Sv: När ska Quarterhästar ridas in?
Har tyvärr varit för lat för att läsa hela tråden så jag upprepar säkert vad någon annan skrivit..
Men nog låter det korkat att rida en ettåring, oavsett ras, visst vet jag att det är vanligt utomlands att börja tömköra och sadla redan som ettåring men att någon skulle rida en ettåring.. det är ju som att sätta ett treårigt barn i gymnastik för vuxna..
Som tvååringar kan dom flesta raser startas lite lätt, rider man dom en kort stund och använder vanligt folkvett bör det inte orsaka förslitningar eller skador på varken halvblod eller quartrar. Men en viss träning stärker snarare senor, ligament och ben hos unghästen.
Att quartern skulle vara snabbare utvecklad än andra raser har jag lite svårt för att tro, men nog har dom i många fall lättare att sätta muskler. (oh, nu får jag nog min rumpa biten misstänker jag..)
Förslitningar finns inom alla raser och alla grenar, quarterhästen får ofta förbeningar och ligamentförslitningar, halvbloden har kissingspine och kotledsinflammationer, araber har ryggproblem och även shettisar får mer och mer ledproblem. Mycket är felavel, och felträning.. Förslitningsskador behöver inte uppstå pga förtidig inridning, det kan lika gärna uppstå på en vuxen häst som rids för hårt, på dåligt underlag eller med genetiskt dåliga leder. Även dålig benställning leder oftast till viss förslitning, och det kan man inte skylla på någon mer än möjligen uppfödaren..
äh.. jag svamlar
men min åsikt är i alla fall att en ettåring rider man inte, men som tvååring kan man starta dom flesta hästraser lite lätt.