När släpper ni ut hästarna "på heltid"?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, när släpper ni hästarna att gå dygnet runt ute? :)

Funderar lite på att när min skogshage är färdig nästa vecka, att släppa ut ponnyerna dygnet runt och ev stödfodra om det behövs. I skogen har dom ju skydd för vind och regn men när kan man låta dom gå ute dygnet runt?

Sv: När släpper ni ut hästarna "på heltid"?

Vi har vindskydd i alla hagar och vi släpper ut alla hästar, inkl tävlingshästarna när det börjar bli 8-10 grader på nätterna. Så i norrland om två veckor ca som det ser ut. :)

Min har gått ute dygnet runt den senaste månaden. Med undantag då vi tagit in dem på natten vid regn och blåst. Stödfodrar fortfarande. Han är en miniatyr med massa päls:)

Beroende på väder och om gräset kommit upp mer. Så 1 juni har vi betes släpp. Får se hur det ser ut i år när det är så segt!

Vi har ganska behagligt klimat just nu så mina har fått gå i ca en vecka. Knappt nederbörd och när det har regnat, har det varit ganska kortvarigt så de har snabbt blivit torra igen.
Hagarna är till stor del upptorkade så hästarna kan ligga tillräckligt torrt.
Bete finns inte men de fodras givetvis.
Om det blir riktigt ruskigt väder, får de väl komma in igen då.

mina går ute dygnet runt när det är för varmt och inte känns lönt att ha hästarna inne :p. så det beror på vädret.
men vi har inget direkt vindskydd, har en lada som gränsar till hagarna och som ger skugga på em, men den hjälper inte mot blåsten, regnet eller mot fm solen.
har inte hästarna ute så länge heller, en månad kanske då vi inte har så mycket bete.

Våra har vindskydd i hagen som de gärna går in i och de har varit ute vissa nätter, men inte helt på heltid än. Tror nog det skulle funka, de får fortfarande extra hö 3ggr per dag, men har främst fått gå in för att vi släppt in nya hästar som behöver acklimatisera sig.

Hej!

Tidigare år vet jag att hästarna gått ute dygnet runt ungefär från maj, men i år vette 17. Min är jag inte ens säker på kommer få gå ute dygnet runt, hon behöver komma in och vila och hennes skadade hov har inte funkat särskilt bra med ute dygnet runt tidigare..

Annars brukar vi ha betessläpp runt 1a Juni, men nu har vi blivit av med en beteshage så nu vet jag inte om det blir av det heller..

/Lavinia

Min har gått ute dygnet runt den senaste månaden. Med undantag då vi tagit in dem på natten vid regn och blåst. Stödfodrar fortfarande. Han är en miniatyr med massa päls:)

Som mina då. Men sedan en vecka tillbaka så går de på vårbete och stödfodras.
Fast jag har två travare och en freiserkorsning.

Jag ska skicka träckprover på måndag (ny häst, köpt igår) och sedan börja vänja in dem på gräs när resultatet är klart.
Vi har haft minusgrader på natten här det senaste och jag vill inte att de äter frostnupet gräs pga fångrisken så jag avvaktar hellre lite och låter dem gå på betet längre på hösten om det går istället.
Vanligtvis brukar jag ha släppt dem på dygnet runt bete i mitten av maj men gräset har precis börjat växa här så det lär det inte bli i år.

Jag släppte ut mina i går :) Bete finns redan så dom klarar sig och sen finns vindskydd i anslutning till hagen vilket känns lite extra bra :D

Vi släpper i morgon. Men hästarna går på lösdrift, så temperaturen är inga problem, det har varit grästillväxten som varit avgörande och nu är det ganska bra fart på det gröna:)

Vi släpper på bete runt första helgen i juni troligen, precis som tidigare år i detta stallet.

Våra (numera två hästar som inte har haft fång) brukar vara ute på heltid vid den här tiden. Vi har en hel del grönt, lite högt gräs i hagen men det har varit minusgrader på nätterna. Jag väntar ngn natt till. Vi har hagarna i anslutning till stallet och släpper dem aldrig på bete 24 h utan att komma in utan jag tar alltid in dem ett par ggr om dagen. de kommer fortfarande att få hö och fullblodet kraftfoder. så småningom kommer de mest in för att vila från insekter.

Hade jag haft en skogshage hade mina fått gå ute dygnet runt nu, men eftersom de haft fång (för 3,5 år sedan) släpper jag dem inte dygnet runt förrän någon gång efter midsommar eller senare, beroende på hur gräset ser ut.

Liknande trådar

Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 775
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 990
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 289
Senast: Masse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 514
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka