När ska Quarterhästar ridas in?

Sv: När ska Quarterhästar ridas in?

wrangler skrev:
Den siste idioten är inte född.....

Vill bara poängtera att alla westernryttare inte rider in o tävlar sina bebisar!
Som jag har sagt innan - jag tycker du ska komma hit Wrangler och forklarar till de har vad som galler! Blir sa himmla trott pa alla yahoos har som tror att de har uppfunnit ridningen!

Cinemon skrev:
Som jag har sagt innan - jag tycker du ska komma hit Wrangler och forklarar till de har vad som galler! Blir sa himmla trott pa alla yahoos har som tror att de har uppfunnit ridningen!

Ha ha, med risk för att du inte har några inackorderingar kvar kanske då jag inte brukar hålla inne med vad jag tycker.... :crazy:

Meeen, du har rätt! Kan du inte byta ut yahoosarna i stallet mot vettiga människor? Oavsett inriktning....

wrangler skrev:
Ha ha, med risk för att du inte har några inackorderingar kvar kanske då jag inte brukar hålla inne med vad jag tycker.... :crazy:

Meeen, du har rätt! Kan du inte byta ut yahoosarna i stallet mot vettiga människor? Oavsett inriktning....
He he, jag haller pa med det :angel: ;)
Igar fick jag forklaringen att quarter hastarna ar tidigt mogen - det ar val inte sant, eller hur?

JHANA skrev:
Usch....

Snacka om att få hela sin barndom förstörd, inriden som ettåring och tävlad som tvååring i PLEASURE.:eek:

Man får väl hoppas att småttingarna i alla fall inte behöver gå i lika dåliga gångarter (4-takts galopp / jog fram och skritt bak) som 90%av dom vuxna pleasurehästarna gör....
För att inte tala om traven och skritten som ofta har pass inslag .Kan man inte vänta till hästen är 3 tycker jag att man kanske skulle skaffat en häst som är 3 så kan man börja med inridningen direkt.Prissummorna ar väl knappast högre än att man hellre har en frisk och hållbar häst i många år framöver?

Cinemon skrev:
:bow: haller ocksa med dig. Jag har tre inackoderingar i stallet som fyller 2 nu. De ska tavla i juni. Helt sjukt ar det! Nar jag fragade deras agare om de inte tycker att det ar lite tidigt att rida in en hast sa fick jag svaret att jag ska halla mig till min engelskt ridning :crazy:

Det är inte tillåtet att tävla 2-åringar i ridklasser i Sverige, de får inte ens ridas på tävlingsområdet. Däremot får man ju tävla dem i Halter, Showmanship at Halter och andra icke-ridgrenar.

Lex skrev:
Med belastning så menas inte tyngd på hästen utan om hästen tränas fysiskt.
/mvh Lex

Jag har en fråga. Jag har tänkt skaffa en unghäst så småningom och planerar att markträna den som tvååring i ett års tid så den har en bra grund och har blivit lite musklad innan den rids in som treåring. Men om fysisk träning belastar hästen så är det kanske inte någon ide. Jag trodde att fysisk träning stärkte hästen.
Vad rekomenderar ni? Hur mycket och hur tidigt kan man träna en unghäst från marken?
Tack på förhand

JAG (min åsikt) tycker absolut att du kan, o ska träna den från backen! Det är i första hand tyngden på ryggen som är den värsta belastningen, samt mkt voltarbete tex för mkt longering.

Givetvis måste du se till hästens mognad, både fysiskt och psykiskt, men är det en "normal" två-åring mår den bara bra av lite stimulans, inte minst för hjärnan!

Liknande trådar

Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 338
Senast: Görel
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 968
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 477
Senast: Brynja
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben