När ska Quarterhästar ridas in?

Sv: När ska Quarterhästar ridas in?

Lärde detta på hovslagare-skolan.
Vet. visade lite olika forskningar (bla på fullblod travare och island)

Det var hur hästen belastades som avgjorde när tillväxtzoner slöts.

/mvh Lex

Undrar om det finns några resultat på om någon raser sluter sina tillväxtzoner tidigare än andra

Tack! :bow:

Får du reda på vart man kan få tag på mer forsking inom området får du gärna säga till.

// Z

Det fölet som föddes 2005 är numera en ettåring eller vad folk säger en åring.//bonny

*Knapplån*

Vill inte debattera, utan bara påpeka att i USA tävlas även 2-åringar, vilket måste innebära att dom rids in som åringar. Säkert under senare delen av årings-perioden, men ändå.
Givetvis inte bra att rida på en ETT-åring oavsett ras.

Jag rekomenderar alla som bryr sig om hållbarhet på sina hästar, oavsett ras, att läsa en mycket bra bok om ämnet.
Den heter Unghästen - Uppfödningens och träningens betydelse för skelettets utveckling och hållbarhet. Skriven av Åke Åsheim.

Han har forskat på travhästar (och lite på galoppörer), det intressanta är just att det är travhästar, för dom har ju ingen belastning i form av en ryttare...... vilket ger ytterligare fog för försiktighet.

Det finns ingen forskning som stödjer teorin att tillväxtzonerna sluts tidigare eller senare hos olika raser, däremot sluts dom inom ett tidsintervall (på vissa ställen så högt som 8 månaders skillnad, t.ex framknä) som är individberoende. Men det måste man då röntga för att se.... och vem gör det?

Scata

Med belastning så menas inte tyngd på hästen utan om hästen tränas fysiskt.
/mvh Lex

Har tyvärr varit för lat för att läsa hela tråden så jag upprepar säkert vad någon annan skrivit.. :)

Men nog låter det korkat att rida en ettåring, oavsett ras, visst vet jag att det är vanligt utomlands att börja tömköra och sadla redan som ettåring men att någon skulle rida en ettåring.. det är ju som att sätta ett treårigt barn i gymnastik för vuxna..

Som tvååringar kan dom flesta raser startas lite lätt, rider man dom en kort stund och använder vanligt folkvett bör det inte orsaka förslitningar eller skador på varken halvblod eller quartrar. Men en viss träning stärker snarare senor, ligament och ben hos unghästen.

Att quartern skulle vara snabbare utvecklad än andra raser har jag lite svårt för att tro, men nog har dom i många fall lättare att sätta muskler. (oh, nu får jag nog min rumpa biten misstänker jag..)

Förslitningar finns inom alla raser och alla grenar, quarterhästen får ofta förbeningar och ligamentförslitningar, halvbloden har kissingspine och kotledsinflammationer, araber har ryggproblem och även shettisar får mer och mer ledproblem. Mycket är felavel, och felträning.. Förslitningsskador behöver inte uppstå pga förtidig inridning, det kan lika gärna uppstå på en vuxen häst som rids för hårt, på dåligt underlag eller med genetiskt dåliga leder. Även dålig benställning leder oftast till viss förslitning, och det kan man inte skylla på någon mer än möjligen uppfödaren.. :)

äh.. jag svamlar :) men min åsikt är i alla fall att en ettåring rider man inte, men som tvååring kan man starta dom flesta hästraser lite lätt.

:)

Vad jag har lärt mig av killen jag tränade western för så visst tävlades tvååringar, men inridningen är betydligt snabbare än i Sverige när vi skrittar i månader innan vi börjar trava unghästarna. 90 dagar sa han, från uppsittning till tävlingsklar... Så en häst som tävlar som 2,5-åring är förmodligen inte inriden som ettåring utan som tvååring. Han har tränat och tävlat i Kanada i flera år.

Så som de hästar jag känner till som är tävlade i USA på 2-årings futurityt så börjar de ridas in i December som ettåringar, men de är säkert också födda tidigare på året än våra. Vid denna tidpunkten (mars) är de färdiga för stång o lagom tävlingsklara till futurityt.
Så, de rids som"ettåringar"... vilket givetvis inte är bra oavsett tillväxttakt, klimat, land eller ras!
Men, så är det iallafall.

Vem skrittar sina hästar i månader? 90 dagars principen har jag hört om i sverige me, fast kanske inte tävlingklar, men RIDbar iaf! De hästar jag ridit in o de hästar jag vet folk som har ridit in har börjat travas på tidigt, men iofs så har dom ju inte varit 2 år...det kanske är därför vissa skrittar så länge?

Jaja..inte vet jag. Lät bara på ditt inlägg som att svenska skrittar i flera månader, men jag kanske är helt vi´msig o inte fattar ngt idag.. *snörvel o gonatt*:smirk:

får jag bara fråga inom vilken gren det var som de tävlar redan med tvååringar? jag har varit i usa och jobbat på en ranch och hörde alrig talas om tävlingar för tvååringar, men som treåringar tävlar ju de flesta. Enligt mina erfarenheter av inridning av quarter i usa, iaf i texas så är börjar de vid årsskiftet då hästen fyller 2 år.Sen tränas den ett år och åker ut på tävlingar året efter..

vill även påpeka något som många i sverige säger att i usa kan man rida in quatrarna tidigare för de utvecklas snabbare där pgadet varmare klimatet.. hehe..bullshit..
enligt egna erfarenheter är de INTE mer välutvecklade än svenska quarters vid samma ålder..oftast sämre, då många som skickas till träning som två åringar står inne i boxar hela dagarna, förrutom när de är ute och tränas, vilke gör att de inte utvecklar muskler lika mycket och inte tillväxt heller..

Usch....

Snacka om att få hela sin barndom förstörd, inriden som ettåring och tävlad som tvååring i PLEASURE.:eek:

Man får väl hoppas att småttingarna i alla fall inte behöver gå i lika dåliga gångarter (4-takts galopp / jog fram och skritt bak) som 90%av dom vuxna pleasurehästarna gör....

Balans skrev:
får jag bara fråga inom vilken gren det var som de tävlar redan med tvååringar? jag har varit i usa och jobbat på en ranch och hörde alrig talas om tävlingar för tvååringar, men som treåringar tävlar ju de flesta. Enligt mina erfarenheter av inridning av quarter i usa, iaf i texas så är börjar de vid årsskiftet då hästen fyller 2 år.Sen tränas den ett år och åker ut på tävlingar året efter..

HAr du inte? Konstigt... Bla pleasure (vet faktiskt inte om det även gäller HUS eler andra liknande grenar också) finns för två-åringar. Vet minst en svenskägd hingst som tävlades som två-åring i USA och vann ett större futurity. Inget svårt att bevisa.....

nä..tävling av tvååringar har jag inte hört talas om..och de va ju inget kul och höra heller!:(
tycker man har hört och sett tillräckligt från hemska träningsmetoder och när de börjar rida de små liven i usa.. men man blir visst aldrig "fullärd" inom det tyvärr..helt sjukt ärligt talat vad människor gör, bara för pengarnas skull..

Balans skrev:
nä..tävling av tvååringar har jag inte hört talas om..och de va ju inget kul och höra heller!:(
tycker man har hört och sett tillräckligt från hemska träningsmetoder och när de börjar rida de små liven i usa.. men man blir visst aldrig "fullärd" inom det tyvärr..helt sjukt ärligt talat vad människor gör, bara för pengarnas skull..
:bow: haller ocksa med dig. Jag har tre inackoderingar i stallet som fyller 2 nu. De ska tavla i juni. Helt sjukt ar det! Nar jag fragade deras agare om de inte tycker att det ar lite tidigt att rida in en hast sa fick jag svaret att jag ska halla mig till min engelskt ridning :crazy:

Cinemon skrev:
:bow: haller ocksa med dig. Jag har tre inackoderingar i stallet som fyller 2 nu. De ska tavla i juni. Helt sjukt ar det! Nar jag fragade deras agare om de inte tycker att det ar lite tidigt att rida in en hast sa fick jag svaret att jag ska halla mig till min engelskt ridning :crazy:

Den siste idioten är inte född.....

Vill bara poängtera att alla westernryttare inte rider in o tävlar sina bebisar!

Liknande trådar

Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 338
Senast: Görel
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 968
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 477
Senast: Brynja
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben