När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?

Sv: När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?

Sen när blev Kottas eller Poh.. chef över den tyska beridarutbildningen?

Men du rider ju dina gamla häst på rakt spår med bara hörnpassering ännu, som jag har fattat det:confused:
När började du med detta?

Det här med mellan hand o skänkel har du missuppfattat.
Hoppryttarna som står upp är mer benägna att rida med bara hand och skänkel.

På vägen mellan hand o skänkel har vi ryttarens bål o armar-
Det är ett uttryck bara.
Målet är att få mellandelen=bålen att sköta det mesta jobbet.

Det står ochså i "The complete training of horse and rider" Av Alois Pdhajsky. Kottas föregångare.

Alltså att unghästen stärks rakt fram första året.
:D
Enligt Hewig Radnetter ifrån SRS (beridare?) i Horse & Rider så rids hästarna på spanska ridskolan också enligt den teorin, fas 1 är rak-fram ridning för unghästar.
Finns föklaring där med, kan kopiera in det om någon är intresserad till varför srs rider rakt fram med unghästarna som första fas...

jag hittade det inte när jag sökte själv, så här kommer det lite snabbt.

Det är väldigt subtilt så det är svårt att förklara. Det tog mig rätt bra tid att få kläm på faktiskt.

Snabbt förklarat handlar det om att stänga framsidan och därefter öppna upp densamma - för att istället stänga baksidan.

Det tog lång tid innan jag kunde sätta ihop det till en halvhalt.

Det SYNS INTE på utsidan så det är små rörelser.

Stänga framsidan
= öka buktrycket TÄNK att låret roterar inåt.

Jag upplever det som en kavaljer som bara tar lite fastare i sin dam och stannar upp framdelen för en sekund.

Stänga baksidan
=tänk rotera ut låret.
Lite känslan av att du sitter gränsle på en jätteboll precis på mitten, men nu flyttar du bollen en liten aning framför dig, lite som att klämma fram den.

Dessa Hjälper måste ju ges i ett sammanhang
Hästen måste ju först vara rak, med välv överlinje uppåt, och rätt kontakt med bettet.

På böjda spår så måste den ju vara vara "rak" samt ha ridits över på yttertygeln först.

Om man lyckas kontrolelra bollen på detta vis så att bollen hålls rund ( hästen är på hjälperna) då börjar hästen lyfta sin framdel också (= inte bara lång och låg)

Lyfter altså inte formen med handen

Därifrån så kan ju hästen sätta sig mer när den samlas och upplevas högre fram

Inte! Som du har tjatat om det:crazy:
Det var ju allt som behövdes för att få den lösgjord o rakriktad.

Det var ju därför som vi hade diskussioner om att rida krumelutter.
Har du glömt det?

En häst som har gått lång o låg sätter man sig inte ner på o gör en halvhalt, utan man tar upp den o gör en halvhalt i lättridningen o ökar bakbensengagemanget o SEN sätter sig ner.

Lika med en häst som precis har klättrat.

Försöker också att inte samla hästen med handen utan med halvhalter.

Mina halvhalter (som jag inte vet nationaliteten på) (troligtvis finska)
försöker jag göra genom att spänna hållningsmusklerna och sitta emot.

I början om jag rider en häst som inte lyssnar på dessa hjälper så tar jag hjälp av tygeln samtidigt som jag gör förhållnngen med mellandelen. Efterhand lär sig hästen att lyssna enbart på mellandelens förhållning.

För att en halvhalt ska gå igenom bak till bakbenen så behöver hästen var eftergiven. Annars fastnar förhållningen i framdelen och hästen hamnar framstupa i stället och bromsar sig bara, utan att samla sig.

Nu orkar inte jag skriva och gå in på lika mycket detaljer som du gör, men jag tror faktist att vi är inne på samma linje, kanske inte exakt samma stig men två ganska paralella....
En idealisk halvhalt för mig innefattar inte handen överhuvudtaget.

Sen om det alltid fungerar så i verkligheten är en annan femma.

Tror inte att det är så stor skillnad på svenska, finska eller tyska halvhalter egentligen, inte i teorin i alla fall.

Hur teorin sedan efterlevs kan jag inte svara på, men jag försöker i alla fall blanda in handen så lite som möjligt.

Jag kommer i håg förr på åttiotalet, då var det mycket prat om upplyftande tygeltag - upp och fram, för att få hästen i en högre form.

Nuförtiden hör jag det aldrig längre, utan de jag tränat för förespråkar skolorna för att samla hästen.

Alltså att rida den starkare genom övningar och inte genom att lyfta upp halsen.

För att kunna rida ändamålsenliga skolor så kommer halvhalterna som en förutsättning, men de blir mindre och mindre tydliga ju starkare hästen blir. Till slut behöver man bara tänka...

Så här tänker jag angående halvhalter, inte därmed sagt att det är dagens sanning.

Inte! Som du har tjatat om det:crazy:
Det var ju allt som behövdes för att få den lösgjord o rakriktad.

Det var ju därför som vi hade diskussioner om att rida krumelutter.
Den diskussionen kommer jag också ihåg faktist.
Då är vi nog inte på väg åt samma väderstreck ens då i alla fall...för jag tycker att krumelutter är en väldigt bra hjälp på vägen mot samling.

Upplyftande tygeltag togs inte för att samla den, utan att få upp en häst som krullade ihop sig eller hängde:confused:

Om jag vill samla den intar jag en fastare sits o en kram på ytter som faktiskt går ner i bakbenen.
Jag har inte kommit så långt att jag kan rida den utan handhalvhalter i bibehållen liten samling.

hur gör du i galoppen då?

Upplyftande tygeltag togs inte för att samla den, utan att få upp en häst som krullade ihop sig eller hängde:confused:
Det var det jag menade, få upp den eller fram den i formen. Tygeltaget togs ju upp och fram.(som jag kommer i håg det)

Om jag vill samla den intar jag en fastare sits o en kram på ytter som faktiskt går ner i bakbenen.
Jag har inte kommit så långt att jag kan rida den utan handhalvhalter i bibehållen liten samling.
Inte jag heller, men idealet är väl att kunna göra det.

Sitter emot med mellandelen och tar hjälp av tygeln, genom korta kramar som hjälper mig på vägen.

Nu ska jag försöka fatta:cool:

Tänket är att stärka hästen i en fri men balanserad form gärna i galopp efetrsom det får fart på ryggrörelserna. Får att ge hästen tid att anpassa sin kropp till att bära ryttare.

Självklart rider inte en unghästutbildare utan kontakt.

Det är skillnad okså på att utbilda ryttaren och hästen. Förhoppningsvis utbildar man inte ryttaren på en unghäst :D
Lite så är det på SRS men där går allt till under ordnade former, man har också mycket gratis om man utbildar en hel grupp unghästar samtidigt - de lugnar varandra.

Men hur blev det då? Det är svårt med skrift för man kan lätt missförstå som sagt. Jag vet inte om jag gör det nu. Men är det fri balanserad form longerad och på unghäst?

Jag tycker också det är självklart att unghästutbildare inte ska rida utan kontakt. Men när du skriver att "lite så är det på SRS" betyder det att man DÄR ändå utbildar på lina (ryttare o häst ihop) Eller rider de utan linan då när det är unghästar?

Behöver bara få klarhet hur man tänker ang unghästar, för här tänker vi ju att man inte longerar unghästar elle rrider dem på volt särskilt mycket alls.

Det gjorde han säkert inte, fråga de som kan tyska.
Som jag uppfattade det så ville han att hon successivt skulel länga tygeln så att hästen själv skulle stretcha framåt nedåt - en check på att hästen arbetat rätt.

När du letar efter losgelassenehit så kommer ju hsäten självmant att stretcha sin överlinje på detta sätt - det ser jag som uppvärmning och nedvaravning.
men mankan ju inte arbeta en med näsan i backen. Vid själva arbetetet så bestämmer ju tygelns längd hur långt framåt nedåt hästen skall gå. En rätt riden hsät följer ju tygeln farmåt - nedåt och först när den gör det så kan du ju lägag hästen vart du vill i en form. Längre form mer tygel - kortare form - mer invikt rumpa, ngt kortare tygel

Ja det var här det blev förvirring i förra tråden för jag tror att där handlade det dels om lång låg unghästform och värma upp/lägga ner (ssamtidigt och sammanblandat) och det sistnämnda anser jag ser ut som HH reds f ö. Däremot kan ju inte en unghäst bära sig där självklart. Men jag minns inte, har inte orkat kolla i tråden ska jag erkänna. Risken igen med internetdiskussioner:crazy:

Svarar nästa inlägg också här två flugor osv:idea:

Självklart inverkar du inte helt utan handen, men handen har mycket mindre betydlese an det traditionella mellan - hand och skänkel.
istället sker 90 % av inverkan med det som befinner sig mellan hand och skänkel
Det är naturliga instinkter att dra i tygeln - liksom att kura ihop i och lyfta överskänekln och låsa höftleden.
Det är också naturliga isntinkter att ge faen i att hoppa från 5 meterssvikten och gå ned igen istället.
Men sport handlar ju om att lära in nya rörelsereaktioner istälelt för nya instinkter.
Kontrollerar du inte din tyngpunkt på en cykel så svenger den eller välter.
Kontrollerar du inte din tyngdpunkt på en häst så börjar den kompensera.
En häst som kompenserar - hindras att prestera

och det vill vi ju inte

Jo jag håller med om i stort sett allt. Och jag är för sitsträning på lina. :)

Men frågan var hur man tänker vid inlärningen på lina. För om man rider utan att hålla blir det helt utan hand:confused: Man ska lära att påverka ändå. Men utan något "framtill", dvs ingen pilbåge:confused:

Eller är inspänningen för att stabilisera och få lite pilbåge?:confused:

Annars blir det AR-tänk för mej, att allt kan komma bakifrån utan andra änden av pilbågen:confused:

Pratar nu om de två åren på lina utan hand alltså.

Senast ändrad av en moderator:

Minns också upplyftande tygeltag och det hjälpte aldrig mot krulla ihop.

Mot hänga på hjälpte att lätta ur snabbt bättre :"klara dej själv".

Jag tror att om ajg varit mer noggrann skulle halvhlater för nästan enbart sätet fungerat bättre.:crazy: I skritt OK men i trav o särskilt galopp inte.

Men jag har skärpt upp mej lite och varit mer noggrann och då fungerar det bättre. Slarv=tyvärr en av alla mina brister.

Dock ej i galopp, enbart, ännu, får ta små (och i hoppning ibland större:o ) kramar på ytter, jag med.

Det är nog bra att du frågar så vi reder ut.

grundtutbildning 1 år ridning rakt fram på båda ställena.
unghäst i det här fallet = oridna hästar första året

men man kallar ju även äldre hästar unghästar...då kan det ju bli missförstånd.

När jag frågade B om hanhade ngt tips för att lära elever attsitta ned i traven (den som just ridit hade nämligen stoora svårigheter) så föreslog han att sitta på en häst som piafferade bra för att lära sig.

Om de kan göra det på SRS vet jag inte, och jag tror inte att de sätter sina "nybörjare" på volt på en unghäst första året eftersom de då rider rakt fram.

Exakt när var hur vet jag inte, men när de utbildas till beridare så får de inte gamla läromästare utan de är relativt unga hästar som de utbildar, men exakt när var och hur vet jag inte.

MEN NEJ MAN GRUNDUTBILDAR INTE LONGERANDES PÅ LINA

dina funderingar ang. lina och inspänning verkar ju logiska.

Inspänning för att inte allt skall rinna ut framtill, inspänning för att få upp bröstryggen, inspänning för att hindra hästen att gå för mycket över tygeln - jag vet inte är inte där.

Angående den AR som du och jag har på näthinnan, och är skpetiska mot så är nog inte problemet för lite hand framtill, snarare att de itne fokuserar på pilbågen.

Det finns tråd om det på barock

annvänd sökfunktionen ;)

Apropå lina utan hand jämfört med slutmålet...

Den uppfattningen jag har är att den första tiden utan tyglar är till för att man ska tvingas hitta resten av kroppen. Som de syn och hand-användade varelser vi är krävs det att vi tas ifrån våra första redskap för att vi ska upptäcka resten. Det är alltså inte ett självändamål att rida utan hand, utan ett sätt att lära sig använda resten av kroppen ordentligt. Som jag ser det är det oerhört viktigt, eftersom 90% av alla "medelryttare" fokuserar för mycket på hand och huvud, och när problemen kommer försöker de rätta till det med tygelhjälper istället för att korrigera basen.

Jag har för övrigt lättast att hantera galoppen utan tygel, undrar vad det beror på :confused:

Det är nog bra att du frågar så vi reder ut.

grundtutbildning 1 år ridning rakt fram på båda ställena.
unghäst i det här fallet = oridna hästar första året

men man kallar ju även äldre hästar unghästar...då kan det ju bli missförstånd.

När jag frågade B om hanhade ngt tips för att lära elever attsitta ned i traven (den som just ridit hade nämligen stoora svårigheter) så föreslog han att sitta på en häst som piafferade bra för att lära sig.

Om de kan göra det på SRS vet jag inte, och jag tror inte att de sätter sina "nybörjare" på volt på en unghäst första året eftersom de då rider rakt fram.

Exakt när var hur vet jag inte, men när de utbildas till beridare så får de inte gamla läromästare utan de är relativt unga hästar som de utbildar, men exakt när var och hur vet jag inte.

MEN NEJ MAN GRUNDUTBILDAR INTE LONGERANDES PÅ LINA

Nej jag tänkte väl det. Det här är väl alltihop lite OT men vi kom ju in på det så... Jag vet inte heller och man kan inte veta allt.

Men hela idén med att man tränar sitsen utan hadn är jag ju helt med på, hade ju själv gärna gjort det innan alla ovanorna kom.:crazy:

dina funderingar ang. lina och inspänning verkar ju logiska.

Inspänning för att inte allt skall rinna ut framtill, inspänning för att få upp bröstryggen, inspänning för att hindra hästen att gå för mycket över tygeln - jag vet inte är inte där.

Nej, eller hur, det är det jag inte får ihop heller:confused:

Angående den AR som du och jag har på näthinnan, och är skpetiska mot så är nog inte problemet för lite hand framtill, snarare att de itne fokuserar på pilbågen.

Det finns tråd om det på barock

Ja det är nog både det ena och andra som saknas där i of s. :crazy: Bla energi. Jag menade inte jämförelse rakt av utan som en drastisk bild :angel: av vad jag menar.
Vet inte om jag törs gå in i trådar på barock ang detta igen, har redan ställt för mycket dumma frågor där:cool: Och att läsa ger mej oftast mest lätt hjärnblödning. :crazy:

Nu ska jag julstäda!! Inte hänga här!

Apropå lina utan hand jämfört med slutmålet...

Den uppfattningen jag har är att den första tiden utan tyglar är till för att man ska tvingas hitta resten av kroppen. Som de syn och hand-användade varelser vi är krävs det att vi tas ifrån våra första redskap för att vi ska upptäcka resten. Det är alltså inte ett självändamål att rida utan hand, utan ett sätt att lära sig använda resten av kroppen ordentligt. Som jag ser det är det oerhört viktigt, eftersom 90% av alla "medelryttare" fokuserar för mycket på hand och huvud, och när problemen kommer försöker de rätta till det med tygelhjälper istället för att korrigera basen.

Jag har för övrigt lättast att hantera galoppen utan tygel, undrar vad det beror på :confused:

Ja jag håller helt med. Som jag skrev förrut tror jag det svenska systemet UTAN lina skapar ryttare som lär in ovanan att hålla balansen i handen eftersom man både ska klara av sej själv och hästen bland 10 andra hästar o ovana ryttare:crazy:
Sen får ryttarna ägna många år till att lära sig INTE klamra i och mecka med handen som ren reflex.:crazy: Been there som man säger. Det var tack och lov länge sen nu och det var en noggrann och krävande HÄST som fick upp ögonen på mej, inte nån tränare:crazy:
Jag har ridit sen ajg var 9 år och det är måååååååånga år sen, och fick rida balansridning också men allldeles för lite. Ingen lärare eller tränare kunde LÄRA ut en oberoende sits med inverkan, men jag kanske hade dåliga såna förr.

Ang galoppen ÄR det lättast att lätta ur i handen där när hästen väl bär sig stadigt, och är tillräckligt stark, tycker jag. Däremot att få igenom halvhalterna i galopp utan kram på ytter är svårare, innan hästen är mycket mycket stark och helt obehindrat sätter sig mer. Om du förstår?

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom jag dragits in i den här tråden (tack för att man frågade om det var ok) så kan jag ju för ungefär tiotusende gången säga det jag sagt tidigare. Anledningen till att jag rider med olika hjälptyglar är att jag inte är tillräckligt skicklig för att kunna rida alla hästar utan. Min utbildare bestämmer vilken utrustning jag ska ha på vilken häst och jag litar på honom i det avseendet. Det är "alla möjliga anledningar".

För att återgå till trådens tema. Jag har flera gånger poängterat att det i Tyskland såväl som i Sverige finns goda såväl som mindre goda (direkt dåliga) ryttare och utbildare. Om du är intresserad kan jag gärna svara på dina frågor utifrån de erfarenheter som jag har från vår verksamhet. Men det vore bra om du kunde specificera frågorna lite grann - "när" man lär sig rida "bra" är lite för luddigt. Vissa lär sig aldrig rida bra tyvärr (jag misstänker att jag hör till dem).

Vill du veta "hur" övergången från ridning med till ridning utan hjälptyglar går till hos oss?

Ursäkta mig, men jag kom inte på vad du hette o du fick stå för hela Tysklands utbildningsform:o

Tack för att du hoppade in o rättade till.
Vore tacksam om du kunde referera lite mer, för du har väl oxå närmare till mer sann hörsägen om hur det går till i resten av landet.
/ Tack K.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka