hagarna har vindskydd som är skapligt dränerat så hästarna i den hagen brukar klara sig längre än de andra.

Vi brukar sikta på att stalla in någon gång under oktober för hästarna som går ute. Tävlingshästarna har börjat gå in för en vecka sedan ungefär (travhästar).

KL

Jag börjar ta in mina i oktober men det är enbart av den lilla orsaken som LAGEN hänvisar till.... jag har nämligen inget vindskydd i hagarna.... å från och med oktober säger lagen att dom ska beredas möjlighet till att ligga och vila under tak i 8 timmar/dygn.....

Skulle jag få bestämma hade dom fått gå ute ända fram tills det att vintern börjar på allvar...dvs typ slutet på november/december....

kl*

Min och en häst till går fortfarande ute och ska gå ute förhoppningsvis september ut. Men det beror lite på hur vädret blir, Först och främst om det blir frost i backen. Då stallar jag in min eftersom hon (2 år) sover väldigt mycket. ;)

KL

Jag börjar ta in mina i oktober men det är enbart av den lilla orsaken som LAGEN hänvisar till.... jag har nämligen inget vindskydd i hagarna.... å från och med oktober säger lagen att dom ska beredas möjlighet till att ligga och vila under tak i 8 timmar/dygn.....

Skulle jag få bestämma hade dom fått gå ute ända fram tills det att vintern börjar på allvar...dvs typ slutet på november/december....

Men nu säger väl lagen
Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/utevistelseochbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html

Så det finns inga datum längre utan det beror på vädret.
Min granne har får och de har en viss förmåga att högljutt visa sitt missnöje om inte betet räcker, dessutom rymmer de då gärna in i min hage och allra helst in i stallet :mad:
Ett år gick de ute ända till första advent och det var en ovanligt varm höst här bara ett par enstaka kalla nätter i oktober sen var det så milt och fint. Det året sa inte fåren ett pip utan gick snällt i sin hage. Andra år har fåren flyttat in mycket tidigare men då har det varit betydligt kallare höstar

Hästen mår bara bra av att gå ute. Vad det än är för ras så ska den tåla lite kyla och regn. Det beror förstås på hur mycket man förstört hästen, och med det menar jag hur mycket man använt täcke - det förstör ju hästens hårrem - om hästen får tillräckligt med mat den ska ha. det är klart att jag inte heller skulle låta ett fullblod stå ute i regn och blåst utan täcke. Men det är ju vi som orsakat att vi måste ta in eller lägga på hästarna täcken. Jag tror att så länge du inte förstört din häst - förstört är ett väldigt grovt ord men jag menar ju verkligen inte 'förstört' bokstavligt talat - så kan du låta hästarna gå ute. Det är många hästar som fortfarande går ute. Mina också. :bump:

JA, fast här räknas betestillväxt från 1 maj till (tror jag ) 18 okt.....:laugh:

Men vem är det som säger det? Det beror ju på vädret och kan inte vara ett och samma datum från år till år? Vilken lag säger detta? Inte jordbruksverkeet väl?

Nope, det säger inte lagen, lagen som är tillämplig på denna situation, bara under icke betessäsong.

SJVFS 2003:6

Utegångsdjur
Djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage
halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.

Utegångsdjur
35 § Endast djur som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden
får användas som utegångsdjur. En ytterligare förutsättning är att de yttre
förhållandena såsom terräng och markbeskaffenhet är lämpliga för dju ren.
36 § Utegångsdjur skall ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som
ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Inte att förväxla när djur måste vara på bete:

30 § Landet indelas, då fråga är om att hålla djur på bete i enlighet med
10 och 11 §§ djurskyddsförordningen (1988:539), i nedanstående tre
regioner.
Region A: Blekinge, Skåne och Hallands län.
Region B: Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Östergötlands,
Jönköpings, Kronobergs, Kalmar, Gotlands, Västra Götalands, Värmlands,
Örebro och Västmanlands län.
Region C: Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands, Jämtlands,
Västerbottens och Norrbottens län.
Betesperioden omfattar i region A minst 4 månader, i region B minst 3
månader och i region C minst 2 månader. Betesperioden skall vara sammanhängande
och infalla under tiden den 1 maj - den 1 oktober.

Här nere börjar betessäsongen mellan mars-april och slutar november-december i regel.
Jag anser dock att det är rena djurplågeriet att inte ha mörkt lästall under insekts-säsongen om inte hästarna står insektsfritt. Friska utegångsdjur mår inte lika illa av att stå utan lähall på icke betessäsong som de som på sommaren som är utan lästall där de kan gå undan för insekterna.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Mina två hästar gick ute dygnet runt året om förra året. Dom gick i lösdrift och kunde å in i en lada, men det gjorde dom väldigt sällan.

Och med den kalla vintern som varit så kunde man tro att dom ville in dit mer än dom var :)

Vi har hästar i vårat stall som fortfarande går ute dygnet runt.

Alla hästar är som människor.. Olika :)

kl
Förra året stallades hästarna in nattetid den 1:e nov. De brukade dock få stå inne för att torka upp vissa nätter redan tidigare. Installningen anpassades efter vädret. Första året jag hade hästen gick hon på lösdrift, men lösdriftskompisarna blev sjuka och var tvugna att stå inne under nattetid vintern efter. Ville då inte ha henne ensam i hagen på natten.

Nu har vi köpt egen gård och våra två hästar kommer att gå på lösdrift denna vinter. Då kan de själva reglera när de vill vara inne/ute även om det inte alltid verkar logiskt i våra ögon. "Ligga och dåsa i utedriften en varm och solig dag" "Använda den som toalett" "Stå bakom ett smalt träd istället när det blåser storm och regnar småspik" "Stå ute i tjugo minusgrader" De har sina anledningar, men de väljer inte efter hur vi skulle ha gjort;)

Nu skall bara det till lite torv och halm så hoppas jag att de kommer trivas i sitt lilla bo:)

Önskar att jag också kunde ha min hemma och på lösdrift.
(försöker övertyga sambon om att det är bättre med utsikt över ängar än över havet) :D
Min förra häst hade jag på lösdrift och jag tyckte detta var kanon!
Våra hästar agerade på exakt samma sätt som du beskriver.
När jag frös så jag skakade så stog hästarna mitt i hagen och lät vinden vina i manen. :)

Vad säger ni om att ha hästarna ute nu i blötan utan ligghall då?

Det är anledningen till att jag vill ha in min häst nattetid nu, men då blir jag den enda i stallet som tar in och hästen blir ensam i stallet och olycklig för det...

Vet inte, ska fråga pållarna som inte ställer sig i lästallet nu i blötan...;)

Rolle
IpL

Vet inte, ska fråga pållarna som inte ställer sig i lästallet nu i blötan...;)

Rolle
IpL

Vad svarade de? :)

Nä, men har man ligghall så vet man iaf att de kan in o lägga sig om de vill! Nu är liksom enda alternativet blött gräs. :crazy:

Vad säger ni om att ha hästarna ute nu i blötan utan ligghall då?

Det är anledningen till att jag vill ha in min häst nattetid nu, men då blir jag den enda i stallet som tar in och hästen blir ensam i stallet och olycklig för det...

*Skådar ut över hagen* ... Längst bort står mina i hällregn...dom har inte täcken, nej. Lösdriften är tom. Där har dom torr liggplats som ratas just nu iallafall. Dom bestämmer själva hur dom vill ha det. Jag har inte en tanke på att ställa in dom, trots blötan ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 925
Senast: åke
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar